Gå til innhold

Annonse: Slik er det er å game som jente

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er grunnen til at jeg ikke bruker talefunksjoner. Jeg er en mann, men slike holdninger som nevnt i artikkelen er ikke unikt mot jenter. Jeg får også meldinger som "kys", "KY7" (i forsøk på å lure tekstfilteret), "useless" osv.  Jeg bare rapporterer disse manuelt, og når jeg kjenner at det er nok, at ordene begynner å gå innpå meg, så spiller eller gjør jeg noe annet. Man får tykkere hud mot slikt etterhvert, men det burde ikke være nødvendig i utgangspunktet.

Hvis Cecilie leser denne tråden, så anbefaler jeg å ikke bruke mikrofonen, med mindre hun kun spiller sammen med venner og folk hun kjenner. Og å ta hele spillet mindre seriøst. Jeg spiller League of Legends, og det er pga. slike ting som dette som gjør at jeg ikke spiller i ligaer (ranked) på egenhånd.

Jeg ble ganske satt ut da jeg en gang godtok en venneforespørsel og det første jeg ble spurt om var "i'm a girl. is that okay?" Jeg svarte at for meg spiller kjønnet ingen rolle i et spill.

For meg virker det hele som et holdingsproblem. Foreldrene gjør en under middels jobb, ungen er misfornøyd, og langer ut i trygge omgivelser bak hva de tror er anonymitet på nett, så andre skal føle seg like nedfor som de selv gjør.

Jeg synes egentlig bare synd på de som holder på sånn.

Endret av PaladinNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Caller ut og rapporterer slikt når det skjer selv også.

Det som er viktig her er å holde tunga rett i munnen her. Dette er IKKE et gutter vs jenter problem, det er et drittsekk mot resten problem. Men, desverre er det nok oftes gutter og menn som er drittsekkene her (det er ikke noe tvil om). Men de går ikke etter kvinner, de går etter alle.

Gutter opplever nesten like mye toxic oppførsel i spill som jenter gjør. (i følge selvrapportering i undersøkelser)

Men, det som er forksjellen er måten man angripes på. En spiller som vil snakke dritt om andre tar selvsagt det mest åpenbare og sårbare forskjellen de finner. For jenter er det at de er jenter, for menn er det at de er enten gamle eller dårlige.
At drittsekkene har dårlig kvinnesyn kan man jo diskutere (sansynlig).

En annen ting slike undersøkelser viser er at jenter/kvinner tar seg mye mer nær av toxic oppførsel enn menn. (noe som kan forklare hvorfor kvinner opplever at ting er mer toxic)  Dette rimer med det jeg selv har erfart i spill der det har skjedd og der jeg har spillt sammen med jenter. Mens menn bare igjorerer eller slenger dritt tilbake, går det ofte mer inn på jenter/kvinner å når det slenges dritt. Og straks det merkes at der har effekt, så blir det mer. Ond sirkel.

Men vha gjør man? Det kommer bstandig til å være drittsekker der ute, de blir man desverre ikke kvitt. Så jeg tror man må lære seg måter å håndtere det på, rett og slett, på samme måte som man må lære seg å håndtere idioter i det virkelige livet.

Jeg veit ikke om det er at man har sett det meste, men jeg lar meg ikke påvirke av drittslenging lengere. Jeg bare flirer av at de er så fette idioter og caller bullshit. For det er egentlig veldig usikkre små drittfolk som holder på sånn, og så snart man viser at man ikke bryr seg, og ikke biter på, men synes det er latterlig, så mister de all makt.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg husker en tid der en slik toxic adferd ville ført til at vedkommende ble stengt ute fra server.

Denne ideen om at alt er greit så lenge det er "ment som en spøk" har etterhvert gjort meg rimelig immun mot andres mening på nett. Dette er selvsagt tosidig da det på ene siden fører til at jeg blir ikke så utrygg på meg selv og mine holdninger kun basert på andres ytringer i det åpne rom, og samtidig har dette også en negativ konsekvens i den forstand at jeg blir vanskeligere å snu mht egne holdninger der det kanskje ville vært rom for forbedring. Men personlig har jeg nå kommet til det punkt at ja; når det som blir "slengt i trynet" faktisk over tid viser seg at det kan være noe i ettersom jeg selv har møtt meg selv i døra, ja ok da tar jeg det til meg. Jeg lar ikke andre definere meg som menneske lengre. Jeg vet mine verdier og mine intensjoner, men har svært begrenset ansvar for hvordan andre oppfatter min intensjon så lenge jeg holder meg innenfor normale høflige IRL normer. Noe jeg også gjør på nett. Jeg sier aldri ting jeg ikke kan stå for face to face.

Og jeg er en godt voksen mann som har lært meg å styre impulsfølelsene mine. Mine følelser (knyttet til MIN OPPFATNING) er ALDRI viktigere enn andres rettigheter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Lel

Ingenting nytt siden jeg spilte online - for nesten 20 år siden - altså..

Slik var alltid språket i CS, Sven-Coop og Crossfire husker jeg. Da kunne man stemme om å banne drittungene fra serveren. 

Enten har jentene nettopp oppdaget online-gaming, eller plutselig blitt skjørere nå nylig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zepticon said:

Caller ut og rapporterer slikt når det skjer selv også.

Det som er viktig her er å holde tunga rett i munnen her. Dette er IKKE et gutter vs jenter problem, det er et drittsekk mot resten problem. Men, desverre er det nok oftes gutter og menn som er drittsekkene her (det er ikke noe tvil om). Men de går ikke etter kvinner, de går etter alle.

Dette er et motbydelige misogynister vs kvinner problem. Det er fullt mulig å være drittsekk uten språkbruk som de kommer med. Det er som å si at "dette er ikke et svart vs hvit problem, man er ikke rasist bare fordi man kaller afrikanere for N****R".

Dessverre er on-line spill fullt av søppelmennesker, og det er en av grunnene til at jeg aldri spiller online.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ironien er jo at beste måten å avvæpne sånne idioter på er å komplett ignorere dem. Ikke engang anerkjenne at dem eksisterer og ihvertfall ikke vise at det disse rasstappene sier går inn på seg. Lettere sagt enn gjort såklart, men hovedgrunnen til at dem holder på sånn er jo for å tråkke andre ned i et forsøk på å fremheve seg sjøl, samt framprovosere en reaksjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (2 timer siden):

Lel

Ingenting nytt siden jeg spilte online - for nesten 20 år siden - altså..

Slik var alltid språket i CS, Sven-Coop og Crossfire husker jeg. Da kunne man stemme om å banne drittungene fra serveren. 

Enten har jentene nettopp oppdaget online-gaming, eller plutselig blitt skjørere nå nylig?

Så du tror at oppførselen mot jenter i gaming er det samme som slik oppførsel mot gutter? Du klarer ikke se det jenter opplever i konteksten av at de er i en astronomisk større risiko for å bli banket, voldtatt og på andre måter misbrukt enn gutter?

Ting blir aldri 100% likt, nettopp fordi man må ta med slik kontekst. Mye av behandlingen jentene får i gaming-miljøet ER verre. Selv om noen sier det samme til en gutter og en jenter så er det mange situasjoner der det ER verre mot jentene, nettopp fordi man lever i en ekte verden der man har en kontekst med. Men her er det jenter får slengt etter seg ofte verre enn det guttene typisk får. I tillegg til at jenter i gaming-verdenen er en kjempeliten minoritet og dermed allerede kan føle seg ekstra utsatt. De opplever det også mye oftere om man regner det som en prosent av hvor ofte man spiller.

Har ingenting med at noen er skjørere eller at jenter nettopp har oppdaget gaming. Det er bare at folk er lei.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (3 timer siden):

Det er fullt mulig å være drittsekk uten språkbruk som de kommer med. Det er som å si at "dette er ikke et svart vs hvit problem, man er ikke rasist bare fordi man kaller afrikanere for N****R".

Ehh?
Hadde man kunne hørt på stemmen hvilken farge man har på huden, så hadde idiotene garantert brukt det. De bruker alt de kan. Det er ikke en spesialbehandling av noen. Alle får servert det værste de klarer å komme opp med. Om det er ginger, hore, gamling, noob, idiot, homo eller hva faen.

De er drittsekker, og de er drittsekker mot _ALLE_.
At en kvinne oppfatter dette mer voldsomt enn en mann gjør, når de blir utsatt for det, er en helt annen sak. Det samme er at en mørkhudet kjenner mer på å bli kalt ginger enn det jeg gjør om noen kaller meg gamlis eller hva faen er også helt klart. Men man kan ikke behandle problemet som misogynistisk, eller rasistisk. For selv om resultatet ofte er nettopp det, så er ikke dette som ligger bak. Disse folka hater alle.

Hadde misogyni og rasisme vært driverne av toxic gaming, så hadde det vært signifikante forskjeller i opplevd toxicity mellom menn og kvinner, og mellom hvite og mørkhudede. Det er det ikke i de undersøkelsene jeg har sett.

Jeg er heldigvis en tykkhudet hvit mann som nærmer meg 40, og det er svært begrenset hva de kan kaste etter meg som gjør at jeg gidder å bry meg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

… sa ingen.

Jo:

Krig og fred skrev (3 timer siden):

Dette er et motbydelige misogynister vs kvinner problem.

Toxic gaming problemet er altså  misogynister mot kvinner.
Ikke idoter mot alle.

Ergo, påstås det her ganske direkte at dette problemet (toxic gaming) ikke er et problem når det er rettet mot menn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Helt utrolig.

Noen påpeker at det er et problem at jenter/kvinner utsettes for toxic oppførsel om de forsøker å spille online og i stede for å skjønne at dette faktisk er et problem kommer alle med JaMMeN GuTter FÅr oGSå KjeFt. 🙄

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Zepticon said:

Jo:

Toxic gaming problemet er altså  misogynister mot kvinner.
Ikke idoter mot alle.

Ergo, påstås det her ganske direkte at dette problemet (toxic gaming) ikke er et problem når det er rettet mot menn.

Nei, det er faktisk ikke slik språk fungerer.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

Helt utrolig.

Noen påpeker at det er et problem at jenter/kvinner utsettes for toxic oppførsel om de forsøker å spille online og i stede for å skjønne at dette faktisk er et problem kommer alle med JaMMeN GuTter FÅr oGSå KjeFt. 🙄

Helt utrolig.
Noen prøver å gjøre toxic gaming til et jenteproblem.

Noen påpeker at det er et problem at alle som gamer utsettes for toxic oppførsel om de forsøker å spille online og i stede for å skjønne at dette faktisk er et problem kommer alle med JaMMeN DeTTe eR Jo oM jEntEr. 🙄

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (9 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke slik språk fungerer.

Jo, det er faktisk det. Det påstås at dette er et misygoni vs jenter problem. Det er det ikke.
Det er et drittsekker mot alle andre problem.

Toxic gaming har vært et problem siden jeg starta å game Diablo 2 på battle.net for 25 år siden.
Jeg har blitt kalt alt mellom himmel og jord i chat og voice siden jeg var 14 år gammel og satt med 56k modem og TeamSpeak i stua hjemme.

Så ikke kom å påstå at dette er et misygoni problem. For det er så jævla kunskapsløst at man melder seg ut av hele saken med en eneste gang.

Endret av Zepticon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (22 minutter siden):

. For selv om resultatet ofte er nettopp det, så er ikke dette som ligger bak. Disse folka hater alle.

Hadde misogyni og rasisme vært driverne av toxic gaming, så hadde det vært signifikante forskjeller i opplevd toxicity mellom menn og kvinner, og mellom hvite og mørkhudede. Det er det ikke i de undersøkelsene jeg har sett.

Mye av samme gjengen henger også på sosiale medier, som Instagram, og der kommer det fram der også. Det er nok mer enn du tror som ligger bak det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Jenter hetses på det groveste hver gang de går online i et spill"

"Påstår du at gutter ikke hetses?"

"Nå snakker vi altså om den hetsen jenter opplever…"

"Du aner ikke hva du snakker om GUTTER BLIR OGSÅ HETSET!"

"Nå handler altså denne samtalen om jent…"

"DU ER JO HELT IDIOT SOM PÅSTÅR AT GUTTER IKKE BLIR MOBBET PÅ NETT!"

:wallbash:

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...