Gå til innhold

Rasisme mot Hvite

Anbefalte innlegg

rabler skrev (20 timer siden):

whataboutism i en rasisttråd? Colour me surprised in all the colours of the rainbow…

Du greide ikke svare, kun dette slagordet "visse" er så glade i når meningsmotstandere har innvendinger.

Hva med de mange ydmykelsesran som begås i byer som Oslo utelukkende mot hvite ungdommer?

Endret av Neptun1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
smergel skrev (7 timer siden):

I gamle dager så kunne ikke hvite mennesker sitte på samme buss som mørke for da hadde de banket opp de hvite ???

For noe tull du skriver! I gamle dager så var det jo ikke så veldig mange innvandrere i dette land så jeg forstår ikke hvordan det er mulig ? Jeg nærmer meg 50 år og min mor som fremdeles er iblandt oss har fortalt meg om de gamle dager der det var fullstendig trygt å f,eks å sitte på samme buss som de mørke, eller gå på gatene i Oslo. For noe forbanna idioti du har i huet !!! Må bare le av den der altså 🤣

I Texas var det i alle fall sånn 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (11 minutter siden):

I Texas var det i alle fall sånn 

Det var grunnet segregeringen i USA, rasismen og diskrimineringen av fargede, ikke at de hvite var redd for å få bank. 😅

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Segregering

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jim_Crow-lovene

Edit* Venter på den første "Nææ bruker du wikipedia som kilder duda?" nå. 👍😁

Endret av Duriello
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (8 timer siden):

Er såkalt "rasisme mot hvite" et problem i Norge? Hvis så er tilfelle vil jeg se data på dette. Hittil har det utelukkende kommet tåpelige tankeeksperimenter og anekdoter.

I fysikken har man ofte veldig lange og stygge formler. Måten man løser dette på er dele formlene i flere ledd. Om man finner et ledd som er forholdsmessig mye mindre enn de andre leddene så stryker man det. Dert samme prinsippet gjelder her.

Det er ikke mulig å bevis ikke-eksistens, men det vi vet fra all tilgjengelig data er at såkalt "rasisme mot hvite", om det eksisterer, er et så lite problem at vi enkelt kan ignorere det. Og derfor man vi med litt lathet påstå at "rasisme mot hvite" ikke eksisterer i Norge.

Så fordi det ikke er et stort og utbredt problem så finnes det ikke i det hele tatt? Du er et veldig gjennomført troll, det skal du ha.

• Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Neptun1 said:

Du greide ikke svare, kun dette slagordet "visse" er så glade i når meningsmotstandere har innvendinger.

Hva med de mange ydmykelsesran som begås i byer som Oslo utelukkende mot hvite ungdommer?

Du forsøker å argumentere mot whataboutism med mer whataboutism. Ordentlig luring du?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 time siden):

Akkurat dette er snodige greier, nå er det flere nylige saker med gruppevoldtekt og overfallsvoldtekt der gjerningspersonene viser seg å være "Nordfjordinger"... Eller somaliere, syrere, afghanere og pakistanere som er fakta.

Det merkelige med disse sakene og tidligere saker er at ofrene er etniske nordmenn eller personer som ikke tilhører samme religion og kultur som disse griskukene som utfører voldtekten.

Man skulle jo tro at disse svinpelsene kun har interesse av å voldta jenter som har samme etnisitet og religiøs tilhørighet, alle andre er jo vantro og skitne... Men neida, de går jo selvfølgelig etter jenter som er vantro.

Hadde disse sakene vært omvendt, altså at tre etniske nordmenn hadde gruppevoldtatt en jente med innvandrerbakgrunn og hijab så hadde det automatisk blitt slengt på "rasistisk motivert" i tiltalen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 timer siden):

Man opplever undertrykkelse annerledes enn mindre systematiske mobbing/trakassering

Det kan være like pinlig for Nils og Mustafa, noe annet har jeg ikke sagt når det gjelder enkelte handlinger. På andre hånd er det de som opplever undertrykkelse som erfarer mer problemer oftere i sine liv og er derfor et større problem.  
Hvis noen angriper meg i Detroit pga mitt hudfarge så tenker jeg på det som kriminalitet utført av et individ, ikke noe systematisk som jeg og de som ser ut som meg må erfare i det bredere samfunnet   Jeg kan stole på de fleste politi, dommere, arbeidsgivere osv. til å beskytte meg.  Hvis jeg erfare for mye slike kriminalitet så kan jeg bare flytte til mange andre steder hvor det ikke er et stort problem.  

Det gjør rasismen jeg opplevet i Detroit noe som ikke er et problem men det burde ikke sammenlignes til undertrykkelse. 

Det er veldig mye feil med dette. Som nevnt, hvordan rasisme erfares er til syvende og sist subjektivt. Nils kan være mer mentalt og fysisk sårbar enn Mustafa, samt ha et mindre nettverk å støtte seg til. Dessuten er ikke maktforholdet mellom hvite og ikke-hvite en tidløs og universal lov som tilsier at hvite er mektigere enn ikke-hvite til enhver tid og ethvert sted. De fleste hvite i dag har ikke noe utøvende makt over ikke-hvite. Det er også veldig tvilsomt å mene ingen ikke-hvite kan se ned på eller mislike hvite på gruppebasis, når kjernen i anti-rasisme er at vi er like, det må jo også innebære på godt og vondt. Om en så tenker at ikke-hvite ikke kan konfronteres eller ansvarliggjøres for slike holdninger på lik linje som hvite vil det jo være rasisme per definisjon, selvom intensjonen er velmenende.   

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke sagt at det bare skjer på gruppe nivå, jeg har sagt at det ikke bare skjer på individnivå og at det er verre å erfare undertrykking enn bare på individnivå fordi det skjer på flere viktige sider av livet enn bare enkelte trakassering/mobbing handlinger av individer.  Det er også lettere å flytte fra et «område « som undertrykker deg dersom du tilhører den dominante gruppen enn omvendt 

Dette er jo ikke et konstant premiss for enhver rasistiske situasjon, det er for eks langt verre å bli skambanket til en pøl av blod for å være hvit, enn å høre en sleivete kommentar som ikke-hvit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (8 timer siden):

Du forsøker å argumentere mot whataboutism med mer whataboutism. Ordentlig luring du?

Hensikten min var å belyse hvor tåpelig slike forsøk på hersketeknikk er.
- åpenbart for å legge lokk på ubehagelige fakta.

Og du slukte jo agn og søkke.

Lenke til kommentar
El burro skrev (8 timer siden):

Akkurat dette er snodige greier, nå er det flere nylige saker med gruppevoldtekt og overfallsvoldtekt der gjerningspersonene viser seg å være "Nordfjordinger"... Eller somaliere, syrere, afghanere og pakistanere som er fakta.

Det merkelige med disse sakene og tidligere saker er at ofrene er etniske nordmenn eller personer som ikke tilhører samme religion og kultur som disse griskukene som utfører voldtekten.

Man skulle jo tro at disse svinpelsene kun har interesse av å voldta jenter som har samme etnisitet og religiøs tilhørighet, alle andre er jo vantro og skitne... Men neida, de går jo selvfølgelig etter jenter som er vantro.

Hadde disse sakene vært omvendt, altså at tre etniske nordmenn hadde gruppevoldtatt en jente med innvandrerbakgrunn og hijab så hadde det automatisk blitt slengt på "rasistisk motivert" i tiltalen.

Det har vært flust med gjengvoldtekter i de senere tiår i Norge.
Mønsteret er det samme, always. Samme med de ofte svært milde straffereaksjonene fra det såkalte rettsvesenet.
Til og med samfunnsstraff for grov gjengvoldtekt, underforstått det er ikke så farlig forutsatt "riktig" bakgrunn".
Rasisme i rettssystemet.

Hadde en gjeng hvite gutter voldtatt ei jente med hijab så hadde det tatt full fyr i Norge.
Fakkelfolk, stormønstring av artister mot rasisme og helt til topps på stortinget. ALLE nordmenn hadde fått beskjed om å gå i seg selv. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (3 minutter siden):

Samme med de ofte svært milde straffereaksjonene fra det såkalte rettsvesenet.
Til og med samfunnsstraff for grov gjengvoldtekt, underforstått det er ikke så farlig forutsatt "riktig" bakgrunn".
Rasisme i rettssystemet.

Vis meg en eneste gjengvoldtekt som har fått samfunnsstraff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se der ja. Ikke overaskende er dette grovt feilrepresentert. Spesielt at Sylvi og Pilly omtaler disse som "unge menn", når de i realiteten er "barn" (15 år). Merkelig hvordan de endrer begrepsbruken etter hudfargen disse to. Hadde de vært hvite hadde det vært barn, er de brune er det "unge menn".

Men til den faktiske saken:
- De fikk ikke samfunnstraff men ungdomstraff, siden de er under kriminell lavalder.
- Strafferammen har da med alder å gjøre, ikke etnisitet.
- De som fikk denne straffen hadde ikke deltatt på gruppevoldtekten.

Konkludert:
Ingen har fått samfunsntraff for gruppevoldtekt. Ingen har fått samfunnstraff for etnisitet.
Dette tok meg ca 3 minutter å faktasjekke.

Ingen som gidder å ta dere seriøst når dere holder på sånn. Vær nøyaktig når dere representerer en sak, så kanskje folk gidder å bry seg.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (41 minutter siden):

Se der ja. Ikke overaskende er dette grovt feilrepresentert. Spesielt at Sylvi og Pilly omtaler disse som "unge menn", når de i realiteten er "barn" (15 år). Merkelig hvordan de endrer begrepsbruken etter hudfargen disse to. Hadde de vært hvite hadde det vært barn, er de brune er det "unge menn".

Men til den faktiske saken:
- De fikk ikke samfunnstraff men ungdomstraff, siden de er under kriminell lavalder.
- Strafferammen har da med alder å gjøre, ikke etnisitet.
- De som fikk denne straffen hadde ikke deltatt på gruppevoldtekten.

Konkludert:
Ingen har fått samfunsntraff for gruppevoldtekt. Ingen har fått samfunnstraff for etnisitet.
Dette tok meg ca 3 minutter å faktasjekke.

Ingen som gidder å ta dere seriøst når dere holder på sånn. Vær nøyaktig når dere representerer en sak, så kanskje folk gidder å bry seg.

Du burde sjekket alt:

Nylig falt en dom i Oslo tingrett hvor seks unge menn på Oslos østkant ble dømt for å ha gruppevoldtatt en 15 år gammel jente. Jenta ble holdt fast, slått og truet mens hun ble systematisk voldtatt. I tillegg ble hun drapstruet på det groveste.

De seks unge mennene fikk fra 360 timers samfunnsstraff til 60 dagers fengsel.

Fremskrittspartiet mener det er på høy tid å avskaffe strafferabatten for unge, som gjør at slike brutale voldtektsmenn i praksis får gå fri. Vi kan ikke lenger tillate at de gjemmer seg bak alderen for å unnslippe straff for groteske forbrytelser.

I statistikken er det vanskelig å få oversikt over hvilke type voldtekter som gjennomføres. Vi mener det bør være en egen kategori for voldtekt gjennomført av to eller flere personer. De siste årene har antallet grove voldtekter økt. I 2017 var det 12 grove voldtekter som førte til dom, mens i 2018 og 2019 var det henholdsvis 24 og 22. Ingen av de øvrige årene de siste to tiårene har hatt lignende tall, ifølge SSB.

Derfor har vi foreslått å øke minstestraffen for alvorlige lovbrudd og skjerpe straffene slik at maksstraffen er 50 år for de mest alvorlige forbrytelsene. Den kriminelle lavalderen må ned til 14 år, og vi må bruke ubetinget straff også på kriminelle under 18 år.

Dette vil ha en reell effekt. Fortsetter vi ned den samme stien, vil det gå som med Sverige: stadig mer brutal kriminalitet. Det kan vi ikke la skje med landet vårt.

**************************************************************************************

60 dager for grov voldtekt, vold og trusler er nok, tydeligvis. Ingen innvendinger på "straffen" fra deg.
- Forutsatt riktige omstendigheter.

Og 13-14 åringer skal fortsatt fritt kunne drepe og voldta i Norge uten straff. Kun FrP som er uenig i dette.

Flott moralsk kompass.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Du burde sjekket alt:

Nei, du burde skjerpe deg.

Du legger ut en påstand der om at dersom man er av en annen etnisk bakgrunn enn norsk, så får man safunnstraff om man deltar i en gjengvoldtekt:

Sitat

Rasisme i rettssystemet.

Du påstår det er rasisme i rettsystemet, og at noen har fått samfunnstraff for gjenvoldtekt på bakgrunn av etnisiteten (rasisme, "riktig bakgrunn" og samfunsntraff gjør dette til en utvetydig påstand).
Dette er direkte løgn. Det vet jeg, og det vet du.

Så jeg ber om beviser for denne psåtanden om at man slipper fengsel for gjengvoldtekt om man ikke er norsk. Og hva får jeg?

Jo, det viser seg at disse som fikk samfunnstraff overhode ikke hadde bedrevet gjengvoldtekt. De hadde blitt dømt for medvirkning. Et annet essensielt poeng som kommer frem er at dette er barn på 15 år. Noe både du utelater med overlegg da du prøver å fremstille dette som noe som er etnisk betinget, ikke aldersbetinget.

Så hva gjør du når du blir tatt med buksene nede? Du slenger ut stråmenn og tilegger meg holdnigner og moralske kompass, men hopper glatt over alt jeg skriver. Det eneste jeg har gjort er å faktasjekke det du påstår, og du er tatt i løgn. Jeg har ikke utalt meg overhode om straffenivå eller noe som helst.

Sitat

Og 15 åringer skal fortsatt fritt kunne drepe og voldta i Norge uten straff. Kun FrP som er uenig i dette.

Dette er også direkte løgn. Tror du selv på dette pisset?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (10 timer siden):

Det er veldig mye feil med dette. Som nevnt, hvordan rasisme erfares er til syvende og sist subjektivt.

Rasisme er ikke bare subjektive følelser og smerte,  rasistisk undertrykkelse er objektiv hindring av tilgang til mye man trenger og ønsker og mishandling basert på gruppetilhørighet.  Hvor vondt dette føles er irrelevant.

Sitat

Nils kan være mer mentalt og fysisk sårbar enn Mustafa, samt ha et mindre nettverk å støtte seg til. Dessuten er ikke maktforholdet mellom hvite og ikke-hvite en tidløs og universal lov som tilsier at hvite er mektigere enn ikke-hvite til enhver tid og ethvert sted. De fleste hvite i dag har ikke noe utøvende makt over ikke-hvite. Det er også veldig tvilsomt å mene ingen ikke-hvite kan se ned på eller mislike hvite på gruppebasis, når kjernen i anti-rasisme er at vi er like, det må jo også innebære på godt og vondt. Om en så tenker at ikke-hvite ikke kan konfronteres eller ansvarliggjøres for slike holdninger på lik linje som hvite vil det jo være rasisme per definisjon, selvom intensjonen er velmenende. 

Jeg har ikke sagt at maktforholdet er alltid et eller annet,  jeg har sagt at en burde ikke ignore maktforholdet før man hevder at rasisme mot en gruppe som har lite makt er ganske lik rasisme mot gruppen som har mye mer makt.  Det er det ikke generellt, selv om det finnes unntagelser.

Noe slaver hater hvite,  noe slaveiere hater svarte.

Begge deler er rasister og rasismen deres burde vurderes like?  Burde myndighetene fokusere på begge typer like mye?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...