Gå til innhold

Når har en spart nok penger?


Gjest de095...b29

Anbefalte innlegg

Gjest de095...b29

Jeg har i dag 330k i indeksfond, 50k i rentefond, 50k i cash og 200k i rene aksjer. Huset har vi delt på to og har 50% hver i egne lån hvor jeg har igjen 1,4m på 18 år som utgjør ca kun 10,5k. Bilen er også nedbetalt  

Min månedslønn er ca 40k netto. Etter faste utgifter har jeg ca 20k igjen hvor 6k går i fond og 10k til cash.   

Har ingen plan med sparingen annet enn bufferkonto om ting skulle skje. Kjøper ikke all verdens med greier, ei ‘det jeg har lyst på’ og knapt det jeg trenger. Lever som jeg vil kan en si. 
 

Sliter med å ikke spare (selv om en kunne spart mye mer enn i dag) og heller kjøpe greier og/eller reise mer for eksempel. Å betale ned pp huset ser jeg ukke vittsen med da en tjener vel mer på indeksfond på sikt. 
 

Fleiper med å kjøpe meg hus i spania, men det er jo ganske mange tiår til. 

Anonymous poster hash: de095...b29

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har du ingen spørsmål i teksten, kun et spørsmål i overskriften. Litt vanskelig å si hvor du vil hen, men la oss prøve.

La meg ta det kjedelige først. Hvordan ligger du an med pensjon? Er det en ålreit ordning der du jobber? Hvis det er sannsynlig at du trenger å spe på pensjonen så kan du vurdere IPS-sparing som vil gi deg noe skattefradrag. Du låser pengene frem til pensjon, så det bør være penger du faktisk vil «trenge» når du blir pensjonist. Det er mer lønnsomt enn fri sparing hvis tanken er å ta det ut som pensjonist.

Ingen barn eller planer om det?

Ellers, for å si det litt flåsete, er penger til for å brukes. Eller de er til for å gi deg frihet, glede, nye opplevelser eller hva nå enn du har lyst til. Du virker å være «forbi» stadiet hvor økonomi er en bekymring, så den er på en måte sjekket av. Jeg tror du er inne på noe når du snakker om reising eller kjøpe hus i Spania. Sparing kan bli kjedelig hvis det ikke er noe mål og mening bak det. Noen ønsker å reise, jobbe redusert, ta fri fra jobben noen måneder, kjøpe hytte, dyrke hobbyer eller hva nå enn det skulle være. Men det gir fort mer spareglede å ha et mål å jobbe mot.

Lenke til kommentar
Gjest de095...b29

 Takker. 
 

Ja det var visst lite med spørsmål, men ja spørsmålet er jonegentlig ; «når er det nok sparing?» Føler liksom slaget er tapt om en går i null en måned, eller i værste fall i minus! 

Ingen barn eller planer om det på oss nei. Dyrker min hobby (landeveissykkel) men kaster ikke akkurat penger ut vinduet her heller. Kjøper det jeg vil om jeg trenger det, nesten(!), men terenger jeg de tinga virkelig liksom. Mye sitter langt inne. Føler detta har blitt værre desto mer en har gått opp i lønn og blitt eldre for eksempel.

Pensjon har jeg sett på tidligere mtp sparing i IPS men det var så lite avkastning så det frista liksom meget lite i forhold til på ASK og ikke så det ut til å være mulig å velge investeringsobjekter heller. Jobber i det offentlige så det blir vel noe KLP-greier. Tenker ikke så mye på det. Den tid den sorg liksom, men plutselig er vi der også og angrer bittert. 
 

Grunnen til at jeg la ut innlegg her er vel egentlig bare for å diskutere med flere enn min samboer om dette luksusproblemet jeg har havna i om en kan si det slik 😂

Anonymous poster hash: de095...b29

Lenke til kommentar

Flott at du ikke er av den materialistiske typen. Alt for mange jager etter bedre, større og mer fjonge ting. Uansett hva det nå enn måtte være. Personlig, syns jeg opplevelser er det mest verdifulle her i livet - enten det er fin mat og drikke, reiser, konserter, teater, opera og lignende.

Jeg tror nok du har sider ved deg, som er av det mer kulturelle og intellektuelle du kan "dyrke" - når du har friheten til det. Fritiden er også kostbar, og verdifull. Så det å "spare seg tid" - ved å kjøpe tjenester, slik som for eksempel en skikkelig husvask i ny å ne. Eller å gå til en litt mer fjong frisør.... eller spåspandere litt SPA på dama. 

Sier ikke at du skal gjøre dette hver uke. Men lev nå litt også da, nyt livet, belønn deg selv.... du kan daue i morra, bokstavelig talt. Hva hjelper det da å ha masse fond, IPS, renter & aksjer? Ikke en pøkk.

(Kjøp heller hus i Portugal når du blir gammel.....)

Edit: eller vipps meg det du ikke trenger.... så skal du få et fint julekort av meg 😜

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
Gjest de095...b29 skrev (45 minutter siden):

 Pensjon har jeg sett på tidligere mtp sparing i IPS men det var så lite avkastning så det frista liksom meget lite i forhold til på ASK og ikke så det ut til å være mulig å velge investeringsobjekter heller.

Anonymous poster hash: de095...b29

I DnB, i alle fall, er det mulig å velge hvilke fond du vil investere i med IPS. Ikke like godt utvalg som med ASK, men er helt greit, er bl.a. flere indeks fond. Man kan spare maks 15 000 i året (1250 i mnd om man fordeler gjevnt) med IPS. Jeg flyttet IPS kontoen min til DnB fordi jeg ville velge fond selv. Er vel DnB og KLP som har de rimeligste indeks fondene (0,18 - 0,20%ish) sist jeg sjekket. Jeg tenker det er greit for IPS sparing. 

Ett konkret svar på "når er det nok sparing?" er 25-30 millioner. Det er tallene jeg har fått med meg er det man trenger hvis man ønsker å bli økonomisk uavhengig og kunne leve av (kun) avkastningen. 

Men alt koker jo ned til hva man ønsker. Høres ut som du har det greit økonomisk, er jo ikke noen vist å bruke penger bare for å bruke dem, da er det vel like greit å putte overskuddet i ett (indeks) fond og se hva fremtiden bringer. Eller vurdere å gi noe av overskuddet ditt til noen veledige organisasjoner du syntes gjør en god jobb.

Lenke til kommentar
Gjest de095...b29 skrev (9 timer siden):

Pensjon har jeg sett på tidligere mtp sparing i IPS men det var så lite avkastning så det frista liksom meget lite i forhold til på ASK og ikke så det ut til å være mulig å velge investeringsobjekter heller. Jobber i det offentlige så det blir vel noe KLP-greier. Tenker ikke så mye på det. Den tid den sorg liksom, men plutselig er vi der også og angrer bittert.

IPS er ikke et produkt som sådan, det er egentlig bare en annen kontotype. Du kan velge de samme type investeringene som på ASK stort sett.

Gjest de095...b29 skrev (9 timer siden):

Mye sitter langt inne. Føler detta har blitt værre desto mer en har gått opp i lønn og blitt eldre for eksempel.

Mine svigerbesteforeldre døde rike og ulykkelige. Drev egen bedrift, jobbet livet ut og hadde egentlig mange drømmer om å reise, oppleve ting osv. Ikke før de ble alt for gamle tok de drømmene seriøst. Penger er ikke noe å samle på.

Lenke til kommentar
Gjest de095...b29 skrev (23 timer siden):

Jeg har i dag 330k i indeksfond, 50k i rentefond, 50k i cash og 200k i rene aksjer. Huset har vi delt på to og har 50% hver i egne lån hvor jeg har igjen 1,4m på 18 år som utgjør ca kun 10,5k. Bilen er også nedbetalt  

Min månedslønn er ca 40k netto. Etter faste utgifter har jeg ca 20k igjen hvor 6k går i fond og 10k til cash.   

Har ingen plan med sparingen annet enn bufferkonto om ting skulle skje. Kjøper ikke all verdens med greier, ei ‘det jeg har lyst på’ og knapt det jeg trenger. Lever som jeg vil kan en si. 

Du har et buffer tilsvarende en grei årslønn som kan gjøres likvid ganske umiddelbart, samtidig som du har relativt lite lån. Så mange vil nok si at du allerede har spart nok.

Andre vil si at man har spart nok når man kan si opp jobben og leve av kapitalinntektene. Da må man spare betraktelig mer. Crowly antyder 25-30 mill, men det det gjelder jo hvis du er veldig ung og planlegger å dø med 25-30mill på bok. Hvis du tillater deg å tære på kapitalen over tid så tenker jeg 10mill vil dra deg gjennom 20-25 år dersom du har pengene i aksjer/fond med en "normal" avkastning på 7-10%.

De fleste vil oppleve at økonomien gradvis blir bedre og bedre i årene man er lønnsmottaker. Lånene spises opp av inflasjon eller blir nedbetalt, lønna øker med ansiennitet eller karrieresprang, kapitalinntektene begynner å komme med sparingen, ungene flytter ut, du mottar arv fra forrige generasjon, osv.

Hvis du er veldig sparsom i dag så er det liten sjanse for at du er mindre sparsom om 10 år. For enkelte blir det manisk at tallene på sparekontoene bare må øke for hvert år. Man sitter med millioner på bok og mener oppriktig at man ikke har råd til noen ting. Det er egentlig ganske trist å observere folk som har havnet i denne spiralen. Så husk at penger er til for å brukes! 

Endret av Johan Kontant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest de095...b29

Takker for svar og synspunkter. 
 

Målet eller tanken er ikke å bli finansiell uavhengig og slutte i jobben. Kunne jo gått ned i arbeidstimer men det er en annen sak. 
 

Spørsmålet blir vel om dagens oppsparte midler skal bli pansjonssparingen, og så bruke opp det en får utbetalt i lønn mer eller mindre. 
Bufferkontoen er jo de 50k incash + de 50k i rentefond var tanken, og de 330k til fremtia. 
Har en kollega som akkurat bikka 1 mill i fond, og det vil jo jeg og, som er innen rekkevidde med ca dagens sparing om en 6-10 år tror jeg jeg regna meg frem til. Men å så da. 

Anonymous poster hash: de095...b29

Lenke til kommentar

Det spørsmålet (når er det nok sparing) er jo nokså håpløst når det ikke er noen konkrete parametere.. Det kommer ann på... Hus/hytter? bil(er)/båt(er)? Barne/ikke barn? Hva slags hobbyer har man? Hva er planen?

Hvis du tenker å slutte å jobbe "tidlig" og bare skal slappe av på sofaen, se tv, gå rundt i naturen (gjøre gratis ting) så holder sikkert 10 mill ish om en har nedbetalt bolig.  Hvis du har lyst til å "leve", dvs dra dit man vil når man vil, spise det man ønsker når man ønsker, ha de hobbyene man vil (golf/kiting/alpin+heliturer) osv så må du nok betraktelig opp.

Mange glemmer at når man slutter å jobbe har man plutselig 10-11 timer ekstra hver dag hvor man kan/kommer til å bruke penger som en ikke hadde før.

Personlig tenker jeg 25-30 mill investert i bred indeks, nedbetalt bolig samt 2-4 mill på konto om man ønsker å pensjonere seg i 40 årene. Å slutte å jobbe bare for å spinke og spare og/eller uroe seg for økonomi virker temmelig kortsiktig.

Nå tar jeg utgangspunkt i at man ønsker å fortsette å bo i Norge. Flytter man til Thailand/Vietnam eller lignende og spiser ris og nudler kan en sikkert klare seg med en brøkdel.

edit: Å kjøpe hus i Spania (eller utlandet generelt) kan jeg ikke anbefale med mindre du har meget romslig økonomi.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går for 10 millioner + nedbetalt ny leilighet + fet bil (I den rekkefølgen). Jeg har en liten leilighet nå, men grei nok for meg. Månedslønn varierer. Men som regel over 30k utbetalt og under 40k, så trådstarter har bedre grunnlag enn meg.

Om det er mulig har jeg ingen aning om. Men jeg forsøker!

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Jeg går for 10 millioner + nedbetalt ny leilighet + fet bil (I den rekkefølgen). Jeg har en liten leilighet nå, men grei nok for meg. Månedslønn varierer. Men som regel over 30k utbetalt og under 40k, så trådstarter har bedre grunnlag enn meg.

Om det er mulig har jeg ingen aning om. Men jeg forsøker!

Ikke gjør det..Jeg er der sånn ca allerede,dog uten fet bil da jeg ikke gidder å bruke noe på fet bil,fet bolig eller annet fett. Du risikerer at staten kommer og tar deg med formueskatt om du ikke flyr rundt å dytter penger i alskens eiendom som tomter,hytter og aksjer. Et helvete å ha mye verdier om du da ikke elsker å bruke dem opp eller elsker å forvalte dem. Folk tror det er så deilig å være økonomisk uavhengig, men det er det kun om man liker å forvalte egne verdier og synes det er gøy å handle dyre ting osv. Er du ikke der og du ønsker aller helst å bare jobbe vanlig så vil store verdier bare være til irritasjon som faktisk kan være ødeleggende for motivasjon mhp å jobbe fordi skattebyrden kan bli svært stor og føles bare feil og urettferdig rett og slett. Du vil fort kunne sitte igjen med en følelse av at hyener som vedum og LO lederen jakter deg og tror du spiser finere mat,kjører dyrere biler og lever et luksusliv som ikke stemmer med realitetene. Men liker du å bruke penger og forvalte verdier og vet å skattetilpasse deg..vel da er det sikkert greit..Men vær bevisst. Er forøvrig enkelt å bli rik bare man har selvdisiplin og ingen dyre vaner eller uvaner samt er dyktig på noe som betaler seg bra. Å holde seg lykkelig "rik"...vel det kan fort være en større utfordring. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (51 minutter siden):

Det spørsmålet (når er det nok sparing) er jo nokså håpløst når det ikke er noen konkrete parametere.. Det kommer ann på... Hus/hytter? bil(er)/båt(er)? Barne/ikke barn? Hva slags hobbyer har man? Hva er planen?

Gode spørsmål, men jeg tenker det aller viktigste målet med å spare er å gjøre privatøkonomien mer robust. Dvs. at man har spart opp verdier som gjør at man kan takle plutselig innteksbortfall og større akutte utgiftsposter, men også at man har råd til å finansiere (helt eller delvis) større investeringer når de skulle dukke opp. Kan være en ny leilighet, bil, båt eller kanskje en lengre ferie.

Og ikke minst at man unngår en begredelig økonomi den dagen man slutter i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Gjest de095...b29

Dom sagt er ikke poenget å slutte å jobbe eller slutte å jobbe tidlig. Den tid den sorg. 
 

Vi har ingen planer om verken hytte, båt eller barn. Eneste utgiften jeg egentlig har er huset vi kjøpte nytt i fjor. Bil er neste investering når vår 19’ Model 3 går dukken er eneste jeg kan se for meg. 

Anonymous poster hash: de095...b29

Lenke til kommentar
Gjest de095...b29

Og når det gjelder IPS; Sb1 som jeg er kunde i tilbyr kun et fåtall aksjefond med særdeles lite avkastning. Ikke att jeg må være kunde i Sb1, men for meg er det greit å ha alt ett sted. 
Mtp skattefradraget man får på IPS vs ASK med forhåpentligvis mye mer risiko og da ogdå mer avkastning, så tjener en vel så mye mer selv etter normal beskattning på ASK vs IPS, eller tenker jeg feil nå? Poenget med IPS er vel å ikke gå i minus og kanskje ha litt mer enn renta på sprekontoen. 

Anonymous poster hash: de095...b29

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...