Poppmunn Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april I denne trådent: Rasister som argumenterer for hvorfor det er greit å være rasisitisk mot en bestemt gruppe, eller at rasisme mot denne gruppen ikke eksisterer. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april (endret) Poppmunn skrev (På 14.4.2025 den 11.22): I denne trådent: Rasister som argumenterer for hvorfor det er greit å være rasisitisk mot en bestemt gruppe, eller at rasisme mot denne gruppen ikke eksisterer. Ekspander Hvilken type rasist er du eller finnes det andre folk enn de som du beskriver? Endret 14. april av jjkoggan 3 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Nok en case med falske rasismeanklager. https://www.document.no/2025/04/14/rasisme-tiltale-mot-66-aring-kollapset-frifunnet-etter-videoavsloring/ 2 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Neptun1 skrev (På 14.4.2025 den 8.59): Dette er ren løgn og direkte barnslig. INGEN har noensinne påstått at Norge er et land uten kriminalitet (uten innvandrere). Heller ikke FrP. Hvor mange ganger skal du gjenta disse usaklighetene. Ekspander Like mange ganger som du påstår de andre usaklighetene? 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Crooked Cracker skrev (På 14.4.2025 den 13.42): Nok en case med falske rasismeanklager. https://www.document.no/2025/04/14/rasisme-tiltale-mot-66-aring-kollapset-frifunnet-etter-videoavsloring/ Ekspander Jeg ser ikke relevansen for tråden. Rundt 1 av 20 anklager vil være falske, nær sagt uansett type lovbrudd. Som handler om at det er andelen mennesker som er nok tilbøyelig til å fremme falske anklager. 4 Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Crooked Cracker skrev (På 13.4.2025 den 22.08): En kan lese litt mer om forholdene blant annet her. https://www.utrop.no/nyheter/nytt/320828/ https://www.aftenposten.no/oslo/i/k62VL/to-av-tre-ranere-har-innvandrerbakgrunn https://www.rights.no/2022/09/etnisk-norsk-ungdom-utsettes-for-rasistisk-vold-og-ydmykelse/ Det er jo en faktor som ikke kan utelukkes helt heller, så i konteksten av denne diskusjonen er det på sin plass. Det har vært noen saker som kan ha bidratt til dette. https://www.vg.no/nyheter/i/KM2gkM/mann-25-tiltalt-for-uriktig-forklaring-i-voldssak https://inyheter.no/21/10/2022/klaget-pa-kelner-ble-hengt-ut-pa-sosiale-medier-som-rasist/ https://www.nettavisen.no/okonomi/mads-hansen-raser-etter-at-konduktoren-ble-hengt-ut-som-rasist-haper-de-mister-all-troverdighet/s/12-95-3424059258 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/X6l2x/hva-som-skjedde-i-sofienbergparken Når det er sagt så skal jo selvsagt en klage på opplevd rasisme fra hvite tas på alvor, på lik linje med motsatt. Hvor har jeg tolket vekk rasisme mot mørkhudede? Jeg har jo vitterlig skrevet at rasisme bør konfronteres uansett hvilken vei det går. Vel, på verdensbasis er jo hvite en klar minoritet. Er slik å forstå at bare vi kan utsettes for rasisme da, eller hur? Om en skal overføre dette prinsippet på alle rasistiske interaksjoner mellom hvite og ikke-hvite, impliseres det at hvite er dominante. Det er jo sant at en andel av hvite er særdeles dominante men det kan ikke overføres alle. Ekspander Jeg tar de første avsnittene. Greit det. Orker derimot ikke de to siste avsnittene med kverulering. Hvis problemet ditt er at det ikke er nasjonalt avgrenset, så får du sjekke rapporten fra Norge om barn og unges rasismeerfaring hos feks. bufdir. Hvor du har tolket vekk rasisme mot mørkhudede? Vel, i kombinasjon med den neste setningen din: rasisme bør konfronteres, så er det jo rimelig spesielt at din første innvending i en tråd der hovedinnlegget viser en illustrasjon knyttet til rasistisk vold fra hvite mot en som er mørkhudet, er at anti-rasister er teite og hvite ikke får lov til å reagere på det samme. Det er konteksten for illustrasjonen. Kanskje på tide å dra hodet ut av ræva, hvis du skal ha mulighet til å konfrontere noe eller klare å tolke noe direkte og ikke via din egen irritasjon? Ellers gjendriver du alle argumenter som kunne komme til å støtte opp om at mørkhudede er mer utsatt for rasisme eller at rasistiske utsagn kan treffe hardere mot en gruppe enn en annen. Ellers viser ting de reagerer på, som apetegninger, som tradisjonelt har vært del av en rasistisk fremstilling, at de er overfølsomme. Dette irriterer deg, og så sidestiller du forskjellsbehandling ut fra hudfarge med trynefaktor. Så, whataboutisme, relativisering, minimering, kverulering og delvis latterliggjøring - det holder for meg. 3 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Ole-Br skrev (På 14.4.2025 den 18.56): Jeg tar de første avsnittene. Greit det. Orker derimot ikke de to siste avsnittene med kverulering. Hvis problemet ditt er at det ikke er nasjonalt avgrenset, så får du sjekke rapporten fra Norge om barn og unges rasismeerfaring hos feks. bufdir. Ekspander Det er ikke mitt problem at du ikke forstår utfallet av dine egne ord, du skrev selv: Ellers leses dominant folkeslag selvfølgelig som majoriteten. Det er liten vits i å måtte påpeke at en minoritet som ser annerledes ut enn majoriteten, vil oppleve mer rasisme. Når jeg så påpeker at hvite på verdensbasis oppfyller dine krav for å oppleve mer rasisme er det ikke kverulering, men et motsvar til din argumentasjon som du brukte mot mitt innlegg. Ole-Br skrev (På 14.4.2025 den 18.56): Hvor du har tolket vekk rasisme mot mørkhudede? Vel, i kombinasjon med den neste setningen din: rasisme bør konfronteres, så er det jo rimelig spesielt at din første innvending i en tråd der hovedinnlegget viser en illustrasjon knyttet til rasistisk vold fra hvite mot en som er mørkhudet, er at anti-rasister er teite og hvite ikke får lov til å reagere på det samme. Det er konteksten for illustrasjonen. Ekspander Dette er jo en meget far stretch for å si det mildt, du har ikke noe eksempel på at jeg tolker vekk rasisme mot mørkhudede så egentlig burde du beklage for en slik påstand. Ole-Br skrev (På 14.4.2025 den 18.56): Kanskje på tide å dra hodet ut av ræva, hvis du skal ha mulighet til å konfrontere noe eller klare å tolke noe direkte og ikke via din egen irritasjon? Ellers gjendriver du alle argumenter som kunne komme til å støtte opp om at mørkhudede er mer utsatt for rasisme eller at rasistiske utsagn kan treffe hardere mot en gruppe enn en annen. Ellers viser ting de reagerer på, som apetegninger, som tradisjonelt har vært del av en rasistisk fremstilling, at de er overfølsomme. Dette irriterer deg, og så sidestiller du forskjellsbehandling ut fra hudfarge med trynefaktor. Så, whataboutisme, relativisering, minimering, kverulering og delvis latterliggjøring - det holder for meg. Ekspander En artig rant med noen rare spekulasjoner om mitt humør og motiv, det jeg faktisk argumenterer for er jo reell likhet på tross av hudfarge. At det blir for drøyt for deg er jo synd, men sånn kan det gå. 2 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Red Frostraven skrev (På 14.4.2025 den 15.23): Jeg ser ikke relevansen for tråden. Rundt 1 av 20 anklager vil være falske, nær sagt uansett type lovbrudd. Som handler om at det er andelen mennesker som er nok tilbøyelig til å fremme falske anklager. Ekspander Vi kom inn på det i forrige side der det ble nevnt at ikke-hvite som klager på rasisme ikke blir tatt på alvor, så jeg la med noen linker om slike saker som kan bidra til det blir et slags 'gutten som ropte rasisme' inntrykk blant folk. Nå var forøvrig ikke det et argument for at klager om rasisme ikke skal tas alvorlig, men at slike falske saker kan bidra til mer mistanke. 3 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Crooked Cracker skrev (På 14.4.2025 den 21.54): Vi kom inn på det i forrige side der det ble nevnt at ikke-hvite som klager på rasisme ikke blir tatt på alvor, så jeg la med noen linker om slike saker som kan bidra til det blir et slags 'gutten som ropte rasisme' inntrykk blant folk. Nå var forøvrig ikke det et argument for at klager om rasisme ikke skal tas alvorlig, men at slike falske saker kan bidra til mer mistanke. Ekspander Ja. Du siterer nettsteder med en bestemt politisk agenda om å lure folk til å tro at anekdoter er representative for grupper med mennesker og gode beskrivelser av tilstanden på samfunnet. Det er som med at kvinner som anmelder voldtekt ikke blir tatt seriøst -- i alle fall før, og nå/fremdeles bare når gjerningspersonene er hvite -- hvor argumentasjonen for å ikke ta problemet seriøst fra anti-feminismen er det nøyaktig samme; -Anekdoter på falske anmeldelser og falske anklager, som impliseres er grunnen til at andre kvinner ikke tas seriøst. -Anekdoter på at (hvite) menn også er ofre for samme forbrytelser ... Det danner en følelsesbasert forestilling. 5 3 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april (endret) Red Frostraven skrev (På 14.4.2025 den 22.34): Ja. Du siterer nettsteder med en bestemt politisk agenda om å lure folk til å tro at anekdoter er representative for grupper med mennesker og gode beskrivelser av tilstanden på samfunnet. Ekspander Nå var det noen lenker fra VG og Aftenposten også om det beroliger deg, jeg tok med disse fordi de har fått en del oppmerksomhet. Spesielt denne: https://www.dagbladet.no/nyheter/dagbladet-tapte-i-ambulanse-saken/63696688 Red Frostraven skrev (På 14.4.2025 den 22.34): Det er som med at kvinner som anmelder voldtekt ikke blir tatt seriøst -- i alle fall før, og nå/fremdeles bare når gjerningspersonene er hvite -- hvor argumentasjonen for å ikke ta problemet seriøst fra anti-feminismen er det nøyaktig samme; -Anekdoter på falske anmeldelser og falske anklager, som impliseres er grunnen til at andre kvinner ikke tas seriøst. -Anekdoter på at (hvite) menn også er ofre for samme forbrytelser Ekspander En kan kalle det anektdotisk, men når de går via mediene får de jo sin oppmerksomhet og innvirkning. Red Frostraven skrev (På 14.4.2025 den 22.34): Det danner en følelsesbasert forestilling. Ekspander Det skulle bare mangle, nå vil også disse falske rasismeanklagerne være ute etter å lage en følelsesbasert stemning, men det slår jo naturligvis tilbake når de blir avslørt. Endret 14. april av Crooked Cracker 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Crooked Cracker skrev (På 13.4.2025 den 20.48): Med andre ord kan disse tallene ligge i gråsonen, i Norge kan det for eks se ut til hvite nordmenn er mest innbydende å rane på gata. Jeg vil si at motivet her kan være rasisme såvel som andre lugubre holdninger. Ekspander Det KAN være alt mulig. FBI statistkkene gjelder rasisme som har blitt bevist, ikke spekulasjon Sitat Det betyr jo ikke at rasisme ikke kan gå flere veier, og om vi angriper alle former for rasisme setter vi jo fokuset hos langt flere folk som kan reddes enn for bare rasisme en bestemt vei. Ekspander Når du har begrenset resursser så må du fokus på de største problemene. Sitat Vi har dog snakket om alvorlighetsgrad og ren eksistens som fenomen når det gjelder rasisme mot hvite, mengde av rasisme per se, den vil nok variere fra sted til sted. Jeg godtar dog ikke at premisset 'dominant folkegruppe' brukes generelt når det realiteten er kun en mindre andel som dominerer samfunnet i vesentlig grad Ekspander Jeg tror ikke du forstår hvordan systemisk rasisme fungerer. 4 Lenke til kommentar
Hrafnguth Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Kan det hende den godeste Hamse Ali slang litt med leppa? Jeg kan ikke fatte og begripe at seks bergensere gikk i flokk og lette etter en tilfeldig person fra Afrika. Man bør være veldig forsiktig om man er alene på byen, og møter kranglete fulle gutter. Jeg har fått juling fra Bodø i Nord til Lillehammer i sør, alltid fordi jeg ikke helt forsto at det ble yppet til bråk og ikke slengt litt artige fornærmelser frem og tilbake. Ute på gata kommer de, hele kompisgjengen. Glade i å sloss og fulle atpå. Da er det best å løpe, altså. Selv om de later som at det skal arrangeres fair fight mellom 2. De andre blir med på moroa i det du får overtaket på utsendinga. Fått brukket både tenner og psyka. Bare fordi seks nordmenn banker en... mørkere nordmann, betyr det ikke at det er rasisme. Støtt og stadig er folk fremme og klager over rasisme, uten at noen setter spørsmålstegn ved om de kanskje kan ha gjort noe selv for å ha fremprovosert situasjonen. Som den glattbarberte karen med ring i nesa som var sur over at kvinner i heisen grep tettere om veska si og så engstelige ut, når han kom inn. Mannen prøvde jo å se ut som tøff tøffesen, liksom. Han burde være happy og ikke begynne kalle hvermannsen rasist. Han var også sur over at så snart han stakk den sure geipen sin inn i et rom så stoppa samtalen. Altså, det kan jeg hundre prosent sikkert fortelle handler om hans dårlige holdning og ingentingen om hans hudfarge. Jeg har stått i hundrevis av rom, der det er kommet nye landsmenn inn som er blitt hilst hjertelig velkommen. Jeg har sågar ønsket dem hjertelig velkommen selv. Men for min del; vi er mange nok her nå, og 25 prosent utlendinger. Innvandringsstopp burde sterkt vurderes. For vi er ikke mange mennesker her i landet, og det har noe å si med en million fremmedkulturelle. De har jo ikke mulighet til å ta vare på norsk kultur. Men hva vet jeg, norsk kultur er kanskje bare drit og ikke verdt ta vare på. Endret 15. april av Hrafnguth Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april jjkoggan skrev (På 15.4.2025 den 1.14): Det KAN være alt mulig. FBI statistkkene gjelder rasisme som har blitt bevist, ikke spekulasjon Ekspander Samme gjelder jo svart på hvit krim kontra hvit på svart krim, men som sagt er det egentlig irrelevant da amerikanske hudfarge-forhold ikke kan overføres til resten av verden. jjkoggan skrev (På 15.4.2025 den 1.14): Når du har begrenset resursser så må du fokus på de største problemene. Ekspander Hvorfor skulle det bli dyrere å simpelthen påpeke at rasisme er dårlig uansett hvilken vei det går? jjkoggan skrev (På 15.4.2025 den 1.14): Jeg tror ikke du forstår hvordan systemisk rasisme fungerer. Ekspander Du kan tro hva du vil, men det endrer ikke faktumet at ikke alle i den dominante gruppen som du kaller det automatisk har makt eller særfordeler over minoritene. Dessuten kan det jo være rasisme mellom minoritetsgrupper også. På verdensbasis er jo hvite som sagt en minoritet også, så denne rasjonaliseringen blir noe selvmotsigende. 3 Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Crooked Cracker skrev (På 14.4.2025 den 21.54): Vi kom inn på det i forrige side der det ble nevnt at ikke-hvite som klager på rasisme ikke blir tatt på alvor, så jeg la med noen linker om slike saker som kan bidra til det blir et slags 'gutten som ropte rasisme' inntrykk blant folk. Nå var forøvrig ikke det et argument for at klager om rasisme ikke skal tas alvorlig, men at slike falske saker kan bidra til mer mistanke. Ekspander Det er jeg enig i, men om man lar egen mistanke slippe løs eller ikke, velger man selv, og som oftest gjør man det bare hvis det allerede er etablert en antipati. Tilsvarende har vi en rekke eksempler på andre personlighetstyper eller fenomener der folk velvillig legger til godvilje uansett hvor mye av lav kvalitet eller løgn som kunne blitt dratt frem fra samme område eller "gruppe". Kritikk av metode faller også alltid skjevt. Det handler om fokus, sympati og antipati, og det utgjør hele kulturkrigen. Fornuft og objektivitet finner du ekstremt sjeldent, til tross for at noen påberoper seg den. Ellers driver jeg ikke med noen far stretch. De retoriske unnamanøvrene dine er tydelige og konsekvente. At all rasisme skal slås ned på, fremstår som en billig gardering. Show, don't tell. Jeg har ingenting å unnskylde her. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Crooked Cracker skrev (På 14.4.2025 den 22.45): Det skulle bare mangle, nå vil også disse falske rasismeanklagerne være ute etter å lage en følelsesbasert stemning, men det slår jo naturligvis tilbake når de blir avslørt. Ekspander Jeg er ikke svært urolig for rettssikkerheten etter Baneheia-oppgjøret i fjor. Enkeltsaker i en befolkning på millioner er ikke representative. Det viser dog at noen individer ikke fortjener å nyte æren av å bli trodd. Endret 15. april av Red Frostraven 3 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Ole-Br skrev (På 15.4.2025 den 5.51): Det er jeg enig i, men om man lar egen mistanke slippe løs eller ikke, velger man selv, og som oftest gjør man det bare hvis det allerede er etablert en antipati. Tilsvarende har vi en rekke eksempler på andre personlighetstyper eller fenomener der folk velvillig legger til godvilje uansett hvor mye av lav kvalitet eller løgn som kunne blitt dratt frem fra samme område eller "gruppe". Kritikk av metode faller også alltid skjevt. Det handler om fokus, sympati og antipati, og det utgjør hele kulturkrigen. Fornuft og objektivitet finner du ekstremt sjeldent, til tross for at noen påberoper seg den. Ekspander Jepp, men nå skrev jeg at slike falske anklager kan bidra til mer skepsis, ikke nødvendigvis være rotårsaken til det. Ole-Br skrev (På 15.4.2025 den 5.51): Ellers driver jeg ikke med noen far stretch. De retoriske unnamanøvrene dine er tydelige og konsekvente. At all rasisme skal slås ned på, fremstår som en billig gardering. Show, don't tell. Jeg har ingenting å unnskylde her. Ekspander Du kom med en påstand du ikke kan backe opp, så hvem som kommer med retoriske unnamanøvre her er jo tydelig. 2 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Red Frostraven skrev (På 15.4.2025 den 5.58): Jeg er ikke svært urolig for rettssikkerheten etter Baneheia-oppgjøret i fjor. Enkeltsaker i en befolkning på millioner er ikke representative. Det viser dog at noen individer ikke fortjener å nyte æren av å bli trodd. Ekspander Jepp, men likevel kan det svekke troverdigheten til de som klager og er en uting som bør kritiseres. La oss si at Hamse fatisk hadde blitt angrepet av nazister, skulle vi da sagt at det er jo bare et enkelttilfelle blant millioner? 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Crooked Cracker skrev (På 15.4.2025 den 12.16): Jepp, men likevel kan det svekke troverdigheten til de som klager og er en uting som bør kritiseres. La oss si at Hamse fatisk hadde blitt angrepet av nazister, skulle vi da sagt at det er jo bare et enkelttilfelle blant millioner? Ekspander Ja, Hamse Ali sin troverdighet er svekket. Heldigvis er det bare en person all den tid vi ikke holder grupper ansvarlige for hva individer gjør, eller hur? --- Rasisme er et problem, og det vet vi. Erna Solberg, Guri Melby, Kjell Inge Ropstad, Einar Gahr Støre, Marie Sneve Martinussen og hvem enn som leder SV i dag vet at det er et reelt problem. Ikke fra anekdoter, men fra representativ statistikk. Falske anklager er et ekstremt lite problem, relativt til antallet reelle anklager som ikke blir trodd eller ikke blir tatt seriøst. Slik sett fungerer anekdoter på reelle problemer som symboler som kan hjelper å løse problemet. 5 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Crooked Cracker skrev (På 14.4.2025 den 13.42): Nok en case med falske rasismeanklager. https://www.document.no/2025/04/14/rasisme-tiltale-mot-66-aring-kollapset-frifunnet-etter-videoavsloring/ Ekspander Når du sier «nok en case» føyer den seg heldigvis inn i en svært kort rekke av slike saker. Jeg skulle likt å se den pro-russiske bloggen der, som liker å hevde de er opptatt av temaet rasisme, skrive om det som dessverre er et langt, langt større problem enn falske rasismeanklager her i Norge - nemlig rasisme i seg selv. Det kan nesten virke som om engasjementet mot rasisme egentlig ikke er så fryktelig stort likevel… Endret 15. april av Snikpellik 3 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor dette temaet debatteres i ente opp og ente ned. Kan vi ikke bare bli enige om at rasisme er en uting som vi bør kjempe mot, og at det kun skjer dersom vi alle samarbeider? Rasisme er et herk uansett hvem enn som blir offer for den. Rasisme mot lyshudede er ikke okei og heller ikke mot mørkhudede. Det handler ikke lenger om hvem som kastet den første steinen. Vi må rett og slett slutte med det nå. Alle sammen. Jeg er vel vitende om at det finnes krefter som nettopp ønsker denne inndelingen for lettere å kunne kontrollere massene. Endret 15. april av Boing_80 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå