Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kaste reservehjulet i søppla?


Anbefalte innlegg

Hei,

Man hører ofte  at det minste avvik i omkrets/dimmensjon på hjul på biler med firehjulstrekk er skadelig

Det anbefales bytte av alle fire dekk samtidig på biler med firehjulstrekk. Andre mener foran/bak samtidig.

Hvorfor leveres disse bilene med reservehjul? Det vil utvilsomt avvike fra de andre dekkenes omkrets. Er det slik at det går greit å benytte reservehjulet noen km?

Vet at stadig flere biler leveres med punkteringsspray, men antar at det først og fremst er grunnet vekt/plassbesparelse.


Har dere noen tanker om hvor skadelig det er å montere et reservehjul på firehjulstrekk?

Har en Skoda Octavia 4x4 2018 modell. Kunne egentlig sett for meg å bruke plassen hvor reservehjulet ligger til annet. Idag har man ofte veihjelp eller mobilitetsgaranti ved punktering.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (7 timer siden):

Hei,

Man hører ofte  at det minste avvik i omkrets/dimmensjon på hjul på biler med firehjulstrekk er skadelig

Det anbefales bytte av alle fire dekk samtidig på biler med firehjulstrekk. Andre mener foran/bak samtidig.

Hvorfor leveres disse bilene med reservehjul? Det vil utvilsomt avvike fra de andre dekkenes omkrets. Er det slik at det går greit å benytte reservehjulet noen km?

Matematikken ligger i rulleomkrets og hvordan forskjell på mønsterdybde gir større belastning på differensialen når man kjører på veier med mange svinger. Det vil alltid være noe "drag" når man svinger med 4x4 på de ytre dekkene, men det forplanter seg også inn til differensialen og koblingene som må jobbe noe hardere; det blir en prosentvis større slitasje på differensialen og endeledd. Det nye dekket vil også slites raskere enn de andre siden det dras mer gjennom svingene pga større omkrets.

Det er forskjell mellom bilprodusentene, de bilene jeg har hatt gjennom tiden med senterdifferensial har tillatt forskjell på inntil 1/4 av mønsterdybden. Enkelte Porsche og BMWer tillater visst inntil 1/2 av mønsterdybden; men der er det også forskjell på årsmodell, drivlinje osv osv.

Reservehjulet kan brukes for å komme deg ut av ei knipe langs veien, men ville ikke tatt sjangsen på å kjøre fra Trondheim til Oslo :)

 

Lenke til kommentar

Kjører man veldig langt med reservehjul foran på en forhjulstrekker, så sliter man faktisk ut differensialen der også. Planethjulene i differensialen er ikke dimensjonert for å gå konstant rundt der heller. Problemet med firehjulstrekkere er hvis de har differensialbremser som blir liggende konstant på, og da går det mye fortere.

Hvis man har et elektronisk styrt system som selv merker at noe er galt og lar være å koble inn clutcher og bremser, eller man kan koble fra manuelt (sjekk manual, kan være man kan ta ut en sikring eller noe) så tåler de gjerne reservehjulet like godt som en forhjulstrekker med reservehjul foran. Dvs, det går helt fint en liten stund, men ikke over lenger tid.

Hvis bilen er levert med reservehjul, så har den et firehjulstrekksystem som tåler det, men sjekk manualen om man må gjøre noe om man setter det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...