Gå til innhold

Hva er poenget med forumet?


Anbefalte innlegg

Hva er poenget med et spill forum hvor det aktivt sensureres og hindrer brukere i å kommentere?

Tenker da spesielt på situasjonen rundt Dustborn. 

Selvfølgelig skal en moderere personangrep  men her virker det som "Diskusjon" har bestemt seg for at alle som har en annen mening skal modereres.

Spill biten her på forumet har vel aldri hatt mindre brukere og det er en liten gjeng som etter mange år fortsatt er her…meg selv inkludert og det siste forumet og spill seksjonen trenger er vel dette?

Mulig jeg som ikke ser det store bilde her eller ikke har fått med med dem verste kommentarene før dem ble slettet men det hele virker bare veldig motsatt av hva målet med er forum er…

 

Endret av LarZen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer også på hva som er poenget med spillforumet, for det er jo akkurat det samme som diskuteres i alle kommentarfelt og tråder. 

Når det blir side opp og ned hvor det kun diskuteres woke/dei, så synes jeg det er greit at moderatorer griper inn, da vi har egne tråder for denne type diskusjoner. Før leste jeg som regel kommentarfelt for å høre hva folk mener om spillet, mens nå gidder jeg rett og slett ikke fordi det er samme diskusjonen som går igjen og igjen.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Iki said:

Når man går vekk fra diskusjon og over til trolling så er det vel ikke lengre så mye poeng nei.

Om folk holder seg saklige så vil det ikke oppstå situasjoner hvor diskusjoner må stenges.

Problemet oppstår når høyst relevante og saklige meninger fra gamere blir ansett som "trolling", eller blir definert som "off-topic".

Dette er diskusjon.no, ikke ekkokammer.no.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
P7SA skrev (5 minutter siden):

Problemet oppstår når høyst relevante og saklige meninger fra gamere blir ansett som "trolling", eller blir definert som "off-topic".

Dette er diskusjon.no, ikke ekkokammer.no.

 

Trolling er trolling. Så enkelt er det. En mening som er usaklig eller gjentatt om og om igjen uten å prøve å diskutere er trolling.

Selv om personen som kommer med denne meningen ikke føler dette er usaklig selv så må man se på helheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fått et inntrykk generelt de siste årene at det er blitt mer normalt å straffe alle deltagere ved å stenge tråder og avslutte diskusjoner enn å straffe den/de aktuelle brukerene som skaper problemet.

 

Det er trist å ofte følge med på en interessant diskusjon der det er et fåtall av brukere som er et problem. Ofte er dette gjengangere, som får meg til å stille spørsmålet om hvorfor disse fortsatt har tilgang her når tråder stenges over en lav sko.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Trolling er trolling. Så enkelt er det. En mening som er usaklig eller gjentatt om og om igjen uten å prøve å diskutere er trolling.

Selv om personen som kommer med denne meningen ikke føler dette er usaklig selv så må man se på helheten.

Nå vet ikke jeg hva som skjedde i siste tråd angående Red Thread Games, så mulig du tenker på noe konkret jeg ikke kjenner til.

Bare for å lage et fiktivt eksempel som er nærliggende til ting jeg har sett. Jeg tenker f.eks at om et spill lanseres og spilltraileren får 60-90% dislikes, og antall dislikes består av oppimot flere hundretusen. Da er det høyest relevant å kunne uttrykke seg om hva som er problemet til spillet og grunnen til at det er så mislikt. Å avfeie relevante kommentarer som uttryker seg negativt om spillet som trolling eller OT fremstår for meg helt fjernt og manipulerende. Det samme gjelder sensur av slike kommentarer.

 

Her er f.eks fra hva cambridge ordbok sier om troll og trolling

Quote

someone who leaves an intentionally annoying or offensive message on the internet, in order to upset someone or to get attention or cause trouble

Quote

the act of leaving an insulting message on the internet in order to annoy someone:

Trolling er trolling ja. Men enkelt er det tydeligvis ikke. For dersom man mener at kommentarer som belyser relevante problemer med et spill eller spillselskap er trolling. Da har man ikke evnen til å skille mellom troll og mennesker med saklige kommentarer.

Endret av P7SA
Lenke til kommentar
Hansien skrev (17 minutter siden):

Jeg har fått et inntrykk generelt de siste årene at det er blitt mer normalt å straffe alle deltagere ved å stenge tråder og avslutte diskusjoner enn å straffe den/de aktuelle brukerene som skaper problemet.

 

Det er trist å ofte følge med på en interessant diskusjon der det er et fåtall av brukere som er et problem. Ofte er dette gjengangere, som får meg til å stille spørsmålet om hvorfor disse fortsatt har tilgang her når tråder stenges over en lav sko.

Vi reagerer på brukere også, det er bare ikke synlig, og å stenge tråder er ganske unike tilfeller der premisset til å tråden skaper en problematisk ukultur. Du må også forstå at vi skal ha en terskel for å utestenge brukere for å kunne oppfattes som rettferdige og tilgivende. Å utestenge en bruker tas på mye høyere alvor enn å stenge en tråd.

P7SA skrev (8 minutter siden):

Trolling er trolling ja. Og dersom man mener at kommentarer som belyser relevante problemer med et spill eller spillselskap er trolling. Da har man ikke evnen til å skille mellom troll og mennesker med saklige kommentarer.

Tror du skal være litt forsiktig med å dømme situasjonen etter hva du antar den er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
P7SA skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker f.eks at om et spill lanseres og spilltraileren får 60-90% dislikes

Det fordrer spørsmål om hvor mange mennesker som så traileren fordi de er interessert versus dem somer introdusert for traileren av kilder med en agenda om å spre hat.

Som med review-bombing, så er negative kommentarer og misforståtte poenger som den mot superkreftene i spillet en demonstrasjon av kritikken din useriøse natur;

Kritikerene har åpenbart ikke satt seg inn i tematikken i spillet overhode, og har like åpenbart trodd på løgner om spillet helt ukritisk, når de kritiserer superkreftene. Bare for eksempel.

Jeg ber stadig folk som kaller spillet woke å fortelle når i spillet de opplever at denne agendaen kommer frem, helt konkret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gavekort said:

Tror du skal være litt forsiktig med å dømme situasjonen etter hva du antar den er.

Kan du utdype?

1 minute ago, Martelè said:

🔨👉

 

Tolker svaret ditt som at du er veldig enig og at jeg hadde et godt poeng som bør "hamres inn".

 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (39 minutter siden):

Kritikerene har åpenbart ikke satt seg inn i tematikken i spillet overhode, og har like åpenbart trodd på løgner om spillet helt ukritisk, når de kritiserer superkreftene. Bare for eksempel.

Jeg ber stadig folk som kaller spillet woke å fortelle når i spillet de opplever at denne agendaen kommer frem, helt konkret.

Sjølv om dette forumet ikkje er eit ekkokammer så deler eg ditt inntrykk av at mange av innlegga kjem direkte frå ekkokammer på andre plattformar.

Ideelt sett så burde det være eit krav om å dokumentere minst 60 minutt speletid om du vil være med å diskutere eit bestemt spel, men det blir sjølvsagt håplaust å handheve.

Det er mange eksempel på at vi får kommentarar der ein kommenterer eit spel, men ein gjer det enten basert på kva ein har høyrt at andre har sagt om spelet, eller at ein baserer seg på traileren og gjer seg opp sin eiga tolking om korleis spelet faktisk er.
Utan å ripe opp i gamle diskusjonar så husker eg spesielt godt diskusjonen rundt The Lasts of Us 2 der mykje av kritikken som dømde heile spelet nord og ned var basert på nokre bruddstykker frå eit datainnbrot.
I den tråden så var det begrensa kor mange gangar det var interessant å lese "meiningane" til den førtiande forumbrukaren som hadde sett ein YouTube video om temaet og som ikkje hadde sjølv spelt spelet.

 

Eg er likevel einig i at det er rom for å stille spørsmål med kva som er hensikta til spelforumet. Er det meininga at tråden berre skal være ein klagevegg der alle skal få lov til å skrive sin oppfatting av spelet utan å lese eller svare ut kva andre meiner?
Er det meininga at det skal være ein diskusjon med dei same argumenta og motargumenta som går fram og tilbake i det uendelege til folk går lei?
Eller tenker ein oppriktig at ein skal få til konstruktive diskusjonar som til slutt ender opp med ein konklusjon som alle kan stille seg bak? Det sistnemte er det heilt urealistisk å få til.
Det er likevel ikkje gitt at det er poenglaust å ha ein diskusjon sjølv om ein ikkje når ein felles konklusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (58 minutter siden):

Ideelt sett så burde det være eit krav om å dokumentere minst 60 minutt speletid om du vil være med å diskutere eit bestemt spel, men det blir sjølvsagt håplaust å handheve.

Det er en urimelig forutsetning å måtte bruke penger, og tid, på et produkt man har sine uenigheter med.

En kan ofte skaffe mye informasjon via andre som spillkritikkere og andre med tidlig tilgang eller fra uttalelser og holdninger fra utviklere for å danne seg en mening rundt et spill. Som om det er et woke spill i dette tilfellet.

Jeg kan være med på at folk bør bli flinkere til å henvise til kilder som viser til sine, ihvertfall ekstreme, påstander.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 minutter siden):

Det er en urimelig forutsetning å måtte bruke penger, og tid, på et produkt man har sine uenigheter med.

En kan ofte skaffe mye informasjon via andre som spillkritikkere og andre med tidlig tilgang eller fra uttalelser og holdninger fra utviklere for å danne seg en mening rundt et spill. Som om det er et woke spill i dette tilfellet.

Jeg kan være med på at folk bør bli flinkere til å henvise til kilder som viser til sine, ihvertfall ekstreme, påstander.

Om du kjøper spelet på Steam (kanskje eg i disse dager må skrive "kjøpe" med hermetegn når vi snakker om Steam) så kan du få tilbake pengane om du har under to timars speletid.

For dei som er interessert i å gjere seg opp ei meining om spelet så er det gode muligheiter til å gjere det kostnadsfritt om ein berre er villig til å legge ut for å få prøve spelet.
Når det gjeld tidsinvesteringa så er det eit godt poeng. Men om du har sett timesvis med YouTube videoar med skitslenging om eit spel, så er det ikkje urimeleg mykje forlangt at ein investerer ein brøkdel av den tidsinvesteringa til å gjere seg opp ei eiga meining.
Om ein uansett berre skal poste i forumet at du høyrte at ein person på Youtube ikkje likte spel X, og du har blitt overbevist av denne personen til å ha same meininga, så tenker eg at eit slikt innlegg ikkje har spesielt stor diskusjonsverdi.

 

Det blir som å møte i ein bokklubb der du berre har sett bokomslaget. Du kan sjølvsagt ha mykje meiningar om bokomslaget var pent eller stygt, men du har då ingenting interessant å meddele om kva som faktisk står i boka utover kva du enten har gjetta på basert på bokomslaget, eller har fått vite via andre. Det du har fått vite via andre er lite interessant for dei andre i bokklubben som er ute etter å diskutere med dei som har lest boka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Om du kjøper spelet på Steam (kanskje eg i disse dager må skrive "kjøpe" med hermetegn når vi snakker om Steam) så kan du få tilbake pengane om du har under to timars speletid.

Det er sant, forutsatt at spillet er tilgjengelig på steam. Noe det heldigvis ofte er.

 

The Avatar skrev (3 timer siden):

For dei som er interessert i å gjere seg opp ei meining om spelet så er det gode muligheiter til å gjere det kostnadsfritt om ein berre er villig til å legge ut for å få prøve spelet.
Når det gjeld tidsinvesteringa så er det eit godt poeng. Men om du har sett timesvis med YouTube videoar med skitslenging om eit spel, så er det ikkje urimeleg mykje forlangt at ein investerer ein brøkdel av den tidsinvesteringa til å gjere seg opp ei eiga meining.
Om ein uansett berre skal poste i forumet at du høyrte at ein person på Youtube ikkje likte spel X, og du har blitt overbevist av denne personen til å ha same meininga, så tenker eg at eit slikt innlegg ikkje har spesielt stor diskusjonsverdi.

Jeg er ikke uenig i scenarioet du skisserer her, men jeg mener det er mye i mellom de som har flere timer i spillet og de som utrykker misnøye basert på hva en person på YouTube har sagt.

Det burde være godt nok å ha lest eller sett en spillanmeldelse for å kunne utrykke seg negativt/kritisk, ellers så vil spill-journalismen ha null verdi og det vil være meningsløst å drifte sider slik som Gamer.no. Jeg er selv glad i å bruke dedikerte spillsider og -kanaler for å høste litt informasjon om et spill før jeg tar en vurdering på om det er verdt min tid, trass at jeg kan prøve det opp mot to timer "gratis" på Steam. Det tar meg mindre tid å høste mer informasjon fra noen som kanskje har greid å klokke inn opp mot 20 timer og laget et godt og informativt manuskript som gir meg en 15-30 minutters lesing eller video enn hva jeg selv får til å finne ut av mine 2 "demo-timer". 

The Avatar skrev (4 timer siden):

Det blir som å møte i ein bokklubb der du berre har sett bokomslaget. Du kan sjølvsagt ha mykje meiningar om bokomslaget var pent eller stygt, men du har då ingenting interessant å meddele om kva som faktisk står i boka utover kva du enten har gjetta på basert på bokomslaget, eller har fått vite via andre. Det du har fått vite via andre er lite interessant for dei andre i bokklubben som er ute etter å diskutere med dei som har lest boka.

Jeg mener eksempelet ditt her er noe dårlig. Jeg tviler ikke på de mest vulgære røstene kan falle inn under denne kategorien, men som skrevet rett over her er det mye i mellom som fint burde få lufte sine tanker og meninger.

Skal man låse diskusjonen eksplisitt til de som har spilt spillet, så tror jeg man har ekstremt mye moderering og kvalitetssikring som jeg tviler på er verdt tiden, kontra det å luke vekk de som kun driver med harselering og oppgulp. Så kan resterende diskutere seg i mellom så lenge det foregår saklig, uavhengig av spilletid.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 timer siden):

Vi reagerer på brukere også, det er bare ikke synlig, og å stenge tråder er ganske unike tilfeller der premisset til å tråden skaper en problematisk ukultur. Du må også forstå at vi skal ha en terskel for å utestenge brukere for å kunne oppfattes som rettferdige og tilgivende. Å utestenge en bruker tas på mye høyere alvor enn å stenge en tråd.

Vi ser selvfølgelig ikke den direkte tilsnakken eller advarselpoengene (om dette fortsatt praktiseres) dere gir. Men i mange tilfeller vil det være synlig i form av at brukere får en langt hyggeligere tone eller forsvinner, frivillig eller med hjelp, fra forumet.

Jeg er for øvrig uenig i at det skal ligge en høyere terskel for å gi en bruker konsekvens for dårlig oppførsel enn det er for å stenge en tråd. Det fremstår som urettferdig ovenfor resterende brukere som faktisk diskuterer saklig fordi enkelte skaper kvalme, og arbeid for moderatorlaget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes moderatorene fortsetter å gjøre en god jobb. Om jeg skulle komme i fare for å skrive noe som bryter med forumets regler, vil jeg bli glad om de sier fra. Vi må bare respektere reglene eller finne oss andre foraer dersom vi er uenige i reglene. Synes moderatorene som har kommentert i denne tråden har forklart oss godt hvorfor de tok den avgjørelsen som de gjorde. Jeg synes de er rettferdige og ikke favoriserer blant medlemmene. Det er ikke en menneskerett å skrive på Diskusjon.no.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...