Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifter til vinterdekk selv


Vokteren

Anbefalte innlegg

Powertrainer skrev (15 minutter siden):

Jeg irriterer meg mer på at stasjonene er blitt rene fastfoodkjeder. Før fikk man god hjelp med å kjøpe deler til bilen. Husker da jeg kjøpte registerreim til kadetten for 150kr på statoil, det var tider det. Sist jeg skulle kjøpe pære så visste betjeningen ikke hva "H7" var fornoe, mem etter å ha lett i diverse skuffer så fikk jeg til slutt kjøpt en pære😂

Det er ein litt ond sirkel. Dagens bilar kan ein jo knappast nok gjere noko som helst med sjøl, berre det å bytte lyspære kan fort ende opp med at du må demontere halve bilen. På mange bilar er det einaste du kjem til under panseret påfyllinga for spylervæske.
Når det ikkje lenger er ein kjapp reparasjon å stikke innom bensinstasjonen for å kjøpe ei lyspære eller ei reim som du bytter på 5 min ute på parkeringsplassen, så blir det også færre som kjøper slike bildelar på bensinstasjon, som igjen gjer at det er mindre aktuelt for bensinstasjonar å selge slikt utstyr.
Sidan reprasjonar i dag ofte må planleggast så har nettbutikkar samt eigne utslag for bildelar tatt over markedet. Det blir rett og slett for dyrt å betale bensinstasjonsprisar når reparasjonen uansett kjem til å ta lang tid.

Eg vil tru at det er berre eit spørsmål om tid før også bilhjula blir utstyrt med bolt/mutter som krever spesialutstyr for å skru ut, slik vi alle må på godkjente verksted for å bytte hjul. Statens Vegvesen har definert at arbeid med dekk og hjul er såpass viktig for trafikksikkerheita at det krevs løyve frå vegvesenet å få drive med slikt verksted. Då vil eg tru at det er heilt på nåde at vi som privatpersonar får lov til å tukle med så trafikkritiske ting som hjul. Det fyrste som kjem er nok eit forbod mot å skifte dekk på køyretøy som du ikkje er registrert eigar av for å på den måten få slutt på at folk hjelper svigermor eller naboen med å skifte hjul utan å ha søkt til Statens Vegvesen om løyve.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (14 timer siden):

Saksejekkene tåler å brukes hvert bidige år, men de er halvfarlige å bruke siden de ikke er stabile.

Et par pallebukker er en grei investering for å hjelpe med stabiliteten. :)
https://www.staypro.no/garasje-arbeidsplass/verksted-og-bil/jekk/pallbukker/bahco-bh33000-pallebukk-tr12818

Jeg var veldig sent ute med å skaffe noen, men de anbefales jo uansett når man løfter bilen med en jekk.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 minutter siden):

Et par pallebukker er en grei investering for å hjelpe med stabiliteten. :)
https://www.staypro.no/garasje-arbeidsplass/verksted-og-bil/jekk/pallbukker/bahco-bh33000-pallebukk-tr12818

Jeg var veldig sent ute med å skaffe noen, men de anbefales jo uansett når man løfter bilen med en jekk.

Jøsses, er de blitt såvidt rimelige. De der, om det er samme som jeg fikk låne for et par år siden, er veldig stabile og fin å jobbe med.

Har selv de kraftige blå/røde fra Biltema, de er fine de og men litt mer arbeid å justere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (18 minutter siden):

Jøsses, er de blitt såvidt rimelige. Har selv de kraftige blå/røde fra Biltema, de er fine de og men litt mer arbeid å justere.

Kjenner ikke Biltema sine, men jeg har de jeg linket til over og er kjempefornøyd. Dra ut sikringssplinten, dra bukken opp til høyden du trenger og sett i splinten igjen.

For å løsne bukken: ut med splinten, og løft opp håndtaket (hold i bukken og senk den for hånd for å unngå et smell). Sett i splinten igjen, og bukkene er klare for lagring igjen. Helt supre saker, og kommer i alskens størrelser.
https://www.staypro.no/garasje-arbeidsplass/verksted-og-bil/jekk/pallbukker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 14.10.2024 den 17.44):

Ein jekk som er så farleg at den berre kan brukast til nødbruk er i alle fall ikkje trygg å bruke i nødsfall. Det ligg i sakens natur at den dagen du treng "nødjekken" så befinner du deg i ein grøftekant med underlag av laus grus, og gjerne i regnver om natta også.

Takk, det var slik jeg begynte å handle utstyr for hjulskift. ^^

Gjorde en "simulering" på gårdsplassen, og lot som om bilen hadde punktert. Og brukte utstyret som fulgte med for å sette på reservehjulet (på min 2008 VW Caddy fulgte det med fullverdig reservehjul).

For det første så satt hjulet skrudd fast under bilen, i et hulrom bak drivstofftanken. Med stålfelg som hadde omtrent rustet fast til understellet. Så det tok meg 45 minutter bare å få løs hjulet. Og når dette var på en varm sommerdag, og jeg så for meg å skulle gjøre det samme en mørk høstkveld, i regnvær...eh, nei!

Så da snekret jeg en brakett av 12mm sponplate inni varerommet, og med sekskantbolter, sprengskive og vingmuttere til å sette hjulet på. Med min løsning tar det 45 sekunder å løsne hjulet. Og felgen er ikke lenger utsatt for søle og steinsprut som den var under bilen.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
el_cash skrev (15 minutter siden):

Hvilke momentnøkkel/-stav bruker dere, og hva anbefaler dere? 

Momentnøkkelen kjøpte jeg på Clas Ohlson for en del år siden. Finner ikke ut hva slags merke det, men den var ihvertfall TÜV-godkjent. Men folk sier at nøkkelen som ser lik ut og selges på Clas Ohlson nå er av dårlig kvalitet og at skrallefunksjonen ryker fort. Har ikke merket noen problemer med min.

Skulle jeg kjøpt ny nå ville jeg kjøpt Wera Click-Torque C 3:
https://www.proshop.no/Verktoey/Wera-Click-Torque-C-3-Drehmomentschluessel-mit-Umschaltk/2671668

Som momentstav så har jeg kjøpt 2 stk. av denne:
https://www.bahco.com/no_nb/momentstaver-med-1-2--innfestning-pb_bwtbp1290-bwtb12p200_.html

Bahco BWTB12P150 (150 Nm) for å være spesifikk. Bruker den sammen med en DeWalt DCF899 muttertrekker. Strammer til for hånd med momentnøkkelen til slutt.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
el_cash skrev (11 minutter siden):

Men back to topic, hvilke momentnøkkel/-stav bruker dere, og hva anbefaler dere? 

Per idag har jeg flere av den klassiske sorten hvor man vrir håndtaket til man havner på rett verdi. En svindyr Facom, en fra et sett fra TengTools og en søt liten 1/4"/bits fra Biltema. De har alle fungert utmerket, men jeg glemte et par ganger å skru den ene ut etter bruk. Nå er den veldig unøyaktig, utenfor justerings mulighet, så den er søppel.

Jeg tenker å prøve en slik sak fra Biltema. Både fordi jeg har hørt at den faktisk duger rimelig bra (ikke testet selv altså), den kan brukes på allerede verktøy, og ikke minst at den ikke trenger å nullstilles etter bruk.

Vet ikke om det er smart, men håper det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker å prøve en slik sak fra Biltema. Både fordi jeg har hørt at den faktisk duger rimelig bra (ikke testet selv altså), den kan brukes på allerede verktøy, og ikke minst at den ikke trenger å nullstilles etter bruk.

Vet ikke om det er smart, men håper det.

Har tenkt på samme dings fra Biltema selv, tror han i Project Farm på Youtube har testet nøyaktigheten på disse her en eller annen gang, men aldri rotet meg til å kjøpe (les ikke tatt sjangsen siden kona alltid er med på Biltema når jeg reiser dit....)

Enn så lenge holder momentnøkkelen fra Wish til 220 nm pluss 20 grader med latmannsarmen på det største momentet jeg må trekke til 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Habla Møberg said:

Jeg tenker å prøve en slik sak fra Biltema. Både fordi jeg har hørt at den faktisk duger rimelig bra (ikke testet selv altså), den kan brukes på allerede verktøy, og ikke minst at den ikke trenger å nullstilles etter bruk.

Vet ikke om det er smart, men håper det.

Den der så jo tilsynelatende smart ut ja, kanskje jeg skal gjøre et forsøk med den siden Biltema ligger enkelt til for min del.

Takk for tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Megane11 skrev (2 minutter siden):

Har tenkt på samme dings fra Biltema selv, tror han i Project Farm på Youtube har testet nøyaktigheten på disse her en eller annen gang, men aldri rotet meg til å kjøpe (les ikke tatt sjangsen siden kona alltid er med på Biltema når jeg reiser dit....)

Enn så lenge holder momentnøkkelen fra Wish til 220 nm pluss 20 grader med latmannsarmen på det største momentet jeg må trekke til 😏

Jeg så på flere tester fra en YT kanal som het Torque ettellerannet, visstnok seiøse på testing av ymse momentverktøy. De viste hvor lett det var å ødelegge selv det flotteste verktøy, om man glemte å nullstille, og at det er vanskelig eller umulig å justere inn igjen den feilen som kommer ved at verktøyet henger i ukesvis med stram fjær. 

Så jeg har kjøpt min siste ordinære momentnøkkel, og satser på iallefall "noe" som ikke må nullstilles. Som den jeg lenket til (som ser ut som et leketøy,  det skal sies) eller en av disse helelektroniske som dessverre koster en nyre og førstefødte om man vil ha kvalitet.

Lenke til kommentar

Kor viktig er det eigentleg å stramme til med rett moment?
Poenget er vel berre at ein skal stramme godt nok til at mutter/bolt ikkje løsner under køyring, samtidig som at ein må påsjå å ikkje stramme med så mykje kraft at du øydelegg gjengane.
Sjølv ved bruk av momentnøkkel så må ein jo uansett gå over for å kontrollere/etterstramme etterpå?

Eg forstår at det sjølvsagt er lett å stramme for hard særleg dersom ein strammar med latmannsarm. Men sitt bolt/mutter så hardt at du må bruke latmannsarm eller må hoppe på hjulkrysset for å få av dekket så bruker ein jo openbart for mykje moment når ein strammer til.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det er ein litt ond sirkel. Dagens bilar kan ein jo knappast nok gjere noko som helst med sjøl, berre det å bytte lyspære kan fort ende opp med at du må demontere halve bilen. På mange bilar er det einaste du kjem til under panseret påfyllinga for spylervæske.
Når det ikkje lenger er ein kjapp reparasjon å stikke innom bensinstasjonen for å kjøpe ei lyspære eller ei reim som du bytter på 5 min ute på parkeringsplassen, så blir det også færre som kjøper slike bildelar på bensinstasjon, som igjen gjer at det er mindre aktuelt for bensinstasjonar å selge slikt utstyr.
Sidan reprasjonar i dag ofte må planleggast så har nettbutikkar samt eigne utslag for bildelar tatt over markedet. Det blir rett og slett for dyrt å betale bensinstasjonsprisar når reparasjonen uansett kjem til å ta lang tid.

Eg vil tru at det er berre eit spørsmål om tid før også bilhjula blir utstyrt med bolt/mutter som krever spesialutstyr for å skru ut, slik vi alle må på godkjente verksted for å bytte hjul. Statens Vegvesen har definert at arbeid med dekk og hjul er såpass viktig for trafikksikkerheita at det krevs løyve frå vegvesenet å få drive med slikt verksted. Då vil eg tru at det er heilt på nåde at vi som privatpersonar får lov til å tukle med så trafikkritiske ting som hjul. Det fyrste som kjem er nok eit forbod mot å skifte dekk på køyretøy som du ikkje er registrert eigar av for å på den måten få slutt på at folk hjelper svigermor eller naboen med å skifte hjul utan å ha søkt til Statens Vegvesen om løyve.

Du har et godt poeng, man ser jo også hvor kynisk verkstedene utnytter at det er blitt strengere og mer avansert, folk blir lurt for enorme summer for bagatellfeil som f.eks kontaktfeil i en multiplugg og lignende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (42 minutter siden):

Kor viktig er det eigentleg å stramme til med rett moment?
Poenget er vel berre at ein skal stramme godt nok til at mutter/bolt ikkje løsner under køyring, samtidig som at ein må påsjå å ikkje stramme med så mykje kraft at du øydelegg gjengane.
Sjølv ved bruk av momentnøkkel så må ein jo uansett gå over for å kontrollere/etterstramme etterpå?

Eg forstår at det sjølvsagt er lett å stramme for hard særleg dersom ein strammar med latmannsarm. Men sitt bolt/mutter så hardt at du må bruke latmannsarm eller må hoppe på hjulkrysset for å få av dekket så bruker ein jo openbart for mykje moment når ein strammer til.

Tenker det er viktigst for de som ikke er godt rutinert på "å skru", som kanskje ikke helt kjenner forskjell på 100 og 200Nm med det verktøyet de har tilgang på. Har selv brukt mange 10-år på å bli trygg nok på meg selv til at momentnøkkelen for det meste henger på plassen sin. Men straks det blir noe mer enn en rutinejobb så sjekker jeg tabellene for aktuell jobb, og forholder meg til det. Som feks på hjulopphenget på bilen jeg bruker til hverdags nå, som har multilink (les en røys med bolter og stag), hvor mye er i lettmetall, hvor flere bolter er engangsbruk og i strekkmetall. Da bør man ta den tiden det tar med å følge produsentens rekkefølge og moment.

Nå har mange lettmetallfelger (alu, magnesium, etc) på bilene, og jeg har selv sett felger som er ødelagt, trolig av for hard tiltrekning. Kast i felgen uten at der var så mye som en skramme på de. Dette var rett nok Kina-produserte felger, men de hadde ikke kast da de var nye. De største og mest anerkjente produsentene av felger bruker bedre innlegg av hardere metall rundt boltefestene slik at de ikke er så følsomme for tiltrekningskraft.

Samtidig så har du de som absolutt skal smøre hele bolten inn med diverse fett (kobberfett er jo en slager...). Dette er en skikkelig killer på aluminium, men vil nok likevel kunne fungere om man ikke overstrammer. Trekker man til en godt innfettet bolt (altså at gjengene er fettet, ikke hodet/konen/skiven) til med lang latmannsarm og 2-300Nm og den egentlig skulle hatt 120Nm så er sjansen større for at felgene får kast etter en tid, spesielt om det er bolter med kon og ikke skive. Velger jeg å tro iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye strekkbelastning man faktisk får er avhengig av friksjonen mellom bolt og gjenger, og allerede her er nok naturlig variasjon ganske stor. Nye eller smurte bolter så blir det mye strammere med samme moment. Så for min del, om man treffer 100NM  eller 150NM er nok mindre viktig, spesielt ikke om man faktisk også etterstrammer når det har satt seg litt. Hvis nøkkelen er ca en halvmeter og man vet hvordan 20kg kjennes ut i armene så kommer man nært nok.

De som ikke etterstrammer i blant, eller drar til med 250+ fordi de ikke har noe referanse og ikke vil stramme for lite, mister nok hjulet først.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trulss said:

Det burde vært forbudt å bytte dekk selv. Man kan skade seg selv og andre. Tenk om et dekk faller av i fart! Det å fylle luft burde kun vært tillatt på autorisert verksted.

Med samme logikk så burde det ikke være tillatt å fylle spylevæske eller bytte vidusviskere sjøl heller. Man kan skade seg sjøl og andre når frontruta er full av tørr saltslaps som ikke lar seg fjerne. 

Det er en grunn til at basic vedlikehold (som f.eks å skifte dekk) er en del av trafikkopplæringa på kjøreskolen (var ihvertfall det da jeg tok lappen). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...