Gå til innhold

Rasisme mot Hvite

Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (3 timer siden):

Ja, Hamse Ali sin troverdighet er svekket. 

Heldigvis er det bare en person all den tid vi ikke holder grupper ansvarlige for hva individer gjør, eller hur?

Korrekt, men ingen har påstått at gruppen skal holdes ansvarlig heller.  

---

Rasisme er et problem, og det vet vi.

Erna Solberg, Guri Melby, Kjell Inge Ropstad, Einar Gahr Støre, Marie Sneve Martinussen og hvem enn som leder SV i dag vet at det er et reelt problem.

De vet tilsynelatene mye om rasisme som går en vei hvertfall, den andre veien ser de ikke ut til å være så interesserte i.

Ikke fra anekdoter, men fra representativ statistikk.

Falske anklager er et ekstremt lite problem, relativt til antallet reelle anklager som ikke blir trodd eller ikke blir tatt seriøst.

Slik sett fungerer anekdoter på reelle problemer som symboler som kan hjelper å løse problemet.

Er det mange eksempler på at folk med innvandrerbakgrunn blir angrepet og banket opp av skinheads? Som nevnt hadde det faktisk skjedd ville det jo vært en stor sak, selvom den i dagens Norge ville vært heller anektdotisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Når du sier «nok en case» føyer den seg heldigvis inn i en svært kort rekke av slike saker.

Jeg vet ikke hvor mange slike saker det i samfunnet men googler en 'falske rasismeanklager' kan en finne flere enn det strengt tatt burde ha vært.

Snikpellik skrev (3 timer siden):

Jeg skulle likt å se den pro-russiske bloggen der, som liker å hevde de er opptatt av temaet rasisme, skrive om det som dessverre er et langt, langt større problem enn falske rasismeanklager her i Norge - nemlig rasisme i seg selv. Det kan nesten virke som om engasjementet mot rasisme egentlig ikke er så fryktelig stort likevel…

Det har vel skrevet om rasisme også men da med et mer kritisk blikk enn for eks VG.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dette temaet debatteres i ente opp og ente ned. Kan vi ikke bare bli enige om at rasisme er en uting som vi bør kjempe mot, og at det kun skjer dersom vi alle samarbeider? Rasisme er et herk uansett hvem enn som blir offer for den. Rasisme mot lyshudede er ikke okei og heller ikke mot mørkhudede. Det handler ikke lenger om hvem som kastet den første steinen. Vi må rett og slett slutte med det nå. Alle sammen.

Jeg er vel vitende om at det finnes krefter som nettopp ønsker denne inndelingen for lettere å kunne kontrollere massene.

Ja, enig.
Men det er jo ikke hovedproblemet i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dette temaet debatteres i ente opp og ente ned. Kan vi ikke bare bli enige om at rasisme er en uting som vi bør kjempe mot, og at det kun skjer dersom vi alle samarbeider? Rasisme er et herk uansett hvem enn som blir offer for den. Rasisme mot lyshudede er ikke okei og heller ikke mot mørkhudede. Det handler ikke lenger om hvem som kastet den første steinen. Vi må rett og slett slutte med det nå. Alle sammen.

Jeg er vel vitende om at det finnes krefter som nettopp ønsker denne inndelingen for lettere å kunne kontrollere massene.

Jeg er helt enig. Rasisme er et problem og noe vi ikke kan tolerere. Derfor er det viktig at vi står sammen mot dette uavhengig av hvem den rammer eller hvem som utøver den. Det innebærer å gå i rette med de som utøver rasisme, eller påstår at å utøve rasisme er en synd unikt for en hudfarge

Som nevnt tidligere tror jeg noen ganger enkelte "antirasister" gjør mer skade på kampen enn noen rasist klarer. 

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 17.10.2024 den 19.26):

En sjelden diskutert problemstilling.
Hvorfor problematiserer vi i Norge(og verden) aldri rasisme mot Hvite, og kriminalitet mot hvite?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tråd gnistet av denne artikkelen:

image_2024-10-17_190201229.thumb.png.b0635efe26850abb2448e3e4f6ac0b36.png

6 hvite menn illustreres som apekatter hos Bergens Tidene.

Skal vi bytte farger å se hvordan våre sjefer behandler oss da?
Om noe mediehus i det hele tatt tillater det, selv i en meningskronikk.

Generell diskusjon om tråd-tittel er i orden.

Det ikke en sjelden diskutert problemstilling blant folk som mener å ha blitt utsatt for "hvit rasisme". Det finnes forøvrig ingen "hvit rasisme", rasisme er rasisme og betyr at man dømmer personers karaktertrekk utifra utseendet. Noen vil også snakke om at man ikke skal "blande raser", ville du kunne fått barn med en dame med mørk hud? Hvis svaret ditt er nei så er du antageligvis rasist. 

Så til bildet. Grunnen til at de hvite mennene er fremstilt som nazistiske apekatter er rett og slett en vri på det historiske faktum at svarte har blitt fremstilt som apekatter i media i flere tiår, og at det FORTSATT skjer ganske ofte. Sist var det i Netflix showet "Pop The Ballon". Her et sitat fra Open AI:

The most recent incident where a Black person was depicted as a monkey occurred on April 11, 2025, during the live premiere of Netflix's dating show Pop the Balloon. Host Yvonne Orji introduced reality TV personality Johnny Bananas, who, in his opening remarks, told a Black female contestant, "You look like you sleep from a tree upside down." This comment was widely condemned as racist, prompting immediate backlash from the audience and cast. Orji quickly moved the show along, sending Bananas backstage without directly addressing the comment. The incident has led to calls for the cancellation of the show after just one episode, with critics accusing Bananas of a pattern of racist behavior.

Så jeg tenker du kan ta det med ro angående kritikken om rasisme i denne karikaturen. Det finnes ingen historisk presedens for å portrettere hvite menn som apekatter. Når det er sagt så tenker jeg hver gang jeg ser fotballfans utenfor en engelsk stadion at de er noen jævla apekatter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...