Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Anbefalte innlegg

John-B skrev (23 minutter siden):

Bremsene i Model 3 og alle andre elbiler er mekanisk lik som andre biler solgt de siste 20 år. Det er mekanismer som kan aktivere bremsen elektronisk, men denne elektronikken kan ikke hindre bremsen i å aktiveres manuelt. Dvs selv om bilen er helt skrudd av og tom for strøm, så vil bremsene kunne brukes, men det vil være mye tyngre, pga mangel på bremsekraftforsterker.

Ok. Takk for info. 👍🏻

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
John-B skrev (På 13.11.2024 den 1:31 PM):

Bremsene i Model 3 og alle andre elbiler er mekanisk lik som andre biler solgt de siste 20 år. Det er mekanismer som kan aktivere bremsen elektronisk, men denne elektronikken kan ikke hindre bremsen i å aktiveres manuelt. Dvs selv om bilen er helt skrudd av og tom for strøm, så vil bremsene kunne brukes, men det vil være mye tyngre, pga mangel på bremsekraftforsterker.

Bremsene kan absolutt hindres i å aktiveres, dette systemet kalles ABS. Ved feil på ABS kan kjøretøyet bli 100% bremseløst.

Lenke til kommentar
Just now, Leo_ said:

Bremsene kan absolutt hindres i å aktiveres, dette systemet kalles ABS. Ved feil på ABS kan kjøretøyet bli 100% bremseløst.

Man trør på bremsepedalen inn mot en rundkjøring og det eneste som skjer er masse ABS-lyder mens bilen ruller i samme fart rett mot trafikken i rundkjøringa. Panikken trør til og man trøkker det man er god for på bremsa samtidig som ABS-en slår ut på feilkode og deaktiveres. Heldigvis ingen biler bak. 😛

Joda. Jeg har fått oppleve det et par ganger.

Lenke til kommentar

Jepp, heldigvis er det veldig skjelden med sånne problemer, men de ER høyst reelle og det helt uavhengig av alder og type bil.

Selv har jeg opplevd krasj på grunn av gassheng på fossilbil. På en Audi A4 2,8 låste gassen seg på fullt, jeg skulle selvfølgelig starta med å ta tenninga, men jeg hadde vel ikke stort mer enn ett og et halvt sekund på meg. Jeg rakk å få begge beina på bremsen og reiv i parkbremsen før bilen traff bygget, halve bilen gjennom verksedporten, andre halvdel i veggen, så begynte den å klatre oppover før jeg tok tenninga. Etterpå var det svartspor en drøy meter oppover veggen i portåpninga. Tok tak i gasspedalen som lå i bånn, løfta den opp og slapp den og den falt til bunns igjen. Trampa en 10-15 ganger på pedalen og den løsna igjen. Vi fant aldri ut nøyaktig hva som skjedde, bilen ble reparert og sendt ut til kunden igjen. 

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en rekke feil på mine elbiler som ikke vises i loggen. Verkstedet har bekreftet at intet feil vises selv om det er tydelige feil på bilene. Det virker meget suspekt å avskrive at det ikke kan ha vært feil på biler som har vært i alvorlige ulykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Trulss said:

Jeg har hatt en rekke feil på mine elbiler som ikke vises i loggen. Verkstedet har bekreftet at intet feil vises selv om det er tydelige feil på bilene. Det virker meget suspekt å avskrive at det ikke kan ha vært feil på biler som har vært i alvorlige ulykker.

Selv i flybransjen har det skjedd at flyfabrikanten nekter for at det er feil på flyet, og så skjer det en ulykke til på grunn av samme feil. Man må derfor ikke stole utelukkende på fabrikanten. 

Eksempler:

- Svak låsing av kargodør på DC-10, først en ulykke over Canada uten tap av menneskeliv da flyet greide å nødlande, så mangelfull oppfølging, og et kræsj utenfor Paris med tap av 346 menneskeliv på grunn av samme feil. Etter denne ble det ryddet opp, kargodøren ble redesignet og det var aldri noen flere ulykker relatet til kargodør på DC-10. 

- Enda verre, de famøse 737 Max kræsjene. Først et kræsj i Indonesia med 189 dødsfall i 2018, så et kræsj i Etiopia med 157 dødsfall fem måneder etter den første. Begge kræsjene hadde samme grunn, og i etterkant så viste seg at feilen hadde oppstått i flere tilfeller tidligere, men fanget opp tidlig nok til at det ikke endte opp i en ulykke. Etterforskningen viste hårreisende dårlig sikkerhetskultur hos Boeing. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 timer siden):

Man trør på bremsepedalen inn mot en rundkjøring og det eneste som skjer er masse ABS-lyder mens bilen ruller i samme fart rett mot trafikken i rundkjøringa. Panikken trør til og man trøkker det man er god for på bremsa samtidig som ABS-en slår ut på feilkode og deaktiveres. Heldigvis ingen biler bak. 😛

Joda. Jeg har fått oppleve det et par ganger.

Pussig, jeg har jobbet med bil i flere tiår, og har i perioder fikset defekte ABS system flere ganger i uka, men aldri opplevd at ABS feil har satt ut bremsene. Jeg har faktisk aldri hørt om det en gang, og kan ikke se hvordan det er praksisk mulig. Det kan iallefall ikke skje pga elektronikk eller softwarefeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, AL123 said:

Pussig, jeg har jobbet med bil i flere tiår, og har i perioder fikset defekte ABS system flere ganger i uka, men aldri opplevd at ABS feil har satt ut bremsene. Jeg har faktisk aldri hørt om det en gang, og kan ikke se hvordan det er praksisk mulig. Det kan iallefall ikke skje pga elektronikk eller softwarefeil.

Feil på hastighetssensor og/eller tonering gir ABS-ECU feil signaler som kan få ECU til å tro at hjulene er blokkert ved bremsing når de ikke er det. ABS-pumpe blir aktivert og vanlig bremsing blir da blokkert eller kraftig svekket. Nokså sjeldent og tipper det er mindre vanlig på mer moderne biler. Min var en 1994 Citroen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Feil på hastighetssensor og/eller tonering gir ABS-ECU feil signaler som kan få ECU til å tro at hjulene er blokkert ved bremsing når de ikke er det. ABS-pumpe blir aktivert og vanlig bremsing blir da blokkert eller kraftig svekket. Nokså sjeldent og tipper det er mindre vanlig på mer moderne biler. Min var en 1994 Citroen.

Og hvordan i all verden kan det hindre deg i å bremse? Dersom ABS-ventilene åpner opp, så er jo bremserørene åpne fra hovedsylindre til calipere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, sedsberg said:

Man trør på bremsepedalen inn mot en rundkjøring og det eneste som skjer er masse ABS-lyder mens bilen ruller i samme fart rett mot trafikken i rundkjøringa. Panikken trør til og man trøkker det man er god for på bremsa samtidig som ABS-en slår ut på feilkode og deaktiveres. Heldigvis ingen biler bak. 😛

Joda. Jeg har fått oppleve det et par ganger.

Dette skjer i hovedsak i tilfeller der det rett og slett ikke er noe friksjon mot underlaget. Altså typisk ved underkjølt regn og man ikke innser at man er på blankis.

Har også opplevd at det ikke skjer noe når jeg trykker på bremsen. Selv ikke at ABS slår inn. Det har skjedd når bremseskivene har blitt glasert med is, som kan skje i visse værforhold. Det er lurt å teste bremsene ved kaldt vær når man begynner å kjøre, før man faktisk trenger de. Spesielt på elbiler som bruker bremsene lite. Og enda mer spesielt på biler med store bremser (som dermed bruker lang tid på å bli varme).

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Dette skjer i hovedsak i tilfeller der det rett og slett ikke er noe friksjon mot underlaget. Altså typisk ved underkjølt regn og man ikke innser at man er på blankis.

Har også opplevd at det ikke skjer noe når jeg trykker på bremsen. Selv ikke at ABS slår inn. Det har skjedd når bremseskivene har blitt glasert med is, som kan skje i visse værforhold. Det er lurt å teste bremsene ved kaldt vær når man begynner å kjøre, før man faktisk trenger de. Spesielt på elbiler som bruker bremsene lite. Og enda mer spesielt på biler med store bremser (som dermed bruker lang tid på å bli varme).

Veldig sjeldent med underkjølt regn, is på veien og isete bremseskiver midt på sommeren i 25 varmegrader. Som det var alle gangene jeg var ute for det. Måtte ta sikringen til ABS-pumpa.

Lenke til kommentar

Sandvika, han godt voksne mannen måtte gå inn på passasjerersiden og klatre over til førersiden, kanskje var andre siden blokkert av noen som parkerte for nær. Så han var kanskje temmelig irritert med litt blodtrykk etter det og fikk kanskje ikke satt seg til rette som vanlig,  og tråkket på feil pedal. Alt tyder på feil pedal. At det er elbil er ikke relevant. Moderne biler har systemer som kan forhindre noen ulykker, men ikke alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det ikke er start knapp gjør at det skal mindre til før en slik ulykke skjer. Kommer en borti bremse og girspak så er bilen i drive, treffer du så gass i stedet for bremsepedal så er du ille ute. At det er elbil gjør vel at akselerasjon blir kraftigere og mindre sjanse til å reagere.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
10 hours ago, Svein M said:

At det ikke er start knapp gjør at det skal mindre til før en slik ulykke skjer. Kommer en borti bremse og girspak så er bilen i drive, treffer du så gass i stedet for bremsepedal så er du ille ute. At det er elbil gjør vel at akselerasjon blir kraftigere og mindre sjanse til å reagere.

Volvo XC40 har vel startknapp? 

Er vel forøvrig noen biler nå som ikke lar deg kjøre før beltet er på..

Lenke til kommentar
8 minutes ago, kremt said:

Ikke startknapp

 

Ahh! Elbilvarianten har det ikke nei. Googlet og fikk vel opp hybriden eller no.

Men skal da godt gjøres å trykke inn bremsen og komme borti girspaken samtidig da. Volvoen har jo gammel girspake i midtkonsollen som kansje er lett å dulte borti men de fleste andre nyere biler har jo løsninger som ikke er det.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Ahh! Elbilvarianten har det ikke nei. Googlet og fikk vel opp hybriden eller no.

Men skal da godt gjøres å trykke inn bremsen og komme borti girspaken samtidig da. Volvoen har jo gammel girspake i midtkonsollen som kansje er lett å dulte borti men de fleste andre nyere biler har jo løsninger som ikke er det.

Må man ikke både holde inne bremsa og knappen på girspaken for å få den ut av Park? Man må det på min. Men det er ikke en Volvo da.

Lenke til kommentar
4 hours ago, sedsberg said:

Må man ikke både holde inne bremsa og knappen på girspaken for å få den ut av Park? Man må det på min. Men det er ikke en Volvo da.

Vet ikke med Volvo, men jeg må holde inne bremsa for å få mine to elbiler ut av park så vil tro Volvo (som alltid har kjempet for sikkerhet i bil) og har det sånn.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (32 minutter siden):

Må man ikke både holde inne bremsa og knappen på girspaken for å få den ut av Park? Man må det på min. Men det er ikke en Volvo da.

Ut fra video over så ser det ut til at de bare trykker på bremsen også dytter på gir spaken. Gir spaken har kan flytte mellom girvalget mellom R-N-D. Altså P er noe en kan gå inn i med en knapp, men når en starter så kan en gå direkte fra N til R eller D (N er egentig med P på i det tilfellet).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...