Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kunne du vært sammen med en mann som har kjøpt sex i Thailand?

Gjest 3f6c0...605

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Morsomme røde flagg 😂 "Wolf of wall street som favorittfilm" lol!

Jeg kan støtte den om katter. Og snakke stygt til moren. Så er det noen uttrykk jeg ikke vet om jeg forstår, "mainsplaining" og "lovebombing". 

Xt0xC3ZQ0raxBLVc-V2IAQ5m0AZwQITP6lgBZZRC

Mansplaining = Når en mann snakker nedlatende (spesielt til ei kvinne). Så varierer det hva folk mener er nedlatene.

Lovebombing = Gir deg for mye kjærlighet.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kassettspiller said:

Mansplaining = Når en mann snakker nedlatende (spesielt til ei kvinne). Så varierer det hva folk mener er nedlatene.

Mansplaining er vel en beskrivelse av fenomenet som oppstår når man ikke har tatt høyde for at den du snakker til er mer kunnskapsrik enn deg selv, en undervurdering, etterfulgt av en forklaring som kan virke åpenbar eller mangelfull for den som besitter mest kunnskap om temaet.
Det må ikke nødvendigvis være utført av en mann.

Lovebombing er en manipulasjonsteknikk hvor man gir noen overdreven oppmerksomhet, komplimenter, og/eller lidenskap, i et forsøk på å kontrollere dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Lovebombing, vær så grei å ikke sett likhetstegn med å gi for mye kjærlighet. Lovebombing er riktignok å overøse med kjærlighet, men det er emosjonell manipulasjon for å gjøre deg avhengig av partneren, eller for å hindre at du forlater personen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 20.10.2024 den 5:51 PM):

Mansplaining er vel en beskrivelse av fenomenet som oppstår når man ikke har tatt høyde for at den du snakker til er mer kunnskapsrik enn deg selv, en undervurdering, etterfulgt av en forklaring som kan virke åpenbar eller mangelfull for den som besitter mest kunnskap om temaet.

Nei da, men det er ofte menn det siktes til når dette utføres. Det er jo nedlatene når man undervurderer den andre personen.

Atib Azzad skrev (På 20.10.2024 den 5:51 PM):

Lovebombing er en manipulasjonsteknikk hvor man gir noen overdreven oppmerksomhet, komplimenter, og/eller lidenskap, i et forsøk på å kontrollere dem.

Ja, poenget er at folk har ulike meninger om hva som er innenfor og/eller bruker begrepet feil. Altså selve begrepet har blitt ganske utvannet.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Lovebombing, vær så grei å ikke sett likhetstegn med å gi for mye kjærlighet. Lovebombing er riktignok å overøse med kjærlighet, men det er emosjonell manipulasjon for å gjøre deg avhengig av partneren, eller for å hindre at du forlater personen. 

Så basically for mye kjærlighet?

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Just now, Kassettspiller said:

Nei da, men det er ofte menn det siktes til når dette utføres.

Ja, poenget er at folk har ulike meninger om hva som er innenfor, og hva som går i grenseland for manipulasjon. Altså selve begrepet har blitt ganske utvannet.

Ja, selve utrykket ble vel født ut av en frustrasjon mange kvinner følte på med menn som uten videre antok at kvinnen trengte en forklaring.
Men jeg opplever at folk har løsrevet det fra sitt kjønnede utgangspunkt.

Jeg tror det er lurt å skille på det som er bevisst manipulasjon, og det som oppleves manipulerende uten at det er tilsiktet.
Overlagt manipulasjon bør være ganske enkelt å plassere utenfor hva som er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Gjest a689d...835
Gjest 3f6c0...605 skrev (1 time siden):

TS her. Jeg skal prøve å lese alle innleggene. Jeg må innrømme at jeg er overrasket over at dette temaet har engasjert (og provosert) såpass mange.

For ordens skyld: han kjøpte sex FØR sexkjøpsloven trådte i kraft i 2009. Ingen lover har tilbakevirkende kraft, så sånn sett har han ikke gjort noe ulovlig. Det er det moralske jeg reagerer på. Utnyttelse av fattige kvinner i et fattig u-land. Man kommer dit som rik europeer og tror at man kan utnytte lokalbefolkningen fordi man er priviligert og har penger.

Hilsen

TS

Anonymous poster hash: 3f6c0...605

Utnytte? Jo da, men da kan jeg argumentere for at jobben din utnytter deg når de betaler deg mindre enn verdien av det du skaper.

Eller at butikker utnytter deg når de setter et påslag på varene de selger deg så eierne kan håve inn penger.

Alle blir utnyttet, overalt, både rike og fattige.

Av all jævelskapen som finnes i verden så kommer det at en hvit fyr puler en asiat for penger jævlig langt nede på listen.

Kvinner velger menn med mer penger og status enn dem selv så i vanlige norske forhold er det også en overføring av penger fra mann til kvinne.

Problemet til feministene er at norske menn ikke trenger å finne seg i alt dritet feministene kommer med hvis vi kan heller stikke til thailand for å få dekket behovene våres.

Det er heldigvis lenge siden jeg har brydd meg om hva slike folk mener. Gutta, reis ned til Thailand og kos dere! 😃😃😃😃

Anonymous poster hash: a689d...835

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 20.10.2024 den 6:01 PM):

Jeg tror det er lurt å skille på det som er bevisst manipulasjon, og det som oppleves manipulerende uten at det er tilsiktet.
Overlagt manipulasjon bør være ganske enkelt å plassere utenfor hva som er akseptabelt.

Det er vanskelig å vite hva som kan være manipulerende, så folk tar ofte utgangspunkt i hva dem føler. Man kan gjerne skille det fra andre ting, men som sagt har begrepet blitt ganske utvannet

Atib Azzad skrev (På 20.10.2024 den 6:01 PM):

Ja, selve utrykket ble vel født ut av en frustrasjon mange kvinner følte på med menn som uten videre antok at kvinnen trengte en forklaring.
Men jeg opplever at folk har løsrevet det fra sitt kjønnede utgangspunkt.

Det stemmer, men begrepet blir fremdeles ofte brukt om menn, selv om det har blitt noe løsrevet fra kjønnsspesifikke utgangspunkt.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
8 hours ago, endaen said:

Gjør han en tjeneste å løp fra han. Tror ikke han fortener å være sammen med en slik jente som deg. 
Norske menn kan velge nedover.....

Å kalle det å "velge nedover" fremhever at de som moraliserer på sin høye hest avslører sitt eget menneskesyn. En kvinne fra en landsby på andre siden av jorden kan virkelig være å "velge oppover". Mennesker er heldigvis så mye mer enn sin økonomiske bakgrunn.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Hmm har det blitt veldig mange fler av disse siste par generasjoner? Takk for forklaringen, da vet jeg hva jeg skal kalle det neste gang en 25-35 åring uopofordret forklarer meg noe i faget jeg har drevet med i over 30 år :). Jeg har alltid lurt på hvor og når disse ble til.

Forøvrig i 2024 bør vi vel kalle det noe annet enn "mansplaining", ellers kan det jo virke diskrininerende eller hur. Med tanke at definisjonen ikke er kjønnsbetinget.

EDIT

Jeg synes et gode gamle ordet besserwisser / bedreviter er ganske godt og dekkende. Samtidig som det ikke er ladet med kjønnsnedsettende retorikk når det sikkert også urettmessig kastes rundt.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (40 minutter siden):

Ja, da er det for mye kjærlighet. Er ikke bra.

Love bombing refererer til en situasjon der en person oversvømmer en annen med overdrevent uttrykk for kjærlighet.

Men hva er egentlig kjærlighet? Kjærlighet er en menneskelig følelse som vanligvis er rettet mot et annet menneske. Det finnes mange former for kjærlighet og ordet trenger faktisk ikke å ha en positiv betydning i alle sammenhenger. For mye kjærlighet kan derfor bety en usunn mengde og  negative handlinger som følger av dette. Kommer helt ann på kjærligheten og hvordan man håndeterer dette.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Å kalle det å "velge nedover" fremhever at de som moraliserer på sin høye hest avslører sitt eget menneskesyn. En kvinne fra en landsby på andre siden av jorden kan virkelig være å "velge oppover". Mennesker er heldigvis så mye mer enn sin økonomiske bakgrunn.

Konsekvensen blir jo også at de selv må finne seg en partner i samme lønnssjiktet, hvis ikke har en partene "valgt nedover". Og hvis kona skulle få en høyere stilling så blir det fullstendig identitetskrise.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 said:

Hmm hat det blitt veldig mange fler av disse siste par generasjoner? Takk for forklaringen, da vet jeg hva jeg skal kalle det neste gang en 25-35 åring uopofordret forklarer meg noe i faget jeg har drevet med i over 30 år :). Jeg har alltid lurt på hvor og når disse ble til.

Mange fler av hva?
Ingen årsak.

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Mansplaining er et forferdelig ord. Man kan snart ikke snakke til folk fordi alle er jo eksperter, må vite. Hva er vitsen med å gå til fastlegen eller psykologen når du vet alt? 

Et annet devaluerende begrep som har sneket seg inn i språket er manflu. Så menn kan ikke klage på de symptomene som kommer med influensa fordi kvinner vet hva smerte er siden de har født barn? Jeg blir matt av slikt.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...