Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er fullstendig valgfritt å benytte seg av autopilot, med de svakhetene den har.

Fantombrems er ikke nødvendigvis noe som oppstår kun ved bruk av autopilot, avhengig av hvilke kjøreassistentsystemer bilen er utstyrt med. Nok en gang avslører du begrenset kunnskap om moderne biler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, del_diablo said:

Lmao
Forskjellen er enorm. Selv i en sprek automat må den fortsatt gire forbi førstegir, den har ikke oppgitt antall hestekrefter uten et spesifikt RPM... og gjerne med uimponerende motorstørrelser. 
 

Forskjellen er overhodet ikke enorm. I hvert fall ikke i en slik grad at det sannsynliggjør "feil pedalbruk" med biler som ukontrollert beveger seg over store avstander. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Så vidt jeg vet er det ingen bekreftede tilfeller av at Tesla akselererer "av seg selv". De gjør det når de får kommando om det, og det er ikke alltid den kommandoen er tilsiktet, men det er ikke det samme som at bilen akselererer av seg selv. Det kan så klart fortsatt være et problem, f.eks hvis det er for enkelt å aktivere ACC, men det er en litt annen problemstilling.

Det virker som du lever i en slags fornektelse fordi du selv kjører en Tesla. Alle oss som kjører elbil er tjent med å finne ut av om det er svakheter ved disse bilene som potensielt er farlig. Det sitter nok langt inne for enhver bilprodusent å bekrefte/innrømme slike feil. Det vil også være vanskelig å bevise for utenforstående at det er tekniske feil ved bilen. 

Vi vet i hvert fall at Volvo har erkjent slike feil ved tilbakekalling av biler, herunder ulykkesbilen i Sandvika. Vi vet at Tesla har hatt enn rekke tilfeller der bilfører har hevdet ukontrollert akselerasjon, for ikke å snakke om fantombremsing som det er flere bekreftede tilfeller av. Audi har også en del tilfeller der bilfører hevder ukontrollert akselerasjon. 

Litt ydmykhet bør være på sin plass. Det er naivt å automatisk tro at alle hendelser skyldes brukerfeil. Det skal bli spennende å se utfallet av etterforskningen i Sandvika. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (På 15.10.2024 den 1:22 PM):

Alle har vel fått med seg ulykken i Sandvika. Dette er imidlertid ikke første gang man hører om lignende hendelser, dvs. der elbilen av seg selv plutselig skyter fart. Dette gjelder for øvrig ikke bare Volvo. Jeg er kjent med flere tilfeller med Audi og Tesla. Det kommer nå stadig flere rapporter om det samme. Politiet er nå i ferd med å se nærmere på disse sakene. 

https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-gransker-flere-biler-for-teknisk-feil-1.17083193

Mange husker kanskje Teslaen som ukontrollert kjørte tvers gjennom Torgallmenningen før kollisjon med en kiosk. Videoen som dokumenterer hendelsen viser at bremselysene var tent under nesten hele ferden. Det kan se ut som han står på bremsen uten at bilen reagerer. Bilfører hevder at bilen var umulig å stoppe. Saken endte med at fører ble dømt for uaktsom kjøring, trolig en feilaktig dom. Retten ville heller ikke utelukke teknisk feil, men endte opp med en sannsynlighetsvurderinger i favør av brukerfeil. 

https://www.vg.no/nyheter/i/onPVA7/retten-om-tesla-krasj-paa-torgallmenningen-mest-sannsynlig-foererfeil

I tidligere hendelser av denne typen har bilførerne slitt med å bli trodd og bli tatt på alvor. Ulykken i Sandvika har i det minste bidratt til holdningsendringer. 

Er det noen her som har lignende opplevelser med sine elbiler, eller er kjent med hendelser av samme type? Jeg er spesielt interessert i temaet, da min datter kjører en Audi Q4 - en biltype som har hatt flere slike tilfeller. Kjører selv en Mercedes EQC og har så langt ikke hørt om lignende for Mercedes. Jeg mistenker at disse problemene er vesentlig større enn hva bilprodusentene vil innrømme og samfunnet er kjent med.  

Det er svært uvanlig, både på elbiler og biler med forbrenningsmotor. Elektronisk gasskontroll er ikke noe nytt verken på el- eller forbrenningsbiler. Jeg hadde det på min gamle "bottom-of-the-range" Mercedes C-klasse fra 2000. Og såkalt "braking-by-wire" har også eksistert i 30+ år. F.eks. har alle eldre Citroëner med hydropnaumatisk hjuloppheng også en slags "brake-by-wire", ved at bremsepedalen kun styrer en ventil som doserer hydraulisk væske til bremsene, mens selve trykket kommer fra den hydrauliske pumpen som drifter både bremser, hjuloppheng og servostyring. Dersom motoren er slått av og backup-akkumulatoren ikke virker, så er bremsene ikke-eksisterende på disse bilene. Gjett hvordan jeg vet det...

Uansett, I så godt som samtlige ulykker hvor bilen gir gass av seg selv, har det vist seg at det har vært brukerfeil, altså feil pedal ble trykket, eller at begge pedalene ble trykket samtidig. Og i de få tilfellene hvor dette ikke var tilfelle har det vært mekaniske feil, f.eks. gasspedal som ble holdt inne av løs gulvmatte, eller noe skrot som havnet bak bremsepedalen så den ikke ble trykket skikkelig inn. Det finnes helt sikkert noen unntak, men de kan nok telles opp på én hånd.

Det eneste "elbil-relaterte" problemet her er den syke akselerasjonen en elbil har. Å trykke på feil pedal på en Tesla kan drepe deg på et øyeblikk, mens om man gjør det på en dieselbil er det ikke sikkert man merker mer enn et lite rykk før man skjønner at man har tråkket feil. I tillegg er det veldig mange nye elbil-eiere som ikke er vant med å kjøre automatgir, som gjerne fører til uventede situasjoner.

I tilfelle med Volvoen på Sandvika Storsenter, så har Volvo hatt "svarte bokser" i bilene sine i flere tiår allerede, så teknikerne skal nok klare å finne ut hva årsaken til akselerasjonen er. Jeg tipper vi snakker brukerfeil her også. Volvo XC40 har en akselerasjon på 0-100 på 4,9 sekunder. Trykker du feil pedal i bånn og får panikk er det veldig lett for at det går til helvete.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kajac said:

I tilfelle med Volvoen på Sandvika Storsenter, så har Volvo hatt "svarte bokser" i bilene sine i flere tiår allerede, så teknikerne skal nok klare å finne ut hva årsaken til akselerasjonen er. Jeg tipper vi snakker brukerfeil her også. Volvo XC40 har en akselerasjon på 0-100 på 4,9 sekunder. Trykker du feil pedal i bånn og får panikk er det veldig lett for at det går til helvete.

Det er bare det at denne Volvo-typen vitterlig har hatt en bekreftet feil med selvakselerasjon. 5000 biler ble tilbakekalt for dette problemet. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Mercruiser said:

Det er bare det at denne Volvo-typen vitterlig har hatt en bekreftet feil med selvakselerasjon. 5000 biler ble tilbakekalt for dette problemet. 

Bilen som kjørte utfor parkeringshuset i Sandvika, ble tilbakekalt og reparert i 2022, bekrefter politiet.

Ifølge politiadvokaten ble bilen inspisert og modifisert i henhold til tilbakekallingen.
– Det skal ha vært en feil ved tetning av noen ledninger, sier Eilertsen og legger til:
– Vi kan ikke si noe mer før vi får de tekniske undersøkelsene fra Statens vegvesen.

https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-bekrefter-at-bilen-ble-tilbakekalt-1.17063478

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Kajac said:

I tilfelle med Volvoen på Sandvika Storsenter, så har Volvo hatt "svarte bokser" i bilene sine i flere tiår allerede, så teknikerne skal nok klare å finne ut hva årsaken til akselerasjonen er. Jeg tipper vi snakker brukerfeil her også. Volvo XC40 har en akselerasjon på 0-100 på 4,9 sekunder. Trykker du feil pedal i bånn og får panikk er det veldig lett for at det går til helvete.

Amen

Lenke til kommentar
5 hours ago, sverreb said:

Det var påstanden om automatisk fartstilpassing jeg primært svarte på.

Jeg har ingen anelse om hvilket system som skaper problemer for teslaer, jeg har ingen problemer i min (BMW) med plutselige nedbremsinger selv om den har alle disse funksjonene. Så jeg kjøper ikke at disse systemene nødvendigvis er defekte.

De er ikke nødvendigvis defekte, men alle kamere baserte systemer er i prinsipp defekte, og kan aldri fikses uten å pare det med f.eks radar. Hva BMW bruker vet jeg ikke, men Tesla av nyere fabrikat bruker bare kamera.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
8 minutes ago, likferd said:

De er ikke nødvendigvis defekte, men alle kamere baserte systemer er i prinsipp defekte, og kan aldri fikses uten å pare det med f.eks radar. Hva BMW bruker vet jeg ikke, men Tesla av nyere fabrikat bruker bare kamera.

Når Tesla brukte radar var problemet med plutselig nedbremsing mye større...

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (3 timer siden):

Det er bare det at denne Volvo-typen vitterlig har hatt en bekreftet feil med selvakselerasjon. 5000 biler ble tilbakekalt for dette problemet. 

Ja, men så vidt jeg vet har de ikke gått ut med hvorfor de selvakselererte. Så det behøver ikke å ha noe som helst med verken at det er en elbil å gjøre, eller dens drive-by-wire-system. Det kan like gjerne være et deksel som kiler gasspedalen fast, som på Cybertruck.

Lenke til kommentar

Har det vært mange tilfeller av uønsket akselerasjon der det ikke har ført til noen ulykke? Jeg kan ikke si jeg har hørt om noen. Det vil naturlig nok ikke bli like store nyhetsoppslag her. Men man skulle tro at for hver ulykke er det mange ikke-ulykker og nestenulykker. I utgangspunktet burde dette kunne skje i alle mulige trafikksituasjoner, kjøring på motorvei, småveier, parkering, stopp, start, køkjøring osv. Og i varierende grad eller varighet. 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (8 timer siden):

 

Vi vet i hvert fall at Volvo har erkjent slike feil ved tilbakekalling av biler, herunder ulykkesbilen i Sandvika. Vi vet at Tesla har hatt enn rekke tilfeller der bilfører har hevdet ukontrollert akselerasjon, for ikke å snakke om fantombremsing som det er flere bekreftede tilfeller av. Audi har også en del tilfeller der bilfører hevder ukontrollert akselerasjon. 

 

Det tror jeg faktisk ikke er riktig. Jeg kjenner iallefall ikke til at det har vært noen faktiske hendelser med uønsket akselerasjon på Volvo XC/C40. Odsen for at det skal kunne skje er utrolig lav, omtrnt på linje med det man ser av sikkeretstenkning i flyindustrien, hvilket sier litt om Volvos ekstreme tilnærming til sikkerhet. Jeg vil faktisk påstå at det er mindre sjangs for uønsket akselerasjon fra en XC/C40 enn fra hvilken som helst bilmodell som eksisterte for 20 år siden. Hva gjelder Teslasakene så er jeg ikke helt oppdatert, men jeg kjenner ikke til noen saker med noen biler der man har kunnet dokumentere uønsket akselerasjon. I dag er det heller ikke spesiellt vanskelig for vegmyndigheter å etterforske slike saker, da kjøretøyenes sorte bokser dokumenterer de fleste av bilens driftsparametre.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 timer siden):

Enda mer udokumentert trolling fra deg.

Uansett så har ingenting av det du nevner noen relevans til at drivlinjen er elektrisk.

Hva er greia med å betegner alle svar du ikke like som trolling? Dersom dette skulle kunne kategoriseres som trolling, så burdeiallfal et par av følgende faktorer være tilstede:

1. Vedkommende måtte ha kommet med påstander som er beviselig feilaktige. 2 Brukeren måtte ha skjønt selv at de var feilaktige. 3. Intensjoner om å ødelegge flyten idebatten ved å komme med tullekommentarer. 

Dersom du skal kunne kalle motdebattanter for troll, så bør du som et minimum ha såpass kunnskap at du kan forklare hvorfor det de sier er feil. Slik argumentene er her, så fremstår du fktisk mer som et troll enn motdebatanten da han har rett i at elbil kommer med en del nye problemstillinger.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (11 timer siden):

 F.eks det dødsfallet i Bærum, om det er en teknisk svikt som er årsaken så sitter nok langt inne for Volvo å innrømme at dette ev. er tilfelle.

Da vet du ikke helt hvordan Volvo og vegmyndighetene jobber. For det første vil Volvo neppe være en aktiv del av en slik etterforskning i Norge, og de vil trolig heller ikke få tilgang til dataene fra bilen. For det andre, Volvo har et egen døgnbemannet etterforskningsteam som inneholder leger, ingeniører kirurger etc som sendes ut til alle alvorlige ulykker dersom de skjer i Sverige. Det har de gjort siden tidlig 70-tall, og de har bygget opp en database med over 40.000 real life ulykker. Det er en av grunnene til at Volvo trolig er verdens sikreste biler, og tanken at disse folkene skulle på noen måte forsøke å fuske med disse dataene er helt absurd. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 15.10.2024 den 5:46 PM):

Det er relativt mye alvorlige feil med den automatiske kjøreassistansen og andre ting på biler i dag. Bilen napper plutselig rattet ut av hendene dine og man rekker ikke hente bilen inn igjen før man er i grøften eller sitter i grillen på en møtende bil. Fantombremsing er også livsfarlig.

 

Det er litt viktig å ikke blande førerstøttesystemer inn i det som tråden egentlig handler om. Det er ikke veldig stor forskjell på basissystemene i en bil i dag kontra for 20-25 år siden.   Ja, førerstøttesystemer er fremdeles rimelig upålitelige og har sikkerhetsutfordringer, både pga at de utfører komplekse operasjoner, fordi de er online og fordi de ligger på kraftige computere med flere lag software.

Det er imidlertid ikke førerstøttecomputere som kontrollerer bilen. Motor, bremser, styring, fjæring, ESP etc er fremdeles ivaretatt av desentraliserte embedded systemer med begrenset softwaremengde. Førerstøttesystemene kan sende en begrenset mengde og type kommandoer til disse embeddedsystemene, men de kan ikke overta bilen på noen måte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...