Gå til innhold

Annonse: Slik er det er å game som jente

Anbefalte innlegg

Husker et eksperiment som en journalist fra Gamereactor Norge gjorde for lenge siden.
Med èn gang han forandret Xbox gamertagen sin til det feminine JennyJenny,
så tok det ikke lang tid før han fikk masse venneforespørsler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rabler skrev (8 minutter siden):

"Jenter hetses på det groveste hver gang de går online i et spill"

"Påstår du at gutter ikke hetses?"

"Nå snakker vi altså om den hetsen jenter opplever…"

"Du aner ikke hva du snakker om GUTTER BLIR OGSÅ HETSET!"

"Nå handler altså denne samtalen om jent…"

"DU ER JO HELT IDIOT SOM PÅSTÅR AT GUTTER IKKE BLIR MOBBET PÅ NETT!"

:wallbash:

Je klart, når du har utelatt hele samtalen mellom første og andre linje så. Ikke helt lett for deg dette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Martelè skrev (3 minutter siden):

Husker et eksperiment som en journalist fra Gamereactor Norge gjorde for lenge siden.
Med èn gang han forandret Xbox gamertagen sin til det feminine JennyJenny,
så tok det ikke lang tid før han fikk masse venneforespørsler

Dette har aldri vært unikt gaming. Internett generelt har fremstått som rimelig gira når man utgir seg for å være en kvinne. Jeg husker godt hvordan det var å kalle seg "Lene16" på IRC.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Så du tror at oppførselen mot jenter i gaming er det samme som slik oppførsel mot gutter? Du klarer ikke se det jenter opplever i konteksten av at de er i en astronomisk større risiko for å bli banket, voldtatt og på andre måter misbrukt enn gutter?

Nå tror jeg primært det er to forskjeller mellom hetsing av menn og kvinner innen gaming. Den ene er nok de kjønnspesifikke skjellsordene som vil være unike for gutter og jenter, og det at vi menn kanskje i utgangspunktet er noe mer tykkhudet og børster av oss slik hets lettere. Ellers er det nok ganske likt.

Jeg synes det er et vagt argument å fremme forskjellen på hetsen online som en direkte konsekvens av at kvinner er det svakere kjønn. De sitter neppe i samme rom, eller by, siden man ofte spiller på tvers over hele verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Så du tror at oppførselen mot jenter i gaming er det samme som slik oppførsel mot gutter? Du klarer ikke se det jenter opplever i konteksten av at de er i en astronomisk større risiko for å bli banket, voldtatt og på andre måter misbrukt enn gutter?

Ting blir aldri 100% likt, nettopp fordi man må ta med slik kontekst. Mye av behandlingen jentene får i gaming-miljøet ER verre. Selv om noen sier det samme til en gutter og en jenter så er det mange situasjoner der det ER verre mot jentene, nettopp fordi man lever i en ekte verden der man har en kontekst med. Men her er det jenter får slengt etter seg ofte verre enn det guttene typisk får. I tillegg til at jenter i gaming-verdenen er en kjempeliten minoritet og dermed allerede kan føle seg ekstra utsatt. De opplever det også mye oftere om man regner det som en prosent av hvor ofte man spiller.

Har ingenting med at noen er skjørere eller at jenter nettopp har oppdaget gaming. Det er bare at folk er lei.

Satt egentlig i gang å skrive et skikkelig svar på dette, men etter litt tenking ble det bare for dumt...

Bare til å begynne med, oppgir man fullt navn og adresse når man spiller? Hvordan blir man voldtatt og banket??

Jeg har også blitt bedt om å henge meg, ønsket voldtatt , ønsket drept. Men hvem bryr seg, jeg er jo mann..!?

Jesus Krist hva faen..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 timer siden):

Nå tror jeg primært det er to forskjeller mellom hetsing av menn og kvinner innen gaming. Den ene er nok de kjønnspesifikke skjellsordene som vil være unike for gutter og jenter, og det at vi menn kanskje i utgangspunktet er noe mer tykkhudet og børster av oss slik hets lettere. Ellers er det nok ganske likt.

Jeg synes det er et vagt argument å fremme forskjellen på hetsen online som en direkte konsekvens av at kvinner er det svakere kjønn. De sitter neppe i samme rom, eller by, siden man ofte spiller på tvers over hele verden.

Det har ikke noe direkte å gjøre med at de er det svakere kjønn (selv om det kanskje indirekte har det), det har med at de er statistisk sett mer utsatt. Det er jentene som får stalkers, og blir banket, voldtatt og drept. Ingen regel uten unntak så klart, men det er slik det er mesteparten av tiden. Oss mannfolk er de farlige.

Og det finnes da flere ekle mannfolk som klarer å finne sosiale medier til den som de møter i spillet og fortsetter hetsingen der. Det ser man jo på Tinder også der mannfolk som ikke blir swipet høyre på likevel tar kontakt direkte via instagram. Det skjer ofte.

Selv om hetsen i seg selv kan være lik, som jeg også sa, så er det ikke det samme når man tar med konteksten av det virkelige liv. Hetsingen online eksisterer ikke i et vakuum.

Valmeth skrev (3 timer siden):

Satt egentlig i gang å skrive et skikkelig svar på dette, men etter litt tenking ble det bare for dumt...

Bare til å begynne med, oppgir man fullt navn og adresse når man spiller? Hvordan blir man voldtatt og banket??

Tror du misforstår litt, og derfor det kanskje virker dumt for deg.

1. Uavhengig av hvor realistisk det er at den personen som sier over chat at de skal finne deg og voldta deg så vil det oppleves annerledes for en kvinne enn for en mann. Nettopp fordi de generelt i samfunnet er mer utsatt. Det er bare ren fakta. De opplevelsene og den risikoen de har i det virkelige liv forsvinner ikke sekundet de skrur på spillet. 

2. Det er SYKT masse rare og farlige folk online. Kanskje lite antall i prosent, men mange nok til at kvinnfolk ikke kan vite om de bare prater generelt dritt eller om de er en av de som blir å søke opp gamertagen, kanskje kryssjekke det med sosiale medier, kanskje de kan se vennelisten og så finne navnet på andre som bor i samme by etc. Det mangler ikke eksempler på stalkers og farlige mannfolk. Hvis du tror at man må oppgi navn og adresse i et spill for å kunne bli funnet så tar du veldig feil. Og igjen, oddsen er jo vanvittig lav. Men den er fortsatt mange faktorer større for kvinnfolk enn for mannfolk.

De som spiller ofte og blir med i gaming-miljø (discord, guilds etc) blir igjen enda mer utsatt fordi det er lettere for noen å vite hvem personen er. De som igjen tar det enda lengre og blir streamers har igjen en mye større fare.

Valmeth skrev (4 timer siden):

Jeg har også blitt bedt om å henge meg, ønsket voldtatt , ønsket drept. Men hvem bryr seg, jeg er jo mann..!?

Jesus Krist hva faen..

Jeg har også fått masse dritt, og jeg har heller ikke brydd meg. Vet du hvorfor? Fordi jeg vet at det ikke er en rell fare. Akkurat som at jeg ikke er redd for å gå alene her i Oslo, mens kvinnfolk må være mye mer forsiktige.

De her inne som ikke forstår at det er en faktisk forskjell på hetsen mot kvinner og menn (både online og IRL) mangler perspektiv, empati og kunne virkelig trengt å prate litt mer med det motsatte kjønn. Det er mangel på erfaring. 

Tenk over hvor farlig det kan være for kvinnfolk i samfunnet, og så skjønn at online-verdenen også kan krysse over i den virkelige verdenen.

Og er du i tvil så bare lag deg en typisk jente-gamer profil og se hvor mye mer dritt du får online. Så kan du få se det med egne øyne.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Comma Chameleon said:

Det har ikke noe direkte å gjøre med at de er det svakere kjønn (selv om det kanskje indirekte har det), det har med at de er statistisk sett mer utsatt.

Det er ikke korrekt. Statistisk sett så er menn og kvinner omtrent like utsatt. Og selv om menn kan virke tøffe fra utsiden, så tåler de ikke flere knivstikk enn kvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre tror jeg at det også er mye psykiatri i bildet også. Ting koker ned til manglende omsorg, fraværende foreldre, mangel på forbilder i form av tilstedeværende fedre og oppløsningen av familiestrukturen som helhet. Legg så til dårlig økonomi, lite skolegang og begrenset sosialt nettverk og det blir vanskelig. Komplisert tema, men man finner stort sett de samme felles faktorene hos de aller fleste slike gamere som oppfører seg på denne måten. 

De gamerne jeg følger jevnlig med på YouTube er kvinner. For eks. CatherineOfSky (tror hun er fra Finland) lager skikkelige kule informative videoer. Jeg lærte mye om mekanikkene i Factorio ved å se videoene hennes. 

Marz er en annen super spiller som startet å spille Dark souls spillene og ikke gav opp enda hun døde konstant. Så gikk hun like godt i gang med Sekiro, Lies of P og flere andre spill. Dama har sosial angst og har vært åpen om det på kanalen sin. Herlig person det er artig å se spille.

Gab Smolders er en annen dyktig gamer som for det meste spiller enspiller spill og lager flotte videoer.

Emmalition er en britisk gamer som digger Dark souls spillene og har laget flotte videor på YouTube.

For ikke å glemme 8 Bites - er en dame som spiller spill i soulslike sjangeren, men det morsomme er at kjæresten sitter i bakgrunnen og demotiverer henne. Blir mye latter og slikt, men hun er god. Dynamikken mellom dem er bare artig.

Husker jeg for mange år siden spilte mye Rocket league. I en kamp hadde jeg ikke dagen og spilte dårlig. Fair nok å få tilbakemelding, men vedkommende gav seg ikke og skrev en skikkelig trakasserende kommentar på Steam profilsiden min. Etter flere slike hendelser endret jeg profilen min til privat, men mistet så lysten på spillet og avinstallerte det for alltid. 

Så kanskje det er på flerspiller fronten at kvinner strever da mange gamere i den sjangeren peker seg ut negativt?

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (26 minutter siden):

Det er ikke korrekt. Statistisk sett så er menn og kvinner omtrent like utsatt. Og selv om menn kan virke tøffe fra utsiden, så tåler de ikke flere knivstikk enn kvinner.

Mulig vi snakker om ulike situasjoner og statistikker. Mye vold mot mannfolk som ikke er relevant i forhold til det man prater om her (gjenger f.eks. sammen med en del annet). Vi menn er så klart offer for blind vold og ran vi også. Men lite voldtekt og stalking osv. 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg husker godt første gangen jeg ble kalt hore i et spill. Jeg ringte moren min og gråt i telefonen, for jeg skjønte ikke hvorfor noen ville kalle meg en hore.

Er dette en jentegreie eller har den yngre generasjon blitt veikere? Det er ikke meningen å henge meg opp i dette, men hvorfor skal man ta seg nær av dette når det ikke har substans? Utrolig hva man blir støtt av for tiden...

Det er en kjent sak at kvinner utsettes mer enn menn for negative og nedsettende kommentarer i spillmiljøer, spesielt på lavere nivåer i online spill. Dette fenomenet er ikke unikt for én type spill, men er utbredt i hele bransjen. Kvinner kan oppleve alt fra småspydige bemerkninger til grovere trakassering, og dette gjør spillopplevelsen mindre inkluderende for mange. Det som skiller seg litt er at får mer kjønnsbaserte fornærmelser, trusler og seksualisert trakassering. Ellers er det ikke uvanlig å bli trakassert på nettet.

Å kun oppfordre gutter og menn til å skjerpe seg vil sannsynligvis ikke løse problemet, da denne typen oppførsel ofte er dypt rotfestet i den generelle kulturen i enkelte spillmiljøer. En mer effektiv tilnærming vil være å aktivt innføre strengere moderering, sensurere trakasserende kommentarer og straffe de som opptrer truende eller fiendtlig. Spillselskaper har et stort ansvar her, og bør investere i tiltak for å beskytte spillerne sine gjennom forbedret rapporteringssystemer og rask oppfølging.

Likevel er dette ikke bare et problem innenfor spillmiljøet, men også et større kulturelt og et samfunnsmessig problem. For å skape varig endring må det jobbes med holdninger allerede i tidlig alder. Foreldre har en viktig rolle i å lære barna sine om respekt, empati og ansvarlig oppførsel, både online og i den virkelige verden. Sammen må både foreldre, samfunnet og spillselskaper samarbeide for å skape tryggere og mer inkluderende spillmiljøer for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Heradon skrev (7 timer siden):
Sitat

Jeg husker godt første gangen jeg ble kalt hore i et spill. Jeg ringte moren min og gråt i telefonen, for jeg skjønte ikke hvorfor noen ville kalle meg en hore.

Er dette en jentegreie eller har den yngre generasjon blitt veikere? Det er ikke meningen å henge meg opp i dette, men hvorfor skal man ta seg nær av dette når det ikke har substans? Utrolig hva man blir støtt av for tiden...

Om det er en jentegreie?... Altså det har vell alltid vært lettere for unge jenter å ty til tårene når de blir lei seg? Det er en kulturgreie, og en hormongreie.

Hun tok seg nær av det, for at hun var ung og ikke hadde opplevd det før, og ikke forsto kulturen.

Hva antyder at den yngre generasjonen er blitt veikere? Folk har alltid syns det er kjipt å bli skjelt ut eller kalt fornærmende ord. Når jeg var barn/ungdom var heller folk for veik for å si ifra.

Jeg rapporterer motspillere hele tiden for upassende språk og skjellsord, og det samme gjør kjæresten min. Det handler ikke om at noen av oss blir støtt. Det handler om at vi er voksne og verken syns det er gøy, hyggelig eller edgy med de småguttene og evt. mindre utviklede som utfolder seg. Det er bare støy, som er vanskelig å identifisere seg med. Ergo virker avstøtende.

Selv opplever jeg spillmiljø og samfunnet forøvrig som bedre i dag, pga. At det er lettere å finne sin gjeng. Masse fine jentegrupper de kan bli med i, for å slippe alt maset etc. .

Om ungdom begynner å tenke mere likt som oss voksne, så er de ikke veikere, men de har det mere gøy, er tøffere og blir emosjonelt intelligent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er nok en ganske håpløs kamp, jo større spillet er. Mitt beste tips er å ignorere dem helt, eller bare forlate spillet om det går an uten penalty...

Som jente og stort sett en minoritet i de fleste mainstream spill. Så er man veldig 'synlig' og enklere å hetse. Enten må spill utivklerne være enda mer involvert, enten i moderering eller i systemet som plukker opp slik oppførsel. Kanskje noe for 'AI', hvor det faktisk kan ha nytte.. Men lite skjer uten pådrivere eller økonomisk fordel. Og selvsagt faren er hva annet selskapene kan bruke 'overvåkningen' til...

Jeg mener dette var mye bedre før, da selskapene la mer i hendene til spillerne faktisk. Når de fleste spill hadde dedikerte servere, som ble satt opp og styrt av spillere selv. Da kunne man finne seg en favoritt server, med gode moderatorer som kunne slå ned på slikt og cheating/hackere.

I dag med 'konkurranse' drevne spill og mye analyse av hva spillere gjør. Så er det få spill som lar spillere moderere selv. Så inntil industrien selv kommer med en god ide, med god hensikt så får vi bare alle. Se på å inspirere og si ifra om vi opplever slikt enten vi er offeret eller 'tilskuer'.

Men synes artikkelen bommer litt med å gjøre dette til et gutte problem, ja vi er majoriteten. Men dette er idioter, så dette er en utfordring for Gamere. Ville heller vinklet det slik.

Lenke til kommentar

Ingenting selger like bra som krangling og hat. I det sekundet en slår ned på det så går haterene ett annet sted hvor det er tillatt.

Kan ikke si at jeg er mektig imponert av all denne; "dette skjer med menn også så hva er problemet" retorikken. Men kjør på dere som tenker at det er hva dette dreier seg om. Jeg for min del er fullt i stand til å fikse den delen av ett problem som oppstår som følge av min handling til tross for at andre parter kan oppleve noe lignende. Det fratar ikke mitt ansvar for å endre min adferd eller fritar ikke meg for mitt ansvar til å endre hvordan jeg oppfører meg. Allmenn høflighet har etter mitt skjønn IKKE blitt innlemmet på internett (og kommer slik det ser ut aldri til å bli det takket være forbilder som Troll-in-chief og Elon M) . Og ja jeg holder meg langt unna sites som tillater denne formen for BS. Jeg har ennet å bedrive tiden på enn å gå rundt å se på idiot-whack-a-mole (og ikke minst støtte tilbydere som velger å ikke slå ned på det).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at enkelte sjangere er mer preget av "drittunger i alle aldre" som har det gøy med å være ufine mot andre, og at dette er noe mer utpreget i de tilsynelatende litt mer "barnslige" skytespillene, som strengt tatt bare gjør det enda verre. Kanskje kan noe av løsningen ligge i å ansvarliggjøre utgivere mer, og et regelverk der regelrett trakassering medfører en kostnad. Jeg vil tro mange tenker seg om en ekstra gang om de risikerer å måtte kjøpe spillet på nytt, eller miste tilgang til steam-kontoen sin. 

Så tror jeg som andre her at det å "kjønne" problemet kan være kontraproduktivt. Begge kjønn opplever hets i spill og netthets generelt, og jeg tror det er lettere å få med seg alle når problembeskrivelsen også omfatter alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (På 19.10.2024 den 8:01 PM):

Jeg har inntrykk av at enkelte sjangere er mer preget av "drittunger i alle aldre" som har det gøy med å være ufine mot andre, og at dette er noe mer utpreget i de tilsynelatende litt mer "barnslige" skytespillen

Tror du treffer spikeren på hodet her.

Spill som spilles av tenåringer kombinert med spillmoduser hvor du neppe treffer lag-spillere og motstandere igjen (f.eks korte fps-runder) tipper jeg er gjennomgangsmelodien.

Jeg spiller hovedsakelig WoW, i den grad jeg snakker med andre. Aldri observert kvinnehets der. Det henger antakelig sammen med høyere gjennomsnittsalder kombinert med at alle har sitt personlige "rykte" å opprettholde. Alternativet er å starte på nytt med nytt navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det morsomme er at mange av disse giftige spillerne som tror at de er ledere trolig aldri ville klart å være leder i den ordentlige verdenen, altså i arbeidslivet. Selv om en er ekstremt dyktig hærfører i krigsspill så er man automatisk ikke skikket for å være general i den norske hæren. Til jentene vil jeg bare si at de må blokkere slike spillere. 

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev:

Dette er grunnen til at jeg ikke bruker talefunksjoner. Jeg er en mann, men slike holdninger som nevnt i artikkelen er ikke unikt mot jenter. Jeg får også meldinger som "kys", "KY7" (i forsøk på å lure tekstfilteret), "useless" osv.  Jeg bare rapporterer disse manuelt, og når jeg kjenner at det er nok, at ordene begynner å gå innpå meg, så spiller eller gjør jeg noe annet. Man får tykkere hud mot slikt etterhvert, men det burde ikke være nødvendig i utgangspunktet.

Hvis Cecilie leser denne tråden, så anbefaler jeg å ikke bruke mikrofonen, med mindre hun kun spiller sammen med venner og folk hun kjenner. Og å ta hele spillet mindre seriøst. Jeg spiller League of Legends, og det er pga. slike ting som dette som gjør at jeg ikke spiller i ligaer (ranked) på egenhånd.

Jeg ble ganske satt ut da jeg en gang godtok en venneforespørsel og det første jeg ble spurt om var "i'm a girl. is that okay?" Jeg svarte at for meg spiller kjønnet ingen rolle i et spill.

For meg virker det hele som et holdingsproblem. Foreldrene gjør en under middels jobb, ungen er misfornøyd, og langer ut i trygge omgivelser bak hva de tror er anonymitet på nett, så andre skal føle seg like nedfor som de selv gjør.

Jeg synes egentlig bare synd på de som holder på sånn.

Åjada jeg leser x) Jeg skulle gjerne ikke brukt mikrofonen, men så spiller jeg også spill der kommunikasjon og voice chat er ganske viktige å bruke ^^ Jeg selv har fått ganske hard hud, men ønsket å ta opp tema for de som er nye og som ikke burde trenge venne seg til slik unødvendig sexisme :/ Glad å høre at flere enn meg tenker at det hele er et stort holdningsproblem
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Boing_80 skrev (På 22.10.2024 den 1:50 PM):

Det morsomme er at mange av disse giftige spillerne som tror at de er ledere trolig aldri ville klart å være leder i den ordentlige verdenen, altså i arbeidslivet. Selv om en er ekstremt dyktig hærfører i krigsspill så er man automatisk ikke skikket for å være general i den norske hæren. Til jentene vil jeg bare si at de må blokkere slike spillere. 

Åja, du mener det?

Sitat

Female employees of Activision Blizzard faced “constant sexual harassment” and discrimination based on their gender, according to a lawsuit filed against the company by the California Department of Fair Employment and Housing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...