Gå til innhold

B.T. mener: Islam og Vesten er uforenlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (21 minutter siden):

Kristendommen og Vesten er også uforenelige.

I motsetning til Islam (som mitt inntrykk hvertfall) har store deler av kristendommen tilpasset seg Vestens verdier.

sk0yern skrev (38 minutter siden):

Hva hadde reaksjonene vært hvis en stor norsk avis hadde publisert en slik leder?

Vanskelig å gjette, men relativt likt som i Danmark hvis jeg skulle tippe? 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (24 minutter siden):

I motsetning til Islam (som mitt inntrykk hvertfall) har store deler av kristendommen tilpasset seg Vestens verdier.

Nåja... Religion er bare en refleksjon av moralsk relativisme, som er grunnen til at du har homofile prester i Norge og kristne lynsjemobber mot homofile i Uganda.

At islam ikke kan være en sekulær religion på lik linje med kristendommen er hatpropaganda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (28 minutter siden):

I motsetning til Islam (som mitt inntrykk hvertfall) har store deler av kristendommen tilpasset seg Vestens verdier.

Tja, det er vell heller at de kristne ikke er særlig gode kristne, og ikke lenger tror på Gud, men har funnet opp en egen guddom som har veldig lite med Kristendommen å gjøre, men som de likevell identifiserer med kristendommen pga tradisjon.

Den guden folk flest beskriver har ingen likheter med det som er presentert i Bibelen, Kristendommens ENESTE kilde til guds eksistens. Og Kristendommen i seg selv er ikke spesielt vestlig orientert. Vi har fremdeles ekstremister på alle kanter også der, som Gavekort over nevner.

Jeg kjenner flere muslimer som er veldig tilpasset vestens verdier, som på samme måte som vestlige kristne. Og jeg ser på nyhetene både kristne og muslimer som er særdeles lite vestlig orientert.

Endret av Zepticon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Tja, det er vell heller at de kristne ikke er særlig gode kristne, og ikke lenger tror på Gud, men har funnet opp en egen guddom som har veldig lite med Kristendommen å gjøre, men som de likevell identifiserer med kristendommen pga tradisjon.

Ja, enig. De tror på Gud, men ikke kristendommen som den egentlig er. 
Det sagt, de klarer faktisk å rettferdiggjøre f.eks. homofili med basis i Bibelen så de anser fortsatt seg selv som kristne.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Tja, det er vell heller at de kristne ikke er særlig gode kristne, og ikke lenger tror på Gud, men har funnet opp en egen guddom som har veldig lite med Kristendommen å gjøre, men som de likevell identifiserer med kristendommen pga tradisjon.

Den guden folk flest beskriver har ingen likheter med det som er presentert i Bibelen, Kristendommens ENESTE kilde til guds eksistens. Og Kristendommen i seg selv er ikke spesielt vestlig orientert. Vi har fremdeles ekstremister på alle kanter også der, som Gavekort over nevner.

Jeg kjenner flere muslimer som er veldig tilpasset vestens verdier, som på samme måte som vestlige kristne. Og jeg ser på nyhetene både kristne og muslimer som er særdeles lite vestlig orientert.

Takk for at slike som deg gidder å stå opp for oss :) Takk igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (15 minutter siden):

Jeg signerer på Abid Raja sine observasjoner:

"Fremveksten av Islam i Europa truer vestlige verdier, mener Abid Raja.

– Har vi de siste 50 årene egentlig nærmet oss hverandre? Kommer det til å gå seg til av seg selv bare vi gir det nok tid? Nei, mener jeg, på begge spørsmål, skriver venstre-politikeren."

https://www.nrk.no/norge/abid-raja-med-kritisk-kronikk-om-islam-1.17019441

Abid Raja har blitt klok med årene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (34 minutter siden):

Huh? Hvorfor? 

- Bibelen er vår eneste kilde til guds ord og vilje, og guds eksistens.
- Denne er i følge seg selv, og kristendommen, guds ord.
- Bibelen inneholder ingen instruksjoner om at den kan tolkes. Guds ord er derfor lov, og bibelen er guds ord.
- Bibelen inneholder mange helt forferdelige lover og regler, som overhode ikke er forenelig med vestlige verdier.
- Dette gjelder både GT og NT.
- Kristendommen er derfor uforenelig med vestlige verdier.

 

DukeNukem3d skrev (28 minutter siden):

Jeg signerer på Abid Raja sine observasjoner:

"Fremveksten av Islam i Europa truer vestlige verdier, mener Abid Raja.

– Har vi de siste 50 årene egentlig nærmet oss hverandre? Kommer det til å gå seg til av seg selv bare vi gir det nok tid? Nei, mener jeg, på begge spørsmål, skriver venstre-politikeren."

https://www.nrk.no/norge/abid-raja-med-kritisk-kronikk-om-islam-1.17019441

Ja, og han snakker om det samme som jeg snakker om. Islam og Kristendom baserer sin tro på flere hundre og flere tusen år gamle tekster (skrevet av menn), som hevdes å være guds vilje. Alt som står i disse tekstene er uforenelig med våre vestlige verdier. Dette gjelder både kristne og islamske tekster. Kristendommen er like uspiselig nå som for 300 år siden, men den har mistet mye makt og innflytelse.

Men, flere og flere kristne og muslimer velger å gå vekk fra den tradisjonelle/ekte/fundamentalistike troen, og tar til seg stadig flere av disse vestlige verdiene. Dette gjør de til dårlige kristne/muslimer, men bedre mennesker. Bibelen er ikke en bok som er åpen for tolkning dersom man er kristen, og kristne som mener dette forstår ikke de logiske konsekvensene av bibelens eksistens som eneste vitne for Gud.

I det øyeblikket man sier at bibelen ikke er en ufeilbarlig guds ord og absolutte moralske lov, så faller hele religionen sammen. Da er den plutselig bare en røverhistorie fra analfabetiske ørkennomader, og hvorfor skal vi tro på det?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (35 minutter siden):

- Bibelen inneholder ingen instruksjoner om at den kan tolkes. Guds ord er derfor lov, og bibelen er guds ord.

Så enkelt er det rett og slett ikke. Det går ikke an å ikke tolke. Det handler om alt fra hva et ord betydde for tusen år siden til hva slags språk det er skrevet på og kultur fra den tida.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Nåja... Religion er bare en refleksjon av moralsk relativisme, som er grunnen til at du har homofile prester i Norge og kristne lynsjemobber mot homofile i Uganda.

At islam ikke kan være en sekulær religion på lik linje med kristendommen er hatpropaganda.

Men jeg har til gode å se uganderne som vil steine homofile i Norge, eller i andre land hvor de andre innvandret.  Jeg har tilgode å se noen som helst andre religiøse folkslag overhodet som vil innføre religiøse lover.

Vi har mange buddister og hinduer i Norge, hva slags skade har de gjort?

Men uannsett hvilket land Islam implementeres, vokser det ekstreme krefter som skal innføre Sharia - uten unntak. Å håpe på noe som helst annet er fullstendig ignoranse, idiotisk ønsketenking - som land etter land har blitt ødlagt av - og fortsetter å bli ødlagt av - fordi noen idioter mener det er hatpropeganda å ikke akseptere det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Så enkelt er det rett og slett ikke. Det går ikke an å ikke tolke. Det handler om alt fra hva et ord betydde for tusen år siden til hva slags språk det er skrevet på og kultur fra den tida.

Jo, det er så enkelt, for ellers faller hele gudehypotesen sammen.

Bibelen er GUDs ord. Gud er den ultimate skapningen, som har ultimat moral. Gud står utenfor den fysiske virkelighet, og utenfor tiden. Dersom gud skrev det, så er det slik det er. I dag, eller for to tusen år siden. Spiller ingen rolle for et tidsløst gudevesen som altid har vært der og som har makt til å skape universer.

Så lenge man har en litterær korrekt oversettelse så er det urelevant hvilken kultur de hadde på den tiden. Gud står utenfor en ørkensstammes kulturelle rammeverk, og dersom gud har gitt en lov, så er loven slik. En kristen er ikke i posisjon til å tvile på sin skaper og gud.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...