Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du vært sammen med en mann som har kjøpt sex i Thailand?

Gjest 3f6c0...605

Anbefalte innlegg

leticia skrev (1 time siden):

Noen kvinner gjør det ja. Ifølge denne undersøkelsen så er det 0,3 % av kvinnene og 13 % av mennene som har kjøpt sex. Problemet med at norske menn som drar til Thailand for å kjøpe sex er mye større enn at norske kvinner drar til middelhavsland for å kjøpe sex. Like forkastelig begge deler, selv om det er ganske stor forskjell i hvilken skala det foregår. Stemmer disse tallene så er det snakk om  at 43 ganger så mange menn som kvinner som kjøper sex. (Ikke nødvendigvis at alle disse skjer i utlandet, men kanskje lettere å komme unna med det der uten å bli straffeforfulgt).

https://www.aftenposten.no/norge/i/kwaak/flertallet-blir-horekunder-i-tyveaarene

Ingressen lyder "100.000 innrømmer at de har vært horekunde en eller flere ganger, viser undersøkelse." Videre ned i saken ser vi at undersøkelsen omfatter 10 000 personer. Allerede her virker Aftenposten temmelig ute på viddene med overdrivelser.

Videre så står det at bare 36% av de 10 000 spurte, faktisk svarte på undersøkelsen. Antar vi at halvparten av svarene kom fra kvinner, 1800 og regner ut hva 0,3% av det er så får vi ~5 kvinner som har svart ja. En ting er at så lave tall gir statistisk stor usikkerhet, en annen ting er at hele 64% av de spurte ikke svarte. Blant disse ca 3200 kvinnene kan det skjule seg ganske mange "ja" som ikke har hatt lyst til å svare på det. Så det jeg leser ut fra undersøkelsen er at menn i stor grad både er villige til å svare på undersøkelsen og i stor grad er ærlige om sexkjøp. Som denne tråden har lært oss så er kanskje ikke det så lurt. Signalet til mannlige sexkjøpere er utvetydig: Lyv! Det lønner seg i lengden.

Edit: Undersøkelsen skjedde i 2002, en liten generasjon siden.Screenshot2024-12-28at18-04-10Rapportfraseksualvaneunderskelsene-rapport-fra-seksualvaneundersokelsene-i-1987-1992-1997-og-2002-pdf_pdf.png.3766ecf4bccb17f919f346152ddd1de7.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (8 minutter siden):

Det gjelder jo det meste. Hvem er det du tror blir med i militæret i USA? Det er unge menn som ikke har andre muligheter. Det er de som melder seg på for å reise ut i verden og dø for landet.

@leticiadømmer hverken soldater eller prostituerte, hun dømmer de som kjøper sex. Med rette.
Du har jo ikke forstått problemstillingen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Tråden viser tydelig at ærlighet straffer seg og varer kortest. TS gjorde det slutt pga ærlighet om et sexkjøp mange år før hun møtte han.

Jeg er enig i at det er litt ekstremt å dømme partner ut fra ting som har skjedd  hva var det 10 - 15 år tilbake i tid? Men et sexkjøp (eller det var vel ikke en engangshendelse engang,  men noe som skjedde flere ganger), ville vært en dealbreaker i de fleste forhold tror jeg. Det sier noe om menneskesyn. Som om man bare er et kjøttstykke som kan kjøpes.

Simen1 skrev (9 minutter siden):

Hvis denne handelen var gjensidig ønsket, og det ikke brøt noen lover i det aktuelle landet

Men sexkjøp har vel vært forbudt i Thailand siden 1960 (selv om det åpenbart ikke håndheves strengt).

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det blir i overkant overmoralistisk å overprøve selgers vurderinger om sitt eget liv og yrkesvalg.

Vel nå er det ikke alltid slik at dette er selgers vurderinger, men at man blir solgt til industrien av sine egne foreldre bl.a, og ikke kommer seg ut fra overgrep, mishandling og utnyttelse. 

Simen1 skrev (13 minutter siden):

Angående bakmenn. Hva så? De aller fleste arbeidsgivere i Norge, i vanlige jobber, har "bakmenn", sjefer, som tar en viss del av kaka fra den som faktisk utfører arbeidet.

Dette er ikke sammenlignbart,  og en nedvurdering av menneskerettighetene til de som blir utnyttet av bakmenn i sexindustrien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (13 minutter siden):

Hvis man ikke ønsker å risikere det, så koster det ofte ikke mange hundrelappene å fly til et europeisk land der det er lovlig.

Vel, nå har vel det blitt slik at norske borgere blir straffet for dette av norske myndigheter selv om det har skjedd utenlands. Men man må selvsagt påvise at det har skjedd først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (16 minutter siden):

@leticiadømmer hverken soldater eller prostituerte, hun dømmer de som kjøper sex. Med rette.
Du har jo ikke forstått problemstillingen.

Jeg svarte på påstanden om at de ikke har noe annet valg enn å ta jobben.  At de ikke hadde gjort det hvis ikke det hadde vært for vanskelig økonomi.

Jeg sammenlignet da med en annen jobb der du faktisk har høy risiko for å dø, og hvordan de som tar den jobben gjerne nettopp er fattige som ikke har noen andre muligheter. De blir som regel ikke med i militæret fordi de absolutt vil, men fordi det er en måte å tjene penger og forhåpentligvis få et bedre liv.

Du prøver bare å avspore.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 minutter siden):

Jeg svarte på påstanden om at de ikke har noe annet valg enn å ta jobben.  At de ikke hadde gjort det hvis ikke det hadde vært for vanskelig økonomi.

Jeg sammenlignet da med en annen jobb der du faktisk har høy risiko for å dø, og hvordan de som tar den jobben gjerne nettopp er fattige som ikke har noen andre muligheter.

Men jeg syns, og flere med meg, at vi kan organisere samfunnene våre bedre, enn at unge menn skal behøve å verve seg til militæret, bare fordi de mangler alternativer. Syns også det bør være andre alternativer enn å selge kropp for å overleve. 

Det er jo samme prinsipp som å ikke kjøpe varer produsert med barnearbeid, eller varer med giftig innhold. Lar man være å kjøpe sex, så støtter man ikke opp om industrien. Støtter man samfunnsutvikling, skoleutbygging, politisk føringer som gir muligheter for folk flest, så bruker man den lille makten man har, gjennom markedskraft og påvirkningskraft.

Enkeltmennesker kan neppe endre slike ting alene, men det er en ganske enkelt og smal sak å ikke støtte opp om det vi ikke finner bærekraftig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det ble også utført en seksualvaneundersøkelse i 2008, men forskerne sier selv at svarprosenten dessverre var for lav, under 20%, til å gi sikre resultater. I tillegg hadde en del av de som svarte, unnlatt å svare på enkeltspørsmål. Kilde. Det ble derfor valgt å ikke legge innsats i analyse av undersøkelsen og ble heller ikke satt i sammenheng med tidligere undersøkelser. Jeg kan tenke meg at spesielt spørsmålet om sexkjøp ble hoppet over av mange, fordi man må stole 100% på at anonymiteten verner de som svarer ja, fra å inkriminere seg selv.

I 2020 ble det utført en ny seksualvaneundersøkelse, men her utelot de spørsmålet om sexkjøp. Det kan jo være på grunn av erfaringene fra 2008-undersøkelsen at de valgte å utelate nettopp det spørsmålet.

Kort og greit, vi vet lite om kvinners kjøp av sex.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Nei. Jeg påpeker din avsporing. 
De aller fleste har sympati og respekt for både prostituerte og soldater. 
De færreste har sympati for horekunder.

Du blander disse to diametralt motsatte rollene, og du gjør det for å snu problemstillingen og avspore debatten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Joda, jeg er klar over den feilkilden der. Men sånn i utgangspunktet hvis man ser på andre ting i samfunnet, så er det mye lettere for damer å få seg sex uten å betale for det enn det er for menn, så jeg tror ikke forholdstallene i denne undersøkelsen er så veldig misvisende.

Men ser du ikke at det er akkurat det samme for norske menn i Asia, og da tenker ikke på de som kjøper sex men de som velger kjæreste derfra eller kone.

Hvordan er det veldig forskjellig at damer i Norge flyr rundt i Norge og får festkjepp?

Jeg skjønner ikke denne, det er ikke deres skyld at hvite menn er populære der nede?

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Legg merke til at jeg skreiv

men det er vel ingen grunn til å lyve i en anonym undersøkelse?

Jeg er klar over at noen gjør det likevel.

Folk vil ikke være ved ting. Trådtittel er feks resultat av en veldig ærlig fyr.

Trådstarter burde sette pris på at han er ærlig, de fleste menn ville aldri ha sagt ifra om sånt.

Lenke til kommentar
majer skrev (4 minutter siden):

Over halvparten av menn støtter partier som vil tillate sexkjøp. Disse mennene har like mye sex med damer som alle andre. Det betyr at damer flest ikke bryr seg 

Det betyr det jo overhodet ikke! 
Les Erasmus Montanus av Ludvig Holberg, eller ta ex fac.

Morsomt forsøk, det skal du ha!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Trådstarter burde sette pris på at han er ærlig,

Jeg er enig i dette. Men TS har sine grenser for hva hun vil godta hos en mann, selv om dette har skjedd bak i tid. Det er kun TS som kan avgjøre dette. Og det har hun allerede gjort,  det ble for mye for henne å takle. Det må vi nesten respektere selv om vi ikke er enig i hennes vurderinger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slutt å vrøvle så fælt!

Det er ikke lettere for kvinner enn for menn å få tilgang til sex. Hvordan kan jeg si det? Fordi, jeg regner med vi her snakker om en normalfordeling og hetro-sex, det trengs en av hvert kjønn i en sånn sammenheng. Ergo; for hvert tilfelle av hetrofil sex, er det en kvinne og en mann som får seg. 

Syns dere kjemper for hardt for å ploarisere.

Jada, nå kommer det vel en eller annen incel-teori om at alle kvinnene ligger med alfa-Per. Per har seg altså med alle byens villige kvinner hver onsdag, fredag og lørdag. Og da kommer jeg dere i forkjøpet; Nei. Kvinner ligger med andre enn Per og er ikke mer kresne enn menn. Begge kjønnene styrer unna negative, usympatiske og egoistiske idioter (med mindre de er stupfull. Da kan det hende de ikke har gangsyn nok til å ta en vurdering, så det fins til og med håp for de aller giftigeste).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Men ser du ikke at det er akkurat det samme for norske menn i Asia, og da tenker ikke på de som kjøper sex men de som velger kjæreste derfra eller kone.

Hvordan er det veldig forskjellig at damer i Norge flyr rundt i Norge og får festkjepp?

Jeg skjønner ikke denne, det er ikke deres skyld at hvite menn er populære der nede?

Forskjellen ligger i det økonomiske aspektet. Kvinner i Norge (både norskfødte og utenlandske) trenger ikke noen "kjepp" for å være økonomisk selvstendige på samme måte som man trenger i Thailand.

De hvite mennene er populære pga penger, ikke pga de er hvite menn.  Men dette var litt utenfor tema, det er sexkjøp og ikke konekjøp som er tema i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 minutter siden):

Forskjellen ligger i det økonomiske aspektet. Kvinner i Norge (både norskfødte og utenlandske) trenger ikke noen "kjepp" for å være økonomisk selvstendige på samme måte som man trenger i Thailand.

De hvite mennene er populære pga penger, ikke pga de er hvite menn.  Men dette var litt utenfor tema, det er sexkjøp og ikke konekjøp som er tema i denne tråden.

Konekjøp???

Den var litt på kanten vel?

Det er desverre vanlig fordommer at man ser på prostitusjon og at europeiske og vestlige menn er populære i Asia.

En gang i tiden var det like populært å ha en Onkel i Amerika i Norge.

Vi ser vel ikke ned på Onkler og Tanter som giftet seg med en amerikaner i gamle dager?

At Tante i Amerika bare tenkte på penger? Det er slemt sagt mot norsk amerikanske forfedre???

Dere misforstår jo grovt hvor mye det betyr for økonomien og velstanden i disse landene med at de har en Onkel i Norge???

Det er dessuten rasistisk mot damene i Asia, de er generelt mindre opptatt av penger en norske jenter, og norske jenter på Tinder er ikke noe spott bedre Finans og rikfolk er populære på Tinder...

Så skal det liksom være noe bedre iforhold til norske kvinnfolk enn at en norsk elektriker eller rørlegger får seg kone fra Asia??

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...