Gå til innhold

Når har en spart nok penger?

Gjest de095...b29

Anbefalte innlegg

Gjest de095...b29 skrev (På 16.10.2024 den 5:14 PM):

Jeg har i dag 330k i indeksfond, 50k i rentefond, 50k i cash og 200k i rene aksjer. Huset har vi delt på to og har 50% hver i egne lån hvor jeg har igjen 1,4m på 18 år som utgjør ca kun 10,5k. Bilen er også nedbetalt  

Min månedslønn er ca 40k netto. Etter faste utgifter har jeg ca 20k igjen hvor 6k går i fond og 10k til cash.   

Har ingen plan med sparingen annet enn bufferkonto om ting skulle skje. Kjøper ikke all verdens med greier, ei ‘det jeg har lyst på’ og knapt det jeg trenger. Lever som jeg vil kan en si. 

Sliter med å ikke spare (selv om en kunne spart mye mer enn i dag) og heller kjøpe greier og/eller reise mer for eksempel. Å betale ned pp huset ser jeg ukke vittsen med da en tjener vel mer på indeksfond på sikt. 

Fleiper med å kjøpe meg hus i spania, men det er jo ganske mange tiår til. 

Anonymous poster hash: de095...b29

Sitter i samme situasjon selv, men med null gjeld og en pensjonsalder som nærmer seg.
Synes det er totalt forkastelig å selge huset og bruke alle oppsparte midler for å ha råd til en liten, moderne og sentral leilighet.
Vurderer heller en hytte ekstra, en feit bil og en ok båt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest 93b39...f2a
Vokteren skrev (På 26.10.2024 den 18.29):

Sitter i samme situasjon selv, men med null gjeld og en pensjonsalder som nærmer seg.
Synes det er totalt forkastelig å selge huset og bruke alle oppsparte midler for å ha råd til en liten, moderne og sentral leilighet.

Forkastelig...?

Du vet at det finnes masse ordbøker på nett?

Anonymous poster hash: 93b39...f2a

Lenke til kommentar
Gjest 24873...6bd

Alt etter hvor gammel du er.
Er du 30 år gammel bør du spare 5k i mnd i fond.
Da har du fort nærmere 6Mnok når du nærmer deg 60 år. Og 10Mnok når du pensjonerer deg.
hvis ikke det er nok for en pensjonist så vet ikke jeg.

Å spare seg blind i dagens samfunn gjør sjelden godt.

De aller fleste som sparer hardt i dag vil alltid holde på slik ( Warren Buffet er perfekt eksempel)
folk endrer ikke livsstil over natta. Eller noen gjør, men de ender som regel opp blakke.

Bruk heller penger på opplevelser, det er den eneste fellesnevneren mennesker som nærmer seg slutten har til felles som de skulle endret på dersom de kunne gå tilbake i tid.

Anonymous poster hash: 24873...6bd

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 26.10.2024 den 6:29 PM):

Spørsmålet er om du faktisk ønsker å "kjøpe deg arbeid" i det du er i ferd med å gå av med pensjon. (Med mindre du er lidenskapelig opptatt av vedlikeholdsarbeid, selvsagt.) Et hus krever jo sitt av vedlikehold, og det gjør hytte og båt også. Har du kjerring som også går hjemme så er det stor sannsynlighet for at du må påregne å bytte farge på stue og kjøkken annenhvert år.

Selvsagt synd at ei leilighet koster det samme som et hus, men etter hvert kommer det nok et punkt der man ikke lengre gidder å måke snø, klippe plen og male huset, eller rett og slett ikke har helse til det.

Lenke til kommentar

Å skulle fortsette å vedlikeholde eit hus også etter pensjonalder er ikkje nødvendigvis ein fornuftig plassering av pengane. Å bruke mykje pengar på skifte taket slik at det held i 25 år til er eigentleg uøkonomisk om du berre kjem til å bu i huseti maks 10 år til. Ikkje er dette pengar som du kan forvente å få igjen i form av høgare verdi på huset heller.
Når du er 25 år så gir det meining å kjøpe hus (om du har råd) for då kan du tenke veldig langsiktig.

Ved å selge huset og kjøpe leilegheit så er det ein måte å forvalte verdiane ettersom ei leilegheit vanlegvis vil holde på verdien.

Dei fleste pensjonistar som ikkje selg huset sitt for å kjøpe leilegheit endar ofte opp med å bu eit hus som dei let stå å forfalle, der målet er at huset ikkje skal rotne opp før dei enten døyr eller blir flytta på sjukeheim. For det er sjølvsagt lite vits i å bruke mykje pengar på å vedlikeholde eit hus som ikkje treng å vare så mange år til, for huseigaren sjølv så er det heller ikkje eit stort poeng i å bruke mest mogleg pengar som berre arvingane vil nytte godt av.
Eg forstår veldig godt at ein då heller vil bruke sine oppsparte midler på heilt andre ting enn vedlikehold, som pensjonert huseigar så vil ein i liten grad oppleve ulempane med at huset forfell, men det er ikkje heilt bra samfunnsøkonomisk sett at hus som kunne blitt solgt og vedlikeholdt blir "brukt opp" og må rivast etterpå.

Når det gjeld sparing generelt sett så er det jo eit spørsmål om kor mykje ting ein vil eller treng å ta høgde for, målt opp mot kva levestandard ein ynskjer å ha både no og inn i alderdommen.
For deg som enkeltperson så er det ikkje noko vits i å døy med ein sparekonto full av pengar. Enkelte finn glede i at ein kan etterlate seg ei stor arv, medan andre er meir opptatt av bruke pengane på opplevingar og liknande. Det er nok ingenting som er heilt feil, men det er eit spørsmål om om kva slags livsstil ein vil ha.

Lenke til kommentar
Gjest 5ff64...589

Hva er nok penger?

Det er et fascinerende filosofisk spørsmål.

Vi har alle en begrenset tid her på jorda.  Enkelte får aldri nok og strever helt til dødsleiet for å få mer.

Andre dør tidlig fordi de ikke har nok til mat eller et sted å bo.

Andre klarer å ha et helt ok liv med lite penger.

Statussymboler er en måte å forbli fattig på.  Har man uansett nok, så koster det lite å anskaffe statussymboler, men har man trang økonomi, så forsikrer det at man forblir fattig.

En ting som er sikkert:  Unngår du å håndtere økonomien, sørger pengene for å få din oppmerksomhet.

Anonymous poster hash: 5ff64...589

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...