Gjest ba9d5...3ba Skrevet 14. oktober Del Skrevet 14. oktober Hei, er det noen som har opplevd lignende eller vet hva man skal gjøre i lignende situasjoner? Jeg jobber som miljøterapeut på en ungdomsskole, og noen elever sprer falske rykter om meg, påstår at jeg slår dem og griper inn fysisk, noe som aldri har skjedd. Jeg vet hvem som står bak ryktene; det er elever som jeg og noen andre skoleansatte har hatt konflikter med. Elevene som sprer rykter har kalt meg «drittkjerring», gjort narr av meg, og en av dem har til og med dyttet meg og sagt at de vil sørge for at jeg mister jobben. Jeg har rapportert dette til ledelsen, satt anmerkninger og rapportert dette som et avvik i kommunens system. Som nyutdannet miljøterapeut lurer jeg på om rektor burde ta grep for å stoppe spredningen av ryktene. Jeg frykter at disse ryktene kan henge ved meg og følge meg, selv om jeg velger å bytte jobb. Jeg jobber ikke i en liten kommune, men ryktene sprer seg raskt. Anonymous poster hash: ba9d5...3ba Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Du har rett til eit fullt ut forsvarleg arbeidsmiljø. Rektor/kommunen har etter arbeidsmiljølova plikt til å gjere tiltak for å forhindre uheldige fysisk og psykisk påkjenningar, herunder å vurdere om det er arbeidsmiljømessig forsvarleg med åleinearbeid. Det som er vanskeleg i skuleverket er at etter den nye opplæringslova så har skulen ei aktivitetsplikt for å ivareta skulemiljøet til elevane, heriblant at rektor har ei plikt til å iverksette tiltak og rapportere til skuleleiinga dersom det er mistanke om at ein elev blir krenka av ein lærar etter § 12-5 i opplæringslova. Dersom rektor/kommunen ikkje følgjer opp saka tilstrekkeleg så går den vidare til Statsforvaltaren som kan ilegge skule tvangsmulkt til tiltaka er gjennomført. Når rektor står i skvisen mellom å følgje opp elevens rettigheiter opp mot plikta til å ivareta ditt arbeidsmiljø, så ser vi i praksis at læraren sine rettigheiter blir satt til sides. Det beste rådet mitt er at når du melder inn dette som avvik så presiserer du at avviket gjeld kritikkverdige forhold i verksemda, og at du har rollen som varslar etter arbeidsmiljølova. Då presiserer du at arbeidsgivar/rektor har eit særskilt ansvar for å følgje opp varslet innan rimeleg tid, og at det skal særskilt påsjåast at du som varslar har eit fullt forsvarleg arbeidsmiljø, og at det blir iverksatt tiltak som førebygger gjengjeldingar mot deg som varslar. Det overordna problemet er likevel at rektor har to motstridande regelverk å forholde seg til, og ettersom det har vært så sterkt fokus på mobbesaker der kommunen har blitt dømt til å betale erstatning til elevar så blir ditt krav på arbeidsmiljø satt til sides. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober (endret) Ja det er bare trist lesning og faktisk ganske patetisk. Elever, uansett oppførsel bæres på gullstol mens læreren gruses. Har et par lærere i vennekretsen som har gått på urettferdige smeller fra skoleledelse.. Men som kunnskap og forslag ovenfor forteller. Du bør nok kjøre angrep er beste forsvar. Endret 15. oktober av Sovna 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå