Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifter til vinterdekk selv


Vokteren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (6 minutter siden):

Grunnen til at hjul faller av er at de sansynligvis har fått byttet hjul av "profesjonelle"

Helt enig i denne.. Firmabilene der jeg jobbet fikk oppleve problemet et par ganger faktisk! 
Og jeg klager jo litt av og til på verkstedenes bruk av muttertrekker.. Ikke sjelden at de rett og slett ødelegger boltene ved å sette mutteren i trekkeren og så bare skru uten å ane at det blir skjevt og ødelegger bolten.
Så, jeg har nå begynt å skifte hjulene selv for å slippe verksted-blemmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at hjul faller av er at de sansynligvis har fått byttet hjul av "profesjonelle" og dermed ikke etterstrammet boltene. 

Opplevde det en gang; forrige eier hadde brukt dekk-hotell og fått lokalt verksted til å bytte dekk i en årrekke. Boltene var strammet med over 300 nm og hadde begynt å rotere rundt seg selv på navet, så alt av spor var spist opp og borte. Ble to nye hjullager på den bilen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Dubious said:

Grunnen til at hjul faller av er at de sansynligvis har fått byttet hjul av "profesjonelle" og dermed ikke etterstrammet boltene. 

Jeg har fått byttet hjul av "profesjonelle", men etterstrammingen tar jeg selv ansvar for etter at jeg har kjørt noen (=50) kilometer på dem. (Fikk på nye Nokian R5 i går - en ren fryd; riktignok bare på tørr/våt asfalt i 30-40-50-sone så langt.)

Lenke til kommentar

Et seriøst dekkverksted (jeg har prøvd mange i Bergensområdet, jeg vet om ETT som faktisk gjør dette) kan gjerne bruke luft/batteri evt med momentstav, på å løsne og lett feste hjulboltene, men vil alltid avslutte med manuell momentnøkkel, samt fortelle kunden om å ettertrekke etter noen få mil. De som er dreven på dette bruker kanskje ett minutt ekstra på å gjøre denne jobben strøkent, men min erfaring er at det er fryktelig langt mellom fagfolkene, selv på såkalte autoriserte dekkverksted.

Ikke uten grunn at dekkverksted ikke får røre hjulene på MC. Kun MC-verksted eller eieren selv som har anledning til å løsne og feste hjul.

Takk og lov....

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (6 timer siden):

Kjenner ikke Biltema sine, men jeg har de jeg linket til over og er kjempefornøyd. Dra ut sikringssplinten, dra bukken opp til høyden du trenger og sett i splinten igjen.

For å løsne bukken: ut med splinten, og løft opp håndtaket (hold i bukken og senk den for hånd for å unngå et smell). Sett i splinten igjen, og bukkene er klare for lagring igjen. Helt supre saker, og kommer i alskens størrelser.
https://www.staypro.no/garasje-arbeidsplass/verksted-og-bil/jekk/pallbukker

Eg brukte sånne på ein eldre bil, men den var vel 1,2 tonn og det var med ein mindre 2T Biltema-jekk.

No har eg elbilar på over 2 tonn og satsar på at 3T-jekken ikkje sviktar.

Korleis er det å bruke bukk på nyare bilar, gjerne elektriske med kun eitt punkt å løfte på?

Kan du plassere bukken under noko struktur ved hjulet? Ikkje nødvendigvis legge all vekta på, men at den kan ta over jobben om jekken sviktar.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Eg brukte sånne på ein eldre bil, men den var vel 1,2 tonn og det var med ein mindre 2T Biltema-jekk.

No har eg elbilar på over 2 tonn og satsar på at 3T-jekken ikkje sviktar.

Korleis er det å bruke bukk på nyare bilar, gjerne elektriske med kun eitt punkt å løfte på?

Kan du plassere bukken under noko struktur ved hjulet? Ikkje nødvendigvis legge all vekta på, men at den kan ta over jobben om jekken sviktar.

Discoen er vel rundt 2.4 og bruker 2 x 3 tonn bukker fra Biltema, må jeg under en bil (uansett årsak) bruker jeg ekstra sikring. Har vært dønn stabilt så lenge en er nøye med plasseringen mtp dekk, brems og den type jobb.

Har aldri jekket opp elbil pga batteriet, men på diverse ukurante biler gjennom tiden har det vært mulig å sette bukk ved nedre bærearmer på traversfestet, eller framre ramme.  Vil nok tenke det er mulig på elbiler også så framt det ikke er mye plast og sånt?

Endret av Megane11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...