AtterEnBruker Skrevet lørdag kl 13:03 Del Skrevet lørdag kl 13:03 Jeg håper Taiwan følger med og forbereder et solid forsvar. Sjøminer, ubåter, langdistanse-artilleri, hele pakka. 1 Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet lørdag kl 17:09 Del Skrevet lørdag kl 17:09 JK22 skrev (4 timer siden): Dermed kan de store havgående ferjene - som bygges med europeisk ekspertise og med tyskproduserte maskineri Sikker på at de har tysk maskineri? Kineserne fikk ikke tyske maskiner til ubåten som Thailand hadde bestilt. https://www.eurasiantimes.com/royal-snub-for-chinese-submarine-bangkok-pulls-out-of-deal/ Men det kan jo gjelde bare militær fartøy. Lenke til kommentar
JK22 Skrevet lørdag kl 18:35 Del Skrevet lørdag kl 18:35 halnes1 skrev (1 time siden): Sikker på at de har tysk maskineri? Kineserne fikk ikke tyske maskiner til ubåten som Thailand hadde bestilt. https://www.eurasiantimes.com/royal-snub-for-chinese-submarine-bangkok-pulls-out-of-deal/ Men det kan jo gjelde bare militær fartøy. Å ja, som denne artikkelen nevner har de store havgående ferjene pålitelige maskineri fordi de kinesiske er ikke lik god i spørsmål om kvalitet. Som kom fra Tyskland som dominere verdensmarkedet for store skipsmaskineri. Lenke til kommentar
JK22 Skrevet lørdag kl 18:57 Del Skrevet lørdag kl 18:57 En av disse brolektene er enormt; 185 meter lang - og broseksjonen som er trukket inn over midtskips, ser ut til å være hele 150 meter lang som gjør den meget lang når den er utstrakt; trolig 300-320 meter. Det er tydelig at når en brolekter kom ut på åpen sjø under slep eller for egne maskin, vil broen hvilt midtskips inntil den løftes og settes ut over den ene enden. Den ene lekteren var bare 108 meter lang, med 133 meter lang bro, trolig et testfartøy. Dette er ganske oppfinnsomt, som kom som en stor overraskelse på militærsobservatører som hadde hittil trodd en "tradisjonell" landsettingsoperasjon ville hendt med tradisjonelle landingsfartøyer. Du kan se et slags "hangarskip" øverst opp på bildet, som har lenge forvirret observatører som mente dette kan være et øvelsesfartøy for bruk av dronefly og helikoptre. Den har hele tre "islands" eller overbygninger. Kineserne virker helt oppslukt av ideen om dronehangarskip, de har allerede sjøsatt to store katamaranskip for kystnære operasjoner for bruk av VSTOL eller STOL dronefly. Chinese Naval Developments 2024 - Part 2: Subs, support, industry De bygger og sjøsette så mange krigsskip at det er skremmende; man må helt tilbake til Flåteprogrammet i 1941-45 i USA for å finne liknende. De hadde kunne gjøre det ved å bli verdens største skipsbyggernasjon. Og USA kan ikke lenge bygge større skip utenom bare et par skipsverft... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå