Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Mercruiser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo stor sannsynlighet for at bremsene brant opp som følge av at bilen kjørte i 180 kmh med bremser og gass på for fullt. Sjekk video, det er omtalt etter bare 3 minutter.
Sjåføren var ansatt i politiet som 'vehickle inspector', altså lite trolig at dette var brukerfeil.

Lenke til kommentar

Om man kjører i 180 km/t og trykker inn bremsen maks, så stopper bilen, så fremt den ikke allerede har en alvorlig funksjonsfeil på bremsene.

Det høres mest ut som et selvmord, i tilfellet du nevner. Man kan brenne opp bremsene ved å ikke legge på full bremseeffekt, og heller legge på litt bremser slik at man fortløpende klare dumpe varme inn i bremsene. (Kan nevnes at dette er mye vanskeligere å få til på moderne biler. Jeg mener de fleste bilene der man trykker inn både brems og gass vil strupe effekten helt.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er relativt mye alvorlige feil med den automatiske kjøreassistansen og andre ting på biler i dag. Bilen napper plutselig rattet ut av hendene dine og man rekker ikke hente bilen inn igjen før man er i grøften eller sitter i grillen på en møtende bil. Fantombremsing er også livsfarlig.

Så er det enda mer av softwarefeilene som ødelegger opplevelsen. Manglende fjernstyring av varme og lading, plingelinger som gjør at må ta synet fra veien for å få skrudd de av. Treg hurtiglading på vinter (og sommer). For høyt strømforbruk som følge av ukontrollerbar batterivarming. Display som går i svart. Plutselig neddugging innvendig.

Og alle verkstedbesøkene for å utbedre stab-stag, software, ladetrøbbel, batteribytte og andre reklamasjoner tar mye tid. Jeg synes kanskje ikke en ny elbil står helt til forventningene kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Hårek said:

Ser ut som du ikke har tenkt å se på videoen jeg referer til, du bare spekulerer fritt i eget hode. 

Du kan ikke forvente at noen ser en time med video for å forsøke finne utav poenget ditt.

Jeg er godt kjent med Toyota saken. Har sett en del om det før, og det er ganske klart at det meste var en form for massehysteri. (Og bare for å nevne det - jeg er *ikke* en fan av Toyota. Et av få bilmerker som jeg ikke kunne tenke meg å eie.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Inspirert av tråden tok jeg en tur ut i bilen for å teste. En 2023 Tesla Y. Så fort jeg rører bremsen så kobles gasspådraget helt ut. Klarte ikke på noen måte å få gass og brems samtidig. Kan trykke gassen helt til bunns, raskt eller tregt. Om jeg holder gassen helt inne og slipper bremsen, så rampes pådraget kontrollert opp. Så en slik bil vil ikke skyte i vei når alt er i orden, i hvert fall. Men gudene vet hva som kan skje ved en teknisk feil.

Jeg kjenner ikke den tekniske løsningen på hvordan signalet fra gasspedalen går inn til elektronikken. Men jeg ville tro det styres av både hardware og software. Signalet kan blokkeres fra å nå fram når bremsen røres, i tillegg til at software hindrer videre pådrag. Bremsen bør kunne overvåkes både på signal til bremselys og trykk.

Jeg har prøvd å kjøre BMW i3 i servicemodus, med antispinn og ABS utkoblet. Den spinner seg lett løs fra underlaget. Det er massevis av krefter og bunndrag. Enda mer på mange andre biler som Tesla, XC40 etc. Hvorfor er det aldri ulykker der bilene spinner ukontrollert? Det må jo bety at signalet blir påvirket før antispinn. Om det var etter styreelektronikken men før motorkontrollerne, så burde det vært tilfeller både av hjulspinn, og at biler med 4WD spinner på kun én av akslingene. Og for hver bil som gir full gass ukontrollert burde det være en som gjør det motsatte. Altså gi null gass og stoppe. Det ville være det logiske om det er feil på gasspedal eller lesingen av signalet fra denne. Nå kan det jo hende dette skjer også, for alt jeg vet. Det blir neppe nyhetsoppslag om en XC40 stopper langs veien.

Kanskje det burde være logging av gass og brems av et uavhengig tredjeparts-system? Ferdsskriver for bil. Jeg holder en knapp på pedalforvirring. Jeg har opplevd det selv, uten at det skjedde noe mer enn at kona lurte på hva i huleste jeg holdt på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke det er helt utenkelig at både software og hardware kan påvirkes av feks. kulde, fukt, spenningsendringer i strømforsyning, tregheter ved re-start eller update osv. Faktisk er jeg forundret over at det ikke skjer oftere enn det gjør. Litt hikke i elektroniske komponenter er vi vant til fra pc, mobil, TV og andre ting.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Dette er ASIL D software. Å si at det er alltid feil i software er en overforenkling. Sterkt sikkerhetskritisk kode som det som styrer kritiske kjøretøysystemer er veldig grundig testet. Denne koden kjører også på uavhengig ASIL D hardware som gjerne innebærer lockstep CPU* design feilkorrigerende minne og busser  samt kodepraksiser som å lese samme verdi flere ganger (Se ISO 26262)  for å sikre seg mot transiente feil. Det er da heller ikke mange millioner kodelinjer her. Disse systemene må holdes små for å kunne verifiseres og kjører i isolerte systemer langt fjernet og totalt uvhengig fra de ikke-kritiske kjøretøysystemene som infotainment o.l. 

Å sammenligne med ikke-sikkerhetskritisk konsumersoftware som en apple-TV bærer veldig feil avgårde.

*)  To CPU som kjører samme kode og sammenligner resultater i hardware

Å hevde compliance er en ting. Toyota hevdet også ISO 26262 compliance (til tross for over 80.000 MISRA-feil), men det er ikke alltid en skuddsikker garanti for at de har den nødvendige kvaliteten som trengs for å hindre ulykker.

Dessverre så ser man fort at det dukker opp snarveier og juksing straks man mister den kulturen og stoltheten man hadde for sikkerheten sin, og ingeniørene er under et stort press fra øvre ledelse om å levere stadig mer software. Standarder er bare verktøy for å imøtekomme direktiver, men ekte sikkerhet er kultur.

Boeing er et godt eksempel på et selskap som en gang hadde sikkerhet som solid kultur, frem til kulturen ble forvitret og compliance bare ble til en boks de må sjekke av. Konsekvensen er massive søksmål som etterprøver compliance, og et elendig rykte.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
5 hours ago, Mercruiser said:

Kan ikke se noen god grunn for at elbiler er mer utsatt for "pedalforvirring" enn andre biler

Vis bilen klarer 0-100 på 3,5 sekunder.... hva tror du skjer vis du trykker ned feil pedal... det går 1 sekund: du får panikk.... og panikkreaksjonen er å trykke ned gassen enda hardere... hva tror du skjer?
Den sterke elbilen er ikke "mer utsatt", men marginen vis du reagerer feil er lavere. Det blir noe helt annet når du fysisk må gire ut av førstegir for å få nok moment til sterk akselerasjon, og farten topper ut veldig etter hvilket gir du velger. 

Det er litt som at sportsbiler er plaget med at folk "mister kontrollen", og der gikk det med en folkemengde. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, del_diablo said:

Vis bilen klarer 0-100 på 3,5 sekunder.... hva tror du skjer vis du trykker ned feil pedal... det går 1 sekund: du får panikk.... og panikkreaksjonen er å trykke ned gassen enda hardere... hva tror du skjer?
Den sterke elbilen er ikke "mer utsatt", men marginen vis du reagerer feil er lavere. Det blir noe helt annet når du fysisk må gire ut av førstegir for å få nok moment til sterk akselerasjon, og farten topper ut veldig etter hvilket gir du velger. 

Det er litt som at sportsbiler er plaget med at folk "mister kontrollen", og der gikk det med en folkemengde. 

Nå som AI er mer og mer involvert så vet bilene når det ikke er lurt å gi full gass.
Om jeg står med fronten mot en vegg med min bil og gir full gass vil den ikke gjøre det (ifølge denselv - har ikke tenkt å prøve) men når Tesla lanserte obstacle aware acceleration i en oppdatering sank vel feil pedal ulykkene med Tesla sine biler drastisk iallefall og jeg håper de andre bilmerkene og har slik funksjon i dag.

Forøvrig kunne jeg gi gass og brems samtidig på VW ID.4 og når jeg testa en slik. Ble litt overasket når bilen prøvde å burne. 
Men kansje dette er ordnet i senere oppdateringer. Det er noen år siden.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, del_diablo said:

sportsbiler er plaget med at folk "mister kontrollen", og der gikk det med en folkemengde.

Det går mer på sære kjøreegenskaper og ikke at det er en "sportsbil". En Mustang er en muskelbil, eller pony-bil, ikke sportsbil. Det går nok litt på eierne av dem også og deres oppførsel der de skal tøffe seg. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Nå som AI er mer og mer involvert så vet bilene når det ikke er lurt å gi full gass.
Om jeg står med fronten mot en vegg med min bil og gir full gass vil den ikke gjøre det (ifølge denselv - har ikke tenkt å prøve) men når Tesla lanserte obstacle aware acceleration i en oppdatering sank vel feil pedal ulykkene med Tesla sine biler drastisk iallefall og jeg håper de andre bilmerkene og har slik funksjon i dag.

Man kan bli reddet av aktiv sikkerhet med litt flaks, men de systeme kan man ikke stole på, de kan bare være en backup. Diverse former for aktiv nødbremsing er ganske vanlig i mange biler men de feiler for ofte. Kamera er passive og avhengige av uetterettelige NN systemer og feilidentifiserer alt for ofte (Særlig når det de ser ikke er et vanlig veimiljø), radar kan bare se objekter i bevegelse, ultralyd har kort rekkevidde og lidar er for lite utbredt.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (13 timer siden):

Det er relativt mye alvorlige feil med den automatiske kjøreassistansen og andre ting på biler i dag. Bilen napper plutselig rattet ut av hendene dine og man rekker ikke hente bilen inn igjen før man er i grøften eller sitter i grillen på en møtende bil. Fantombremsing er også livsfarlig.

Så er det enda mer av softwarefeilene som ødelegger opplevelsen. Manglende fjernstyring av varme og lading, plingelinger som gjør at må ta synet fra veien for å få skrudd de av. Treg hurtiglading på vinter (og sommer). For høyt strømforbruk som følge av ukontrollerbar batterivarming. Display som går i svart. Plutselig neddugging innvendig.

Og alle verkstedbesøkene for å utbedre stab-stag, software, ladetrøbbel, batteribytte og andre reklamasjoner tar mye tid. Jeg synes kanskje ikke en ny elbil står helt til forventningene kvalitetsmessig.

Høres ut som om du burde slutte å kjøpe elbiler fra Bangladesh. Makan til synsing og svartmaling... Skulle nesten tro det var trolling du drev med.

Hvilke konkrete modeller er det du mener som er utsatt for disse livsfarlige situasjonene? Link gjerne til dokumenterte hendelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, del_diablo said:

Vis bilen klarer 0-100 på 3,5 sekunder.... hva tror du skjer vis du trykker ned feil pedal... det går 1 sekund: du får panikk.... og panikkreaksjonen er å trykke ned gassen enda hardere... hva tror du skjer?
Den sterke elbilen er ikke "mer utsatt", men marginen vis du reagerer feil er lavere. Det blir noe helt annet når du fysisk må gire ut av førstegir for å få nok moment til sterk akselerasjon, og farten topper ut veldig etter hvilket gir du velger. 

Det er litt som at sportsbiler er plaget med at folk "mister kontrollen", og der gikk det med en folkemengde. 

Ser ut som du mangler erfaring med hvordan en elbil oppfører seg. Forskjellen mot en automatgiret fossilbil er ikke så stor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...