Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

«Du er ensom og det skal jeg tjene penger på»

Anbefalte innlegg

Kajac skrev (På 18.10.2024 den 4:24 PM):

Forøvrig synes jeg det er utrolig trist at vi som samfunn har endt opp der at vi både aksepterer at store mengder mennesker ikke får oppleve nødvendig intimitet, samtidig som noen få tjener grovt på å utnytte dette. Sex og kjærlighet er nesten like nødvendig som mat og drikke, men blir forbeholdt en stadig mindre del av befolkningen. Samtidig som de som selger dette tjener stadig mer penger.

Det synes jeg også. ''Min lykke, andres ulykke'' er et sitat som jeg føler er veldig synonymt med dagens situasjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3df4e...9d4
sedsberg skrev (48 minutter siden):

Sex og kjærlighet er overhodet ingen nødvendighet. Like mye som øl og pizza. Og det er definitivt ingen menneskerett. Så mannfolk burde bare slutte å grine og heller la damene være i fred.

Enkelt for de som har full tilgang til det å si. Blir litt som om en som tjener mye sier til de fattige slutt å grin for det, å ha det bra er ingen menneskerett.

Anonymous poster hash: 3df4e...9d4

Lenke til kommentar

"Full tilgang", dette vitner om et destruktivt tankesett. Du kommer ikke til å få endret din livssituasjon ved å se på situasjonen som at noen har "tilgang" og andre ikke. Å avskrive seg selv på denne måten og la seg overvelde av bitterhet, så graver du deg ned i et hull du aldri kommer opp av.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 3df4e...9d4
Uderzo skrev (2 minutter siden):

"Full tilgang", dette vitner om et destruktivt tankesett. Du kommer ikke til å få endret din livssituasjon ved å se på situasjonen som at noen har "tilgang" og andre ikke. Å avskrive seg selv på denne måten og la seg overvelde av bitterhet, så graver du deg ned i et hull du aldri kommer opp av.

Enig i det, men det er ikke til å gjemme under en stol realitetene, Det finnes andre muligheter enn tinder og det har jeg gjort.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 timer siden):

Sex og kjærlighet er overhodet ingen nødvendighet. Like mye som øl og pizza. Og det er definitivt ingen menneskerett. Så mannfolk burde bare slutte å grine og heller la damene være i fred.

Tja, det kommer jo an på hva man definerer som nødvendighet. Det er forskjell på å være i live og å leve. Man trenger teknisk sett verken armer eller ben for å være levende, men jeg tror alle vil regne både armer og ben som essensielle for mennesker. Husk at rent biologisk er hele poenget med livet å formere seg. Intimitet og seksualitet er grunnleggende behov, både på et genetisk og sosialt nivå. Ikke bare for mennesker, men for dyr generelt. 

Problemet i dagens samfunn er at kjærlighet og intimitet i større og større grad blir en salgsvare fremfor en naturlig del av det å være menneske, som det egentlig er. Og ofte blir det spesielt rettet mot dem som av forskjellige grunner sliter med å finne intime relasjoner på tradisjonelle måter. Sex er i utgangspunktet like naturlig som å spise, likevel er det noe som en voksende andel mennesker ikke får ta del i. 

Hvordan dette problemet skal løses har jeg ingen idé om. Men tjenester som OnlyFans bidrar i hvert fall ikke positivt. 

Lenke til kommentar

Selv om sex og kroppslig intimitet kanskje ikke er en menneskerett så har Danmark et ganske annet syn på dette for eks. funksjonshemmede.

I Norge vil jeg derimot si at vi er i overkant opptatt av å skulle dømme andre.

Det er som at mange nordmenn har en så ekstremt iboende usikkerhet at de ikke føler seg gode nok med mindre de kan rakke ned på noen andre.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 52f9d...5c9
Theo343 skrev (8 timer siden):

Selv om sex og kroppslig intimitet kanskje ikke er en menneskerett så har Danmark et ganske annet syn på dette for eks. funksjonshemmede.

I Norge vil jeg derimot si at vi er i overkant opptatt av å skulle dømme andre.

Det er som at mange nordmenn har en så ekstremt iboende usikkerhet at de ikke føler seg gode nok med mindre de kan rakke ned på noen andre.

Jeg er dame og får ikke til å få noe intim relasjon til menn. Går ikke noen vei på datingapp.  Får matcher men ofte folk som bor milevis unna. Får ofte komplement på utseendet så stopper det totalt opp. Samtaler går ingen vei. Jeg er aldri ute på byen da jeg har veldig lite nettverk og bor i en lien by med lite utvalg.Og fester ikke på den måten lengre.  Kan ikke bare flytte heller. Synes det er svært trist at noen av oss kvinner og menn ikke skal få oppleve slike goder. Mange av oss er flotte,fine/søte,oppegående og reflekterte  gode mennesker. Ikke alle har noen diagnoser som grunn for at man ikke oppnår disse menneskelige behovene. 

Har vurdert only fans selv for å få dekket behov men har latt være. 

Anonymous poster hash: 52f9d...5c9

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Vi har dette i Norge også. 
NAV har rammeavtale for innkjøp av hjelpemiddel for seksuallivet. For å kvalifisere til å få dette gjennom folketrygda så må du ha ein sjukdom eller skade som reduserer den seksuelle funksjonevnen.
Du må søke via fastlegen. På lista finn du hjelpemiddel for begge kjønn, samt hjelpemiddel som er retta mot partneren når du sjølv ikkje har den nødvendige funksjonsevnen.

Likevel så er ikkje dette tilbodet meir enn eit minimum. Eg tviler eigentleg på at tilbodet er særleg mykje brukt, særleg med tanke på at slike enkle hjelpemiddel er relativt sett billige og blir levert på døra i diskré innpakking. Så behovet for å få fastlegen til å bestille ein vibrator til 200 kr til deg er nok ikkje veldig stort. Det er likevel bra at tilbodet er der for dei som ikkje har økonomi til å kjøpe slike ting sjølv.
Det er også eit krav at den seksuelle funksjonsevnen skal være varig nedsatt, og ha vart i minst 2 år. Så knekk du begge armane så må du berre vente til du får av gipsen.

Som funksjonhemma så får du til og med muligheit for bistand til å gjennomføre akten dersom du treng det.

Lenke til kommentar
Gjest 3df4e...9d4
Gjest 52f9d...5c9 skrev (1 time siden):

Jeg er dame og får ikke til å få noe intim relasjon til menn. Går ikke noen vei på datingapp.  Får matcher men ofte folk som bor milevis unna. Får ofte komplement på utseendet så stopper det totalt opp. Samtaler går ingen vei. Jeg er aldri ute på byen da jeg har veldig lite nettverk og bor i en lien by med lite utvalg.Og fester ikke på den måten lengre.  Kan ikke bare flytte heller. Synes det er svært trist at noen av oss kvinner og menn ikke skal få oppleve slike goder. Mange av oss er flotte,fine/søte,oppegående og reflekterte  gode mennesker. Ikke alle har noen diagnoser som grunn for at man ikke oppnår disse menneskelige behovene. 

Jeg er helt enig med deg, at det er trist og det finnes virkelig mange oppegående som sliter med dette.  Ta vare på dere selv. ❤️

Lenke til kommentar
Gjest 52f9d...5c9 skrev (1 time siden):

Jeg er dame og får ikke til å få noe intim relasjon til menn. Går ikke noen vei på datingapp.  [...] Jeg er aldri ute på byen da jeg har veldig lite nettverk og bor i en lien by med lite utvalg.

Her peiker du nok i stor grad på roten av problemet. Vi har rett og slett ikkje datingkultur i Norge, sjølv ordet "dating" har vi importert frå engelsk i nyare tid.
Den norske måten å gjere det på er at alle bruker kvar einaste helg i ungdomsåra til å drikke seg så full at du ender opp til sengs med ein person. Deretter må du berre krysse fingrane for at morgenen etter ikkje er så klein at du ikkje tek kontakt med personen på nytt. Dersom alt gjekk bra så treffes ein kanskje også neste helg, og deretter er ein i eit forhold.
Denne måten å gjere det på forklarer også kvifor Norge er heilt i toppen når det gjeld mellom anna klamydia og andre seksuelt overførbare sjukdommar.

Når ein etterkvart blir så voksen at ein ikkje ramler ut på fylla heile tida så blir alt mykje vanskelegare. Vår høffligheitskultur tilseier at det ikkje er akseptabelt å starte å småprate med folk på butikken eller på bussen. Så du kan ikkje gå ditt det er folk å starte ein samtale. Det er berre to måtar det er akseptabelt å ta kontakt med framande personar. Den fyrste er på fjelltur. Når vi er ute på tur så er det lov å stoppe for å prate med folk du ikkje kjenner frå før. Dersom du er så heldig at dykk kan slå følge eller dykk møtes veldig ofte på tur så kan ein ta det litt lengre og gjere avtale om å pratast også i andre samanhenger enn på fjelltur. Den andre akseptable måten å kome i kontakt med framande på er å melde seg inn i ein fritidsklubb. Etter å ha deltatt på same fritidsaktivitet mange nok ganger så er det igjen lov å ta kontakt for å snakke om ting som ikkje gjeld fritidsklubben.

Denne kulturen blir også overført til datingappane. I Norge så fungerer datingappane relativt sett dårleg til å oppnå relasjonar. I staden så blir appen berre ein digital måte for å gå på bar for å finne nokon å ha sex med, og deretter kan ein ta initiativ til å bli kjent med personen. Ein bruker ikkje datingappen til å få seg ein "venn" som ein deretter kan gå vidare til eit seksuelt forhold med.
Om noko så har eigentleg appane gjort ting vanskelegare fordi utvalget har blitt større og då blir ein meir kresen. I "gamle dagar" så måtte ein snakke med dei få som budde i nærområdet som var i omtrent rett alder. I dag så er utvalget langt større.

Andre land og kulturar har sikkert liknande utfordringar på ein anna måte, så dette er nok ikkje ei særnorsk problemstilling.
Eg veit ikkje kva ein eventuelt skal gjere for å betre dette utover å kanskje lære litt av meir utadvente kulturar. For delar av problemet er at det manglar uformelle møteplassar.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, The Avatar said:

Vi har dette i Norge også. 
NAV har rammeavtale for innkjøp av hjelpemiddel for seksuallivet. For å kvalifisere til å få dette gjennom folketrygda så må du ha ein sjukdom eller skade som reduserer den seksuelle funksjonevnen.
Du må søke via fastlegen. På lista finn du hjelpemiddel for begge kjønn, samt hjelpemiddel som er retta mot partneren når du sjølv ikkje har den nødvendige funksjonsevnen.

Likevel så er ikkje dette tilbodet meir enn eit minimum. Eg tviler eigentleg på at tilbodet er særleg mykje brukt, særleg med tanke på at slike enkle hjelpemiddel er relativt sett billige og blir levert på døra i diskré innpakking. Så behovet for å få fastlegen til å bestille ein vibrator til 200 kr til deg er nok ikkje veldig stort. Det er likevel bra at tilbodet er der for dei som ikkje har økonomi til å kjøpe slike ting sjølv.
Det er også eit krav at den seksuelle funksjonsevnen skal være varig nedsatt, og ha vart i minst 2 år. Så knekk du begge armane så må du berre vente til du får av gipsen.

Som funksjonhemma så får du til og med muligheit for bistand til å gjennomføre akten dersom du treng det.

I danmark er det ikke snakk om mekaniske hjelpemidler, men sexarbeidere og hudkontakt med et annet menneske.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Guest 52f9d...5c9 said:

Jeg er helt enig med deg. Det er trist at det norske samfunnet har blitt verre i så måte.

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mitt innspill var kun på dette at veldig mange skrev "Sex er ingen menneskerett". Vel jeg mener også at det ikke er opp til andre i samfunnet å dømme hvordan samtykkende voksne mennesker finner ut at de skal ha sex sammen.  Det er ikke opp til Kari og John hvordan Ola eller Trine skal ha sex, med hvem og om de yter en tjeneste i det.

Dette behovet stammer kanskje fra den tiden bygdesladderen gikk hvis Kari fikk besøk på sene kveldstimer av "ukjente". Spesielt hvis hun hadde besøk av ulike menn i løpet av noen uker.

Ja vi har selvsagt norsk lov og den må følges uansett hvor en norsk statsborger befinner seg. Men heldigvis er ikke lover hogget i sten. Og jeg vil nok alltid være av den mening at det er helt tullete å gjøre det ulovlig å kjøpe en tjeneste men ikke å selge den. Det er like dumt som at det skal være lov å selge narkotika men ikke kjøpe. Enten må begge deler være forbudt eller så får man legge tilrette for god og lovlig praksis.

Eksempler på hvordan man ser den norske loven kan "fungere" ovenfor norske borgere i utlandet er eks. pengeutpressing og kriminelle nettverk som utnytter dette.

Dette skjer også i Norge.
https://www.aftenposten.no/norge/i/rPr8l/kjoepte-sex-presses-for-penger

Fantastisk at man tenker dette er en god lov. Å tilrettelegge for mer kriminalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...