Gå til innhold

Oppgradere skjermkort


Kensle

Anbefalte innlegg

Hei! 
som står i tittelen er jeg ute etter og oppgradere skjermkortet i PC-en min. 
jeg har vell landet på 30 serien for nvidia. Da nvidia er det jeg har hatt i alle år. 
men er usikker på om jeg skal gå for 3050 eller 3060, da det jeg har funnet ut så er det ikke den altfor store forskjellen mellom de kortene? 
 

mitt oppsett:

msi z390 a pro hovedkort

i5 8600k cpu

32 gb ddr4 ram

geforce gtx 1060 dual oc 6gb skjermkort. 
 

jeg bruker jo pc til gaming. Og jeg har ikke så mye tid til gaming. Så jeg er ikke ute etter det beste av det beste. Så jeg handler på budsjett rett og slett. Hva burde jeg velge? Og er det kompatibelt med hovedkortet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå det er større forskjell på de to enn du tror. :)
Selv i 1080-oppløsning vil det i flere titler skille så mye som 30-40% ytelse mellom disse to.
Det er forskjellen på å spille i 40fps og i 60fps.

Men det kommer jo helt an på behovet ditt. Jeg spiller veldig lite selv, og har pr nå en pc med et GTX1080 i og det fungerer helt greit også for å spille nye titler i 1080 med grafikk på high og ikke ultra.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (14 minutter siden):

Jeg vil påstå det er større forskjell på de to enn du tror. :)
Selv i 1080-oppløsning vil det i flere titler skille så mye som 30-40% ytelse mellom disse to.
Det er forskjellen på å spille i 40fps og i 60fps.

Men det kommer jo helt an på behovet ditt. Jeg spiller veldig lite selv, og har pr nå en pc med et GTX1080 i og det fungerer helt greit også for å spille nye titler i 1080 med grafikk på high og ikke ultra.
 

Det er så pass forskjell ja 😅 det er mer enn jeg har klart og skille ut, vell det blir jo en vesentlig forskjell fra 1060 kortet mitt og jeg vil nok bli fornøyd med et 3050 kort. Men det er jo fristende med et 60 kort også, leker litt med overcloking også på mitt nåværende kort. 😊 tror det blir prisen som avgjør. Lurer på og vente til black week og black friday for og se om det kommer noe tilbud 😊

Lenke til kommentar
Svein M skrev (29 minutter siden):

Ytelse tall fra techpowerup

1060 6GB: 100%

RTX 3050 8GB: 137% (det finnes en dårligere 6GB variant også)

RTX 3060 12GB: 184% (det finnes en 8GB variant også)

RX 7600: 217%

RTX 4060: 218%

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1060-6-gb.c2862

RTX 3060 eller RTX 4060 er det som er mest fristende.

takk for svar 😊 ser jeg må revurdere hele 3050 kortet og kanskje bare spante på meg et 3060 😁

Svein M skrev (29 minutter siden):

Ytelse tall fra techpowerup

1060 6GB: 100%

RTX 3050 8GB: 137% (det finnes en dårligere 6GB variant også)

RTX 3060 12GB: 184% (det finnes en 8GB variant også)

RX 7600: 217%

RTX 4060: 218%

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1060-6-gb.c2862

RTX 3060 eller RTX 4060 er det som er mest fristende

 

iknutis skrev (54 minutter siden):

Det er så pass forskjell ja 😅 det er mer enn jeg har klart og skille ut, vell det blir jo en vesentlig forskjell fra 1060 kortet mitt og jeg vil nok bli fornøyd med et 3050 kort. Men det er jo fristende med et 60 kort også, leker litt med overcloking også på mitt nåværende kort. 😊 tror det blir prisen som avgjør. Lurer på og vente til black week og black friday for og se om det kommer noe tilbud 😊

Lenke til kommentar
Kensle skrev (7 minutter siden):

Det er så pass forskjell ja 😅 det er mer enn jeg har klart og skille ut, vell det blir jo en vesentlig forskjell fra 1060 kortet mitt og jeg vil nok bli fornøyd med et 3050 kort. Men det er jo fristende med et 60 kort også, leker litt med overcloking også på mitt nåværende kort. 😊 tror det blir prisen som avgjør. Lurer på og vente til black week og black friday for og se om det kommer noe tilbud 😊

Jeg har kjøpt mye brukte skjermkort etter pandemien, både 3060ti og 3070, og 6600xt og 6900xt fra AMD.
Sånn sett får du mye for pengene. :)

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/375993008?

Lenke til kommentar
iknutis skrev (13 minutter siden):

Jeg har kjøpt mye brukte skjermkort etter pandemien, både 3060ti og 3070, og 6600xt og 6900xt fra AMD.
Sånn sett får du mye for pengene. :)

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/375993008?

Ja det spiller ikke noen rolle om det er brukt eller ikke for min del heller, kjøpte hovedkort og cpu brukt nå for ikke lenge siden og det kjører supert i forhold til mitt gamle system 😊 så lenge det er fint brukt er det topp 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...