Theo343 Skrevet lørdag kl 01:55 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 01:55 (endret) Jeg tenker scenarioet er omtrent like realistisk som at Russland angrep Ukraina. Med unntaket at Ukraina ønsket medlemskap i NATO. Ellers ja. Man tenker at Kina er avhengig av vesten og handelsavtaler. Det man glemmer er at vesten er fortsatt ekstremt avhengig av Kina på mange områder. Men om den neste storkrigen vil ha opphav i Russland eller Kina er jeg ikke nødvendigvis overbevist om. Det kan liksågodt være et land i midt-østen og området rundt. Endret lørdag kl 01:57 av Theo343 Lenke til kommentar
rabler Skrevet lørdag kl 02:19 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 02:19 Spørsmålet er vel hvor mye penger Trump skal ha for å se en annen vei? Lenke til kommentar
JK22 Skrevet lørdag kl 02:24 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 02:24 shockorshot skrev (38 minutter siden): Bare støpingen av chipene på silikon tar 3-5 år. Før det må man bygge en fabrikk som har fullstendig sterile rom hvor chipene blir produsert, noe som er en langvarig og vanskelig prosess. Helst skal hele prosessen med støpingen av f.eks. dagens cpu'er foregå nesten bare med roboter, for å unngå støv fra mennesker. For Taiwan er hele den fullstendige prosessen også regnet som en nasjonal sikkerhetshemmelighet (for å hindre Kina og sikre støtte hvis de invaderer) så man må starte litt på scratch for å gjenskape hvordan hele produksjonen fungerer. I sum så snakker vi ca 10+ år fra den første fabrikken blir startet et annet sted før de første chipene blir ferdige. Så selv om USA har startet å bygge fabrikker så er det lenge til den første høyteknologiske chipen, hvor første laget er lagd med presisjon i nanostørrelse, er klar. Hvis Taiwan blir invadert i løpet av de neste årene har vi et enormt problem. Jeg skulle ønske at jeg visste hva risikovurderingen for Norges IT infrastruktur (dvs f.eks. alt fra sykehus til oljeproduksjon til militær er hvis) hvis dette skjer. For det ville vært mye mer skadelig enn hva folk er klar over. Personlig har jeg kjøpt meg ny pc før det eventuelt blir for dyrt, hvis det skulle bli en styrkeoppbygging fra Kina i nærheten av Taiwan. Det er hvorfor Taiwan måtte beskyttes for enhver pris. Utpressing er derfor helt idiotisk, for det bare underminerte moralen og kan få taiwanerne til å vurdere om de burde kapitulere ved å inngå en avtale med Kina selv om en mye mer realistorientert mann enn Xi burde sitte med makten i Kina. Xi rotet det stygt til, og det er et lite hell at vi kan reagere fordi Xi var for raskt med avtrekkeren. 1 1 Lenke til kommentar
Jobs Skrevet lørdag kl 07:45 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 07:45 (endret) JK22 skrev (5 timer siden): Det er hvorfor Taiwan måtte beskyttes for enhver pris. Utpressing er derfor helt idiotisk, for det bare underminerte moralen og kan få taiwanerne til å vurdere om de burde kapitulere ved å inngå en avtale med Kina selv om en mye mer realistorientert mann enn Xi burde sitte med makten i Kina. Xi rotet det stygt til, og det er et lite hell at vi kan reagere fordi Xi var for raskt med avtrekkeren. Selv trump burde forstå at de må avskrekk kina for og angripe Taiwan ,det kommer til og bli fullstendig kaos,men om så ikke er jeg sikker på at noen oppegående i partier vil fortelle han det .Men det blir også spennende og se hva han gjør med forsvaravtalen med Filippinene . Endret lørdag kl 08:16 av Jobs 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet lørdag kl 08:01 Forfatter Rapporter Del Skrevet lørdag kl 08:01 Jobs skrev (5 minutter siden): Selv trump må forstå at de må avskrekk kina for og angripe Taiwan ,det kommer til og bli fullstendig kaos,og det er jeg sikker på at noen oppegående i partier som vil fortelle han.Men det blir også spennende og se hva han gjør med forsvaravtalen med Filippinene . Trump sier selv at han ikke er med på noe forsvars-tankegang hvis ikke USA tjener økonomisk på det. Han skjønner kanskje ikke at mange land inkl. USA vil tape økonomisk og teknologisk hvis Kina skal ta herredømme over Taiwan. Trodde han var forretningsmann jeg. Men som jeg alltid har trodd, hele imperiet hans er ren skjær flaks. That´s it.. 2 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet lørdag kl 09:21 Forfatter Rapporter Del Skrevet lørdag kl 09:21 Og kriminalitet. Glemte det.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå