Gå til innhold

Rasisme mot Hvite

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Joda det er noe som heter omvendt rasisme i gamle dager så kunne ikke hvite mennesker sitte på samme buss som mørke for da hadde de banket opp de hvite min kjære avdøde far fortalte dette 

For det første, blir man banket opp fordi man er hvit så er det rasisme, "omvendt rasisme" er et oksymoron.

Med all respekt å melde, enten er det en misforståelse eller så er du blitt fortalt skrøner. Hvor i Norge ble du banket opp hvis du satt på samme buss som mørkhudete?

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (8 minutter siden):

For det første, blir man banket opp fordi man er hvit så er det rasisme, "omvendt rasisme" er et oksymoron.

Med all respekt å melde, enten er det en misforståelse eller så er du blitt fortalt skrøner. Hvor i Norge ble du banket opp hvis du satt på samme buss som mørkhudete?

Dette var i utlandet den gangen pappa var motormann ombord på MT Pepita og eller MT Pontia 1960/1970 tallet 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Maskinfører said:

Dette var i utlandet den gangen pappa var motormann ombord på MT Pepita og eller MT Pontia 1960/1970 tallet 

Dette har vel lite med "omvendt rasisme mot hvite i Norge" å gjøre, da.
Som tross alt denne tråden handlet om fra starten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
9 hours ago, freedomseeker said:

Loven er slik i Norge at om man er en etnisk norsk mann så kan man rett og slett ikke bli utsatt for hatkriminalitet og rasisme. Det er derfor taggingen på Heggen kirke ble etterforsket som hærverk, og ikke hatkriminalitet.

Screenshot_2024-08-27-18-19-43-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

At politiet kan tro det er passende å etterforske som hærverk er sykt.

16 hours ago, Rhabagatz said:

Nazister, mener du.

Godt mulig de er det, men skal vi karikere svarte som apekatter i avisen også da? ''4 svarte apekatter voldtok en hvit jente på tøyen, over er en illustrasjon av 4 svarte menn'' *Bilde av 4 aper*. Tror du virkelig at antirasistisk senter ikke hadde lydet gjallarhornet til krig?
Det er vel forøvrig langt verre å være voldtektsmann eller voldsmann enn nazist, da nazister flest ikke er voldelige, eller foretrekker du at naboen eller samboeren banker deg/familien fremfor at de tenker stygt om andre? (denne tankeleken minner om 'misgender vs nuclear bomb' diskusjonen med chatgpt)😬

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 26.10.2024 at 7:26 AM, Rhabagatz said:

Alle som har litt omløp i hodet ser at det er dette som er hensikten med karikaturen.

Så smart du er. 👏 Intensjonen og hensikten kan være akkurat hva den vil være.
Så det er ikke ok å karikere svarte/brune rasister/kriminelle som apekatter, men det er ok å karikere hvite rasister/kriminelle som apekatter? 
Det er verdt å notere at ingen siktelse eller dom har falt, så avisoppslaget har karikert 6 hvite fantasifigur menn, og har naturligvis trodd på det svarte offeret umiddelbart, så vidt jeg vet 👍
Tror du jeg ville fått mega-oppslag om jeg gikk til avisen å fortalte samme fortelling?

Hadde det vært greit å karikere svarte(og hvite) som aper om Darwin og teorien aldri fantes?

Jeg finner det litt merkelig at dere stadig nekter å svare på disse spørsmålene, det er jo hele bakteppet for tråden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (På 25.10.2024 den 4:05 PM):

Loven er slik i Norge at om man er en etnisk norsk mann så kan man rett og slett ikke bli utsatt for hatkriminalitet og rasisme. Det er derfor taggingen på Heggen kirke ble etterforsket som hærverk, og ikke hatkriminalitet.

Screenshot_2024-08-27-18-19-43-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Vel, hvite er ikke en minoritet i Norge, så de har ikke et spesielt behov for beskyttelse. Hatkriminalitet er skilt ut som noe eget fordi det rammer minoriteter, som er mer sårbare enn majoritetsbefolkningen.

Vi ser gjennom historien at minoriteter har blitt forfulgt, trakassert, undertrykket, drept, osv. av majoritetsbefolkningen. Det er konteksten for alt dette.

Jeg tror imidlertid ikke lovverket sier at ikke-hvite ikke kan dømmes for hatkriminalitet mot hvite. Hvis en ikke-hvit utøver vold mot en hvit person fordi vedkommende er hvit så vil det nok regnes for å være hatkriminalitet.

Men generelt hat mot hvite fra en minoritet har liten effekt, og da er det ikke noe behov for spesiell beskyttelse av majoriteten.

Nasjonalisten skrev (3 timer siden):

Så det er ikke ok å karikere svarte/brune rasister/kriminelle som apekatter, men det er ok å karikere hvite rasister/kriminelle som apekatter?

Det er helt riktig, på grunn av den historiske konteksten som du nå har blitt forklart opptil flere ganger. At du velger å lukke øynene, holde for ørene og rope "LA LA LA LA", er symptomatisk for hvordan du holder på generelt. Du gidder rett og slett ikke å følge med på hva andre skriver. Eller du får det med deg, men ignorerer det bevisst fordi du ikke har noen motargumenter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Markiii said:

Det er helt riktig, på grunn av den historiske konteksten som du nå har blitt forklart opptil flere ganger. 

Så enkelt var det.
Det er ett merkelig samfunn du vil ha, jeg er overrasket både over at du svarte klart, og at du mener det er greit.
Det slår meg som den mest ekstreme typen venstrepolitikk, som missliker eller hater hvite.

Hvite er forøvrig en minoritet globalt, så hvorfor ikke beskytte også de? Hvite har systematisk blitt tatt som slaver på stor skala, på grusomt vis, og over lang tid, er du ikke klar over det?
Nordmenn er for eksempel en bitteliten gruppe i forhold til nigerianere, hvorfor skal de ha spesiell status over oss i vårt hjemland?
Hvite er også minoriter i noen europeiske byer og spesielt bydeler, inkludert norske bydeler, så der er de vel utsatt også, så du velger bare ett nivå hvor man er majoritet og fastslår at det ikke finnes noen legitim trussel basert på det.

Vil du støtte visse sær-privilegier for hvite over svarte i sør-afrika da? Det burde altså i sør-afrika være ok å karikere sorte som aper, eller drive andre typer rasisme som ikke er relevant for darwin, siden de er majoritet.
Jeg regner med at om vi går gjennom eksempler, så vil du velge vekk viktigheten av det historiske eller majoritet/minoritet balansen basert på hva som er praktisk for deg, for å unngå å gi hvite privilegier.

(hvorfor darwin er relevant kommer jeg nok aldri til å forstå, språk som aldri lærte om darwin driver karikering og nedrakking av alle andre grupper, deriblant spesielt kinesere om hvite)

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Så enkelt var det.
Det er ett merkelig samfunn du vil ha, jeg er overrasket både over at du svarte klart, og at du mener det er greit.
Det slår meg som den mest ekstreme typen venstrepolitikk, som missliker eller hater hvite.

Hvite er forøvrig en minoritet globalt, så hvorfor ikke beskytte også de? Hvite har systematisk blitt tatt som slaver på stor skala, på grusomt vis, og over lang tid, er du ikke klar over det?
Nordmenn er for eksempel en bitteliten gruppe i forhold til nigerianere, hvorfor skal de ha spesiell status over oss i vårt hjemland?
Hvite er også minoriter i noen europeiske byer og spesielt bydeler, inkludert norske bydeler, så der er de vel utsatt også, så du velger bare ett nivå hvor man er majoritet og fastslår at det ikke finnes noen legitim trussel basert på det.

Vil du støtte visse sær-privilegier for hvite over svarte i sør-afrika da? Det burde altså i sør-afrika være ok å karikere sorte som aper, eller drive andre typer rasisme som ikke er relevant for darwin, siden de er majoritet.
Jeg regner med at om vi går gjennom eksempler, så vil du velge vekk viktigheten av det historiske eller majoritet/minoritet balansen basert på hva som er praktisk for deg, for å unngå å gi hvite privilegier.

(hvorfor darwin er relevant kommer jeg nok aldri til å forstå, språk som aldri lærte om darwin driver karikering og nedrakking av alle andre grupper, deriblant spesielt kinesere om hvite)

Du har startet denne debatten kun for å få frem white power konseptet ditt. Debatten er rett og slett en fordummelse av det som skjer i verden. 

Endret av Boing_80
  • Liker 7
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nasjonalisten said:

Eller for å belyse det motsatte.

For det er et stort problem i Norge at gjenger med "ikke-hvite" driver systematisk rasisme i form av undertrykkelse, forfølgelse og vold mot oss "hvite"?

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (10 minutter siden):

Eller for å belyse det motsatte.

Absolutt ikke. Eller det kan være at det er intensjonen din, men etter å ha lest mange av dine kommentarer i andre tråder tror jeg det er et smart forsøk på å skape oppstandelse. Du har lov til det så lenge du ikke bryter forumets regler, men jeg har tilsvarende rett til å mene det motsatte. 

Du tar så elegant opp temaet rasisme mot hvite. Men du unnlater å ta med kontekstuell historisk informasjon. Du er sikkert belest, men det er jeg også. Forskjellen er bare at jeg ikke skriver milelange avhandlinger på et internettforum. Det du skriver er som hentet fra et ekkokammer der man har gravd seg ned i offerrollen. På sikt er målet å nøytralisere dette så mye at det går inn i historien glemmebok. Akkurat det høyreekstreme amerikanerere driver på med i forhold til historien deres. Alt det som ikke passer inn i det nasjonalromatiske narrativet blir forsøkt utvisket fra historiebøker. Med andre ord; indianerne ble ikke utslettet, slavehandelen fant ikke sted og var egentlig ikke så ille som mange vil ha det til. Dette er rett og slett feige mennesker som ikke takler at deres image blir utfordret. Derfor opprettes tråder som denne for å unngå å kjenne på skyldfølelsen.

Endret av Boing_80
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, The Very End said:

For det er et stort problem i Norge at gjenger med "ikke-hvite" driver systematisk rasisme i form av undertrykkelse, forfølgelse og vold? 

Jeg vil gjerne unngå at det blir ett stort problem.
Er det ett stort problem at hvite gjenger driver systematisk rasisme i form av undertrykkelse, forfølgelse, og vold?
Merkelig at hvite er den eneste gruppen som faktisk er systematisk nedprioritert i noe, deriblant ansettelse, utdanning, bolig. Hmm. Det er enda verre med Hvite menn. 'Affirmative action' er ikke bare ett amerikansk fenomen.

Just now, Boing_80 said:

Absolutt ikke.

Tro hva du vil, mr. palestine. Du burde vel egentlig sympatisere med urfolk som er offer for masseinnvandring og massebosetting av urfolks land. Det er kanskje noe vi begge anser som kriminalitet mot folkegruppe/menneskeheten?

3 minutes ago, Boing_80 said:

Du tar så elegant opp temaet rasisme mot hvite. 

Takk.

3 minutes ago, Boing_80 said:

Du er sikkert belest, men det er jeg også.

Så da vet du om slavedrivingen Europeere var offer for? den etniske rensingen hvite har lidet i Afrika og Asia?
Nær sagt alle folkegrupper har like mørk historie.

2 minutes ago, Boing_80 said:

Forskjellen er bare at jeg ikke skriver milelange avhandlinger på et internettforum.

🤔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (2 minutter siden):

Så da vet du om slavedrivingen Europeere var offer for? den etniske rensingen hvite har lidet i Afrika og Asia?
Nær sagt alle folkegrupper har like mørk historie.

🤔

Hvordan var verden på den tiden? Jeg regner med at du har kunnskaper om for eks. middelalderen og hvordan samfunnene verden var bygd opp? 

Må bare spørre deg: anser du deg som etterkommer av urfolk?

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 25.10.2024 den 4:16 PM):

Sier bare og mener ikke at faren din var slik altså; men er man stor i kjeften og aktivt provoserer folk så vil en eller annen reagere. De aller fleste vil forlate situasjonen, men de finnes som går steget lenger og slår ned den som provoserer. Dette vil jeg tro er universelt og har trolig ikke noe med rasisme begrepet i seg selv å gjøre.

Er det omvendt rasisme om jeg ber en frekk og rappkjeftet person som tilfeldigvis er lyshudet om å "Go fuck yourself" hvis han fornærmer meg på det groveste?

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste jeg er imot, håper andre også. Og det er import av kriminelle. (Og da tenker jeg selvfølgelig på såkalt «grov kriminalitet» Vi har nok kriminalitet fra før og trenger ikke en ytterligere økning ved hjelp av import. 

Klart alle bør få en mulighet eller 2, men er du håpløs så er det på hode og ræva ut.

Da er det ingenting å gråte av, du har kommet hit, fått hjelp, støtte, fått muligheten, men ble kriminell. Så da får du gi plassen din til noen andre som står i kø og som forhåpentligvis fortjener plassen bedre. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 17.10.2024 den 7:26 PM):

Skal vi bytte farger å se hvordan våre sjefer behandler oss da?
Om noe mediehus i det hele tatt tillater det, selv i en meningskronikk.

Det går nok ikke, hvite folk bør tåle slike illustrasjoner ettersom det for oss ikke er like sårende og krenkede å bli sammenlignet med apekatter som med ikke-hvite, hilsen anti-rasistisk logikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...