Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

del_diablo skrev (5 timer siden):

Lmao
Forskjellen er enorm. Selv i en sprek automat må den fortsatt gire forbi førstegir, den har ikke oppgitt antall hestekrefter uten et spesifikt RPM... og gjerne med uimponerende motorstørrelser. 
 

Det har forsåvidt ikke el biler heller maks effekt kommer gjerne ved 50-60km/h avhengig av gear utveksling. Fullt moment får man derimot fra null

En forskjell kan også være at alle automat biler har kryp. Det betyr at du må holde på bremsen når du setter bilen i gear og man vil som regel holde foten på bremsen ved rygging. På min bil må eg sette gear i B modus for å manøvrere med en pedal. I revers går det ikke. Er ikke sikker på om alle el biler gjør det. Poenget er at gir man gass i revers på en el bil kan man få effekten av at den akselererer så hardt at man trykker gass lenger inn. Vil tro at det er grunnen til at det ikke er mulig med en pedal i revers på min. Man må regulere farten med bremsen ved normal rygging. Også forover om man står i drive

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feilen med elbilene er at feilen ofte er sporadisk og ikke kan spores. Dette er noe alle med elbil er klar over. Plutselig forsvinner eller fryser speedometeret for deretter å komme tilbake ved en restart. Andre komponeneter kan nok også oppføre seg på denne måten, og det blir helt naturlig å tro at dette også kan ramme gass, bremsefunksjon, gearvelger osv.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Feilen med elbilene er at feilen ofte er sporadisk og ikke kan spores. Dette er noe alle med elbil er klar over. Plutselig forsvinner eller fryser speedometeret for deretter å komme tilbake ved en restart. Andre komponeneter kan nok også oppføre seg på denne måten, og det blir helt naturlig å tro at dette også kan ramme gass, bremsefunksjon, gearvelger osv.

Jeg hadde en bensinbil der styringa sluttet å virke. Hjalp med restart. I hvert fall ei stund, inntil det ble permanent feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trulss said:

Feilen med elbilene er at feilen ofte er sporadisk og ikke kan spores. Dette er noe alle med elbil er klar over. Plutselig forsvinner eller fryser speedometeret for deretter å komme tilbake ved en restart. Andre komponeneter kan nok også oppføre seg på denne måten, og det blir helt naturlig å tro at dette også kan ramme gass, bremsefunksjon, gearvelger osv.

Hva? Alle med elbil?

Etter 260k km med Model X har jeg aldri opplevd noen SW-feil med speedometer eller noen andre systemer som kreves for å kjøre. Det verste er at infotainment systemet har resatt seg noen ganger under kjøring, og da mister man lyd-systemet i kanskje 1 minutt. (Altså ingen varsellyder, blinklyslyd, osv.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Feilen med elbilene er at feilen ofte er sporadisk og ikke kan spores. Dette er noe alle med elbil er klar over. Plutselig forsvinner eller fryser speedometeret for deretter å komme tilbake ved en restart. Andre komponeneter kan nok også oppføre seg på denne måten, og det blir helt naturlig å tro at dette også kan ramme gass, bremsefunksjon, gearvelger osv.

Enda mer udokumentert trolling fra deg.

Uansett så har ingenting av det du nevner noen relevans til at drivlinjen er elektrisk.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

Det har forsåvidt ikke el biler heller maks effekt kommer gjerne ved 50-60km/h avhengig av gear utveksling. Fullt moment får man derimot fra null

En forskjell kan også være at alle automat biler har kryp. Det betyr at du må holde på bremsen når du setter bilen i gear og man vil som regel holde foten på bremsen ved rygging. På min bil må eg sette gear i B modus for å manøvrere med en pedal. I revers går det ikke. Er ikke sikker på om alle el biler gjør det. Poenget er at gir man gass i revers på en el bil kan man få effekten av at den akselererer så hardt at man trykker gass lenger inn. Vil tro at det er grunnen til at det ikke er mulig med en pedal i revers på min. Man må regulere farten med bremsen ved normal rygging. Også forover om man står i drive

Man kan skru kryp av/på på Tesla. Jeg kjører med det på. Er enig i at det kan være litt skummelt uten. Vil mye heller ha foten på bremsen enn gassen når jeg manøvrerer på parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Hva? Alle med elbil?

Etter 260k km med Model X har jeg aldri opplevd noen SW-feil med speedometer eller noen andre systemer som kreves for å kjøre. Det verste er at infotainment systemet har resatt seg noen ganger under kjøring, og da mister man lyd-systemet i kanskje 1 minutt. (Altså ingen varsellyder, blinklyslyd, osv.)

Og så har vi den irriterende fantombremsingen som trolig har skapt flere ulykker allerede. Det er uansett den som kjører bak som får skylden, så dette er vel ikke noe å bry seg om?

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

OK, det er fullstendig valgfritt å benytte seg av autopilot og TACC, med de svakhetene de har.

Ja, det er fullstendig valgfritt å kjøpe seg en bil hvor cruise control ikke fungerer som den skal. Denne valgfriheten betinger imidlertid at man blir opplyst før kjøp, og det skjer ikke såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

OK, det er fullstendig valgfritt å benytte seg av autopilot og TACC, med de svakhetene de har.

Niks. Fra 2024 er fantombrems obligatorisk ved EU lov på nye biler. Jeg mener nødbrems. Også automatisk fartstilpasning.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
1 minute ago, likferd said:

Niks. Fra 2024 er fantombrems obligatorisk ved EU lov på nye biler. Jeg mener nødbrems. Også automatisk fartstilpasning.

Nei, det som er obligatorisk er et varsel om man kjører over observert fartsgrense. Det er ikke obligatorisk å ha et system med intervensjon.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, sverreb said:

Nei, det som er obligatorisk er et varsel om man kjører over observert fartsgrense. Det er ikke obligatorisk å ha et system med intervensjon.

Du blander med IAS, som er et helt annet defekt produkt. Nødbrems, eller AEB, ble obligatorisk samtidig. Det er AEB som fører til fantombrems (og har gjort det i årevis på blant annet Tesla før det ble obligatorisk). IAS bare plager vettet av deg.

Man skulle tro EU parliamentet gikk sammen for å lovfeste så mange defekte beta produkter de bare klarte. "Lane assist" greide de også lovfeste, og den er minst like ubrukelig på norsk bygdeveier.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
9 minutes ago, likferd said:

Du blander med IAS, som er et helt annet defekt produkt. Nødbrems, eller AEB, ble obligatorisk samtidig. Det er AEB som fører til fantombrems (og har gjort det i årevis på blant annet Tesla før det ble obligatorisk). IAS bare plager vettet av deg.

Man skulle tro EU parliamentet gikk sammen for å lovfeste så mange defekte beta produkter de bare klarte. "Lane assist" greide de også lovfeste, og den er minst like ubrukelig på norsk bygdeveier.

Det var påstanden om automatisk fartstilpassing jeg primært svarte på.

Jeg har ingen anelse om hvilket system som skaper problemer for teslaer, jeg har ingen problemer i min (BMW) med plutselige nedbremsinger selv om den har alle disse funksjonene. Så jeg kjøper ikke at disse systemene nødvendigvis er defekte.

Lenke til kommentar

Norske elbileiere er jo f. meg religiøse, kan dere ikke bare nyte at dere har fått kjøpt en luksusbil uten å betale moms engang?

Dette er jo som når jeg sa at Cybertruck ikke kom til å bli lansert på det europeiske markedet, folk som hadde betalt inn depositumet ble jo fly forbanna og jeg fikk huden full av hvor feil jeg tok.

Realiteten er at vi nå har sett flere tilfeller hvor bilene akselerer av seg selv, blant annet Volvo og Tesla. Dette er dog ikke et så stort problem at det utgjør en signifikant økt risiko relatert til elbiler kontra biler med forbrenningsmotor slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, freedomseeker said:

Realiteten er at vi nå har sett flere tilfeller hvor bilene akselerer av seg selv, blant annet Volvo og Tesla. Dette er dog ikke et så stort problem at det utgjør en signifikant økt risiko relatert til elbiler kontra biler med forbrenningsmotor slik jeg ser det.

Så vidt jeg vet er det ingen bekreftede tilfeller av at Tesla akselererer "av seg selv". De gjør det når de får kommando om det, og det er ikke alltid den kommandoen er tilsiktet, men det er ikke det samme som at bilen akselererer av seg selv. Det kan så klart fortsatt være et problem, f.eks hvis det er for enkelt å aktivere ACC, men det er en litt annen problemstilling.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Så vidt jeg vet er det ingen bekreftede tilfeller av at Tesla akselererer "av seg selv". De gjør det når de får kommando om det, og det er ikke alltid den kommandoen er tilsiktet, men det er ikke det samme som at bilen akselererer av seg selv. Det kan så klart fortsatt være et problem, f.eks hvis det er for enkelt å aktivere ACC, men det er en litt annen problemstilling.

Forsåvidt enig. Det er dog vanskelig å bevise/konkludere om det er brukerfeil eller en teknisk svikt. Man er også ofte avhengig av de undersøkelsene produsenten gjør, noe som ikke er ideelt. F.eks det dødsfallet i Bærum, om det er en teknisk svikt som er årsaken så sitter nok langt inne for Volvo å innrømme at dette ev. er tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...