Gå til innhold

Utvidet kaskoforsikring på ny elbil - er det nødvendig?


Hobby2000

Anbefalte innlegg

Er nå nesten den lykkeligere eieren av en ny elbil - og skal da også tenke på forsikring. Har valget mellom vanlig kasko eller "superkasko", der siste alternativ også dekker dersom det skjer "noe" med batteri og elektronikk, utover kollisjonskader osv.  Det er ganske stor forskjell 3000-4000kr mellom vanlig og superkasko, og jeg lurer på om det faktisk er nødvendig med denne "superkasko". Dersom "noe uventet" skjer med batteri, elektronikk osv er dette vel en del av garantien i de første årene, uansett? Kollisjonsskader dekker vanlig kasko naturligvis uansett - så spørsmålet er:

HVORFOR TRENGER JEG EN SUPERKASKO-Forsikring til min nye elbil??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største fordelen med at du har dekning for batterifeil (heiter vanlegvis maskinskade på fossile bilar) er at du kan hente erstatninga frå forsikringsselskapet utan å sjølv måtte krangle med bilselgaren for å få tatt det på reklamasjon.
Ofte vil slik utvida kaskoforsikring også inkludere slike ting som leigebil ved verkstedopphald, utbetring av ei parkeringsskade utan bonustap/lågare eigenandel, osv.

Om det er verdt det blir det sjølvsagt opp til deg å vurdere, men viktigaste fordelen er at du kjøper deg ut av å måtte krangle med bilselgaren dersom du får problem med bilen.

Lenke til kommentar

Min tanke er at verdien av en slik forsikring er større når garantien er ute?

Innenfor garantiperioden skal de fleste feil dekkes av garantien. Garantiperioden er gjerne 5, 7 eller 8 år på ulike deler av bilen og merker. Noen merker har opptil 10 år garanti på batteri. 

En kan også i teorien benytte forsikringen på garanti feil, men husk det er gjerne en egenandel på denne typen forsikringer. Garantien har ingen egenandel.

Lenke til kommentar

Jeg har også en formening om at en superforsikring har en del overlapp/overforsikring så lenge bilen er ny og dekket av garanti. Og, når bilen ikke lengre er ny eller dekket av garanti..da kan man heller ikke lengre få "superforsikring" til bilen...Kanskje med god grunn :)

Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (1 time siden):

Ja, men når bilen vrakes av en kollisjon osv er det vel ingen forskjell på vanlig kaso og "superkasko"?

forskjellen er at en i det minste med enkelte superkaskoer får utbetalt nypris på bilen ved totalskade om den er under 3 år gammel og gått under en spesifikk kilometer, mens uten superkasko får en bare utbetalt det forsikringen estimerer at bilen er verdt, som i enkelte tilfeller kan være mange hundretusener under nypris. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...