Gå til innhold

Vil Kina innen kort tid annektere/krige til seg Taiwan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (4 timer siden):

Dermed kan de store havgående ferjene - som bygges med europeisk ekspertise og med tyskproduserte maskineri

Sikker på at de har tysk maskineri?
Kineserne fikk ikke tyske maskiner til ubåten som Thailand hadde bestilt.

https://www.eurasiantimes.com/royal-snub-for-chinese-submarine-bangkok-pulls-out-of-deal/

Men det kan jo gjelde bare militær fartøy.

 

halnes1 skrev (1 time siden):

Sikker på at de har tysk maskineri?
Kineserne fikk ikke tyske maskiner til ubåten som Thailand hadde bestilt.

https://www.eurasiantimes.com/royal-snub-for-chinese-submarine-bangkok-pulls-out-of-deal/

Men det kan jo gjelde bare militær fartøy.

 

Å ja, som denne artikkelen nevner har de store havgående ferjene pålitelige maskineri fordi de kinesiske er ikke lik god i spørsmål om kvalitet. Som kom fra Tyskland som dominere verdensmarkedet for store skipsmaskineri. 

En av disse brolektene er enormt; 185 meter lang - og broseksjonen som er trukket inn over midtskips, ser ut til å være hele 150 meter lang som gjør den meget lang når den er utstrakt; trolig 300-320 meter. Det er tydelig at når en brolekter kom ut på åpen sjø under slep eller for egne maskin, vil broen hvilt midtskips inntil den løftes og settes ut over den ene enden. Den ene lekteren var bare 108 meter lang, med 133 meter lang bro, trolig et testfartøy. 

Dette er ganske oppfinnsomt, som kom som en stor overraskelse på militærsobservatører som hadde hittil trodd en "tradisjonell" landsettingsoperasjon ville hendt med tradisjonelle landingsfartøyer. 

Du kan se et slags "hangarskip" øverst opp på bildet, som har lenge forvirret observatører som mente dette kan være et øvelsesfartøy for bruk av dronefly og helikoptre. Den har hele tre "islands" eller overbygninger. Kineserne virker helt oppslukt av ideen om dronehangarskip, de har allerede sjøsatt to store katamaranskip for kystnære operasjoner for bruk av VSTOL eller STOL dronefly. 

Chinese Naval Developments 2024 - Part 2: Subs, support, industry

De bygger og sjøsette så mange krigsskip at det er skremmende; man må helt tilbake til Flåteprogrammet i 1941-45 i USA for å finne liknende. De hadde kunne gjøre det ved å bli verdens største skipsbyggernasjon. 

Og USA kan ikke lenge bygge større skip utenom bare et par skipsverft... 

  • Innsiktsfullt 1
  • 2 måneder senere...
JK22 skrev (På 11.1.2025 den 13.38):

Xi har fått et nytt våpen som muliggjør landsetting på hele den taiwanske kysten hvor det er meget få egnede strender som tillatt landingsoperasjoner; brolekter. En lekter med påmontert bro. Slike er ikke ukjent, men disse var stort sett i forbindelse med anleggsarbeid - her hadde kineserne flerdoblet konseptet for bruk av tunge motorkjøretøyer som kan føres ut på broen som vil senke seg på landgrunnen som en gigantisk landgang. En slik bro vil være 120 meter lang. Selve lekteren som kan masseproduseres, vil ha samme oppbygging som en lekterferje kjent fra meget mange land, inkludert USA - som gjør at man har gjennomkjøring fra ende til ende. Det betyr da at en ordinær bilferje kan bare ligge mot den åpne enden og losse av militærkjøretøyer som vil fortsette videre mot broen og så over til landet, som kunne være hele 100 m vekk fra lekterfartøyet. 

Kina hadde startet et fergeprogram ved å ta fordel av de europeiske ferjerederiene som kjøpte ferjer, deriblant E-Flexer ferger, fra de kinesiske skipsverftene hvor kineserne lærte seg hvordan å bygge store havgående ferger som disse tidlig ikke hadde ekspertise på. I Hainanstredet har de nå verdens største og meste trafikkerte ferjestrekning med hele tjue mellomstore bil- og jernbaneferjer som minimum, og minst like mange annetsteds langs den kinesiske kysten, så de har nå en uhørt kapasitet som tok amerikanerne i overraskelse. For små og mellomstore ferjer har de valgt landgangsrampe - det vil si en rampe som kan legges rett på land - men de store havgående ferjer kunne ikke ligge seg tett på land i motsetning til landingsfartøyer. 

Dette problemet løses seg med disse nye brolektere. Minst 5 er under bygging, og enda flere kan bygges fordi disse er lektere av enkel konstruksjon. Dermed kan de store havgående ferjene - som bygges med europeisk ekspertise og med tyskproduserte maskineri - benyttes under en invasjon av Taiwan i en mer direkte og avgjørende rolle. 

Denne avsløringen viser at Xi mener alvor. Han har flere militærsprosjekter på høyest gir, har startet en voldsom opprustning i den kinesiske våpenindustrien som nå utvides inn i krigsindustriskala og begynte å bygge opp en økonomisk immunitet av den kinesiske nasjonaløkonomien mot fremtidige anslag. 

Det er kommet mer om disse brolektere, som vist at disse er også oppjekkbart med jekksøyler som kan senkes ned på havbunnen - og dermed kan trosse all slags vær, også at disse kan lenkes sammen, en øvelse med tre brolektere vist at disse kan ha en sammenlagt lengde på 850 m. 

https://www.twz.com/sea/our-best-look-yet-at-chinas-new-invasion-barges

Det betyr da at disse brolekterne kan ligge mot hele kyststrekningen mot Taiwanstredet for logistisk støtte til de kinesiske invasjonsstyrkene. Disse kalles "T-LPT" (civilian-crewed auxiliary landing platform — transfer) på engelsk, og minst syv eksempler er så langt verifisert bygd. 

Da er altså Kina forberedt til det ytterste. Er ikke overrasket. Men jeg stiller meg like undrende til en invasjon i dette tilfelle som av Russland sitt anliggende. Hva sitter Russland igjen med etter en langvarig krig og bombing av Ukraina? Tilslutt et grådig tilriv av landområder og området er en haug med stein og grus. Hva faen var vitsen i det hele tatt kan man mene.

Det samme med Kina. Hva oppnår de? Hva er ambisjonenen? Krig for krigens skyld, men med den gullkantede bivirkningen som kalles makt. That´s it?  De siste krampetrekninger fra et land som er i ferd med å beseires er å ødelegge sitt eget gods og gull istedenfor at det havner i hendene på fienden. Dette vet alle, i alle fall presidenter og statsministre.

Når Tyskland tilslutt ble kneblet i WW1 og tvunget med sin krigsflåte inn i bukta Scapa flow i Scotland så ble besetningen beordret til å senke sine skip rett fremfor nesa til sine overmenn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...