Gå til innhold

Spørre om lønnsnivå før man søker jobben?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har funnet en stillingsannonse, som er interessant og som er i en bransje med bra topp lønninger, men usikker på lønnsnivået. Dersom den er lavere enn det jeg har i dag, så er jeg i ikke interessert. Kan man og er det vanlig å spørre om lønnsnivå før man søker en stilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Geekeern skrev (40 minutter siden):

Hei,

Har funnet en stillingsannonse, som er interessant og som er i en bransje med bra topp lønninger, men usikker på lønnsnivået. Dersom den er lavere enn det jeg har i dag, så er jeg i ikke interessert. Kan man og er det vanlig å spørre om lønnsnivå før man søker en stilling?

Sjølvsagt, du har rett på å vite hvilken lønnstabell stilligen går inn under. Alltid spør oppdragsgiver 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er heilt kurrant å spørre. Om lønnsnivået er viktig så er det bra for både deg og arbeidsgiver at det ikkje kastes vekk tid på å gjennomføre intervju og referansesjekk om søkaren uansett kjem til å takke nei på grunn av lønnsnivået. 

Det einaste som kan være er at du nødvendigvis ikkje får eit veldig godt svar ettersom lønna du blir tilbudt ofte er basert på ei konkret vurdering av korleis din verdi blir vurdert, du bør likevel forvente å få eit omtrentleg svar på kor nivået vil ligge, og i alle fall kva nivå du ikkje vil kome over på grunn av til dømes leiarlønningane i avdelinga. 

Husk også å spørre om kva dei kan tilby av andre goder. Eg rekner med at sjølv om du får nøyaktig same lønn så kan det likevel være aktuelt om du får andre goder som du ikkje har frå før som heimekontor, firmabil, kortare arbeidsdagar, bonusordningar, osv osv. Det er fint med høg lønn, men du skal kanskje mykje opp i lønn før det er verdt å bytte til ein arbeidsgivar som ellers er kjip på alt frå fleksibel arbeidstid til at du aldri får tilbod om kompetanseutvikling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, eller oppgi din lønnsforventning. Da blir en iallefall ikke dratt med på intervju på noe som er helt uaktuelt. 

Gikk på denne smellen for en stund siden og møtte opp på intervju bare til å bli fortalt at maks lønn for stillingen var 250k under det jeg har i dag og min lønnsforventning for en evt ny jobb ligger nesten 500k over det igjen. Helt unødvendig. 

Så, enten spør eller oppgi i forkant evt ta det opp i første intervju men da er det risiko for at alle sin tid er bortkastet på det intervjuet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...