Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor mye penger bruker en person alene på 60 kvm i strøm per måned sånn ca?


Anbefalte innlegg

Jeg leide leilighet i ett gammelt trekkfullt og dårlig isolert falleferdig hus fra 2014-2017. Der hadde jeg egen strømmåler og eget abonnement. En vinter i 2916 så var det så kaldt at det var -25 til-30  på det værste på natta. Da ble prisen på strømmen også dyrere den gangen. Jeg måtte ha panelovner på 25-30 døgnet rundt selv om jeg fyrte med ved når jeg var hjemme. 

Likevel fikk jeg bare 900 kr i strømregning for den perioden. Jeg hadde sett for meg en regning på 1500 minimum eller 2000 kr så jeg ble positivt o. Dette var leilighet på 70 kvadratmeter.

 

Nå leier jeg 60 kvadratmeter sokkelleilighet og har ikke egen måler og eget abonnement. Har strømmen inkludert i husleien. Huseierne er veldig opptatt av at jeg skal fyre med ved og spare på strømmen. Jeg har nesten ikke på varme når jeg ikke er hjemme med mindre det er minus. Slår alltid av lyset før jeg drar på jobb osv. 

Noen ganger har de gått inn til meg å slått av lys og varme hvis jeg en sjelden gang glemmer det. 

 

Så jeg lurer på om strømmen er så dyr som folk skal ha det til om dagen? Enn det den var før den gangen prisen gikk opp i 2016? For på måten de holder på med meg skulle man tro jeg alene brukte strøm for 3000 kr i måneden. 

 

Jeg tror nok jeg holder meg ganske innafor 1500 kr i måneden for strøm hvis det hadde blitt satt opp måler og regnet ut nede hos meg.

 

Hva mene dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min leilighet er 95 kvm, og bor med sønnen min 50% av tiden, så ikke direkte sammenlignbart, men i september var fakturaen på 1047,-, derav nettleie på 625,-. Jeg dusjer to ganger dagen, varmekabler på bad på 25 gr, to kjøleskap, bruker vaskemaskin kanskje hver tredje dag og tørketrommel en gang i uken, så uansett... ikke noe overdreven bruk av hvite og brunevarer. Ingen panelovn på i løpet av perioden. Har innglasset altan, så er ikke behov for ovn ennå.

Endret av Olsenhower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjuke folk! Og garantert ikke lovlig det de driver med.

Strøm er fortsatt billig for folk flest. Er nettleien som koster for meg om dagen iallefall.

Har estimert 14000 kWh hos meg, 120kvm fra 80 tallet og en elbil. Stort sett alene men vi er 2 sånn 33% av tiden ca.

Strømmen har kostet under 600 pr måned de siste 4 månedene. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bor i lite hus på rundt 80-90 kvm. Bygget i 1967, men selvsagt pusset opp, etterisolert, nytt tak og nytt sikringsskap etc. Vi er to personer og får en steømregning på rundt 1200-1500 i måneden. 

Vi har dog en elbil som lades ett lar ganger i uken. Anntar elbilen koster oss rundt 100-200 kroner i måneden å lade.

alene på 60kvm så synes jeg over 1000 kr. Virker litt mye... i dag. For ett år siden var det billig. 

Prisene jeg oppgir her er totalprisen med nettleie og alt. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Monster skrev (25 minutter siden):

Jeg leide leilighet i ett gammelt trekkfullt og dårlig isolert falleferdig hus fra 2014-2017. Der hadde jeg egen strømmåler og eget abonnement. En vinter i 2916 så var det så kaldt at det var -25 til-30  på det værste på natta. Da ble prisen på strømmen også dyrere den gangen. Jeg måtte ha panelovner på 25-30 døgnet rundt selv om jeg fyrte med ved når jeg var hjemme. 

Likevel fikk jeg bare 900 kr i strømregning for den perioden. Jeg hadde sett for meg en regning på 1500 minimum eller 2000 kr så jeg ble positivt o. Dette var leilighet på 70 kvadratmeter.

 

Nå leier jeg 60 kvadratmeter sokkelleilighet og har ikke egen måler og eget abonnement. Har strømmen inkludert i husleien. Huseierne er veldig opptatt av at jeg skal fyre med ved og spare på strømmen. Jeg har nesten ikke på varme når jeg ikke er hjemme med mindre det er minus. Slår alltid av lyset før jeg drar på jobb osv. 

Noen ganger har de gått inn til meg å slått av lys og varme hvis jeg en sjelden gang glemmer det. 

 

Så jeg lurer på om strømmen er så dyr som folk skal ha det til om dagen? Enn det den var før den gangen prisen gikk opp i 2016? For på måten de holder på med meg skulle man tro jeg alene brukte strøm for 3000 kr i måneden. 

 

Jeg tror nok jeg holder meg ganske innafor 1500 kr i måneden for strøm hvis det hadde blitt satt opp måler og regnet ut nede hos meg.

 

Hva mene dere?

Når jeg leser innlegget ditt så blir jeg ærlig talt mest bekymret over at huseierne dine bryter husleieloven.

De har ikke lov å bare gå inn i din boenhet og slå av lysene når du ikke er hjemme. En annen ting er at de ikke har noen rett til å be deg bruke så lite strøm og fyre mest med ved når de har inkludert strøm i husleia. Miljømessig er det fint at du ikke overforbruker strøm, men hvor mye strøm som blir brukt har de ikke noe rett til å gå inn og detaljstyre. 

Ellers. Med en bolig på 60 kvadrat så vil jeg tippe at du bruker et sted mellom 1000 kroner og 1500 kroner i strøm i måneden i snitt, selvsagt mer om vinteren enn om sommeren. 

Endret av leticia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (15 minutter siden):

Min leilighet er 95 kvm, og bor med sønnen min 50% av tiden, så ikke direkte sammenlignbart, men i september var fakturaen på 1047,-, derav nettleie på 625,-. Jeg dusjer to ganger dagen, varmekabler på bad på 25 gr, to kjøleskap, bruker vaskemaskin kanskje hver tredje dag og tørketrommel en gang i uken, så uansett... ikke noe overdreven bruk av hvite og brunevarer. Ingen panelovn på i løpet av perioden. Har innglasset altan, så er ikke behov for ovn ennå.

Ikke sant. Jeg dusjer bare hjemme en gang i uka og det er som regel søndag når jeg ikke trener. Alle andre dager dusjer jeg på gymmen. Så jeg skal vel ikke bekymre meg da :) TS 

Lenke til kommentar
leticia skrev (9 minutter siden):

Når jeg leser innlegget ditt så blir jeg ærlig talt mest bekymret over at huseierne dine bryter husleieloven.

De har ikke lov å bare gå inn i din boenhet og slå av lysene når du ikke er hjemme. En annen ting er at de ikke har noen rett til å be deg bruke så lite strøm og fyre mest med ved når de har inkludert strøm i husleia. Miljømessig er det fint at du ikke overforbruker strøm, men hvor mye strøm som blir brukt har de ikke noe rett til å gå inn og detaljstyre. 

Ellers. Med en bolig på 60 kvadrat så vil jeg tippe at du bruker et sted mellom 1000 kroner og 1500 kroner i strøm i måneden i snitt, selvsagt mer om vinteren enn om sommeren. 

Enig. 

Er jo totalt uakseptabelt at husier låser seg inn hos deg og slår av lys etc. det er litt mer tilgivelig hvis det er familie eller nære venner du leier av å du har sagt det er greit, men hos ukjente så er det helt uholdbart. 

Strømutgiftene har dem stipulert og lagt inn i husleien din. Jo mindre du bruker, jo mer tjener dem. Derimot kan dem øke husleien for å evt. dekke strømutgifter, men det skal følges noen lover og regler her også. Dem kan ikke bare øke husleien over en lav sko. 

Neste gang du ser døren dems er åpen og et lys står på, så kan jo du gå inn til dem å slå av lys du mener ikke bør være på. Da tenker jeg pupa for en annen lyd. 

Hadde jeg hatt slike verter hadde jeg entej flyttet sporenstreks, eller så hadde jeg sagt klart og tydelig fra at dette ikke er akseptabelt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Hadde jeg hatt slike verter hadde jeg entej flyttet sporenstreks, eller så hadde jeg sagt klart og tydelig fra at dette ikke er akseptabelt.

Enig.

Jeg har faktisk opplevd en huseier tidligere som ville detaljstyre når jeg skulle ha på lys (jeg betalte for strømmen selv). I mitt tilfelle så ville hun at jeg skulle ha på lys når jeg ville ha det av. Så motsatt av TS da.  Dette var bare en av mange ting denne huseier skulle detaljstyre. Da jeg ikke brydde meg om påfunnene hennes så ble hun agressiv og hadde en truende oppførsel. Så kom meg ut derfra i løpet av 4 måneder etter jeg flytta inn. Det er eneste løsning hvis man vil unngå å føle seg utrygg i egen bolig. 

TS, du kan i verste fall (hvis oppførselen ikke gir seg) ha rett til å bytte lås på døra, og trekke dette fra i neste husleie). Men det spørs om det er verdt konfliktnivået det gjerne fører med seg. 

Klem til deg TS ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (49 minutter siden):

Jeg har en leilighet på ca 50 kvm, bruler mellom 600 og 1000 kr i strøm med strømstøtte, avhengig av hvor kaldt det er

Ok. Akkurat samme som meg da jeg betalte strømmen selv der jeg bodde sist da. Om sommeren brukte jeg kanskje 350 kr i strøm i måneden eller mindre :)

 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (27 minutter siden):

Enig. 

Er jo totalt uakseptabelt at husier låser seg inn hos deg og slår av lys etc. det er litt mer tilgivelig hvis det er familie eller nære venner du leier av å du har sagt det er greit, men hos ukjente så er det helt uholdbart. 

Strømutgiftene har dem stipulert og lagt inn i husleien din. Jo mindre du bruker, jo mer tjener dem. Derimot kan dem øke husleien for å evt. dekke strømutgifter, men det skal følges noen lover og regler her også. Dem kan ikke bare øke husleien over en lav sko. 

Neste gang du ser døren dems er åpen og et lys står på, så kan jo du gå inn til dem å slå av lys du mener ikke bør være på. Da tenker jeg pupa for en annen lyd. 

Hadde jeg hatt slike verter hadde jeg entej flyttet sporenstreks, eller så hadde jeg sagt klart og tydelig fra at dette ikke er akseptabelt. 

Jeg har tenkt samme tanken selv. Vi har en felles bod nede ved leiligheten min med hver vår dør inn der de har trapp ned og jeg har dør inn med sånn vanlig Nøkkel. Men før så gadd jeg ikke å låse den siden jeg stolte på at de ikke gikk inn uten å si fra.

Men nå har jeg begynt å låse den så nå må de låse seg inn inngsdøren min for å komme inn. Jeg har enda ikke opplevd det. Men en gang nå for et par måneder siden hadde de gått inn å slått av lyset når jeg hadde glemt å låse døra til ut boden. Jeg har vaskerom og fryseboks der så går mye ut og inn for å ordne med klesvask og hente mat så hender jeg glemmer å låse desverre.

Men jeg har også tenkt at jeg skal gjøre det samme gå opp å skru av lyset når de ikke er hjemme hvis de glemmer det for å hjelpe de å spare strømmen :p det blir jo det samme 

Lenke til kommentar
leticia skrev (16 minutter siden):

Enig.

Jeg har faktisk opplevd en huseier tidligere som ville detaljstyre når jeg skulle ha på lys (jeg betalte for strømmen selv). I mitt tilfelle så ville hun at jeg skulle ha på lys når jeg ville ha det av. Så motsatt av TS da.  Dette var bare en av mange ting denne huseier skulle detaljstyre. Da jeg ikke brydde meg om påfunnene hennes så ble hun agressiv og hadde en truende oppførsel. Så kom meg ut derfra i løpet av 4 måneder etter jeg flytta inn. Det er eneste løsning hvis man vil unngå å føle seg utrygg i egen bolig. 

TS, du kan i verste fall (hvis oppførselen ikke gir seg) ha rett til å bytte lås på døra, og trekke dette fra i neste husleie). Men det spørs om det er verdt konfliktnivået det gjerne fører med seg. 

Klem til deg TS ❤️ 

Herregud for ei syk kjerring. Så ille er ikke mine hudeiere. De gjør i og for seg ikke noe galt utenom det å skru ting av. Men noen ganger har jeg for eksempel på lys på badet for å gro katte gress til katten min om høsten fordi han begynner å gnage på kurver og ledninger om vinteren når han ikke får spist Grass ute. Og da må det ha lys for å vokse. Derfor er det ganske irriterende når de skrur det av når jeg må ha lys til en plante.

De har på lys til uteplantene sine i boden hele vinteren for å holde liv i plantene som står inne om vinteren. Skulle tatt seg ut om jeg gikk å skrudde av den for jeg har også tilgjengelig på den Boden siden jeg har noen ting der.

Men jeg orker ikke å lage mer greier. Vi har nemlig en felles bod der jeg har vaskerom og fryseboks som vi kan gå gjennom til hverandre. 

 

Og flr pleide jeg ikke å låse den døra. Men så begynte jeg å gjøre det etter jeg merka at de går inn hos meg. Men jeg tror ikke de har låst seg inn selve døra til rdngen min. Så siden jeg har latt døren stå ulåst fra boden så har jeg kanskje ikke noe å si sånn juridisk sett. For da har de ikke låst seg inn. 

Blir vanskelig å bevise da.

De er veldig greie ellers på mange måter. Jeg bare synes det er merkelig at de er så rigide på strømmen. Det er ikke ofte jeg dkemmer å skru av lyset og slå ned på varmen. Kanskje bare hvis jeg har mye stress en gang i mellom og for mye å tenke på på en gang 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (29 minutter siden):

Nettleien øker i bolker basert på bruk, så siden dere har felles måler ønsker de nok lavest mulig sats. Om ene parten bruker mye strøm går satsen opp for begge parter.

Ok skjønner. Men likevel tror jeg neppe jeg alene bruker mer enn de. De har to barn også har de jo mye mer boreale enn meg å varme opp 🤔 

Så bortsett fra når de er på ferie så er nok de over meg på forbruk 

Lenke til kommentar

Herregud så opptatt enkelte er av den strømmen. Man brukernjonden atrømmen man føler man trenger. Det er ikke SÅ dyrt. For å ta et eksempel så koster det rundt 15 kroner å lade en elbil hjemme. Da snakker vi 16A 3.600w som står på full guffe gjennom hele natten. 

denne lader vi ca. 6-10 ganger i måneden. 

det som tar mest strøm er oppvarming. Jeg vet ikke hvilken oppvarming du har, men har du varmepumpe koster ikke den stort å drifte. Hvis den står på døgnet rundt en hel måned og holder varmen med rundt 1kw, så koster den deg rundt 300 kroner i måneden. Men man har jo sjelden på varmepumpen døgnet rundt HELE tiden. 

lyset i leiligheten kan du bare drite i. Dem trekker så og si nada med strøm. 

Men alt teller selvsagt når sluttregningen kommer, men at dem skal løse seg inn for å slå av lys gir ikke mening. Alle lysene i stua mi (10 stk. Philips Hue pærer) trekker rundt 20W. Altså 0.02kw. Hvis lysene står på døgnet rundt en hel måned tilsvarer det ca. 15 kroner. Hvis du glemmer dem en kveld... tja... 50 øre? 

det du derimot bør passe på hvis du skal spare strøm er oppvarming. Du skal fyre slik at du ikke fryser. Komfort er viktig. Du dusjer nør du har lyst eller føler behov. Du kan justere ned på på varmekabler på badet hvis du fint kan leve med litt kaldere bad samt justere ned temperaturen i leiligheten generelt, men ikke kun for spare strøm. 

de aller fleste sløser ikke nevneverdig med strøm. Rett og slett fordi det er ulogisk. Man slår ikke på en vifteovn på verandaen midtvinters for å tine is. Man slår heller ikke en vameovn på full guffe og slenger den oppi fryseren. 

Hvor gidt isolert leiligheten er har derimot mye å si samt dyring generelt. Det andre før su ikke gjort så veldig mye med. Det koster det det koster. Og lysene i leiligheten koster nada. 

Lenke til kommentar

Jeg bor på 56 kvm alene i en eldre leilighet fra 70 tallet. De siste 3 månedene har regningene vært på 5-600 kroner (strøm og nettleie). Jeg er er riktignok veldig varm av meg så går lite i oppvarming, ovnene står for det meste av frem til det er veldig kaldt ute.

Lenke til kommentar
Monster skrev (2 timer siden):

...

Så jeg lurer på om strømmen er så dyr som folk skal ha det til om dagen? Enn det den var før den gangen prisen gikk opp i 2016? For på måten de holder på med meg skulle man tro jeg alene brukte strøm for 3000 kr i måneden. 

 

Jeg tror nok jeg holder meg ganske innafor 1500 kr i måneden for strøm hvis det hadde blitt satt opp måler og regnet ut nede hos meg.

 

Hva mene dere?

Jepp, har leilighet på 70+ kvm og elektrisk varme i gulv.  Meste jeg har vært oppe i er 1500,- (inkl nettleie og strømstøtte, spotpris på strøm) for 1000 KWh dvs 1500kr/1000KWh = 1,50 pr KWh

Ved koster i markedspris ca 135 kr for en 60L sekk ser jeg nå.  Regner vi med 65 KWh varmeinnhold og ca 70% effektivitet (du ser røyken fra pipa, det er ikke kun en varmedis som 90% effektive vedovner som vedfyrings-lobbyen prediker) så får vi regnestykket:

135 kr / (65 KWh * 0,7) = 2,97 kr/KWh 

Altså dobbelt pris per KWh for vedfyring!   Kosefyrer du med 40-50% effektivitet så er det fort over 4 kr/KWh

Så er det de som får veden gratis - vanskelig å argumentere mot, bortsett fra at de kunne solgt den og betalt for dobbelt antall KWh 🙂

Men har sett forskningsrapporter på at IQ påvirkes fort av dårlig luftfkvalitet (som hører sammen med vedfyring), spesielt hos barn hvor hjernen er i utvikling.

Huseieren har vel aldri noen "idiot"-avtale som heter "Forutsigbar kraft" eller annen type fastpris/delvis fastpris-avtale som bringer KWh prisen opp i 6 kr/KWh ??   Det er KUN spotpris-avtale som gjelder om en skal få full uttelling for strømstøtten!

Lenke til kommentar

Her er gjennomsnitt strømpris område NO01. Inkludert nettleie og fast ledd fra januar 2023 til august 2024.

Det er ingen fasit, da pris vil variere noe i forhold til når strømmen benyttes. Gir en indikasjon på hva en bør forvente.

Januar 2023     1,53 kr pr kWh
Februar     1,70 kr pr kWh
Mars     1,64 
April     1,69 
Mai     1,61 
Juni     1,59 
Juli     1,10 
August     0,92 
September     0,77 
Oktober     1,17 
November     1,57 
Desember     1,47 
Januar 2024     1,44 
Februar     1,40 
Mars     1,44 
April     1,44 
Mai     1,45 
Juni     1,26 
Juli     1,10 
August     0,86 kr pr kWh

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Monster skrev (5 timer siden):

Herregud for ei syk kjerring. Så ille er ikke mine hudeiere. De gjør i og for seg ikke noe galt utenom det å skru ting av. Men noen ganger har jeg for eksempel på lys på badet for å gro katte gress til katten min om høsten fordi han begynner å gnage på kurver og ledninger om vinteren når han ikke får spist Grass ute. Og da må det ha lys for å vokse. Derfor er det ganske irriterende når de skrur det av når jeg må ha lys til en plante.

De har på lys til uteplantene sine i boden hele vinteren for å holde liv i plantene som står inne om vinteren. Skulle tatt seg ut om jeg gikk å skrudde av den for jeg har også tilgjengelig på den Boden siden jeg har noen ting der.

Men jeg orker ikke å lage mer greier. Vi har nemlig en felles bod der jeg har vaskerom og fryseboks som vi kan gå gjennom til hverandre. 

 

Og flr pleide jeg ikke å låse den døra. Men så begynte jeg å gjøre det etter jeg merka at de går inn hos meg. Men jeg tror ikke de har låst seg inn selve døra til rdngen min. Så siden jeg har latt døren stå ulåst fra boden så har jeg kanskje ikke noe å si sånn juridisk sett. For da har de ikke låst seg inn. 

Blir vanskelig å bevise da.

De er veldig greie ellers på mange måter. Jeg bare synes det er merkelig at de er så rigide på strømmen. Det er ikke ofte jeg dkemmer å skru av lyset og slå ned på varmen. Kanskje bare hvis jeg har mye stress en gang i mellom og for mye å tenke på på en gang 

Ja hun var noe for seg selv. 

Det har ingen ting å si om døra di var låst eller ikke. De har ikke lov til å gå inn til deg uansett uten at de har avtalt det med deg på forhånd. Men skjønner at du ikke ønsker noe drama :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...