Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mann, 40+ trenger lesebriller....også i bil ?!?

Anbefalte innlegg

Har rundet den ærefulle tittelen av Mann 40+ og innser nå at jeg trenger lesebriller. Så langt så godt.

Men hva med i bilen... !? Alle de små tegnene på div skjermer trenger jo minst like mye lesebriller!

Langsynet feiler imidlertid ingenting... så trenger kanskje et par progressive briller....men med vanlig glass i øvre del av synsfeltet?

Trenger gode råd => Hva gjør alle dere Menn 50+ ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, jeg har allerede vært til optiker, som har gitt meg progressive lesebriller. Med hhv kort og medium avstand. Poenget er at når man sitter i bil trenger man primært kort avstand (i bunnen av brillen) og lang avstand i toppen. Og for min del så trenger jeg slett ikke briller til "Lang avstand" - men blir jo helt gal av å bare "kikke over kanten" på lesebrillene... :)

Lenke til kommentar

Du kommer nok ikke utenom at du trenger kjørebriller da. Optikeren burde vite dette. Jeg fikk ganske godt forklart dette fra min optiker.

Kjørebriller og lesebriller er designet for forskjellige formål. Kjørebriller er designet for å forbedre sikten mens du kjører, slik at det blir enklere å se på langt hold eller under vanskelige lysforhold. Lesebriller derimot er primært designet for å forbedre nærsynet, og gjøre det lettere å lese tekst på nært hold.

https://www.synsam.no/derfor-trenger-du-kjorebriller

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Progressive briller er noe herk mener jeg selv. Har ett par lesebriller,ett  par databriller og ett par kjørebriller.. De er helt ulike. Lesebrillene gjør alt nære klart,databrillene er et slags kompromiss som gjør det på ca 1 meter til 2 meter skarpere,mens kjørebrillene gjør alt på lenge avstand skarpere. Jeg har litt minus syn. Jeg elsker kjørebrillene fordi jeg kan se krystallklart på lang avstand. Kjørebrillene er noe jeg ifølge optiker ikke trenger,men i høstmørket så bare elsker jeg å ha briller som gjør alt på lang avstand ennå klarere. 

Uansett..gå til optiker og få tatt synstest. Deretter finner du noen briller som passer til ulike formål. Ett brillesett for alt synes jeg ikke fungerte for meg. Men optiker vet råd..og så husk at uansett så er det individuelle forskjeller på hva man synes er ok og ikke ok mhp progressive briller eller ei..her ble det ulike briller til ulike formål. 

Lenke til kommentar

Takker for alle gode svar! Poenget er at jeg HAR vært hos optiker som konkluderte med at jeg trenger lesebriller, men ser fint på lang avstand. I praksis ser jeg derfor "alt" utenfor selve bilens radius, men bittesmå ikoner på skjermene seg jeg ikke....

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Hobby2000 said:

Takker for alle gode svar! Poenget er at jeg HAR vært hos optiker som konkluderte med at jeg trenger lesebriller, men ser fint på lang avstand. I praksis ser jeg derfor "alt" utenfor selve bilens radius, men bittesmå ikoner på skjermene seg jeg ikke....

Da skaffer du deg progressive briller med styrke nederst og null-styrke midt i synsfeltet.Da vil du se som før rett frem og oppover mens det som er nedover (instrumentpanel f.eks.) vil bli korrigert.

Lenke til kommentar

Jeg har 1,25 og 1,5 på nærsyn og bruker av og til lesebriller fra Clas Ohlson, langsyn er imidlertid fint, men har begynt å slite med liten skrift på skjermen, selv om den bare er en drøy armslengde fra meg. Har googlet at man kan halvere lesebrillestyrken sånn ca. for å få databrille-styrken, men da blir det 0,75. Den minste styrken lesebriller jeg finner utenom brillebutikk er 1.00. Optiker ville ha meg til å kjøpe progressive briller, men synes ikke det er noe vits siden langsynet er -0,25.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Olsenhower said:

Jeg har 1,25 og 1,5 på nærsyn og bruker av og til lesebriller fra Clas Ohlson, langsyn er imidlertid fint, men har begynt å slite med liten skrift på skjermen, selv om den bare er en drøy armslengde fra meg. 

Nærsyn vil bli kontinuerlig forverret gjennom noen år før det stabiliserer seg. Vi er definitivt ikke designet for å leve så lenge som vi gjør.

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (3 timer siden):

Jeg har 1,25 og 1,5 på nærsyn og bruker av og til lesebriller fra Clas Ohlson, langsyn er imidlertid fint, men har begynt å slite med liten skrift på skjermen, selv om den bare er en drøy armslengde fra meg. Har googlet at man kan halvere lesebrillestyrken sånn ca. for å få databrille-styrken, men da blir det 0,75. Den minste styrken lesebriller jeg finner utenom brillebutikk er 1.00. Optiker ville ha meg til å kjøpe progressive briller, men synes ikke det er noe vits siden langsynet er -0,25.

Men....hva bruker du i bil? Kjører du uten briller, eller kikker "over" lesebrillene...?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Olsenhower said:

I bil bruker jeg ingenting, har ikke noe problem med å se noe i bilen.

Bare gi det ca et år. Du vil ende opp med å ikke kunne fokusere nærmere enn mellom 1-2 meter (uten hjelpemidler) etterhvert som øyets linse fortsetter å stivne.

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker progressive briller i bilen (og stort sett ellers), mine har en mindre korreksjon i øvre felt, lesefeltet er satt opp til mellomdistanse. Da ser jeg klart på ca. 35-70cm avstand, noe som passer bra i bil og til generell mobilbruk. Disse bruker jeg også til å lese bøker og andre ting. Rene lesebriller har jeg ikke da de stort sett virker på 30-40cm avstand og det blir for nærme for meg. Dog har jeg et par terminalbriller som da er ikke-progressive mellomdistansebriller. Samme styrke som lesefeltet på de progressive altså, men over hele brillen da det er ubehagelig å bruke progressive briller foran en dataskjerm.

Vær obs på at progressive briller trenger litt tilvenning, et par-tre dager med kontinuerlig bruk pleier å holde. I begynnelsen kan det være merkelig å gå med de, men hjernen venner seg fort. 

Jeg har også et par rene langdistansebriller. Ikke kritisk å bruke disse, men det gjør bildet skarpere når jeg ser på TV, kino og lignende. 

Jeg har også et par progressive solbriller til sommerbruk. Handler på SpecSavers, da blir det ikke så dyrt.

Lenke til kommentar

Med fossilbiler trengte man ikke lesesyn i bilen.
Men nå skal man gjøre alt som leder oppmerksomheten bort fra veien og fotgjengere :(
Undermenyer i "ipad'en" lese/skrive tekstmeldinger osv.

Jeg er midt i 50-årene + og bruker ikke briller når jeg kjører bil. Fokuset er på veien.

Lenke til kommentar

Mange som kjører bil med progressive biller. Det var litt bekymringer med de nye sidespeila som er skjermer i stedet for speil. Men det gikk visst fint siden de er såpass lave at man ser de normalt gjennom nederste delen av brillene.

Men de nye midt-speila med skjerm i stedet for speil var værre. Da må man løtfe hodet veldig høyt hver gang man skal se i speilet. Noe som er upraktisk og anstrengende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...