Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du vært sammen med en mann som har kjøpt sex i Thailand?


Gjest 3f6c0...605

Anbefalte innlegg

freedomseeker skrev (16 minutter siden):

På hvilket grunnlag? Man behøver tross alt ikke å gå til sengs med alle som har en tusenlapp i lomma.

 

Er faktisk Norge som er på god vei til å bli et u-land, Thailand har en positiv økonomisk utvikling

Skjermbilde 2024-10-20 221227.png

Virkelig? Det er Norge som er på vei til å bli et u - land i forhold til Thailand? Hvorfor ikke se på BNP per innbygger da? Som faktisk viser økonomien i det enkelte landet. 

https://fn.no/Statistikk/bnp-per-innbygger?country=42522&country2=42264

Den bittelille blåfargen i bunnen av de grønne diagrammene viser hvor lav økonomien er per innbygger i Thailand i forhold til i Norge. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (12 minutter siden):

Virkelig? Det er Norge som er på vei til å bli et u - land i forhold til Thailand? Hvorfor ikke se på BNP per innbygger da? Som faktisk viser økonomien i det enkelte landet. 

https://fn.no/Statistikk/bnp-per-innbygger?country=42522&country2=42264

Den bittelille blåfargen i bunnen av de grønne diagrammene viser hvor lav økonomien er per innbygger i Thailand i forhold til i Norge. 

 

Det er vel totalen som teller. Thailand og Filippinene har et mer varierende levestandard enn oss. Mange har normale liv ofte bedre enn oss mtp vær og sosiale opplevelser.

Men også finnes det fattigdom i både Thailand og Filippinene. En fattigdom som vi ikke har.

Jeg vil ikke si at en Thailandsk call dame er fattig...

For mange år siden da jeg jobbet på en fabrikk, så dro mange av guttene til Thailand på ferie, de fikk en call dame hver rett etter de gikk av flyet som var med de hele turen i to uker og de spanderte mat og drikke på jentene.

Jeg tror de betalte de i snitt 17000 kr hver, og det var ganske bra valuta i Bath den gang da nok var sterkere.

Tror de sendte de litt etterpå også.

Mafia osv er ikke det samme der, som her. Det er ganske regulert, og jeg tror de jentene har bra ok liv i sola.

De andre bestekameratene mine og jeg har blitt sammen med helt vanlige jenter som jobber eller har utdanning. Ikke noe forskjellig annet enn kulturelt til jentene i Norge, annet enn at de asiatiske har MYE bedre moral.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest 34f57...b34
leticia skrev (8 minutter siden):

Virkelig? Det er Norge som er på vei til å bli et u - land i forhold til Thailand? Hvorfor ikke se på BNP per innbygger da? Som faktisk viser økonomien i det enkelte landet. 

https://fn.no/Statistikk/bnp-per-innbygger?country=42522&country2=42264

Den bittelille blåfargen i bunnen av de grønne diagrammene viser hvor lav økonomien er per innbygger i Thailand i forhold til i Norge. 

 

Det er veldig stor forskjell mellom Thailand og Norge. Samt mellom Norge og de fleste land. Det er forsåvidt sånn at krone verdien har gått kraftig ned. 

Det vil nok endre seg når vi begynner å få opp gruve industrien på mineralene i sør som er funnet. Men tror dette har mye med at formueskatten har økt kraftig og også med exit skatten som virker mot sin hensikt.

Anonymous poster hash: 34f57...b34

Lenke til kommentar
Gjest 34f57...b34 skrev (2 minutter siden):

Det er veldig stor forskjell mellom Thailand og Norge. Samt mellom Norge og de fleste land. Det er forsåvidt sånn at krone verdien har gått kraftig ned. 

Ja. Det er veldig stor forskjell mellom Thailand og Norge. Noe som var mitt poeng da jeg la ut grafen over BNP i det enkelte land. Det er også sant som du sier at den norske krona har gått kraftig nedover, og derfor så vil det bli dyrere f.eks for norske studenter og andre som bor i utlandet enn det vi har vært vant til. Men Norges økonomi er på et helt annet nivå enn de aller fleste land i verden likevel, og langt unna u - landsnivå. Dette kan selvsagt endre seg om / når oljeeventyret tar slutt. Men enn så lenge så er Norge fremdeles et av de rikeste land i verden. 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Kassettspiller said:

Men det finnes noen som får visse forventninger når de gir slike gaver.

Tenker at det beste er å ikke "gi gaver" til noen man ikke har et avklart forhold til allerede. Det ser jeg som det mest ryddige. Så slipper man både forventninger og skuffelser. Det har alltid vært min praksis med mindre jeg spanderer på veldig gode venner hvor alt allerede er avklart.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Tenker at det beste er å ikke "gi gaver" til noen man ikke har et slikt forhold til allerede. Det ser jeg som det mest ryddige. Så slipper man både forventninger og skuffelser. Det har alltid vært min praksis med mindre jeg spanderer på veldig gode venner hvor alt allerede er avklart.

Det høres ut som en god holdning å ha. For slike gaver fører ikke bare med seg forventninger, men også som press for de som mottar gaven. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (22 minutter siden):

Virkelig? Det er Norge som er på vei til å bli et u - land i forhold til Thailand? Hvorfor ikke se på BNP per innbygger da? Som faktisk viser økonomien i det enkelte landet. 

https://fn.no/Statistikk/bnp-per-innbygger?country=42522&country2=42264

Den bittelille blåfargen i bunnen av de grønne diagrammene viser hvor lav økonomien er per innbygger i Thailand i forhold til i Norge. 

 

Om utviklingen fortsetter slik det gjør nå så er vi på god vei til å bli nettopp ett u-land.

Vedr BNP, vi har massive oljeinntekter som drar BNP opp. For å sammenligne inntekt så er det median inntekt etter skatt man skal se på.

Jeg er ikke uenig i at de tjener langt mindre i Thailand, men utviklingen gjør at det nødvendigvis ikke er tilfelle i fremtiden.
Om man reiste til Thailand for 20 år siden, kontra nå så vil man som nordmann få et sjokk over kostnadsnivået.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, leticia said:

Det høres ut som en god holdning å ha. For slike gaver fører ikke bare med seg forventninger, men også som press for de som mottar gaven. 

Det er det jeg mente med forventninger. Forventninger skaper press 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Tenker at det beste er å ikke "gi gaver" til noen man ikke har et avklart forhold til allerede. Det ser jeg som det mest ryddige. Så slipper man både forventninger og skuffelser. Det har alltid vært min praksis med mindre jeg spanderer på veldig gode venner hvor alt allerede er avklart.

Poenget med svaret mitt var til personen jeg siterte: Gaver er ikke en form for betaling, men jeg påpekte at noen kan oppfatte det slik. Gaver kan være en indirekte form for påvirkning.

Lenke til kommentar
Gjest a689d...835

Bare det at vi har alle disse thailand trådene er et bevis på at driten til norske damer ikke er gull og kaviar, men faktisk dritt.

Noe er galt med norske kvinner og derfor får vi incel bevegelsen, MGTOW og Thailand farere.

Hvor er alle Tyrkia/Ghana parene og deres barn? Var ikke muslimene og afrikanerne så interessert i feminist bullshittet deres likevel? 😄

 

Anonymous poster hash: a689d...835

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 time siden):
Markiii skrev (1 time siden):

Taxi, vin og roser er ikke betaling. Det er heller ikke slik at man på forhånd har avtalt at det skal være betaling mot garantert sex. Ingen er garantert sex i en slik situasjon. Ingenting er avtalt på forhånd. Hvis man har sex så er det frivillig, og fordi begge ønsker det.

Men det finnes noen som får visse forventninger når de gir slike gaver.

Det er tosidig, et slags avtalt spill eller gambling for det er jo ingen garantert sex. Men mange damer lar seg sjarmere villig av generøsitet og sprer bena mer jo mer det spanderes. Alle vet hvordan det fungerer. @Markiii har hengt seg opp i at generøsiteten ikke er en direkte pengeoverføring og at sexen ikke er garantert, men det med litt rundere kanter så er det på mange måter et semi-avtalt spill og indirekte byttehandel penger mot sex. Det er definitivt en gråsone. Men jeg tror @Markiii ikke tåler sammenligningen og i hvert fall ikke ordet prostitusjon. Jeg kan gå med på det mot at vi kaller thailendere som hanker inn nordmenn for sex for ferieflørtere, og at vi kaller damer som reiser til Sansibar for å få lokal penis for horekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (31 minutter siden):

Vedr BNP, vi har massive oljeinntekter som drar BNP opp. For å sammenligne inntekt så er det median inntekt etter skatt man skal se på.

Joda, vi har massive oljeinntekter som drar BNP opp. Og uten disse oljeinntektene så ville statsbudsjettet ha gått i minus hvert år. Men foreløpig så har vi disse oljeinntektene da, og vi er på topplisten over verdens rikeste land. Topp 2- 4 (litt usikker akkurat hvor plasseringen ligger nøyaktig nå). Det mest vanlige er å sammenligne inntekt før skatt, men skal man måle rikdom / fattigdom så er det best å gjøre dette etter skatt. 

 

freedomseeker skrev (33 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i at de tjener langt mindre i Thailand, men utviklingen gjør at det nødvendigvis ikke er tilfelle i fremtiden.

Nei. Det er greia med fremtiden, at den kan ingen spå, selv om man kan tenke seg til hva som er sannsynligheten. 

 

freedomseeker skrev (34 minutter siden):

Om man reiste til Thailand for 20 år siden, kontra nå så vil man som nordmann få et sjokk over kostnadsnivået.

Jeg har ikke denne erfaringen, men regner med at det er verdien på krona du tenker på i hovedsak når du sier dette? At den har tapt seg mye i verdi? 

Lenke til kommentar
Gjest 34f57...b34
leticia skrev (1 time siden):

Ja. Det er veldig stor forskjell mellom Thailand og Norge. Noe som var mitt poeng da jeg la ut grafen over BNP i det enkelte land. Det er også sant som du sier at den norske krona har gått kraftig nedover, og derfor så vil det bli dyrere f.eks for norske studenter og andre som bor i utlandet enn det vi har vært vant til. Men Norges økonomi er på et helt annet nivå enn de aller fleste land i verden likevel, og langt unna u - landsnivå. Dette kan selvsagt endre seg om / når oljeeventyret tar slutt. Men enn så lenge så er Norge fremdeles et av de rikeste land i verden. 

Vi har heldigviss funnet en masse mineraler og metaller som er mer verdt enn oljen i fjor som brukes til å lage batterier, kunstgjødsel, solceller osv som er avgjørende fremover. Det er utrolig sjeldene matrialer som fosfat og titanium. Så vi har vunnet jackpot, venter at krona går opp veldig når den industrien starter. 

Men noe må gjøres med kroneverdien i mellomtiden

Anonymous poster hash: 34f57...b34

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er ganske opplagt at masseturisme i mange tiår fører til både økt levestandard og kjøpekraft for befolkningen i et land med svak økonomi. Men ikke la oss spekulere, la de som kan dette forklare.

Quote

Masseturisme genererer betydelige multiplikatoreffekter i økonomien gjennom økt aggregert etterspørsel, kapitalinnstrømming og valutainntekter. Dette stimulerer økonomisk vekst, sysselsetting og investeringer i infrastruktur. Over tid fører det til akkumulering av humankapital, teknologioverføring og produktivitetsvekst i turistnæringen og tilknyttede sektorer. Ringvirkningene sprer seg til resten av økonomien gjennom økt innenlandsk konsum og investeringer. Resultatet blir en strukturell transformasjon av økonomien med høyere BNP per capita, forbedret levestandard og redusert fattigdom over flere tiår.

Samt konkrete tall.

Quote

Økonomien og kjøpekraften til thailendere har generelt sett en positiv utvikling de siste 20 årene, men med noen svingninger undervei.

Økonomisk vekst
Thailand har opplevd betydelig økonomisk vekst siden tidlig 2000-tall:
BNP per innbygger justert for kjøpekraftsparitet (PPP) økte fra rundt $8,600 i 1990 til $21,112 i 20236.
Den gjennomsnittlige årlige vekstraten i BNP per innbygger (PPP) har vært rundt 3-4% i denne perioden.

Forbruk og kjøpekraft
Forbruket har også økt betraktelig:
Privat forbruk steg fra 577,284 millioner baht i 1993 til 1,685,069 millioner baht i andre kvartal 2024.
Dette representerer nesten en tredobling av forbruket over 30 år, justert for inflasjon.

Inflasjon
Inflasjonen har generelt vært moderat:
Gjennomsnittlig årlig inflasjon var 1.2% i tiårsperioden fram til 2022.
Dette er lavere enn det regionale gjennomsnittet for Asia-Stillehavsregionen på 2.1%.

Så er det selvsagt slik at Thailand som alle andre land og spesielt områder som tjener store penger på turisme har opplevd noen midlertidige tilbakeslag. Men dette gjelder globalt for alle.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 34f57...b34 skrev (9 minutter siden):

Vi har heldigviss funnet en masse mineraler og metaller som er mer verdt enn oljen i fjor som brukes til å lage batterier, kunstgjødsel, solceller osv som er avgjørende fremover. Det er utrolig sjeldene matrialer som fosfat og titanium. Så vi har vunnet jackpot, venter at krona går opp veldig når den industrien starter. 

Men noe må gjøres med kroneverdien i mellomtiden

Anonymous poster hash: 34f57...b34

Joda, men lokalbefolkningen i de berørte områdene er muligens ikke like begeistret da. Men de når vel kanskje ikke frem med sine protester. 

 

Lenke til kommentar
Gjest 34f57...b34 skrev (36 minutter siden):

Vi har heldigviss funnet en masse mineraler og metaller som er mer verdt enn oljen i fjor som brukes til å lage batterier, kunstgjødsel, solceller osv som er avgjørende fremover. Det er utrolig sjeldene matrialer som fosfat og titanium. Så vi har vunnet jackpot, venter at krona går opp veldig når den industrien starter. 

Men noe må gjøres med kroneverdien i mellomtiden

Anonymous poster hash: 34f57...b34

Det er ikke noe automatikk i at verdiene av disse forekomstene vil komme samfunnet til gode i like stor grad som oljen.
Blant annet EØS avtalen regulerer mye av dette, Statoil(nå Equinor) hadde garantert ikke eksistert om vi hadde hatt EØS avtalen på den tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...