Neptun1 Skrevet lørdag kl 19:20 Del Skrevet lørdag kl 19:20 rabler skrev (1 time siden): Det er påfallende hvor ekstremt kunnskapsløse rasistene er. Her vrimler det av fantasihistorier og spekulasjoner. Det virker som rasister aldri har møtt ett menneske i hele sitt liv og er nødt til å dikte opp ikke-eksisterende fortellinger om hvor forferdelig "de andre" er. Kvalmende menneskesyn. Hehe, det er noe karikaturaktig over dette "rasister" overalt. Hunder er vel også rasister? (rasisthunder) 4 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet lørdag kl 19:37 Del Skrevet lørdag kl 19:37 Boing_80 skrev (40 minutter siden): Det får så være. Nok av Onkel Tom figurer der ute. Istedenfor å skape broer med forståelse og forklaring kaster slike seg på toget for selv å skinne. Jeg benytter meg av den samme ytringsfriheten som han. Sue me. Jepp, jeg benytter meg også av ytringsfrihet når jeg påstår at hvorvidt han er ateist eller ikke, ikke har noe betydning for om han er en rasist eller ikke. Ytringsfrihet er bra! 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet lørdag kl 19:38 Del Skrevet lørdag kl 19:38 (endret) Crooked Cracker skrev (5 timer siden): Det er atter et eksempel på at du utvider begrepet. Nå var sammenligningen her vold med rasisme, således har fortsatt den svakere personen utført vold uavhengig av en evt biased domstol. At det finnes domstoler som ikke er nøytrale er jo selvsagt ikke greit, men det kan jo ikke settes som premiss for hele betydningen av vold. Slaget er likevel slått for å si det sånn. Jeg misforstår ingenting, en rasistisk hendelse mellom hvite og ikke-hvite kan gå begge veier på identiske måter. Som jeg forgjeves forsøker å forklare deg så er maktforholdet det det er i enhver gitt situasjon, om det er på gata eller i retten. Om det er en rasistisk bias i rettssystemet, en variabel forøvrig, så kan fortsatt rasisme utøves uavhengig av det på gata eller andre arenaer. Du banker på meg pga dine rasistiske meninger Jeg banker på deg nøyaktig som du har gjort på meg pga mine rasistiske meninger Begge av oss har blitt skadet like mye men fordi makthaverne er rasistisk mot deg så må du erfare ikke bare noe rasisme utført av random individer men også rasistiske politi som banker på deg, rasistiske arbeidsgivere som ikke liker deg og rasistiske dommere som mishandler deg pga din hudfarge til mye større grad enn deg. Jeg ville ikke kalle summen av våre erfaringer med rasistiske handlinger noe i nærheten av like. Hvis man bare ser på all rasisme som enkelte hendelser ville begrepet undertrykkelse ikke eksistere eller blitt usynlig fordi ingen ville merke at noe grupper mishandler andre grupper Endret lørdag kl 19:53 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet lørdag kl 20:51 Del Skrevet lørdag kl 20:51 rabler skrev (3 timer siden): Kvalmende menneskesyn. Her må jeg si meg enig. Det er litt ekkelt når en finner det etisk å dele opp folk etter hudfarge for å så fortelle de hva slags egenskaper de har og hva de kan si eller mene. 2 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet lørdag kl 20:54 Del Skrevet lørdag kl 20:54 jjkoggan skrev (1 time siden): Jeg ville ikke kalle summen av våre erfaringer med rasistiske handlinger noe i nærheten av like. Hva så? Om en blir slått 1 gang eller femti ganger så er fortsatt det å bli slått noe vi kaller vold. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet i går, 13:11 Del Skrevet i går, 13:11 Crooked Cracker skrev (15 timer siden): Hva så? Om en blir slått 1 gang eller femti ganger så er fortsatt det å bli slått noe vi kaller vold. Ifølge FBI hatkriminalitet statistikken er det cirka 17 ganger sannsynligere at en svart person erfarer hatkriminalitet enn en hvit person erfarer hat kriminalitet. Når du også tar i betraktning systemiske rasisme mot svarte erfarer så blir det usaklig å påstå at rasisme mot hvite er et like stort problem som rasisme mot svarte, tvert imot. Det betyr ikke at rasisme mot hvite ikke kan være alvorlig eller at det ikke burde straffes, tvert imot. Problemet er når folk gir inntrykket at det er et like stort problem for hvite som svarte 1 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet i går, 14:30 Del Skrevet i går, 14:30 jjkoggan skrev (1 time siden): Ifølge FBI hatkriminalitet statistikken er det cirka 17 ganger sannsynligere at en svart person erfarer hatkriminalitet enn en hvit person erfarer hat kriminalitet. Når du også tar i betraktning systemiske rasisme mot svarte erfarer så blir det usaklig å påstå at rasisme mot hvite er et like stort problem som rasisme mot svarte, tvert imot. Det betyr ikke at rasisme mot hvite ikke kan være alvorlig eller at det ikke burde straffes, tvert imot. Problemet er når folk gir inntrykket at det er et like stort problem for hvite som svarte Hva er egentlig intensjonen din med en slik kommentar? I vestlige land er det hvite som er ofre for vold og annen kriminalitet fra ikke-hvite. Meget sjelden i motsatt tilfelle. Leste du kronikken jeg postet i går? Men det som oftest er tilfelle i USA er at sort dreper sort. Samme med latinos. Er dette hatkriminaliteten du refererer til? USA er ikke en smeltedigel som mange hevder. Folkegruppene bor atskilt. Sorte og latinos er enormt overrepresentert i fengsel i forhold til hvite amerikanere. Klare paralleller til norske forhold også. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet i går, 14:54 Del Skrevet i går, 14:54 Neptun1 skrev (22 minutter siden): Hva er egentlig intensjonen din med en slik kommentar? I vestlige land er det hvite som er ofre for vold og annen kriminalitet fra ikke-hvite. Meget sjelden i motsatt tilfelle. Leste du kronikken jeg postet i går? Men det som oftest er tilfelle i USA er at sort dreper sort. Samme med latinos. Er dette hatkriminaliteten du refererer til? USA er ikke en smeltedigel som mange hevder. Folkegruppene bor atskilt. Sorte og latinos er enormt overrepresentert i fengsel i forhold til hvite amerikanere. Klare paralleller til norske forhold også. Hatkriminalitet i USA https://usafacts.org/articles/which-groups-have-experienced-an-increase-in-hate-crimes/ 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet i går, 15:41 Del Skrevet i går, 15:41 jjkoggan skrev (2 timer siden): Ifølge FBI hatkriminalitet statistikken er det cirka 17 ganger sannsynligere at en svart person erfarer hatkriminalitet enn en hvit person erfarer hat kriminalitet. Når du også tar i betraktning systemiske rasisme mot svarte erfarer så blir det usaklig å påstå at rasisme mot hvite er et like stort problem som rasisme mot svarte, tvert imot. Det betyr ikke at rasisme mot hvite ikke kan være alvorlig eller at det ikke burde straffes, tvert imot. Problemet er når folk gir inntrykket at det er et like stort problem for hvite som svarte Nå er vel svart på hvit kriminanitet en del høyere enn hvit på svart kriminaltiet, så hva som definerer hva som er hatkriminalitet kan vel ha en innvirkning på tallene. Det er uansett helt irrelevant, for det første en kan ikke overføre disse forholdene til svarte og hvite på verdensbasis. Ei heller til hvert enkeltifelle, selvom menn oftere begår selvmord sier vi ikke at en kvinnes selvmord er mindre alvorlig. Et annet moment du kan reflektere over er også at ikke-hvit rasisme mot hvite kan bidre til rasisme den andre veien, samme mellom andre folkegrupper. Således er det eneste fornuftige og forebyggende at vi fordømmer rasisme uansett hvilken vei det går og på lik linje. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet i går, 15:52 Del Skrevet i går, 15:52 (endret) En "Karen" er en større trussel. https://www.youtube.com/watch?v=JxfLvKcBcTA Endret i går, 15:53 av Boing_80 2 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet i går, 15:53 Del Skrevet i går, 15:53 jjkoggan skrev (52 minutter siden): Hatkriminalitet i USA https://usafacts.org/articles/which-groups-have-experienced-an-increase-in-hate-crimes/ Kronikken belyste forholdet jeg siktet til. Det er ikke rasisme at fremmedkulturelle voldtar norske jenter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle raner norske gutter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle (som regel flere) slår tilfeldige norske guttter helsesløse (motsatt tilfelle skjer ytterst sjelden) Sånn er det. Rasisme går bare én vei. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet i går, 16:00 Del Skrevet i går, 16:00 (endret) Neptun1 skrev (8 minutter siden): Kronikken belyste forholdet jeg siktet til. Det er ikke rasisme at fremmedkulturelle voldtar norske jenter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle raner norske gutter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle (som regel flere) slår tilfeldige norske guttter helsesløse (motsatt tilfelle skjer ytterst sjelden) Sånn er det. Rasisme går bare én vei. Med andre ord er hvite nordmenn helt ærlige, har høyeste moral og er perfekte? - Hvordan forklarer du alle par som er på Familievernkontorene fordi det ene parten i forholdet er voldelig? - Hvordan forklarer du norske kvinner utsatt for voldtekter av norske menn? Nok av disse kvinnene på DPSer der de får behandling for traumer. - Russefeiring: hvordan forklarer du det synet mange mannlige russ har om kvinner? Nettopp dette har Frp klart å innbille velgerne at all kriminalitet skjer av andre enn hvite nordmenn. Men de glemmer beleilig å nevne alle skandalene som har skjedd på Stortinget. Nasjonalisme er en fin ting når den brukes positivt, men blir noe skummelt når den brukes til å degradere andre mennesker. Endret i går, 16:02 av Boing_80 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet i går, 16:28 Del Skrevet i går, 16:28 Neptun1 skrev (33 minutter siden): Kronikken belyste forholdet jeg siktet til. Det er ikke rasisme at fremmedkulturelle voldtar norske jenter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle raner norske gutter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle (som regel flere) slår tilfeldige norske guttter helsesløse (motsatt tilfelle skjer ytterst sjelden) Sånn er det. Rasisme går bare én vei. Nei, hatkriminalitet går alle veier, les FBI statistikkene 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Crooked Cracker skrev (1 time siden): Nå er vel svart på hvit kriminanitet en del høyere enn hvit på svart kriminaltiet, så hva som definerer hva som er hatkriminalitet kan vel ha en innvirkning på tallene. Det finnes flere hvite enn svarte (5X) i USA og det lønner seg å rane de som har bedre sjanse å ha mer penger. Det er mange andre grunner å utføre kriminalitet enn rasisme. Sitat Det er uansett helt irrelevant, for det første en kan ikke overføre disse forholdene til svarte og hvite på verdensbasis. Ei heller til hvert enkeltifelle, selvom menn oftere begår selvmord sier vi ikke at en kvinnes selvmord er mindre alvorlig. Det som rammer flere folk er mer alvorlig for samfunnet, du skal redde flere folk dersom du setter fokuset på det som rammer flere folk. Det gjør det ikke mindre alvorlig for individene som lider, selvfølgelig. Sitat Et annet moment du kan reflektere over er også at ikke-hvit rasisme mot hvite kan bidre til rasisme den andre veien, samme mellom andre folkegrupper. Således er det eneste fornuftige og forebyggende at vi fordømmer rasisme uansett hvilken vei det går og på lik linje. All rasisme bør fordømmes, helt enig men inntrykket at den dominant folkegruppe erfarer like mye eller mer rasisme i summen er feil. 1 1 Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Neptun1 skrev (4 timer siden): Kronikken belyste forholdet jeg siktet til. Det er ikke rasisme at fremmedkulturelle voldtar norske jenter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle raner norske gutter (motsatt tilfelle skjer ikke) Det er ikke rasisme når fremmedkulturelle (som regel flere) slår tilfeldige norske guttter helsesløse (motsatt tilfelle skjer ytterst sjelden) Sånn er det. Rasisme går bare én vei. Rasisme er ødeleggende og krenkende ytringer og handlinger basert på hudfarge. Voldtekt av kvinner er voldtekt, men i tillegg rasistisk hvis man voldtar på grunnlag av rase- eller kulturhat. Det samme med vold. Rasistisk vold er hvis volden er rasistisk motivert. Har noen sagt noe annet? Alle vet dette. Samtidig er rasisme også større enn enkelthendelser, som er like åpenbart. Det betyr ikke at vold og voldtekt ikke er dypt alvorlig, men at det blir rasisme bare fordi offeret har en annen hudfarge er ikke noe gitt. Endret 20 timer siden av Ole-Br 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden jjkoggan skrev (3 timer siden): Det finnes flere hvite enn svarte (5X) i USA og det lønner seg å rane de som har bedre sjanse å ha mer penger. Det er mange andre grunner å utføre kriminalitet enn rasisme. Med andre ord kan disse tallene ligge i gråsonen, i Norge kan det for eks se ut til hvite nordmenn er mest innbydende å rane på gata. Jeg vil si at motivet her kan være rasisme såvel som andre lugubre holdninger. jjkoggan skrev (3 timer siden): Det som rammer flere folk er mer alvorlig for samfunnet, du skal redde flere folk dersom du setter fokuset på det som rammer flere folk. Det gjør det ikke mindre alvorlig for individene som lider, selvfølgelig. Det betyr jo ikke at rasisme ikke kan gå flere veier, og om vi angriper alle former for rasisme setter vi jo fokuset hos langt flere folk som kan reddes enn for bare rasisme en bestemt vei. jjkoggan skrev (3 timer siden): All rasisme bør fordømmes, helt enig men inntrykket at den dominant folkegruppe erfarer like mye eller mer rasisme i summen er feil. Vi har dog snakket om alvorlighetsgrad og ren eksistens som fenomen når det gjelder rasisme mot hvite, mengde av rasisme per se, den vil nok variere fra sted til sted. Jeg godtar dog ikke at premisset 'dominant folkegruppe' brukes generelt når det realiteten er kun en mindre andel som dominerer samfunnet i vesentlig grad. 2 Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Crooked Cracker skrev (43 minutter siden): Med andre ord kan disse tallene ligge i gråsonen, i Norge kan det for eks se ut til hvite nordmenn er mest innbydende å rane på gata. Jeg vil si at motivet her kan være rasisme såvel som andre lugubre holdninger. Det betyr jo ikke at rasisme ikke kan gå flere veier, og om vi angriper alle former for rasisme setter vi jo fokuset hos langt flere folk som kan reddes enn for bare rasisme en bestemt vei. Vi har dog snakket om alvorlighetsgrad og ren eksistens som fenomen når det gjelder rasisme mot hvite, mengde av rasisme per se, den vil nok variere fra sted til sted. Jeg godtar dog ikke at premisset 'dominant folkegruppe' brukes generelt når det realiteten er kun en mindre andel som dominerer samfunnet i vesentlig grad. Jeg vet ikke hvor du får det fra at hvitere oftere blir ranet på gata. Ei heller spekulasjonene om dette kan være rasistisk motivert. Mørkhudede som konkluderer med at en handling er rasistisk før det er stadfestet, pleier ellers å få så hatten passer av en del - de kan jo ikke vite om det var rasistisk motivert. De skriker opp om rasisme hele tiden. Var det forresten vitner?, mange lyver om rasisme. Synes du det er ok å tolke vekk rasisme mot mørkhudede, samtidig som man tolker opp mer rasisme mot hvite? Dette er en ganske vanlig praksis. Den er selvfølgelig fullkomment biased. Ellers leses dominant folkeslag selvfølgelig som majoriteten. Det er liten vits i å måtte påpeke at en minoritet som ser annerledes ut enn majoriteten, vil oppleve mer rasisme. Jeg opplever ikke at vedkommende henviser til en dominerende rasistisk elite. 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Ole-Br skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke hvor du får det fra at hvitere oftere blir ranet på gata. En kan lese litt mer om forholdene blant annet her. https://www.utrop.no/nyheter/nytt/320828/ https://www.aftenposten.no/oslo/i/k62VL/to-av-tre-ranere-har-innvandrerbakgrunn https://www.rights.no/2022/09/etnisk-norsk-ungdom-utsettes-for-rasistisk-vold-og-ydmykelse/ Ole-Br skrev (4 minutter siden): Ei heller spekulasjonene om dette kan være rasistisk motivert. Det er jo en faktor som ikke kan utelukkes helt heller, så i konteksten av denne diskusjonen er det på sin plass. Ole-Br skrev (4 minutter siden): Mørkhudede som konkluderer med at en handling er rasistisk før det er stadfestet, pleier ellers å få så hatten passer av en del - de kan jo ikke vite om det var rasistisk motivert. De skriker opp om rasisme hele tiden. Var det forresten vitner?, mange lyver om rasisme. Det har vært noen saker som kan ha bidratt til dette. https://www.vg.no/nyheter/i/KM2gkM/mann-25-tiltalt-for-uriktig-forklaring-i-voldssak https://inyheter.no/21/10/2022/klaget-pa-kelner-ble-hengt-ut-pa-sosiale-medier-som-rasist/ https://www.nettavisen.no/okonomi/mads-hansen-raser-etter-at-konduktoren-ble-hengt-ut-som-rasist-haper-de-mister-all-troverdighet/s/12-95-3424059258 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/X6l2x/hva-som-skjedde-i-sofienbergparken Når det er sagt så skal jo selvsagt en klage på opplevd rasisme fra hvite tas på alvor, på lik linje med motsatt. Ole-Br skrev (4 minutter siden): Synes du det er ok å tolke vekk rasisme mot mørkhudede, samtidig som man tolker opp mer rasisme mot hvite? Hvor har jeg tolket vekk rasisme mot mørkhudede? Jeg har jo vitterlig skrevet at rasisme bør konfronteres uansett hvilken vei det går. Ole-Br skrev (4 minutter siden): Ellers leses dominant folkeslag selvfølgelig som majoriteten. Det er liten vits i å måtte påpeke at en minoritet som ser annerledes ut enn majoriteten, vil oppleve mer rasisme. Vel, på verdensbasis er jo hvite en klar minoritet. Er slik å forstå at bare vi kan utsettes for rasisme da, eller hur? Ole-Br skrev (4 minutter siden): Jeg opplever ikke at vedkommende henviser til en dominerende rasistisk elite. Om en skal overføre dette prinsippet på alle rasistiske interaksjoner mellom hvite og ikke-hvite, impliseres det at hvite er dominante. Det er jo sant at en andel av hvite er særdeles dominante men det kan ikke overføres alle. 1 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Ole-Br skrev (12 timer siden): Rasisme er ødeleggende og krenkende ytringer og handlinger basert på hudfarge. Voldtekt av kvinner er voldtekt, men i tillegg rasistisk hvis man voldtar på grunnlag av rase- eller kulturhat. Det samme med vold. Rasistisk vold er hvis volden er rasistisk motivert. Har noen sagt noe annet? Alle vet dette. Samtidig er rasisme også større enn enkelthendelser, som er like åpenbart. Det betyr ikke at vold og voldtekt ikke er dypt alvorlig, men at det blir rasisme bare fordi offeret har en annen hudfarge er ikke noe gitt. Alle vet hva? Det blir ALDRI noen fakkeltog mot rasisme eller stormønstring av norske artister på grunn av kulturbetinget vold mot nordmenn. Videre omtale i norske medier og debatt om kvinnesynet som ligger bak. Dét er noe alle vet. 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Boing_80 skrev (16 timer siden): Med andre ord er hvite nordmenn helt ærlige, har høyeste moral og er perfekte? - Hvordan forklarer du alle par som er på Familievernkontorene fordi det ene parten i forholdet er voldelig? - Hvordan forklarer du norske kvinner utsatt for voldtekter av norske menn? Nok av disse kvinnene på DPSer der de får behandling for traumer. - Russefeiring: hvordan forklarer du det synet mange mannlige russ har om kvinner? Nettopp dette har Frp klart å innbille velgerne at all kriminalitet skjer av andre enn hvite nordmenn. Men de glemmer beleilig å nevne alle skandalene som har skjedd på Stortinget. Nasjonalisme er en fin ting når den brukes positivt, men blir noe skummelt når den brukes til å degradere andre mennesker. Dette er ren løgn og direkte barnslig. INGEN har noensinne påstått at Norge er et land uten kriminalitet (uten innvandrere). Heller ikke FrP. Hvor mange ganger skal du gjenta disse usaklighetene. Men vi trenger ikke all grov kriminalitet fra innvandrere spesielt vold i tillegg til det vi allerede har fra før. Og - innvandrere spesielt fra "visse" land er enormt overrepresentert i kriminalitet. Det er et faktum de det gjelder er veldig lite ydmyke overfor. 5 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå