Gå til innhold

Varme rødvin i micro'en...


ozone

Anbefalte innlegg

Dette er helt sikkert fy-fy i connoiseur kretser... MEN; jeg hadde en aha-opplevelse nå i helgen:

Jeg hadde med noen kartonger rødvin i bilen til en sammenkomst på en hytte.
Jeg liker ikke rødvin som er under romtemperatur, men det er normalt aldri et problem.

Men disse kartongene hadde ligget i bilen hele dagen, og hadde kommet ned i nesten 5 grader.
For meg er det fullstendig udrikkelig, og å vente var fullstendig utenkelig!
Så hva gjør en ingeniør da? Jo finner en løsning, KJAPT!

Så jeg gjorde det klart for alle at de måtte gjerne drikke kald rødvin, men jeg kom til å varme opp mitt glass i microen!
Noen valgte å gjøre det samme, og noen drakk den kald, men for oss som varmet den opp ble det en helt ny opplevelse!

Den forholdvis rimelige rødvinen ble bare bedre og bedre jo varmere den ble!
Til slutt satt vi og drakk 40-50 grader varm rødvin, og kunne ikke skjønne hvorfor ingen har kommet på dette før!

For det som var en kjedelig og litt sur rødvin i romtemperatur, og enda verre når den er kald, ble nemlig en smakseksplosjon over tretti grader!

Prøv det, er mitt tips!😉

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen har vært der før deg.

"That aside, we all need to come to terms with certain truths: that, when opened, wine degrades fairly quickly, and the only way to keep that from happening is to put your half-full bottle in the refrigerator. And the only way to bring a red back to its glory is to give it a quick, short, 10 to 15 second burst in a microwave".

https://www.tastingtable.com/802012/what-happens-if-you-microwave-red-wine/

 

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (39 minutter siden):

Gratulerer, du har funnet opp gløgg / varm toddy? 😅

Uten gløgg eller toddy da😉 100% rødvin var den beste "gløggen" jeg har smakt😄
 

Gavekort skrev (30 minutter siden):

Noen kartongviner har en metallbeskyttet innerpose, så det kan fort bli litt fyrverkeri ut av det.

Varm kun glasset ditt, ikke hele kartongen. For det er utrolig hvor fort den blir romtemperatur igjen når man bare varmer opp til 30-40 grader...

Lenke til kommentar

Raudvin i romtemperatur og vel så det? Folk er gærne.

Folkflesk skrev (12 timer siden):

Noen har vært der før deg.

"That aside, we all need to come to terms with certain truths: that, when opened, wine degrades fairly quickly, and the only way to keep that from happening is to put your half-full bottle in the refrigerator. And the only way to bring a red back to its glory is to give it a quick, short, 10 to 15 second burst in a microwave".

https://www.tastingtable.com/802012/what-happens-if-you-microwave-red-wine/

Eventuelt ta den ut av kjøleskapet ei tid før den skal drikkast. Aldri prøvd micro, men om det skal gå fort så fungerer det kanskje.

Lenke til kommentar

Ville nok anbefalt å varme opp vinen på anna måte enn i mikrobølgeovn, som i kjele eller i vannbad. Dette for å sikre jamn oppvarming av alle bestanddelane i vinen. Det skal ikkje utgjere så stor forskjell i praksis men med mikrovarming så kan du riskerere å koke av delar av alkoholen medan andre delar av vinen ikkje blir særleg oppvarma. Ved å varme i kjele så kan du kontrollere betre at ingen delar av vinen overstiger 40-50 grader.

Ellers er det tommel opp for å eksperimentere med serveringstemperatur. Kva som er beste temperaturen kjem ann på kva vin du har. Kjøleskapskald rødvin vil fort smake som ein kvitvin, særleg om rødvinen ikkje er særleg kraftig sidan kulda hemmer ein del smakar.
Oppvarma vin har motsatt effekt ved at det er meir fart i molekyla slik at vinen både lukter og smaker meir. Om det er gode eller dårlege smakar du framhever kjem heilt ann på vinen.

Enkelte samanliknar oppvarmar rødvin med gløgg, og det er nok ikkje heilt ulikt. Største forskjellen er at gløgg typisk er litt billegare vin som ein spriter opp smaksmessig med sukkerlake og ekstra krydder. Dersom du bruker ein raudvin med god sødme og rike smakar så treng du ikkje å tilsette noko ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...