Windoge Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Jeg jobber fulltid på sykehus i dag, men vurderer å søke bijobb i en annen etat som ikke er tilknyttet sykehuset. Blir dette å generere overtid i bijobben, da begge er offentlige stillinger? Det vil i så fall gjøre meg mindre attraktiv der. Feilpostet denne i jobb/andre yrker, så kan godt slettes derfra. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Nei, ikke så lenge det ikke er samme arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. oktober Forfatter Del Skrevet 16. oktober 25 minutes ago, nVIDIAsucks said: Nei, ikke så lenge det ikke er samme arbeidsgiver. Men se hva jeg skriver. Med helt annen etat mener jeg feks en stilling i Forsvaret, politiet, fengsel osv. mens jeg jobber fulltid på et sykehus. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Windoge skrev (32 minutter siden): Men se hva jeg skriver. Med helt annen etat mener jeg feks en stilling i Forsvaret, politiet, fengsel osv. mens jeg jobber fulltid på et sykehus. Han svarer på det banale spørsmålet ditt. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. oktober Forfatter Del Skrevet 16. oktober 10 minutes ago, Sjørøver said: Han svarer på det banale spørsmålet ditt. Det skjønner jeg. Men nå er hele poenget at det ikke er samme arbeidsgiver. Eller er alle offentlige etater "samme arbeidsgiver"? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Windoge skrev (2 minutter siden): Det skjønner jeg. Men nå er hele poenget at det ikke er samme arbeidsgiver. Eller er alle offentlige etater "samme arbeidsgiver"? Offentlige etater er ikke samme arbeidsgiver. To forskjellige sykehus er ikke samme arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. oktober Forfatter Del Skrevet 16. oktober 5 minutes ago, Sjørøver said: Offentlige etater er ikke samme arbeidsgiver. To forskjellige sykehus er ikke samme arbeidsgiver. Jeg leste feil. Beklager det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Ett og samme rettssubjekt er én og samme arbeidsgiver. En kommune er én arbeidsgiver (to kommuner er to arbeidsgivere, en kommune og et interkommunalt foretak er to arbeidsgivere). Et helseforetak er én arbeidsgiver, to helseforetak eller et helseforetak og et RHF er to arbeidsgivere. Staten er ett rettssubjekt, men det er de statlige virksomhetene som er arbeidsgivere - så Skatteetaten er én arbeidsgiver, Forsvaret er én arbeidsgiver, Politi- og lensmannsetaten er én arbeidsgiver, und so weiter. Med mindre den andre etaten er en del av helseforetaket er dette ikke samme arbeidsgiver, og arbeid utløser ikke overtid. 4 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Om det ikkje er tydleg nok så er det også slik i det private. I dei fleste butikkar så er det ein butikksjef som er arbeidsgivar sjølv om butikken utgjer ein del av ei kjede som har same eigarane på toppen. Så jobber du på Kiwi og søker jobb i Kiwi-butikken på andre sida av gata så vil dette vanlegvis være to uavhengige arbeidsgivarar sjølv om begge butikkane ser like ut. Så ved å jobbe i ei anna statleg verksemd så blir dett rekna som to uavhengige arbeidsforhold slik at du i teorien kan jobbe 8 timar på sjukehuset og så reise på jobben i forsvaret og jobbe nye 8 timar utan at det blir overtidsarbeid. Merk likevel at du kan bli hindra frå å ta ein bijobb (uansett kven som er arbeidsgjevar) dersom bijobben går utover primærjobben din. Typisk der det er fare for at du møter på jobb utan å være så utkvilt som du må gjere for å gjere jobben, eller fordi det utgjer ein interessekonflikt. Jobber du som f.eks. politi så får du vanlegvis ikkje ta på deg jobb som vekter då ein anser at det er ein fare for rolleblanding i dei to yrka. 2 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober 1 hour ago, The Avatar said: Merk likevel at du kan bli hindra frå å ta ein bijobb (uansett kven som er arbeidsgjevar) dersom bijobben går utover primærjobben din. Typisk der det er fare for at du møter på jobb utan å være så utkvilt som du må gjere for å gjere jobben, eller fordi det utgjer ein interessekonflikt. Jobber du som f.eks. politi så får du vanlegvis ikkje ta på deg jobb som vekter då ein anser at det er ein fare for rolleblanding i dei to yrka. Så vidt jeg husker er det også en greie offshore, om enn ikke så veldig intuitiv: Hvis man feks jobber fast rotasjon på plattform, med 2 uker på og 4 uker fri, så kan man godt ha en eller annen bijobb på land i friperiodene. Men, en bijobb som medfører helikopterturer ut på plattformer er et problem, fordi det finnes en eller annen absolutt begrensning på hvor mange døgn i året man får være offshore (som rent praktisk håndheves av helikopterreisesystemet DaWinci), helt uavhengig av om bijobben på ingen måte kommer i konflikt med hovedarbeidsgivers interesser. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Penny skrev (18 minutter siden): Så vidt jeg husker er det også en greie offshore, om enn ikke så veldig intuitiv: Hvis man feks jobber fast rotasjon på plattform, med 2 uker på og 4 uker fri, så kan man godt ha en eller annen bijobb på land i friperiodene. Men, en bijobb som medfører helikopterturer ut på plattformer er et problem, fordi det finnes en eller annen absolutt begrensning på hvor mange døgn i året man får være offshore (som rent praktisk håndheves av helikopterreisesystemet DaWinci), helt uavhengig av om bijobben på ingen måte kommer i konflikt med hovedarbeidsgivers interesser. Veldig ofte er slike avgrensingar begrunna i HMS. Enkelt og greitt for at alt som går utover helse og sikkerheit vil utgjere ein sakleg grunn for å kunne nekte ein ansatt å ta seg ekstrajobb. Kjenner ikkje til at det finnes ei avgrensing på kor mange døgn man får være offshore, men vil kanskje gjette på at også dette har med HMS å gjere. Eg veit at på komersielle flygningar så loggar ein strålinga under flyging og at ein har ei grense for kor mykje til dømes ein pilot kan utsettast for av stråling i løpet av eit år. Helikoptera som flyg ut til nordsjøen går ikkje så høgt at strålinga er eit problem, men det kan kanskje være andre uheldige helsepåverkningar offshore som gjer at det ikkje er forsvarleg å ha meir enn eit arbeidsforhold offshore? Eit anna typisk eksempel der ein blir nekta å ta bijobb er dersom du jobbar som sjåfør eller på anna måte handterer tungt utstyr, då vil du vanlegvis bli nekta å ha ein nattejobb i tillegg sidan arbeidsgivaren då kan vise til at det er større fare for ulykker dersom lastebilsjåføren møter trøtt på jobb. Det er likevel ikkje alle jobb-kombinasjonar som er openbart i konflikt med kvarandre, så det er også ein del som har slik regulering som ein del av arbeidsavtalen sin, der det er stilt krav om å innhente samtykke frå hovudarbeidsgivaren dersom ein tek på seg lønna arbeid. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Penny skrev (På 17.10.2024 den 1:10 PM): Så vidt jeg husker er det også en greie offshore, om enn ikke så veldig intuitiv: Hvis man feks jobber fast rotasjon på plattform, med 2 uker på og 4 uker fri, så kan man godt ha en eller annen bijobb på land i friperiodene. Men, en bijobb som medfører helikopterturer ut på plattformer er et problem, fordi det finnes en eller annen absolutt begrensning på hvor mange døgn i året man får være offshore (som rent praktisk håndheves av helikopterreisesystemet DaWinci), helt uavhengig av om bijobben på ingen måte kommer i konflikt med hovedarbeidsgivers interesser. Du finner lignende på båt. Der har du hvor mange timer hvile du må ha løpet av en gitt periode. Både per døgn, uke og måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå