rabler Skrevet tirsdag kl 23:05 Del Skrevet tirsdag kl 23:05 On 11/5/2024 at 6:03 PM, Tussi said: Vel, det er grunn til å tro at FRP vil løse problemet bedre enn den nåværende regjeringen ihvertfall, dessuten vet vi lite om bakgrunnen til at disse gjengene velger sine ofre, kan religion være et element, f eks at man unngår muslimske ofre? Nei det er faktisk ingen grunn til å tro at FRP vil løse slike problemer. De er faktisk helt avhengig av slike problemer for å få stemmer og har null egeninteresse av at disse blir løst. Ungdomgjenger på kant med loven er ikke nytt (og strengt tatt ikke relatert til innvandring). Det har vi hatt i Norge i alle år og løsningen er enkel, men ressurskrevende. Mer voksenkontakt og tilstedeværelse. Politiet i Oslo hadde, før omlegging og budsjettkutt, god ekspertise og erfaring fra slikt arbeid. Buekorpsene i Bergen ble i sin tid dannet fordi folk var lei av lovløse ungdomsgjenger som regelrett kriget i gatene i sentrum. 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 23:19 Del Skrevet tirsdag kl 23:19 Sentralt i rasismen er makt. Uten makt er det ikke rasisme. Så såkalt "rasisme mot hvite" er som å sparke oppover, men det vi faktisk mener når vi snakker om rasisme er å sparke nedover. Dermed blir premisset for nok en rasistisk tråd gal fra begynnelsen av. 3 Lenke til kommentar
Steve Cook Skrevet tirsdag kl 23:23 Del Skrevet tirsdag kl 23:23 Crooked Cracker skrev (2 timer siden): Etter å ha vokst opp på østkanten i Oslo samt sett krim-statistikker og lest om andres erfaringer vil jeg si at dette er absolutt noe å diskutere. Selvom mediene viser lite interesse av å rapportere om rasisme mot hvite beyr ikke det at det ikke skjer. Det blir vel neppe noen større undersøkelse om det med det første heller. Har du hørt den om flis og bjelke i øynene...? 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 23:28 Del Skrevet tirsdag kl 23:28 rabler skrev (8 minutter siden): Sentralt i rasismen er makt. Uten makt er det ikke rasisme. Så såkalt "rasisme mot hvite" er som å sparke oppover, men det vi faktisk mener når vi snakker om rasisme er å sparke nedover. Dermed blir premisset for nok en rasistisk tråd gal fra begynnelsen av. Så når en norsk jente blir mobbet og utestengt fra andre i klassen fordi hun et norsk så er det ikke rasisme? 4 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 23:37 Del Skrevet tirsdag kl 23:37 7 minutes ago, Tussi said: Så når en norsk jente blir mobbet og utestengt fra andre i klassen fordi hun et norsk så er det ikke rasisme? Nei, det er faktisk som du selv sier, mobbing. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 23:38 Del Skrevet tirsdag kl 23:38 rabler skrev (1 minutt siden): Nei, det er faktisk som du selv sier, mobbing. Men hvis det er motsatt, så er det fortsatt bare mobbing? 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 23:42 Del Skrevet tirsdag kl 23:42 1 minute ago, Tussi said: Men hvis det er motsatt, så er det fortsatt bare mobbing? whataboutism i en rasisttråd? Colour me surprised in all the colours of the rainbow… 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet tirsdag kl 23:44 Del Skrevet tirsdag kl 23:44 rabler skrev (1 minutt siden): whataboutism i en rasisttråd? Colour me surprised in all the colours of the rainbow… Jeg mener simpelthen at rasisme er rasisme, om noen dømmer et annet menneske basert på hudfarge og etnisitet er det rasisme, helt uavhengig av hvilken gruppe som er dominant 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet tirsdag kl 23:52 Del Skrevet tirsdag kl 23:52 Tussi skrev (5 minutter siden): Jeg mener simpelthen at rasisme er rasisme, om noen dømmer et annet menneske basert på hudfarge og etnisitet er det rasisme, helt uavhengig av hvilken gruppe som er dominant Men bare den dominant gruppe kan undertrykke og bestemme hva slags oppførsel de tåler av de ikke dominante gruppene 1 3 Lenke til kommentar
Poppmunn Skrevet onsdag kl 01:39 Del Skrevet onsdag kl 01:39 rabler skrev (2 timer siden): Sentralt i rasismen er makt. Uten makt er det ikke rasisme. Så såkalt "rasisme mot hvite" er som å sparke oppover, men det vi faktisk mener når vi snakker om rasisme er å sparke nedover. Dermed blir premisset for nok en rasistisk tråd gal fra begynnelsen av. Ah, det glimrende makt-argumentet igjen. Jeg har ingen makt, så da vil det altså si at jeg ikke kan være rasist. Kjekt å vite! 5 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet onsdag kl 03:46 Del Skrevet onsdag kl 03:46 Poppmunn skrev (2 timer siden): Ah, det glimrende makt-argumentet igjen. Jeg har ingen makt, så da vil det altså si at jeg ikke kan være rasist. Kjekt å vite! Du tror kanskje på myten at rasisme eksisterer ikke uten hat. Hadde det blitt ingen hat så ville rasisme eksistert likevel 3 2 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 08:06 Del Skrevet onsdag kl 08:06 jjkoggan skrev (9 timer siden): Nei, rasisme er ikke bare individer på individer. Rasisme kan aldri oppleves som noe annet enn subjektivt, så til syvende og sist er rasisme individuelt. jjkoggan skrev (9 timer siden): Undertrykkelse gjelder store deler av samfunnet generelt og har et annet effekt på de som undertrykkes enn de som erfarer random kriminelle handlinger. Det var dog ikke mitt eks, jeg skrev målrettet angrepet, når Nils så blir banket opp fordi han er hvit blir ikke slagene noe mykere selvom de skulle komme fra en påstått undertrykket gruppe. En må ha en temmelig fordervet logikk for å si at Nils skulle tåle dette bedre enn Mustafa når individer er forskjellige utover hudfarge, med andre ord er egentlig argumentet ditt rasistisk i seg selv da det forespeiler en slags hudfargebasert resiliens. Det er forøvrig ganske rart å forutsette at alle ikke-hvite skulle være en undertrykket gruppe i Norge også. 2 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 08:18 Del Skrevet onsdag kl 08:18 Poppmunn skrev (6 timer siden): Ah, det glimrende makt-argumentet igjen. Jeg har ingen makt, så da vil det altså si at jeg ikke kan være rasist. Kjekt å vite! Det makt-argumentet er så fjernt at det bare blir komisk. 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 08:26 Del Skrevet onsdag kl 08:26 jjkoggan skrev (8 timer siden): Men bare den dominant gruppe kan undertrykke og bestemme hva slags oppførsel de tåler av de ikke dominante gruppene Som allerede forklart til deg, rasisme skjer ikke kun på gruppenivå. I tillegg, det er også områder der ikke-hvite blir de dominante og noen av disse finner det godt å utøve rasisme mot hvite. Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 08:30 Del Skrevet onsdag kl 08:30 rabler skrev (8 timer siden): whataboutism i en rasisttråd? Colour me surprised in all the colours of the rainbow… I tilfeller som dette er whataboutism en legitim innvending for å se om motparten er konsekvent eller en hykler. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet onsdag kl 08:44 Del Skrevet onsdag kl 08:44 Nasjonalisten skrev (På 17.10.2024 den 19.26): En sjelden diskutert problemstilling. Hvorfor problematiserer vi i Norge(og verden) aldri rasisme mot Hvite, og kriminalitet mot hvite? Rart at de som hele tiden tar opp dette og diskuterer det påstår at dette er en sjeldent diskutert problemstilling. Det er jo diskusjoner om dette nesten ukentlig her. Sitat Tråd gnistet av denne artikkelen: 6 hvite menn illustreres som apekatter hos Bergens Tidene. Skal vi bytte farger å se hvordan våre sjefer behandler oss da? Om noe mediehus i det hele tatt tillater det, selv i en meningskronikk. Generell diskusjon om tråd-tittel er i orden. Som hvit man støtter jeg fult og helt at Nazister fremstilles som apekatter. Spesielt om en av dem er en østerisk maler. Det som er problematisk er om du assosierer deg selv eller "hvite menn" med dette bildet. 2 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet onsdag kl 13:15 Del Skrevet onsdag kl 13:15 13 hours ago, Tussi said: Jeg mener simpelthen at rasisme er rasisme, om noen dømmer et annet menneske basert på hudfarge og etnisitet er det rasisme, helt uavhengig av hvilken gruppe som er dominant Det er det altså ikke. Er såkalt "rasisme mot hvite" et problem i Norge? Hvis så er tilfelle vil jeg se data på dette. Hittil har det utelukkende kommet tåpelige tankeeksperimenter og anekdoter. I fysikken har man ofte veldig lange og stygge formler. Måten man løser dette på er dele formlene i flere ledd. Om man finner et ledd som er forholdsmessig mye mindre enn de andre leddene så stryker man det. Dert samme prinsippet gjelder her. Det er ikke mulig å bevis ikke-eksistens, men det vi vet fra all tilgjengelig data er at såkalt "rasisme mot hvite", om det eksisterer, er et så lite problem at vi enkelt kan ignorere det. Og derfor man vi med litt lathet påstå at "rasisme mot hvite" ikke eksisterer i Norge. 1 Lenke til kommentar
smergel Skrevet onsdag kl 13:51 Del Skrevet onsdag kl 13:51 Maskinfører skrev (På 25.10.2024 den 15.56): Joda det er noe som heter omvendt rasisme i gamle dager så kunne ikke hvite mennesker sitte på samme buss som mørke for da hadde de banket opp de hvite min kjære avdøde far fortalte dette I gamle dager så kunne ikke hvite mennesker sitte på samme buss som mørke for da hadde de banket opp de hvite ??? For noe tull du skriver! I gamle dager så var det jo ikke så veldig mange innvandrere i dette land så jeg forstår ikke hvordan det er mulig ? Jeg nærmer meg 50 år og min mor som fremdeles er iblandt oss har fortalt meg om de gamle dager der det var fullstendig trygt å f,eks å sitte på samme buss som de mørke, eller gå på gatene i Oslo. For noe forbanna idioti du har i huet !!! Må bare le av den der altså 🤣. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet onsdag kl 16:48 Del Skrevet onsdag kl 16:48 Crooked Cracker skrev (8 timer siden): Rasisme kan aldri oppleves som noe annet enn subjektivt, så til syvende og sist er rasisme individuelt. Man opplever undertrykkelse annerledes enn mindre systematiske mobbing/trakassering Sitat Det var dog ikke mitt eks, jeg skrev målrettet angrepet, når Nils så blir banket opp fordi han er hvit blir ikke slagene noe mykere selvom de skulle komme fra en påstått undertrykket gruppe. En må ha en temmelig fordervet logikk for å si at Nils skulle tåle dette bedre enn Mustafa når individer er forskjellige utover hudfarge, med andre ord er egentlig argumentet ditt rasistisk i seg selv da det forespeiler en slags hudfargebasert resiliens. Det er forøvrig ganske rart å forutsette at alle ikke-hvite skulle være en undertrykket gruppe i Norge også Det kan være like pinlig for Nils og Mustafa, noe annet har jeg ikke sagt når det gjelder enkelte handlinger. På andre hånd er det de som opplever undertrykkelse som erfarer mer problemer oftere i sine liv og er derfor et større problem. Hvis noen angriper meg i Detroit pga mitt hudfarge så tenker jeg på det som kriminalitet utført av et individ, ikke noe systematisk som jeg og de som ser ut som meg må erfare i det bredere samfunnet Jeg kan stole på de fleste politi, dommere, arbeidsgivere osv. til å beskytte meg. Hvis jeg erfare for mye slike kriminalitet så kan jeg bare flytte til mange andre steder hvor det ikke er et stort problem. Det gjør rasismen jeg opplevet i Detroit noe som ikke er et problem men det burde ikke sammenlignes til undertrykkelse. 1 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet onsdag kl 19:12 Del Skrevet onsdag kl 19:12 Crooked Cracker skrev (10 timer siden): Som allerede forklart til deg, rasisme skjer ikke kun på gruppenivå. I tillegg, det er også områder der ikke-hvite blir de dominante og noen av disse finner det godt å utøve rasisme mot hvite. Jeg har ikke sagt at det bare skjer på gruppe nivå, jeg har sagt at det ikke bare skjer på individnivå og at det er verre å erfare undertrykking enn bare på individnivå fordi det skjer på flere viktige sider av livet enn bare enkelte trakassering/mobbing handlinger av individer. Det er også lettere å flytte fra et «område « som undertrykker deg dersom du tilhører den dominante gruppen enn omvendt 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå