Gå til innhold

spm om 5G bredbånd og 5G modem, og frekvenser?

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av en Deco X80-5G for å få noe Ok nett her jeg bor (ikke fiber her)
Gjorde en sjekk med mobil rundt huset før kjøp, og man får vel fra 50 Mbps til 90 Mbps, greit nok.
Så jeg bestilte dette modemet, et abbo som skal kunne levere ca 250/250 Mbps og satsa på modem har en kraftigere antenne, og da får inn mer fart enn mobil (begge har telia)
Men nei, modem får maks 30 Mbps uansett hvor jeg plaserer den, til og med ute (har prøvd hundrevis av spotter sikkert)
Så da gikk jeg till innkjøp av en EMCOM XPOL-2 4G-/5G-panelantenneXpol antenne, kobla denne i modem, men fikk enda dårligere fart. Nå 19 Mbps. Så sjekke jeg oppsett i Deco appen og ser jeg er kobla til n28 (5g frekvens?), men i deco appen står det antenne utganger kun støtter n41/n77/n78, så etter jeg tok ut antenna, og gjorde om innstillinger i Deco app til og bruke interne antenner. Da fikk jeg 30 Mbps igjen.
Så antenne var et dumt kjøp skjønner jeg. Eller er det noe jeg kan gjøre? Kan jeg få bytta bånd i Deco appen? Noen som vet hvordan? 10 meter unna får naboen nesten 200Mbps på sin tlf med samme operatør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

N28 er ikke mye å juble over, det er 700 MHz med 5 MHz båndbredde. Da avhenger dataraten din i stor grad av hvilke 4G bånd som er tilgjengelig.

Det er ikke noe poeng å bytte bånd, om du i det heletatt kan, modemet ditt bruker de båndene som er tilgjengelig

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Chris93 said:

N28 er ikke mye å juble over, det er 700 MHz med 5 MHz båndbredde. Da avhenger dataraten din i stor grad av hvilke 4G bånd som er tilgjengelig.

Det er ikke noe poeng å bytte bånd, om du i det heletatt kan, modemet ditt bruker de båndene som er tilgjengelig

Skjønner. Jeg hadde 4g+ mobilt bredbånd før, men en huawei router. Der kunne jeg bytte bånd, og fikk "bra" fart f.eks å manuelt bytte fra bånd 20 til bånd 8 med en app jeg hadde. Men da fikk jeg elendig opp fart (maks 1,5 Mbps), men opp til 100 Mbps ned. Noe som funka dårlig til f.eks spill, eller videochat.
Men 4g var kanskje litt mer fleksibelt.

Lenke til kommentar

Det der skal ikke ha så mye å si med et moderne modem som støtter carrier aggregation(=den bruker flere bånd samtidig).
Og bare som det er sagt, 5G som brukes i dag er såkalt non-standalone, som ganske kort forklart betyr at 4G må være tilgjengelig. I praksis så er alt det som skjer er at du bruker alle de 4G-båndene som er tilgjengelig pluss ett 5G-bånd.

Du kan forsøke med en antenne som støtter 4G-båndene

Lenke til kommentar
5 hours ago, Chris93 said:

Du kan forsøke med en antenne som støtter 4G-båndene

Skulle ikke det gå med en XPOL-2 4G-/5G da? Den støtter jo 4g og 5g? Klart jeg får litt bedre ned hastighet om jeg slår på 4g i Deco appen, og sikter antenne vekk fra der det er best 5g. Men opp er det helt ubrukelig på 4g/4g+..
ja jeg ser både bånd B20 som er 4g og bånd n28 som er 5g er aktiv i app når jeg velger 5g Only. Hadde jeg kunne f.eks slått over 4g båndet til B8, vet jeg ting hadde vært annerledes.
Dette var lettere med huawei 4g LTE routeren.

Lenke til kommentar

Fikk svar fra tp link ang "feilen"
X80 5g routeren støtter fint N28 båndet UTEN ekstern antenne, men eksterne utganger støtter ikke N28.
Med antenne støttes kun N41/N77/N78
Hadde jeg kjøp den litt mindre X50 5g, hadde jeg fått full utbytte. Synd selger (komplett) ikke oppga dette på websiden dems før jeg kjøpte den.
N41/N77/N78 er vel ikke så mye brukt her i til lands?

Lenke til kommentar

N77/N78 er brukt her, men det er ikke så god rekkevidde. Derfor er det brukt mest i/rundt byer og tettsteder, med unntak av nærheten av flyplasser.

Typisk installasjon av en N77/N78 antenne er en nesten kvadratisk boks(5G antennen, 3,5 GHz) rett ved siden av en rektangulær boks(4G antennen, 700/800/900/1800/2100/2600 MHz)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Chris93 said:

N77/N78 er brukt her, men det er ikke så god rekkevidde. Derfor er det brukt mest i/rundt byer og tettsteder, med unntak av nærheten av flyplasser.

Typisk installasjon av en N77/N78 antenne er en nesten kvadratisk boks(5G antennen, 3,5 GHz) rett ved siden av en rektangulær boks(4G antennen, 700/800/900/1800/2100/2600 MHz)

ok, da skjønner jeg hvorfor n28 er her. Dette er bygd, og nærmeste mast er ca 3 km

Lenke til kommentar

N28 er 700 MHz og brukes sammen med B28 i såkalt dynamic spectrum sharing(DSS) som betyr at det deles kanal osv osv mellom 4G og 5G. 700/800/900 er å finne på så og si alle master. En meget god måte for operatørene å markedsføre at de har 5G dekning, og det står 5G i hjørnet på telefonen ;)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, forduser said:

ok, da skjønner jeg hvorfor n28 er her. Dette er bygd, og nærmeste mast er ca 3 km

Ponyting-antennen din er retningsbestemt. Antar at du har pekt den så godt som mulig mot nærmeste mast, og så fått dårlig resultat.

Hvis det ikke er fri sikt til nevnte mast, så kan det hende at du faktisk får bedre dekning ved å rette antennen fra et sted du får refleksjon av signalet fra. Som et eksempel kan jeg nevne at jeg får signal fra stikk motsatt retning av der masten står, fordi signalet reflekteres fra et fjell. Kan også anbefale å få antennen så høyt opp som mulig, uavhengig av retning - men ikke la kabelstrekket mellom antenne og router bli for langt, for det kan du tape signalstyrke på.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Usikker om ICE gjør det, men regner med det. Vanskelig å sjekke selv etter finnsenderen "døde". Eneste jeg kan se er at de har 10MHz båndbredde på 700 MHz

De to andre vet jeg at bruker det, fordi de var de eneste som var viktige da jeg jobbet med dette :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Chris93 said:

N28 er 700 MHz og brukes sammen med B28 i såkalt dynamic spectrum sharing(DSS) som betyr at det deles kanal osv osv mellom 4G og 5G. 700/800/900 er å finne på så og si alle master. En meget god måte for operatørene å markedsføre at de har 5G dekning, og det står 5G i hjørnet på telefonen ;)

ja, faktisk er ned hastigheten dårligere på n28 5G enn på 4G, dog er opp hastigheten bedre på N28/b28. Se forresten at det står både 5g og 4g og n28/b28 på innstillinger i routeren. De lurer oss ;)

Lenke til kommentar
17 hours ago, el_cash said:

Ponyting-antennen din er retningsbestemt. Antar at du har pekt den så godt som mulig mot nærmeste mast, og så fått dårlig resultat.

Hvis det ikke er fri sikt til nevnte mast, så kan det hende at du faktisk får bedre dekning ved å rette antennen fra et sted du får refleksjon av signalet fra. Som et eksempel kan jeg nevne at jeg får signal fra stikk motsatt retning av der masten står, fordi signalet reflekteres fra et fjell. Kan også anbefale å få antennen så høyt opp som mulig, uavhengig av retning - men ikke la kabelstrekket mellom antenne og router bli for langt, for det kan du tape signalstyrke på.

tror jeg har prøvd alle mulige retninger. Er jo noen hindre her, selfølgelig (skog osv).
Jeg har plassert antenne høyt som jeg får til uten å måtte skjøte origenal kabel. Dvs på toppe av takmøne. Der har jeg testa på alle grader.
Det som er rart, er at med iphone og android så får vi veldig bra fart (rundt 150Mbps både opp og ned), visse steder vi står i hagen. Så har jeg prøvde med antenne på samme sted, å får maks 20Mbps og 12 opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...