Gå til innhold

Windows 11 TPM vs ingen TPM - ulemper?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Alfred_A endret tittelen til Windows 11 TPM vs ingen TPM - ulemper?

Redusert beskyttelse mot ransomware og andre typer malware, mindre sikker lagring av sensitiv data som f.eks biometri(tror du må ha TPM for å kunne bruke Windows Hello i det hele tatt) og mulige problemer med å få tak i viktige sikkerhetsoppdateringer.
Så ja, det er mange sikkerhets problemer ved å ikke bruke TPM. Jeg ville aldri ha installert en modifisert versjon av Windows 11.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sedsberg said:

Hvis PC-en likevel ikke har TPM så er det jo ingen forskjell. Bortsett fra at alternativet vil være Windows 10.

For en PC uten TPM vil jeg hevde at Windows 10 er sikrere enn Windows 11; mest fordi Microsoft har vært ganske uklare på om de vil supporte Windows 11 fullt ut på maskiner uten TPM.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, nebrewfoz said:

For en PC uten TPM vil jeg hevde at Windows 10 er sikrere enn Windows 11; mest fordi Microsoft har vært ganske uklare på om de vil supporte Windows 11 fullt ut på maskiner uten TPM.

Kanskje nå, men etter oktober neste år så spørs det. Da stopper oppdateringene til Windows 10.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (33 minutter siden):

Hvis PC-en likevel ikke har TPM så er det jo ingen forskjell. Bortsett fra at alternativet vil være Windows 10.

Som nevnt så er Win10 på vei ut og ved å installere Win11 uten TPM støtte så er du ikke garantert oppdateringer, dette er ikke noe som Microsoft støtter.
Hvis jeg hadde en PC som ikke støtter TPM 2.0, typisk eldre enn 2016, så hadde jeg heller installert Linux. EOL Windows eller omgåelse av TPM kravet til Win11 er en dårlig ide.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (7 minutter siden):

På nyere generasjoner av prosessorer er vel TPM blitt en del av selve prosessoren?

Det vanligste er firmware TPM som etter hva jeg forstår snakker direkte med CPU-ene . Mer bedriftsrettede produkter kan ha egne TPM moduler på hovedkortet.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
4 hours ago, nebrewfoz said:

8th Gen Intel Core CPU'er og nyere har Intel Platform Trust Technology (PTT) integrert.
Tilsvarende på nyere AMD CPU'er kalles firmware TPM (AMD CPU fTPM).

Sikkerhetsmessig er det vel mer korrekt å ha inni cpu'n? Det blir en smalere angrepsvektor enn om den er en chip for seg selv?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Uderzo said:

Som nevnt så er Win10 på vei ut og ved å installere Win11 uten TPM støtte så er du ikke garantert oppdateringer, dette er ikke noe som Microsoft støtter.
Hvis jeg hadde en PC som ikke støtter TPM 2.0, typisk eldre enn 2016, så hadde jeg heller installert Linux. EOL Windows eller omgåelse av TPM kravet til Win11 er en dårlig ide.

Windows hadde absolutt vært erstattet med Linux om det ikke var for at jeg spiller. Der er Windows fremdeles numero uno. Det er ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
5 hours ago, sedsberg said:

Det er nok stor fare for at Windows 10 da blir det nye XP.

Ja, der er helt enig med deg. Tar ikke nattesøvnen fra meg, men ser for meg at Microsoft plutselig legger inn begrensinger på oppdateringer om man ikke har TPM. "Kjøp ny pc eller ikke få bruke vårt OS. Forresten, tidligere OS får ikke oppdateringer.".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...