Gå til innhold

Rasisme mot Hvite

Anbefalte innlegg

33 minutes ago, Dikedis said:

Dette er laget av https://stopworldcontrol.com/films/

Noe av innholdet deres kan virke litt overdrevet, men dokumentarene er temmelig gode og godt underbygde.

Screenshot2025-04-16at17-05-34StopWorldControl-BiasandCredibility-MediaBias_FactCheck.png.b5e6c83190f6c3f85769b5ec4d1089be.png

Kilde

FN & WHO forsøker visstnok å dekriminalisere pedofili.
Gir mening.. godt underbygget..
Klassisk FN.

Ikke at jeg egentlig tror veldig mange var fristet til å ta denne videoen veldig seriøst i utgangspunktet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (52 minutter siden):

De som blir truffet av lynet kan bli redd for tordenvær, uten at det er rasjonelt, gitt at omfanget og oddsen for å bli utsatt er så ufattelig lavt.

Oppfølgingen av dem som opplever noe skremmende eller vondt tipper jeg vi som er empatiske, rasjonelle, informerte og rettferdige er langt bedre på enn brune høyre/raseteoretikere -- som startet tråden.

Da kan jeg gjenta spørsmålene du konsekvent unngår. Om angrepet på Hamse hadde vært reellt, hvor mange saker i dagens Norge finnes der nynazister bankker opp mørkhudede personer? Det ville vært anektdotisk, skulle det ikke da vært noe å skrive om?

Red Frostraven skrev (52 minutter siden):

---

Hvilke konkrete ofre for rasisme mot hvite har dukket opp i tråden så langt..?

Vet ikke, for jeg har ikke lest hele tråden.

Det er dog flust med videoer på sosiale medier der hvite angripes heller vilkårlig.

I  Sør-Afrika ropes drep hvite i full offentlighet.

I Norge ser vi at innen visse typer krim er ofrene hvite mens gjerningspersonene er med utenlandsk bakgrunn.

I media leser vi om alskens tings om er 'for hvite', om det er nabolag, idretter, yrker eller andre arenaer.

Å stigmatisere hvite menn over 50 er ikke bare griet, menn en popkulturelt fenomen.

Så har vi også berteninger om etnisk norske som vokser opp i bydeler med høyere andel av innvandrere.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/1k9dKM/jeg-ble-kalt-jaevla-norsking-og-hurpe-men-laererne-forsvarte-mobberne

https://www.rights.no/2020/06/nok-na/

https://agendamagasin.no/debatt/rasisme-gar-vei/

Enkelte foreldre har til og med rapportert til oss i Groruddalstinget at de har valgt å flytte ut fra noen områder på grunn av måten deres barn blir behandlet på. En del barn og unge utsettes dessuten for vold – bare fordi de er etnisk norske.

Så har vi en viss type ordbruk som en se dukke opp, som for eks "You white, precious, stuck up little bitch" som indikerer visse holdninger.

Nå er ikke påstanden at rasisme mot hvite er verre, mer omfattende eller mer ødeleggende inn mot ikke-hvite. Det er simpelthen at slik type rasisme eksisterer og bør kritiseres på lik linje på et prinsipielt grunnlag. En kan jo tenke seg rabalderet om disse saken gikk mot ikke-hvite, det er en dobbeltstandard jeg ikke er fan av. Intensjonen kan kanskje være god men vil egentlig bare skape mer avstand mellom folk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (3 timer siden):

Nei, du har ikke på noen måte vist til at jeg har tolket vekk rasisme mot mørkhudede. Jeg har jo kategorisk sagt alle former for rasisme naturligvis må kritiseres.

Når medier vil blåse opp saker som omhandler rasisme, som for eks Hamse og Sofienbergsaken er det jo selvsagt viktig at de faktiske forholdene kommer frem til folket. Om du tror at dette ikke påvirker folks oppfatning omkring disse spørsmålene er du naiv.

Som sagt, jeg har ikke noe å tilføre.

At media rydder opp i falske anklager, er forventet. Problemet er når man bruker noen eksempler for å så tvil om mennesker som opplever rasisme sin troverdighet generelt. Eller skylder på enkeltmenneskers løgn i en sum man mener er passende for å føre argumenter for hvorfor andre med lignende erfaringer ikke blir trodd.

Hvis man ønsker å kritisere og konfrontere rasisme, trenger man ikke akseptere at dette "bare skjer", med mindre man er en tøffel. Enten så sliter man med grensesetting, eller så bryr man seg ikke særlig. Hvis man er opptatt av å kritisere og konfrontere rasisme, så overforstår man ikke skeptiske folk og unnskylder dem med "denne og denne historien" for at de ikke har tillit til mørkhudedes historier med rasisme. Det er weird.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (57 minutter siden):

Da kan jeg gjenta spørsmålene du konsekvent unngår. Om angrepet på Hamse hadde vært reellt, hvor mange saker i dagens Norge finnes der nynazister bankker opp mørkhudede personer? Det ville vært anektdotisk, skulle det ikke da vært noe å skrive om?

Vet ikke, for jeg har ikke lest hele tråden.

Det er dog flust med videoer på sosiale medier der hvite angripes heller vilkårlig.

I Norge ser vi at innen visse typer krim er ofrene hvite mens gjerningspersonene er med utenlandsk bakgrunn.

I media leser vi om alskens tings om er 'for hvite', om det er nabolag, idretter, yrker eller andre arenaer.

Å stigmatisere hvite menn over 50 er ikke bare griet, menn en popkulturelt fenomen.

Så har vi også berteninger om etnisk norske som vokser opp i bydeler med høyere andel av innvandrere.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/1k9dKM/jeg-ble-kalt-jaevla-norsking-og-hurpe-men-laererne-forsvarte-mobberne

https://www.rights.no/2020/06/nok-na/

https://agendamagasin.no/debatt/rasisme-gar-vei/

Enkelte foreldre har til og med rapportert til oss i Groruddalstinget at de har valgt å flytte ut fra noen områder på grunn av måten deres barn blir behandlet på. En del barn og unge utsettes dessuten for vold – bare fordi de er etnisk norske.

Så har vi en viss type ordbruk som en se dukke opp, som for eks "You white, precious, stuck up little bitch" som indikerer visse holdninger.

Nå er ikke påstanden at rasisme mot hvite er verre, mer omfattende eller mer ødeleggende inn mot ikke-hvite. Det er simpelthen at slik type rasisme eksisterer og bør kritiseres på lik linje på et prinsipielt grunnlag. En kan jo tenke seg rabalderet om disse saken gikk mot ikke-hvite, det er en dobbeltstandard jeg ikke er fan av. Intensjonen kan kanskje være god men vil egentlig bare skape mer avstand mellom folk.

?Spiller kontekst ingen rolle når du vurdere rasistiske ytringer?  Alt burde ses "på lik linje"?  Når din kultur og din folkegruppen ses som annerledes og har blit undertrykket i lang tid så er slemme ord om ens bakgrunn mer skadende enn omvendt i de fleste tilfeller,  ikke bare for individet men også for folkegruppen deres generelt fordi det bidrar til negative stereotyper som kan føre til mer rasediskriminering,  Muhammed har det vanskeligere å finne jobb enn Knut bare pga navnet sitt, for eksempel delvis pga negative stereotyper.  Negative stereotyper mot hvite har ikke det samme effekten fordi i den vestlige verden å bli hvit er normalt og vi har en tendens å se på hverandre som individer.  Et godt eksempel er motstanden i Norge til å kalle  alle statsborgere for nordmenn og isteden er statsborgere annen og tredje generasjons innvandrere.  Finnes det  en bedre måte å vise hvem som er "annerledes"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Paxville skrev (2 timer siden):

Kan være greit å linke til denne iblant

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

Det er helt sant.

Folk tror de er eksperter på samfunnsvitenskap og samfunnet vårt etter å ha lest og hørt på tilfeldige kilder på nett som ikke har noen forhold til objektivitet, omfang eller risiko, og har godt av å høre på relevant ekspertise.

Har du noen gode anbefalinger til hva relevant og objektiv forskning forteller oss om problemstillingen i tråden?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ole-Br skrev (4 timer siden):

Som sagt, jeg har ikke noe å tilføre.

Da står du igjen litt som Hamse, falske påstander og liten vilje til å innrømme feil. Mer enn det har ikke jeg lyst til å tilføre.

At media rydder opp i falske anklager, er forventet. Problemet er når man bruker noen eksempler for å så tvil om mennesker som opplever rasisme sin troverdighet generelt.

Finurlig det, for mediene bruker jo gjerne slike enkeltsaker som Hamsesaken for å tegne et bilde av farlig rasisme, som de faktisk prøvde på inntil bløffen ble avslørt. 

Eller skylder på enkeltmenneskers løgn i en sum man mener er passende for å føre argumenter for hvorfor andre med lignende erfaringer ikke blir trodd.

Slik er menneskets natur, det skal ikke mye til for å svekke tillit. Det kan jo også se andre steder der enkeltsaker skader omdømme om det snakk om politikere, kjendiser, selskaper, merkevarer, osv.

Hvis man ønsker å kritisere og konfrontere rasisme, trenger man ikke akseptere at dette "bare skjer", med mindre man er en tøffel.

Helt riktig, om en velger å overse rasisme som går andre veier enn hvit mot ikke-hvit er man en ideologisk tøffel.

Enten så sliter man med grensesetting, eller så bryr man seg ikke særlig. Hvis man er opptatt av å kritisere og konfrontere rasisme, så overforstår man ikke skeptiske folk og unnskylder dem med "denne og denne historien" for at de ikke har tillit til mørkhudedes historier med rasisme. Det er weird.

Igjen, la oss si at det faktisk var nynazister som slo ned Hamse og deretter påstod at han bare løy for å diskreditere hvite, altså en falsk rasismeanklage den andre veien. Hadde du ikke funnet det heller oppsiktsvekkende og høyst kritikkverdig? oppførsel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (6 timer siden):

Ikke at det er riktig, men de har vel en helt annen historie enn hva tilfellet er her til lands? Konteksten må ikke glemmes. Det du snakker om er en afrikansk identitet som er under utvikling. Eller mer de mørkhudede afrikanernes identitet. Det vil alltid være de som heller mot det ekstreme, men for første gang på lenge har afrikanerne skjønt hvem de er, hvilke evner de har og en århundre lang slavementalitet er i ferd med å endre seg. De handler heller med Kina enn europeiske land som plyndrer dem.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 time siden):

Ikke at det er riktig, men de har vel en helt annen historie enn hva tilfellet er her til lands? Konteksten må ikke glemmes. Det du snakker om er en afrikansk identitet som er under utvikling. Eller mer de mørkhudede afrikanernes identitet. Det vil alltid være de som heller mot det ekstreme, men for første gang på lenge har afrikanerne skjønt hvem de er, hvilke evner de har og en århundre lang slavementalitet er i ferd med å endre seg. De handler heller med Kina enn europeiske land som plyndrer dem.

Jeg ønsker afrikanere lykke til med det - uten hvite som bygde landet.
- før hvite med flid og innsats skapte sivilisasjon var Sør-Afrika og andre afrikanske bananrepublikkker uinteressant å invadere for Kina. Kopilandet som selvsagt settes høyt av totalitære.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (7 minutter siden):

Jeg ønsker afrikanere lykke til med det - uten hvite som bygde landet.
- før hvite med flid og innsats skapte sivilisasjon var Sør-Afrika og andre afrikanske bananrepublikkker uinteressant å invadere for Kina. Kopilandet som selvsagt settes høyt av totalitære.

Å du å du. Hungersnød, undertrykkelse, segrering -  tror at alt dette nok taler imot alt det du nevner. 

Litt utenom tema, men danskenes tvangssterilisering av grønlandske kvinner er jo ikke ukjent informasjon. Så tror du skal være litt forsiktig med å å snakke om fliden og innsatsen til den hvite mann i afrikanske land.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (37 minutter siden):

Å du å du. Hungersnød, undertrykkelse, segrering -  tror at alt dette nok taler imot alt det du nevner. 

Litt utenom tema, men danskenes tvangssterilisering av grønlandske kvinner er jo ikke ukjent informasjon. Så tror du skal være litt forsiktig med å å snakke om fliden og innsatsen til den hvite mann i afrikanske land.

Hvem er det som har har skapt sivilisasjon i Afrika og India - toglinjer, veier, elektrisitet, vann/avløp, kommunikasjon osv..
Er det russere, kinesere, muslimer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, Red Frostraven said:

De som blir truffet av lynet kan bli redd for tordenvær, uten at det er rasjonelt, gitt at omfanget og oddsen for å bli utsatt er så ufattelig lavt.

Oppfølgingen av dem som opplever noe skremmende eller vondt tipper jeg vi som er empatiske, rasjonelle, informerte og rettferdige er langt bedre på enn brune høyre.

Uten å vite hvem de "brune høyre" er og at det å generalisere mennesker sjelden blir riktig, så må jeg faktisk si at de som har terrorisert uskyldige mennesker mest siste 10 år og spesielt i arbeidslivet og samfunnet generelt er venstresiden. Høyresiden har helt klart sine uting som å skulle fjerne syklønn osv. men mye drama "drama" som skaper utenforskap og skjebner kommer fra den motsatte ekstremiteten.

De har til tider vært så ekstremt at bortsett fra typiske "white supremacy" bevegelser så ligner den ekstreme venstresiden mest på de såkalte brunskjortene. Tankepoliti, utfrysninger, kansellering, falske varslinger - listen er lang.

Mye av det jeg ser på ekstrem venstreside ligner mye på dysfunksjonelle familier hvor man er så opptatt av å hjelpe andre langt utenfor egen sfære at man nærmest tråkker på sine egne barn som lider av grov omsorgssvikt og ender opp med å ikke takle livet. Det er også forferdelig mye hykleri, godhetsposing og falskhet i dette.

Men at man har en situasjon hvor man sitter å kaster skitt mot hverandre spiller også rett inn i "splitt og hersk".

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Uten å vite hvem de "brune høyre" er og at det å generalisere mennesker sjelden blir riktig

Folk som tror på raseteori, og er redde for den hvite rase sin overlevelse, som blant annet trådstarter og flere andre i tråden.

Sitat

så må jeg faktisk si at de som har terrorisert mennesker mest siste 10 år og spesielt i arbeidslivet og samfunnet generelt er venstresiden.

Venstresiden har vært ved makten i 3 og et halvt år av de siste 10.

Høyresiden har vært ved makten fra 2013 til 2021.

Hva konkret har venstresiden de siste 3.5 år gjort som terroriserer folk i arbeidslivet og i samfunnet?

Både jeg og samboer har fått over 1000 kroner ekstra fra staten hver måned i skatteletter og lavere utgifter til barnehage og SFO av nåværende regjering, og det har de fleste andre med inntekt under 750 000 også.

• Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

Venstresiden har vært ved makten i 3 og et halvt år av de siste 10.
Høyresiden har vært ved makten fra 2013 til 2021.

Makt i samfunnet er ikke kun hvem som sitter på stortinget, det regnet jeg jo med at du av alle vet. Men det er en fin måte å bedrive ansvarsfraskrivelse for det som har skjedd og skjer i samfunnet.

Folk som tror på raseteori, og er redde for den hvite rase sin overlevelse, som blant annet trådstarter og flere andre i tråden.

Det er viktig å skille mellom bekymring for å bevare egen kultur og tradisjon, og det å tro på raseteori eller være rasist. Mange samfunn og folkegrupper, både majoriteter og minoriteter, har gjennom historien vært opptatt av å beskytte sin kultur, språk og identitet. Dette gjelder for eksempel japanere, som har et sterkt fokus på å ta vare på sin kulturarv og tradisjoner, særlig i møte med globalisering og modernisering. Her handler det ikke om rase, men om å sikre at deres kultur og levesett overlever for fremtidige generasjoner.

På samme måte ser vi at urfolk, som samene i Norden, ofte uttrykker bekymring for at deres språk, kultur og tradisjoner skal forsvinne. Dette er en reell utfordring for mange urfolk over hele verden, og handler om kulturell og politisk overlevelse, ikke om rase eller raseteori. Det er altså ikke unikt for noen bestemt gruppe å være opptatt av å bevare sin kultur – dette er noe som går igjen i mange ulike samfunn.

Å kjempe for å bevare kultur og tradisjoner er ikke det samme som å tro på raseteori eller å være rasist. Raseteori handler om å rangere mennesker etter biologiske "raser", mens kulturvern handler om å beskytte immaterielle og materielle verdier som språk, kunst, historie og levesett. Det blir derfor feil å generalisere og si at alle som er opptatt av å bevare kultur, tror på raseteori eller er rasister. Det er viktig å ha en nyansert tilnærming, og skille mellom legitimt kulturvern og ideologier som bygger på rasehierarkier. Slik kan vi få en mer saklig og konstruktiv diskusjon om disse temaene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Makt i samfunnet er ikke kun hvem som sitter på stortinget, det regnet jeg jo med at du av alle vet. Men det er en fin måte å bedrive ansvarsfraskrivelse for det som har skjedd og skjer i samfunnet.

...beskriv gjerne konkret hva du henviser til som politiske venstre, og ikke politiske høyre, har gjort.

Theo343 skrev (14 minutter siden):

Det er viktig å skille mellom bekymring for å bevare egen kultur og tradisjon, og det å tro på raseteori eller være rasist.

...og det er et skille jeg vitterlig gjør, i beskrivelsene mine;
Jeg snakker om folk som tror det er rasemessige forskjeller.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

de som har terrorisert uskyldige mennesker mest siste 10 år og spesielt i arbeidslivet og samfunnet generelt er venstresiden

Dette er i mine øyne en ganske så radikal uttalelse, og som ser ganske voldsom og nesten litt ekstrem ut uten videre begrunnelse.

Hva mener du med at venstresiden har «terrorisert uskyldige mennesker»? På hvilken måte?

Personlig er jeg på høyresiden, men likevel stusser jeg veldig på hva du mener er «terrorisering» (!).

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Neptun1 said:

Hvem er det som har har skapt sivilisasjon i Afrika og India - toglinjer, veier, elektrisitet, vann/avløp, kommunikasjon osv..
Er det russere, kinesere, muslimer?

Vi vet utmerket godt hvem det er som har ødelagt det afrikanske kontinentet og det er faktisk Europa med sin hovmod og kolonialisme.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Det handler om politikk, ikke om kultur og evner.
Menneskestrømmen går én vei har du kanskje fått med deg (?)
Problemet er at i møtet med totalitære ideologier som islam så taper demokratiet.
Noe som åpenbart fryder venstresiden og multikulturalister. Alle skal ned.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...