Leo_ Skrevet søndag kl 18:35 Del Skrevet søndag kl 18:35 AL123 skrev (På 15.11.2024 den 8:58 PM): Pussig, jeg har jobbet med bil i flere tiår, og har i perioder fikset defekte ABS system flere ganger i uka, men aldri opplevd at ABS feil har satt ut bremsene. Jeg har faktisk aldri hørt om det en gang, og kan ikke se hvordan det er praksisk mulig. Det kan iallefall ikke skje pga elektronikk eller softwarefeil. Én feilkilde er bortfall av turtallsignal fra hjul. Dette tolkes som hjullås og bremsetrykket på den aktuelle kanalen slippes. Vi hadde recall på Fiesta og Express der ABS kuttet all bremsekraft bak i lav hastighet på grunn av svakt signal. Ved ustabil pull-up der alle fire kanalene bruker samme pull-up på signalforsterkninga vil det kunne leses som låsing av alle fire hjul raskere enn minimumsterskel (raskere enn terskelverdi for fysisk mulig å stanse), og alle fire kanaler åpnes i påvente av å finne nytt turtallssignal. Har du en safety terskel på f.eks 4 sek før ABS antar feil og ikke hjullås sitter du med minimum 4 sek bortfall av brems. Slettes ikke noe ukjente greier dette. 1 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet søndag kl 18:46 Del Skrevet søndag kl 18:46 5 minutes ago, Leo_ said: Én feilkilde er bortfall av turtallsignal fra hjul. Dette tolkes som hjullås og bremsetrykket på den aktuelle kanalen slippes. Vi hadde recall på Fiesta og Express der ABS kuttet all bremsekraft bak i lav hastighet på grunn av svakt signal. Ved ustabil pull-up der alle fire kanalene bruker samme pull-up på signalforsterkninga vil det kunne leses som låsing av alle fire hjul raskere enn minimumsterskel (raskere enn terskelverdi for fysisk mulig å stanse), og alle fire kanaler åpnes i påvente av å finne nytt turtallssignal. Har du en safety terskel på f.eks 4 sek før ABS antar feil og ikke hjullås sitter du med minimum 4 sek bortfall av brems. Slettes ikke noe ukjente greier dette. Å la ABS blokkere fjerne bremsing høres da merkelig ut. Har vært borti sylinderlekkasje, at ABS sensorenens kabel ble såndblåst bort, og mye annet. Fallbacket skal alltid være å gjøre det mulig å låse hjulene med å trykke på bremsen, da bremsen går til hjulene. Det høres nesten ut som et tilfelle hvor man måtte etter recall risikere at flere hevde kjøpet. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet søndag kl 19:15 Del Skrevet søndag kl 19:15 del_diablo skrev (28 minutter siden): Å la ABS blokkere fjerne bremsing høres da merkelig ut. Har vært borti sylinderlekkasje, at ABS sensorenens kabel ble såndblåst bort, og mye annet. Fallbacket skal alltid være å gjøre det mulig å låse hjulene med å trykke på bremsen, da bremsen går til hjulene. Det høres nesten ut som et tilfelle hvor man måtte etter recall risikere at flere hevde kjøpet. Hele poenget med ABS er å fjerne bremsekraft når bremsekraften er vurdert å være for høy for forholdene. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet søndag kl 20:02 Del Skrevet søndag kl 20:02 41 minutes ago, Leo_ said: Hele poenget med ABS er å fjerne bremsekraft når bremsekraften er vurdert å være for høy for forholdene. Hele poenget med ABS er at ved å pumpebremse flere titalls ganger i sekunder via en sensor, så låser du ikke hjulene og styringen. Det gir sjåføren en trygghet på at du kan bremse så hardt du klarer vis du får panikk. Så hvordan gikk det med Fiestaene og Expressene? Endte de i autovern, kjedekollisjoner eller fjellvegger? Eller fikk de redusert bremsekraft og var involvert i en del nestenulykker før recall? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet søndag kl 22:14 Del Skrevet søndag kl 22:14 Pulsinga er uavhengig av sensorene. Sensorene er bare for å registrere hastigheten på hjula. Pulseringa har fast frekvens uavhengig av hastighet. Pumpa pumper i prinsippet mot pedalen, for at bremsa skal slippe. Logisk nok. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet søndag kl 22:40 Del Skrevet søndag kl 22:40 del_diablo skrev (2 timer siden): Hele poenget med ABS er at ved å pumpebremse flere titalls ganger i sekunder via en sensor, så låser du ikke hjulene og styringen. Det gir sjåføren en trygghet på at du kan bremse så hardt du klarer vis du får panikk. Så hvordan gikk det med Fiestaene og Expressene? Endte de i autovern, kjedekollisjoner eller fjellvegger? Eller fikk de redusert bremsekraft og var involvert i en del nestenulykker før recall? Den gang da var jeg mekaniker på Ford merkeverksted, jeg vet ikke om det ble registrert ulykker på grunn av dette men jeg har selv opplevd å ha betydelig bortfall av brems i lav hastighet på grunn av dette. Med diagnoseutstyr kunne vi se hvilke kanaler som mistet hastighetssignal, selve opplevelsen var som å komme inn på en flekk is, det knatret i ABS og bremseeffekten ble nesten helt borte. Det var såvidt jeg kan huske ingen definitiv tilbakekalling, bilene ble reparert på garanti når eier opplyste om bremseproblemer eller vi kunne avdekke tidlig stadie ved service. ABS-systemet skal ikke stå for pumpebremsing, det er et utdatert konsept, ABS-systemet skal redusere bremsekraften på den kanalen det registreres unormalt lavt turtallssignal på. Det du kaller pumpebremsing er frekvensen på hvor fort systemet kan øke eller redusere bremsetrykket, dette skal KUN skje når en eller flere kanaler har betydelig lavere turtallssignal enn de andre kanalene. På personbil skjer dette rundt en 15-20 ganger i sekundet, på lastebil er det MYE tregere, på dyre R-sykler skjer det MYE fortere. Primærfunksjonen til ABS-systemet er å redusere bremsekraft og ved feilfunksjon kan ABS fjerne all bremsekraft. Heldigvis er det veldig sjelden man opplever totalt bortfall av bremsekraft over tid. ABS-systemet kan brukes til flere ting mer aktivt også, men det er ikke relevant for temaet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå