Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du vært sammen med en mann som har kjøpt sex i Thailand?

Gjest 3f6c0...605

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (19 minutter siden):

Det fødes flere gutter enn kvinner.

Dette er velkjent biologi.

Innenfor arten Homo Sapiens blir det, i alle verdenshjørner og ulike kulturer og samfunnslag født flere gutter enn jenter.

Med moderne abort, er det riktignok teoretisk mulig å justere på naturlig selektering. Men la oss nå for enkelthets skyld ignorere abort mtp kjønn. Da sitter du igjen med at alle barnefødsler, er ca 52% gutter og 48% jenter. 

Jo, og det vet vi jo alle. Men over hele verden dør det flere gutter enn jenter. Til og med så dør det flere guttebabyer enn jentebabyer. Fordi guttebabyer er svakere fysisk enn jentebabyer. Videre dør det flere guttebarn enn jentebarn, forklart og lagt til mer impulsivitet, mer risikovillighet og dels umodenhet. Denne trenden med høyere dødelighet blant gutter/menn gjør at kjønnsbalansen etter hvert skifter under livsløpet. 

Det er fremdeles flere single kvinner enn menn i landet totalt.

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (2 minutter siden):

Denne trenden med høyere dødelighet blant gutter/menn gjør at når kjønnsbalansen etter hvert skifter under livsløpet. 

... ja, i en alder av 65 år i Norge, i følge statistikk du har blitt fremlagt.

Jeg skylder på alt for godt helsevesen, for trygge kjøretøy og for påpasselige foreldre/samfunn, som ikke lar oss gutter stryke med naturlig. 😉

Neffi skrev (4 minutter siden):

Er det? 

Hva skyldes det? Er det såpass mange flere mannlig homofile enn lesbiske, som gjør at av heterofile er det flest single kvinner?

Jeg forstår ikke hva annet det evnt kan være. For å skape et heterofilt parforhold trengs tross alt nøyaktig én dame og én mann. Ergo burde det være noen fler single menn enn kvinner, når man kun ser på befolkningspyramiden.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (17 minutter siden):

Neffi skal få svare for seg selv, men mitt første instinkt var menn med rulleblad for f.eks. vold/voldtekt, eller som sitter fengslet. Sånt må en nesten ta ut av statistikken, siden de i praksis er ute av datingpoolen.

Ja de kan man godt ta ut av statistikken selv om en del har åpen soning og så det blir lettere å ha sex. Uansett så er det ikke all verdens med folk som sitter inne da, så det er ikke så veldig mange som er forhindret fra sex av den grunnen. Skjønner at poenget skulle være at menn er overrepresentert i fengslene så det skulle ta bort noe av mannsoverskuddet på 4,3%. Men tallene viser at det ikke er all verden. I aldersgruppen 18-59 år så utgjør de fengslede mennene 0,189% av alle menn, og de fengslede kvinnene utgjør 0,014% av alle kvinnene. Så med litt avrunding så krymper det fra 104,3 menn per kvinne til 104,1 menn per kvinne hvis vi regner bort alle fengslede.

Screenshot2024-12-29at00-41-5010530Innsatteetteralderkjnnstatistikkvariabelrogfengslingstype.Statistikkbanken.png.d72e7e2b45a6f4642b822c921f4418ef.png

Så var det kvinnenes tur til å bli filtrert bort da.. Hvor mange av de er ikke på datingmarkedet på grunn av kvinnelige måter å være uegnet for datingmarkedet? Jeg aner ikke, men har jo fått med meg at en viss andel kvinner sliter med kvinnehelseproblemer som endrimetriose for eksempel.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke klarer å bli enige om at datingmarkedet har et betydelig overskudd av menn. Hva er hensikten med å forsøke å prate det bort? Er det noen her som virkelig tror at det ikke er sånn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 minutter siden):

... ja, i en alder av 65 år i Norge, i følge statistikk du har blitt fremlagt.

Jeg skylder på alt for godt helsevesen, for trygge kjøretøy og for påpasselige foreldre/samfunn, som ikke lar oss gutter stryke med naturlig. 😉

Tror ikke dere trenger så mye drahjelp 😛 

Er det? 

Hva skyldes det? Er det såpass mange flere mannlig homofile enn lesbiske, som gjør at av heterofile er det flest single kvinner?

Kvinner oppgir i større grad at de er bifile eller har en annen ikke-heterofil orientering, mens det er en større andel menn som sier de er homofile enn det er lesbiske kvinner. Men dette er jo selvrapportering, så kan være mørketall.

Jeg forstår ikke hva annet det evnt kan være. For å skape et heterofilt parforhold trengs tross alt nøyaktig én dame og én mann. Ergo burde det være noen fler single menn enn kvinner, når man kun ser på befolkningspyramiden.

Det er på grunn av at kvinner med årene tar til vettet og velger å leve alene, gjerne etter at ektemaken døde når han skulle vise naboen hvor flink han var å balansere på taket, slike ting ;) Hvor mange kister orker man å senke gjennom ett liv?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (54 minutter siden):

Nå skal jo ikke barn ha sex, og den kjønnsforskjellen du ser i de laveste alderstrinnene har alltid vært så ubalansert. Vi mister rett og slett flere gutter, før de kommer opp i 20 årene pga høyere risikovillighet, kontra jenter som er mer regelstyrte. Derfor blir det flere og flere kvinner opp i alderstrinnene. Flere og flere som får utdelt Darwinprisen.

Nå skal jo barn vokse opp, så om 18 år så har dette forskjøvet seg med 18 år.. Nei, dette med manne-darwinprisvinnere blir for kjønnsdiskriminerende. Du tar jo helt av. Atter en gang har du ikke tatt deg bryet med å se på tallene. Heldigvis dør svært få barn i alderen 0-20 år og gutter er heller ikke så overrepresenterte at det utgjør noen forskjell på mannsoverskuddet når de fyller 20 år.

Screenshot2024-12-29at01-13-0607459Befolkningetterkjnnalderstatistikkvariabelrogregion.Statistikkbanken.thumb.png.22eac2029a226f48b79aa4c2c09649de.pngScreenshot2024-12-29at01-08-4910325Ddeetteralderstatistikkvariabelrogkjnn.Statistikkbanken.thumb.png.481d870edfecf60b744ac0de503c5220.png

Hvis vi tar utgangspunkt i de 25 637 jentebarna som ble født i 2023 og trekker fra 113 dødsfall før de fyller 20 så vil altså 25 524 av de fylle 20 år. For gutta blir regnestykket 26 771 - 186 = 26 585. Det vil si at per 100 jente så synker antall gutter fra 104,4 til 104,1 som følge av forskjellen i dødelighet de første 20 leveår.

Tar vi for eksempel tak i 15-åringene (pr 1.1.2024) så kan vi regne ut at det vil gå ned fra 107,0 gutter per 100 jenter, til 106,9 gutter per 100 jenter når de fyller 20 år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (26 minutter siden):

Neffi skrev (6 minutter siden):

Det er på grunn av at kvinner med årene tar til vettet og velger å leve alene, gjerne etter at ektemaken døde når han skulle vise naboen hvor flink han var å balansere på taket, slike ting ;) Hvor mange kister orker man å senke gjennom ett liv?

Åja, jeg misforsto deg. 

Jeg trodde vi så på antall folk på dating-markedet. 

Men du tar med alle single kvinner og menn. Også de som foretrekker å forbli single, og som på ingen måte er åpne for noe annet.

Greit. Da tror jeg nok du har rett. Og det er vel der noe av problematikken for mange gutter og menn ligger; de opplever å være svært mange hankjønn om samme kvinne. Dermed går ikke matematikken opp. Alle kan ikke finne seg en partner. 

Nå er det kanskje ikke noen menneskerett å finne seg en partner, men samtidig er ikke samfunnet tjent med stort antall incels som mugger og plager(?) resten.

Tråden har plutselig flyttet seg en god del vekk fra åpningsinnlegget, men det er ikke så rart; dette er tematikk som engasjerer mange! Og kanskje særs menn, som synes det er leit å bli utkonkurrert i et ellers (stort sett) likestilt samfunn? 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Ja de kan man godt ta ut av statistikken selv om en del har åpen soning og så det blir lettere å ha sex. Uansett så er det ikke all verdens med folk som sitter inne da, så det er ikke så veldig mange som er forhindret fra sex av den grunnen. Skjønner at poenget skulle være at menn er overrepresentert i fengslene så det skulle ta bort noe av mannsoverskuddet på 4,3%. Men tallene viser at det ikke er all verden. I aldersgruppen 18-59 år så utgjør de fengslede mennene 0,189% av alle menn, og de fengslede kvinnene utgjør 0,014% av alle kvinnene. Så med litt avrunding så krymper det fra 104,3 menn per kvinne til 104,1 menn per kvinne hvis vi regner bort alle fengslede. 

Tror du ser på det litt for naivt om du kun skal regne de som er faktisk fengslet. Husk at henlagte voldssaker og voldtekter utgjør over 90 %. Men om en bygd eller by har funnet en forslått og voldtatt kvinne, så vil den utpekte mannen gjerne slite med å kunne bringes hjem til svigerforeldrene, uten sterke protester. 

Var jo en kjent forsker som påpekte akkurat dette; at bygdedyret og sladder var viktig for menneskehetens overlevelse. Nettopp fordi det beskyttet gruppen/samfunnet mot slike utskudd som er til trussel for oss. Så kan man gjerne da slå ihjel et slikt argument med usanne rykter og anklagelser, men skal vi dra fram den prosenten så er den også ekstremt lav. 

Hver fjerde kvinne opplever partnervold. Det forteller jo om en ganske stor prosent. Nå er det jo ofte den samme mannen som går på rundgang (siden han forblir singel), så ett slikt utskudd rammer sikkert mange fler enn bare en. Dermed blir det jo vanskelig å lage statistikk på slikt.

Så var det kvinnenes tur til å bli filtrert bort da.. Hvor mange av de er ikke på datingmarkedet på grunn av kvinnelige måter å være uegnet for datingmarkedet? Jeg aner ikke, men har jo fått med meg at en viss andel kvinner sliter med kvinnehelseproblemer som endrimetriose for eksempel.

10 % av alle kvinner har endrimetriose, og alle de kvinner jeg personlig kjenner med diagnosen har partner/familie. Vet ikke om det gjør en uegnet til partnerskap. Da tror jeg kanskje heller sterk PMS kan være vanskeligere for menn å leve med.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi ikke klarer å bli enige om at datingmarkedet har et betydelig overskudd av menn. Hva er hensikten med å forsøke å prate det bort? Er det noen her som virkelig tror at det ikke er sånn?

4 overskuddsmenn pr 100, med flere homofile, jeg vet ikke om jeg ville kalt det betydelig. Videre så er det dette med ufrivilligheten. Rammer den likt? Hvordan er kjønnsbalansen der? Tror du det er flere menn som leter etter en partner, enn det er kvinner som gjør det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Mental sykdom er vel omtrent like mye utbredt? (har ikke sjekket noe tall på det så mulig jeg bommer her). Jeg synes det virker ganske ensidig fordømmende å bare ta utgangspunkt i at en andel av menn er uegnet for partnerskap, uten at en andel kvinner også er uegnet for partnerskap.

Hvis man tar utgangspunkt i folk som er så psykisk syke at de blir uføre av det, så er det noe forskjeller mellom kvinner og menn. Prosentandelen for unge menn ligger her på 71,9 % mot kvinners 64,2 %. Vi vet også at 3 av 4 selvmord skjer blant menn. Jeg er ellers enig i at den du siterer kunne tatt med at både en andel menn og en andel kvinner er uegnet for partnerskap. Men siden TS er kvinne og tråden handler om en mann hun ikke greide å gå videre med, så er det ikke så unaturlig at den du siterer lot være å snakke om begge kjønn. 

Uføretrygd_Statistikknotat_Diagnoser_2020.pdf

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Neffi said:

Jeg hadde droppet/blocket personer som kjøper seg sex, samme om de er dame eller mann, eller nasjonaliteten på handelsobjektet.

Jeg gjør det samme med de som ONSer og har hatt mange tidligere partnere. Hvor er empatien liksom.

8 hours ago, leticia said:

Ja, det er riktig. Hvis kvinner virkelig vil ha seg noe så gjør de det uten å måtte reise langt avgårde.

Så dyktige!

5 hours ago, Orion666 said:

De aller fleste har sympati og respekt for både prostituerte og soldater. 

Men hvor er sympatien for de som aldri blir valgt i partner-utvelgelsen? Klar deg selv, ha det fint alene, ingen menneskerett, laverst på hierarkiet? Og man lurer på hvorfor unge menn er overrepresentert på forskjellige statistikker...

5 hours ago, leticia said:

Jeg er enig i dette. Men TS har sine grenser for hva hun vil godta hos en mann, selv om dette har skjedd bak i tid. Det er kun TS som kan avgjøre dette. Og det har hun allerede gjort,  det ble for mye for henne å takle. Det må vi nesten respektere selv om vi ikke er enig i hennes vurderinger. 

Absolutt. Men det blir forferdelig ironisk om hun da sitter med en liggeliste som strekker seg over halve bygda f.eks, som vi da ikke vet så klart, fordi hun ønsker ikke å utdype dette. Hun tar rollen som moralens vokter, og trekker seg ifra forholdet i en alder av 40+. Flott for henne, og kanskje en "blessing in disguise" for denne herremannen.

3 hours ago, Neffi said:

Eventuelt kunne de tatt seg et kurs i empati. Det ville gitt mer napp, og mindre konsekvenser.

Å ha empati åpner ikke automatisk dørene i dating-markedet her på berget. Det skal mye mer til enn det for de som ikke har dating-makten på sin side...

2 hours ago, Neffi said:

Så du hadde vært takknemmelig og stolt av mammaen din om hun jobbet som sexarbeider? Du hadde ikke heller ønsket at hun tok seg en utdannelse og fikk seg en jobb med mindre risiko for fysiske skader, sykdommer og ikke minst, en jobb som også ville gi henne mulighet for å få en fremtidig partner?

^ Kan sies om ONSing også.

6 minutes ago, Neffi said:

Sterke og modige er dere! Trenger ingen, hvordan håndterer dere disse følelsene på et sånt fantastisk vis at dere bare trenger dere selv og blir såååå lykkelige... 😋

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Men det blir forferdelig ironisk om hun da sitter med en liggeliste som strekker seg over halve bygda f.eks, som vi da ikke vet så klart, fordi hun ønsker ikke å utdype dette. Hun tar rollen som moralens vokter, og trekker seg ifra forholdet i en alder av 40+. Flott for henne, og kanskje en "blessing in disguise" for denne herremannen.

Dette er noe du tar utgangspunkt i. Har TS oppgitt alderen sin? Vi vet vel alderen sånn cirka på mannen, at dette skjedde når han var i slutten av 20 årene, begynnelsen av 30 årene, og at det skjedde for 15? år siden? Hva vet vi om TS sin alder? Kan ikke hun liksågodt være i midten av 20 årene, eller begynnelsen av 30 årene? (kan hende alderen hennes har gått meg hus forbi). 

Jeg syns det blir litt dumt denne antagelsen din, (som du ofte, eller egentlig alltid antar), at kvinner som avviser menn og / eller kvinner som leter etter en mann når de er 40 har en lang liggeliste. Det vet du ingenting om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, leticia said:

Dette er noe du tar utgangspunkt i. Har TS oppgitt alderen sin? Vi vet vel alderen sånn cirka på mannen, at dette skjedde når han var i slutten av 20 årene, begynnelsen av 30 årene, og at det skjedde for 15? år siden? Hva vet vi om TS sin alder? Kan ikke hun liksågodt være i midten av 20 årene, eller begynnelsen av 30 årene? (kan hende alderen hennes har gått meg hus forbi). 

Jeg syns det blir litt dumt denne antagelsen din, (som du ofte, eller egentlig alltid antar), at kvinner som avviser menn og / eller kvinner som leter etter en mann når de er 40 har en lang liggeliste. Det vet du ingenting om. 

Hadde hjulpet om hun deltok i tråden hun selv følte trangen til å opprette, men jeg føler derfor hele greia bare er bait, for å baite frem et visst narrativ. Så når hun ikke gidder å delta i egen tråd og svarer på det man lurer på, så antar jeg.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (4 minutter siden):

Hadde hjulpet om hun deltok i tråden hun selv følte trangen til å opprette, men jeg føler derfor hele greia bare er bait, for å baite frem et visst narrativ. Så når hun ikke gidder å delta i egen tråd og svarer på det man lurer på, så antar jeg.

Kanskje, men hun kom med en oppdatering fredag kveld. Er ikke alle som er like aktive i trådene de starter opp. Det betyr ikke at det er bait, det kan være mange årsaker til liten aktivitet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (11 minutter siden):

Tror du ser på det litt for naivt om du kun skal regne de som er faktisk fengslet. Husk at henlagte voldssaker og voldtekter utgjør over 90 %. Men om en bygd eller by har funnet en forslått og voldtatt kvinne, så vil den utpekte mannen gjerne slite med å kunne bringes hjem til svigerforeldrene, uten sterke protester. 

Var jo en kjent forsker som påpekte akkurat dette; at bygdedyret og sladder var viktig for menneskehetens overlevelse. Nettopp fordi det beskyttet gruppen/samfunnet mot slike utskudd som er til trussel for oss. Så kan man gjerne da slå ihjel et slikt argument med usanne rykter og anklagelser, men skal vi dra fram den prosenten så er den også ekstremt lav. 

Hver fjerde kvinne opplever partnervold. Det forteller jo om en ganske stor prosent. Nå er det jo ofte den samme mannen som går på rundgang (siden han forblir singel), så ett slikt utskudd rammer sikkert mange fler enn bare en. Dermed blir det jo vanskelig å lage statistikk på slikt.

Hva? Hvorfor regner du bort mennene som har vært siktet/mistenkt i henlagte voldssaker og voldtekter? Man skulle jo tro de er på sjekkemarkedet akkurat som normale menn?

Neffi skrev (13 minutter siden):

4 overskuddsmenn pr 100, med flere homofile, jeg vet ikke om jeg ville kalt det betydelig. Videre så er det dette med ufrivilligheten. Rammer den likt? Hvordan er kjønnsbalansen der? Tror du det er flere menn som leter etter en partner, enn det er kvinner som gjør det?

Hva? Hvorfor bringer du inn homofile nå? Greit - jeg finner noe data på det også. Her står det at 13,7% av kvinner føler seg i stor eller noen grad tiltrukket av av samme kjønn, mens 9,9% av menn føler det. Likevel er det motsatt når det kommer til uttalt legning, der 2,5% av menn svarer at de er homofile, mens 1,1% av kvinner gjør det samme. Begge disse tallene er betydelig lavere enn de som svarer at de er bifile, lhb+ eller annet (ikke inklusive hetro).

Antall ufrivillig single menn vs kvinner må det jo også finnes noe statistikk på.. Hvorfor ikke bare forsøke å finne det, i stedet for å stadig presentere flere scenario for å bortforklare det alle opplever i praksis: Mange menn sliter med å finne seg partner, mens kvinner nærmest vasser i tilbud. Hvis ikke noe så åpenbart som ca 100 single menn per 80 single kvinne er god nok forklaring, hvorfor opplever folk likevel at det er sånn?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Colin. skrev (18 minutter siden):

Sterke og modige er dere! Trenger ingen, hvordan håndterer dere disse følelsene på et sånt fantastisk vis at dere bare trenger dere selv og blir såååå lykkelige... 😋

Å ikke ha en livspartner er ikke det samme som at man er alene og ikke trenger noen. De fleste har venner, venninner, kollegaer, barn etter at man har mistet livspartneren sin eller etter et samlivsbrudd. Jeg har forstått at du har et sterkt behov for noen å dele resten av livet sammen med, men vi er ikke alle som deg.  Hvis det skulle bli slutt mellom meg og partneren min eller han hadde blitt borte så hadde jeg hatt mer enn nok med barn, barnebarn, og en strand i sør europa, samt gåturer på klippeformasjoner langs kysten ;) (jeg hadde ikke klaget om det dukket opp en "latino - lover", men jeg hadde ikke aktivt selv søkt etter en). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Hva? Hvorfor regner du bort mennene som har vært siktet/mistenkt i henlagte voldssaker og voldtekter? Man skulle jo tro de er på sjekkemarkedet akkurat som normale menn?

Jo, men selv om de er på sjekkeren, så betyr ikke det at de nødvendivgvis er egnet for partnerskap. Håper du skjønner forskjellen. Når en kvinne i en bygd får brekt armer og ben av en partner, så trenger ikke det å ende med domfellelse. De færreste vil finne denne mannen som partnermateriell allikevel.

Hva? Hvorfor bringer du inn homofile nå? Greit - jeg finner noe data på det også. Her står det at 13,7% av kvinner føler seg i stor eller noen grad tiltrukket av av samme kjønn, mens 9,9% av menn føler det. Likevel er det motsatt når det kommer til uttalt legning, der 2,5% av menn svarer at de er homofile, mens 1,1% av kvinner gjør det samme. Begge disse tallene er betydelig lavere enn de som svarer at de er bifile, lhb+ eller annet (ikke inklusive hetro).

Jeg bare nevner avvik fra den hetrofile datingpoolen. Sier ikke at jeg har en samlet sum, eller at jeg klarer å lage en tydelig statistikk på det. Fordi det er overlappinger som vi ikke kan telle.

Forøvrig; 10 % av menn med ADHD blir forlatt av partner, relatert til diagnosen. 60 % av kvinner med ADHD opplever det samme. Så her ser vi kanskje noe av hva som ekskluderer kvinner. Antatt ADHD forekomst ligger på mellom 7-8 % på verdensbasis. Norsk statistikk blir ubrukelig i den sammenhengen i og med at vi underdiagnoserer noe voldsomt.

Men jeg vil tro kvinner med kognitive og mentale helseutfordringer blir valgt bort i stor grad, og blir uegnet i forhold til menns behov og forventninger. 

Antall ufrivillig single menn vs kvinner må det jo også finnes noe statistikk på.. Hvorfor ikke bare forsøke å finne det, i stedet for å stadig presentere flere scenario for å bortforklare det alle opplever i praksis: Mange menn sliter med å finne seg partner, mens kvinner nærmest vasser i tilbud. Hvis ikke noe så åpenbart som ca 100 single menn per 80 single kvinne er god nok forklaring, hvorfor opplever folk likevel at det er sånn?

Det er jo til stadighet nyheter om kvinner som ikke finner en egnet partner å få barn med, så jeg tror ikke dette er et mannsproblem alene. Kvinner som reiser til Danmark for kunstig insiminering fordi de ikke finner pappa-emner. Vi har statistikker på single og eneboere, men ikke frivilligheten/ufrivilligheten, men en forskningsartikkel er på vei til publisering. Forøvrig, når jeg titter inn i incelsmiljøene, så vil jo ikke de ha en kvinne. De skyr de jo som pesten. Allikevel er det de som lager mest lyd om ene-tilværelsen. Så hva er ufrivillighet? Kanskje man må definere det først?

Her er omtale og funn fra forskningen som er på vei til publisering; Er det først og fremst partnerløse menn som ikke får ligget og er misfornøyde med det?

"Funnene våre står i strid med den utbredte ideen om at det å være ufrivillig singel og i sølibat er problemer som primært rammer den mannlige befolkningen. Hvis resultatene våre gjenspeiler virkeligheten, synes vi at det er verdt å sette spørsmålstegn ved den pågående debattens ensidige fokus på enslige menn.

Vi er også bekymret for at polariserende fremstillinger av denne gruppen som «tapere» på «datingmarkedet» – kombinert med kausalforklaringer som bygger på biologisk determinisme – til syvende og sist vil hindre upartiske analyser av, og løsningsforslag til, problemer som ufrivillig singelhet og barnløshet.

Hvis vi skal nøste opp i disse utfordringene, trenger vi å ha langt mer nyanserte, reflekterte og nysgjerrige tilnærminger."

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (4 minutter siden):

men selv om de er på sjekkeren, så betyr ikke det at de nødvendivgvis er egnet for partnerskap

Åpenbart! Flust av folk som ikke er egnet for det - av begge kjønn. 

Men er det det vi skal føre statistikk over? Hvor mange prosent av kvinner/menn som burde havne i et forhold?

Jeg håper alle har god nok verktøykasse til å luke bort friere av dårlig sort. Det er viktig å ikke la deg fortville og forvitre seg inn i et giftig forhold! 

Så skal det sies at et kvinne som ville vært svært giftig, farlig og manipulerende ovenfor meg, ikke nødvendigvis ville vært det i et annet parforhold - med en helt annen mann. Ergo kan ikke jeg avgjøre hvem som er "god nok" eller ei til å være velsignet et parforhold. 

Jeg har forøvrig ingen problemer med å se at mange menn er uegnede i par-forhold. Noen er voldelige, andre manipulerende, mannssjåvinistiske, etc. Blandt incels er det mye direkte kvinnehat og -fiendtlighet. Forferdelig å høre om! 

Samtidig vet vi at en drøss med flotte gutter og menn sliter på sjekker'n. Det er kanskje ikke så nytt. Også for 20 år siden var det overvekt av menn som stod igjen ensom da diskolysene ble slukket, og byen stengte ned. Den gang, som nå, lå all seksuell makt hos kvinnen. Og langt fra alle hankjønn har forstått dette sosiale spillet fullt ut.. 

Uansett; for de single som ønsker å leve i parforhold, er det generelt mye lettere å være kvinne enn mann.

Kvinnen vil i snitt få langt fler muligheter enn mannen. Som gir et bedre utvalg og mulighet for et godt valg. Kjekt for kvinnen - jeg vil ikke ta fra dere dette. Men samtidig står en god del menn igjen på perrongen når toget drar. Det er helt reelt, og noe vi må tørre å snakke om. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Så skal det sies at et kvinne som ville vært svært giftig, farlig og manipulerende ovenfor meg, ikke nødvendigvis ville vært det i et annet parforhold - med en helt annen mann. Ergo kan ikke jeg avgjøre hvem som er "god nok" eller ei til å være velsignet et parforhold. 

Ja, dette! Derfor mener jeg det skal være ganske ekstremt før man kan skrive noen ut av datingpoolen. Det som er rett for meg er fullstendig feil for andre, og omvendt. 

Jeg har forøvrig ingen problemer med å se at mange menn er uegnede i par-forhold. Noen er voldelige, andre manipulerende, mannssjåvinistiske, etc. Blandt incels er det mye direkte kvinnehat og -fiendtlighet. Forferdelig å høre om! 

Samtidig vet vi at en drøss med flotte gutter og menn sliter på sjekker'n. Det er kanskje ikke så nytt. Også for 20 år siden var det overvekt av menn som stod igjen ensom da diskolysene ble slukket, og byen stengte ned. Den gang, som nå, lå all seksuell makt hos kvinnen. Og langt fra alle hankjønn har forstått dette sosiale spillet fullt ut.. 

Og her sier du kode-ordet; det sosiale. Det er jo kjempekomplisert, både det å by på seg selv, og det å lese andre rundt seg. Det er ikke noe som kan summes opp i noen setninger, men betyr nærmest alt, ikke bare i partnerjakten, men jobb, venner, familie. Og tror ikke internett hjelper folk så mye, allikevel er planen fremover mer digitalisering på alle arenaer. Noe i dette sier meg at ting kan bli verre.

Uansett; for de single som ønsker å leve i parforhold, er det generelt mye lettere å være kvinne enn mann.

Kvinnen vil i snitt få langt fler muligheter enn mannen. Som gir et bedre utvalg og mulighet for et godt valg. Kjekt for kvinnen - jeg vil ikke ta fra dere dette. Men samtidig står en god del menn igjen på perrongen når toget drar. Det er helt reelt, og noe vi må tørre å snakke om. 

Hvis det faktisk er sånn at vi har flere single menn enn single kvinner, så burde vi kanskje åpne for at kvinner kan ha to menn? 😜

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Screenshot2024-12-29at00-41-5010530Innsatteetteralderkjnnstatistikkvariabelrogfengslingstype.Statistikkbanken.png.d72e7e2b45a6f4642b822c921f4418ef.png

Joda, så fjerner du menn med ereksjonstrøbbel o.l. i tillegg.

Vi er ikke uenige om at det er flere menn enn kvinner der ute, men "betydelig" er feil valg av begreper for å beskrive det. Det er tilnærmet likt, og en marginal andel flere menn. Du har jo allerede listet det opp over - 104,1 menn per 100 kvinner gjør at det er et rimelig jevnt utgangspunkt vi har. Spørsmålet er hvordan vi forvalter utgangspunktet, mye mer enn ulemper knyttet til antall menn vs antall kvinner der ute.

Nå aner ikke jeg hvordan du legger premissene for utvelgelsen av menn her, men i en forenklet verden kan vi tenke på det som tilfeldig uttrekning. I en slik verden, vil en mann måtte vente bittelitt lenger enn en kvinne for å "få seg noe", men det er og den forskjellen du ser, og med en såpass jevn kjønnsfordeling er det en triviell forskjell som man egentlig ikke merker mye til. Eventuelt kan en lage et slags hierarki, hvor en antar at det er objektiv enighet om hvem som er mest attraktiv, og de minst attraktive mennene står igjen etter at siste kvinne er plukket opp. I det scenariet vil mannen være nødt til å forbedre seg ut fra kriteriene for å være attraktiv, og det er noe han kan få til. Det vil være en ganske behagelig situasjon, siden det er tydelig hva som må gjøres.

Jeg er jo ellers nysgjerrig på hva du mener er konsekvensen for datingmarkedet. Er det at noen titalls tusen menn aldri får seg noe fordi det er litt flere menn enn kvinner i datingmarkedet, og disse aldri klarer tilpasse seg markedet slik at de blir en del av "rotasjonssystemet"?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Åpenbart! Flust av folk som ikke er egnet for det - av begge kjønn. 

Men er det det vi skal føre statistikk over? Hvor mange prosent av kvinner/menn som burde havne i et forhold?

Jeg håper alle har god nok verktøykasse til å luke bort friere av dårlig sort. Det er viktig å ikke la deg fortville og forvitre seg inn i et giftig forhold! 

Essensen i dette er vel egentlig at menn må slutte å klage over samfunnet og kvinners påståtte "kravstorhet", slik metaen er nå om dagen. Spørsmålet er i praksis todelt: hva kan vi gjøre her og nå? (svar: menn som sliter må lytte til det kvinnene selv sier og ikke tåpelige "influensere" som preker ting som "kvinner sier en ting og vil noe annet" - og investere tid og krefter - og potensielt penger - i å tette de hullene som hindrer dem i å delta) - men også: hvordan bør mannskulturen generelt være for at fremtidens menn på sjekkern kan unngå å havne i den samme fella som dagens "bortvalgte menn" har havnet i. Og, en del av svaret der er igjen å lytte til kvinner, og kutte ut denne idiotiske ying-yang-tankegangen hvor man vingeklipper seg selv som mann ved å nekte seg å inneha gode menneskelige egenskaper som man innbiller seg er "feminine".

Jeg skjønner bare så himla godt at jenter syns unge gutters oppførsel er infantil og lite tiltalende (f.eks. teite sexjokes og å knuffe rundt på hverandre), men dette kommer jo fra en sær idé om at dette er maskulint fordi det er motsats til noe feminint. Vil vi hjelpe morgendagens unge menn, må vi lære av kvinnene som har brukt likestilling og frigjøring til å gjøre seg selv til bedre mennesker, der menn som gruppe har valgt å henge etter fordi vi ikke har hatt de samme insentivene til å røske opp gammel dritt (når kvinner har vært underdanig har jo de mer å tjene på å endre seg som gruppe enn den gruppen som har en ide om at de er øverst på rangstigen). Men, det er jo sånt jeg blir kalt simp, white knight og alt mulig annet rart for å slå fast. Selv om det er for å hjelpe de som gidder høre til å komme ut av det som mennesker bedre tilpasset en moderne datingkultur enn de vil bli om de skal høre på sutremafiaen som bare klager over kvinner og overordnede problemer. Vi har alle makten til å skaffe oss kvinner, det handler bare om hvordan vi forvalter mulighetene vi har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, leticia said:

Å ikke ha en livspartner er ikke det samme som at man er alene og ikke trenger noen. De fleste har venner, venninner, kollegaer, barn etter at man har mistet livspartneren sin eller etter et samlivsbrudd. Jeg har forstått at du har et sterkt behov for noen å dele resten av livet sammen med, men vi er ikke alle som deg.  Hvis det skulle bli slutt mellom meg og partneren min eller han hadde blitt borte så hadde jeg hatt mer enn nok med barn, barnebarn, og en strand i sør europa, samt gåturer på klippeformasjoner langs kysten ;) (jeg hadde ikke klaget om det dukket opp en "latino - lover", men jeg hadde ikke aktivt selv søkt etter en). 

Venner og kollegaer kan aldri veie opp for det samme som en partner utgjør. 

De som har egen familie ifra før, har allerede opplevd familielivet. Så ja, de kan helt sikkert takle det bedre. 

Jeg tenker på de som hevder de ønsket familielivet, men som gjentatte ganger valgte feil, og nå sitter der alene. De som utgir seg for å være lykkelige alene, men som oser over av bitterhet innvendig fordi de ser et par med en litt eldre nordmann og en litt yngre utenlandsk.

Endret av Colin.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...