Gå til innhold

Alvorlig feil på elbil - hvor vanlig er det?


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (3 minutter siden):

Ok, så det er 2 induktive sensorer som sender sinussignal. Det var da enda godt 🙂 

Med forskjellig spenning ut slik at det skal godt gjøres å ha en uoppdaget feil på sensor. Som sagt. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Med forskjellig spenning ut slik at det sSom sagtkal godt gjøres å ha en uoppdaget feil på sensor. Som sagt. 

Som sagt, Volvos løsning har enda mer redundans, men ga alikevel en recall på 5000 biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Som sagt, Volvos løsning har enda mer redundans, men ga alikevel en recall på 5000 biler.

Det har du ikke sagt til meg. Forklar gjerne, og forklar gjerne hva som er problemet med tesla sin sensor slik at den ikke er til å stole på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 12.11.2024 den 3:45 PM):

Når vi observerer feil med dødelig utgang  vi gjøre tiltak slik at samme feil ikke skjer igjen.

Det er helt umulig å sikre seg mot alle mulige "freak accidents". Det er heller ikke ønskelig. Det vil alltid være en viss risiko ved å leve. 

Man kan bli truffet av lynet ved å gå ut. Så løser man det slik som her, ved å stenge en lysløype. Som trolig fører til at mange får mindre mosjon enn de ellers ville fått. Bare fordi man måtte gjøre tiltak. https://www.nrk.no/stor-oslo/stenger-lysloype-etter-mistenkelig-dodsfall-1.17002147

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Det har du ikke sagt til meg. Forklar gjerne, og forklar gjerne hva som er problemet med tesla sin sensor slik at den ikke er til å stole på?

Det har jeg skrevet, men jeg har ikke skrevet at Tesla ikke sin ikke er til å stole på. Tesla har aldri laget en gasspedal, og bruker nok en løsning som er vanlig i markedet. På tidlige modeller mener jeg de lånte Ford sine, mens denne sikkert er fra Bosch, Valeo, KSR eller en av de andre store leverandørene av sånt utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Det har jeg skrevet, men jeg har ikke skrevet at Tesla ikke sin ikke er til å stole på. Tesla har aldri laget en gasspedal, og bruker nok en løsning som er vanlig i markedet. På tidlige modeller mener jeg de lånte Ford sine, mens denne sikkert er fra Bosch, Valeo, KSR eller en av de andre store leverandørene av sånt utstyr. 

Ja de er ikke selvforsynt enda så det er stor kjangs til at denne er laget av en av de leverandørene ja.

Ok, så du har skrevet det. Hvor da? Ca sidetall så skal jeg gi det ett søk? Sist jeg leste i fra motor eller hva det var påsto "eksperten" at de brukte potensiometer, i entall... Forhåpentligvis stemmer ikke dette både pga manglende redundans samt eldgammel teknologi som er utsatt for feil over tid. I motsetning til berøringsfritt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja de er ikke selvforsynt enda så det er stor kjangs til at denne er laget av en av de leverandørene ja.

Ok, så du har skrevet det. Hvor da? Ca sidetall så skal jeg gi det ett søk? Sist jeg leste i fra motor eller hva det var påsto "eksperten" at de brukte potensiometer, i entall... Forhåpentligvis stemmer ikke dette både pga manglende redundans samt eldgammel teknologi som er utsatt for feil over tid. I motsetning til berøringsfritt. 

Som jeg skrev, direkte til deg for en time siden, så har Volvos pedal, hvis jeg husker rett (det er et par år siden jeg leste denne kampanjen fra Volvo) et digitalt og et analogt signal som rutes forskjellig frem til kontroller, der signalene sammenlignes. Dersom det er avvik mellom signalene velges den laveste verdien.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev, direkte til deg for en time siden, så har Volvos pedal, hvis jeg husker rett (det er et par år siden jeg leste denne kampanjen fra Volvo) et digitalt og et analogt signal som rutes forskjellig frem til kontroller, der signalene sammenlignes. Dersom det er avvik mellom signalene velges den laveste verdien.

Altså, har de to signal som er ulike. Som Tesla. Altså, redundans er lik. Så kan en jo diskutere om valget av målemetode og signal er bedre men det er fortsatt 2 på begge to. 

Forøvrig helt motsatt av hva den semco eksperten snakket om i artikkelen der det var snakk om ett potensiometer slik jeg husker den. 

Men, om det er rett som du sier tenker jeg at både tesla og volvo sin løsning høres forsvarlig ut. Uten at jeg har gått i detaljene på volvo sin løsning. Og som du også nevnte er det mulig at de begge kommer i fra samme underleverandør som feks bosch. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et nytt moment, "12 volts-hypotesen", artikkel hos TV2 på Fredag. Utdrag: 
Amerikanske myndigheter har gjenåpnet etterforskning mot Tesla på bakgrunn av ny informasjon. En plausibel forklaring på hvorfor plutselig uintendert akselerasjon kan skje er lansert, ifølge Sintef. 
...spesielt ved lav hastighet og når man dreier på rattet, som ved parkering.
Når servomotoren trekker mye strøm, kan det oppstå et spenningsfall som gjør at 5V-regulatoren ikke kan kompensere, noe som fører til feilkalibrering av 12V-systemet. Feilkalibreringen gir en kort spenningstopp. Dette kan få systemet til feilaktig å registrere at gasspedalen er trykket ned, noe som gir utilsiktet brå akselerasjon der bilens hoved batteri koples inn. 
Årsaken til at Tesla tilsynelatende er overrepresentert er at det er en veldig tung bil som krever stor spenning til servosystemet.
Kilde: SINTEF

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 time siden):

Et nytt moment, "12 volts-hypotesen", artikkel hos TV2 på Fredag. Utdrag: 
Amerikanske myndigheter har gjenåpnet etterforskning mot Tesla på bakgrunn av ny informasjon. En plausibel forklaring på hvorfor plutselig uintendert akselerasjon kan skje er lansert, ifølge Sintef. 
...spesielt ved lav hastighet og når man dreier på rattet, som ved parkering.
Når servomotoren trekker mye strøm, kan det oppstå et spenningsfall som gjør at 5V-regulatoren ikke kan kompensere, noe som fører til feilkalibrering av 12V-systemet. Feilkalibreringen gir en kort spenningstopp. Dette kan få systemet til feilaktig å registrere at gasspedalen er trykket ned, noe som gir utilsiktet brå akselerasjon der bilens hoved batteri koples inn. 
Årsaken til at Tesla tilsynelatende er overrepresentert er at det er en veldig tung bil som krever stor spenning til servosystemet.
Kilde: SINTEF

 

Det er nettopp "uforklarlig hikke i systemet" som ikke kan forklares. Alle elbileiere vet at dette eksisterer, og mannen som ble intervjuet i nyhetsinnslaget har helt rett.

Akkurat som med 12-volts feil og ladetrøbbel hos enkelte fabrikanter tror jeg det ofte brukes like underleverandører til releer og annet som fører til samme feil hos flere fabrikanter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...