Gå til innhold

Ute etter substans med god varmeledningsevne


Anbefalte innlegg

Har et hobbyprosjekt hjemme, og et bittelite dilemma er en gjennomføring gjennom en aluminiumsplate der jeg ønsker mest mulig varme fra gjennomføring til denne metallplata.

Dette er kriteriene mine - hva jeg er på utkikk etter:

  • Fordel om det kommer i patron som passer i en pistolpresse.
  • Isolerende for strøm.
  • Best mulig varmeledende.
  • Tyktflytende - Helst som silikontetting. Det skal ikke dryppe eller deformeres av egen vekt, men må heller ikke være så tykt at det er vanskelig å fylle inn i luftlommer.

Noen idéer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får glimmerskiver som kan klippes til. De brukes ofte på bl.a. transistorer for å isolere kroppen elektrisk når de monteres til kjøleribber.

Edit: Finnes også med bedre varmeledingsevne men husker ikke navn i farta.

https://no.mouser.com/c/thermal-management/thermal-interface-products/?product=Thermally Conductive Insulator

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, glimmerskiver har jeg kjennskap til - men er jo fast masse og kan ikke flyte rundt for maksimal kontaktflate.

Så følger jeg lenken din og finner ut at "Thermal Interface Sheet" er ei greie (har jo sett disse overalt inni laptoper og annen elektronikk, men ikke tenkt på hva de heter på Engelsk), og etter et lite søk på ebay finner jeg at det av enelleranna grunn selges mye av dette fra australske selgere. Men nå må jeg gå i tenkeboksen en stund å finne ut om det er en god ide å bruke dette istedet - om de f.ex kan surres rundt før innføring gjennom metallplate. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...