Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler om sykemelding, gravid

Mama82

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt tidligere i år flere mnd, men jobbet juni, juli og august, er nå gravid og sykemeldt fra slutten av september. NAV sier min maksdato for sykepenger er 29.01.2025. Så disse mnd jeg jobbet i år de telles likevel med på dette året man kan ha sykemelding? Spiller det ingen rolle at jeg har jobbet i over tre mnd? 
Dette er jo litt krise for foreldrepenger….. 

Håper på noen vettuge svar her :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man beregner hvor lang tid man kan ha sykepenger telles alle sykepengedager fra de siste tre år med i antall sykepengedager man kan ha. Den eneste måten å nullstille telleren på er å være sammenhengende friskmeldt i minst 26 uker. 

Gravide kvinner som må slutte i sitt arbeid fordi hun er gravid (ikke fordi hun er syk) kan i stedet for sykepenger få svangerskapspenger. Svangerskapspenger bruker ikke av sykepengedagene. Dette forutsetter at legen attesterer på "Skjema for tilrettelegging og omplassering ved graviditet" at den gravide ikke kan arbeide i sitt nåværende yrke, og arbeidsgiver attesterer på at omplassering/tilrettelegging ikke er mulig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (4 minutter siden):

Når man beregner hvor lang tid man kan ha sykepenger telles alle sykepengedager fra de siste tre år med i antall sykepengedager man kan ha. Den eneste måten å nullstille telleren på er å være sammenhengende friskmeldt i minst 26 uker. 

Gravide kvinner som må slutte i sitt arbeid fordi hun er gravid (ikke fordi hun er syk) kan i stedet for sykepenger få svangerskapspenger. Svangerskapspenger bruker ikke av sykepengedagene. Dette forutsetter at legen attesterer på "Skjema for tilrettelegging og omplassering ved graviditet" at den gravide ikke kan arbeide i sitt nåværende yrke, og arbeidsgiver attesterer på at omplassering/tilrettelegging ikke er mulig. 

Takk for svar :) 

men da skal ikke de månedene jeg var i jobb telles med i denne telleren? For isåfall skjønner jeg ikke at NAV mener makstiden er i januar 25. Jeg har ikke vært noe sykemeldt de to forrige årene. 

Er det vanskelig å få svangerskapspenger tro? Kan NAV gå i mot hvis legen har skrevet det skjemaet? 

Lenke til kommentar

Perioder du er i full jobb (ikke sykemeldt) teller ikke med, men perioder du er delvis sykemeldt teller med. 

NAV vil normalt ikke overprøve lege/jordmor og arbeidsgiver. De kan gjøre det - i en sak for Trygderetten (TRR-2019-3498) fikk en lærer avslag på svangerskapspenger fordi det var hennes eget stress og bekymringer for arbeidsforholdet som var årsaken til at hun ikke kunne være i arbeid, og ikke det at arbeidshverdagen var så stressende at det var fare for fosteret. 

Svangerskapspenger gis når jobben din er uforenlig med graviditet. Sykepenger gis når jobben din er uforenlig med helsen din. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Perioder du er i full jobb (ikke sykemeldt) teller ikke med, men perioder du er delvis sykemeldt teller med. 

NAV vil normalt ikke overprøve lege/jordmor og arbeidsgiver. De kan gjøre det - i en sak for Trygderetten (TRR-2019-3498) fikk en lærer avslag på svangerskapspenger fordi det var hennes eget stress og bekymringer for arbeidsforholdet som var årsaken til at hun ikke kunne være i arbeid, og ikke det at arbeidshverdagen var så stressende at det var fare for fosteret. 

Svangerskapspenger gis når jobben din er uforenlig med graviditet. Sykepenger gis når jobben din er uforenlig med helsen din. 

Takk for gode svar 😊 

gikk litt tilbake i systemet og ser at jeg var jo noen mnd sykemeldt i 2022. Men etter dette var jeg student, kan disse 26 ukene med sammenhengende jobb for å nullstille telleren også gjelde som student? 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (9 timer siden):

Så lenge du ikke var sykemeldt (ut over arbeidsgiverperioden - så du kan ha kortvarige sykemeldinger så lenge arbeidsgiver betaler, ikke folketrygden) så fortsetter 26-ukersopptjeningen. 

Siste spørsmål (kanskje….! 😂

Må man være på makstid med sykemelding for at 26 ukers ny opptjening skal starte? 
Eksempel: sykemeldt 4 mnd i 2022, så var jeg student fra høst 22 til jul 23, hadde dagpenger og var student. Så ny jobb januar 24 og dessverre sykemeldt fra feb, jobbet i juni, juli, august og store deler av sept. 
vil disse 4 mnd fra 2022 telle med da siden jeg ikke var på maksgrense på den tiden? Eller nullstilles det uansett ved over 26 ukers opphold på sykemeldinger? Håper jeg forklarte forståelig. Klarer bare å lese meg frem til at ny opptjening starter etter maksgrense på sykepenger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...