Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifter til vinterdekk selv


Vokteren

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (5 timer siden):

Jeg har i alle år skiftet til vinterdekk/sommerdekk selv. Da får jeg smurt opp hjulbolter, sjekket bremseskiver, evt skader, dekkslitasje, vasket osv. En tradisjon som gjør meg mer trygg på bilen de nærmeste månedene uten å være avhengig av et verksted hvor ingen snakker norsk

På mitt hjemsted har de fleste bensinstasjonene nå blitt ubetjente og tilgangen til lufttrykkmåler er avviklet.
Nå tvinges vi til å bruke penger på dekkhotell, stå i kø eller kjøpe eget trykkluftutstyr for å utbedre noe «alle» kan gjøre selv og derved opprettholde et minimum av teknisk kompetanse.

En gnien holdningsendring hos bensinstasjonkjedene….

Å kjøpe inn en egnet luftkompressor som duger til å fylle luft i bildekk + lufttrykkmåler er en økonomisk bagatell. Av TS og bensinstasjonskjedene så synes jeg den mest gniene her er TS. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dubious said:
Spoiler

Jekken som kommer med bilen er til nødbruk og skal ikke brukes til å skifte hjul 2 ganger hvert år.

Så lenge du løfter 1 hjul om gangen, så holder det med jekk fra Biltema.

Alt av utstyr en trenger, kan være nedbetalt ved først hjulskift, noe lenger om en kjøper muttertrekker.
Kommer også an på hvor mye de tar betalt for å skifte i området du bor. 

Alle stasjonene i nærheten her har luftfyller. 
Elbiler har luft i dekkene de også.

 

Saksejekkene tåler å brukes hvert bidige år, men de er halvfarlige å bruke siden de ikke er stabile. 
Flaskejekkene er jo ganske greie, men de mangler også ergonomi(trykkventilen) og lekker vis de ikke er lagret korrekt. 
De billigste garasjejekkene lider av mye av det samme som flaskejekkene, plus at de har lavere løftehøyde pga manglende størrelse. 
Greie garasjejekker krever egen lagringsplass, men det gjør også dekkene. 
Luftputene er halvfarlig å igjenbruke over lengre tid. Men de fungerer.
Lufthydraulisk er dessverre priset for industripriser til industribruk. 

Lenke til kommentar

Dekkhotell i 10 år koster deg fort 25.000kr (1250kr/sesong). Her kan du investere i både kvalitetsjekk fra Bacho, Batteridreven muttertrekker fra Ryobi (eller Milwaukee), skikkelige kraftpiper med beskyttelse fra Bacho, og en momentstav for 110Nm. Og likevell gå i pluss etter bare noen få år.

Legg på en liten kompressor fra Biltema, og en luftfyller.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Støtter den som linket til Xiaomi Mi luftkompressoren til ca 500,- 

Den er oppladbar og MYE mer stillegående enn Biltema/andre med kobling til sigarett-tenner uttaket.  Holder fint til å justere trykket helt nøyaktig på fire hjul som er +/- 0,2 bar og mere til.  Kan også fylle ett relativt slunkent bildekk fikk jeg testet ifjor vinter på et dekk med sakte lekkasje fra ventil.

Siden den veier bare halvkiloen og har nøyaktig trykkmåler så brukes den også i bagasjen til el-sykkelen på langtur 🙂

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (54 minutter siden):

Dekkhotell i 10 år koster deg fort 25.000kr (1250kr/sesong). Her kan du investere i både kvalitetsjekk fra Bacho, Batteridreven muttertrekker fra Ryobi (eller Milwaukee), skikkelige kraftpiper med beskyttelse fra Bacho, og en momentstav for 110Nm. Og likevell gå i pluss etter bare noen få år.

Legg på en liten kompressor fra Biltema, og en luftfyller.

Gode forslag, men den jekken var høyt priset. Dette er 3-tonns versjonen. Løfter en tung SUV med 1 hånd 💪

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med fare for avsporing av det egentlige topic: Finnes det jekker som ikke krever å svinge en 1.5 m lang stang opp og ned ved siden av bilen i garasjen?

Jeg brukte tidligere en saksejekk med påsveiset mutter til å sveive den opp/ned med muttertrekkern. Det tok lite plass, men fungerte ikke helt ettersom den lange gjengestangen 'torsions-fjæret' med hvert slag. Vanlig batteridrill fungerte såvidt for den lette Volvo V40, men er for svakt for Tesla og friksjonen i gjengestangen/-mutter blir også for stor.

Flaskejekker klarer seg kanskje med kortere arm, men jeg tror de er for høye for en TM3.

Kina-Vevor har alt i en boks men jeg ville likt det bedre å kunne bruke muttertrekkern - og saken er jo ganske jalla med denne elektriske skrallen

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ha slagtrekker. Jeg løser boltene med et langt skaft og de løser alltid lett. Bruker en batteridrill til å skru inn og ut boltene og trekker med 140Nm. Har en 3 tonns jekk. Dekktrykksmåler og kompressor har jeg men bruker det sjelden.Dekktrykket vises i display anyway. Som regel er lufttrykket det samme som når jeg tok av hjula. Har faktisk pumpet de opp med en sykkelpumpe når jeg ikke har giddet å vente på at kompressoren skal gi luft. Et sykkelhjul har mye høyere trykk enn ett bilhjul. Vekten på hjula er ikke mye verre enn de gamle stålfelgene og 15 tommers hjula man hadde før. Ofte er omkretsen ikke så forskjellig om man har 17 19 eller 20 tommers dekk. Forskjellen er mengde gummi vs aluminium. 

Dekkhotell er sikkert fint men ofte kommer snøen og is brått på. Da er det greit å ha dekkene hjemme og legge dem om i en fart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal man ha slagtrekker. Jeg løser boltene med et langt skaft og de løser alltid lett. Bruker en batteridrill til å skru inn og ut boltene og trekker med 140Nm.

Du trenger ikke, men du sparer tid, og du får gjort alt i en vending. 

Alle bør uansett trekke til med moment etterpå, ikke stram med muttertrekkern. 
Aldri prøvd med momentstav på trekkern. 

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Du trenger ikke, men du sparer tid, og du får gjort alt i en vending. 

Alle bør uansett trekke til med moment etterpå, ikke stram med muttertrekkern. 
Aldri prøvd med momentstav på trekkern. 

Momentstav er ikke helt til å stole på ifm batteritrekkere. På lufttrekkere er de relativt ok, men momentnøkkel er det som kan stoles på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 14.10.2024 den 1:31 PM):

Har ikkje lagt merke til at bensinstasjonane har slutta å tilby trykkluft. I mitt nærområde har bensinstasjonane snarare tvert imot investert i nye fyllestasjonar med digital og automatisert luftfylling.

Er ikkje heilt sikker på om det er eit krav at bensinstasjonar skal ha trykkluft tilgjengeleg eller om det berre er eit servicetilbod som gjer at det er større sjangs for at dei som svinger innom for å fylle luft også kjøper boller og kaffe.

Husk at luftfylling er ikkje berre aktuelt når ein bytter hjul, ein skal eigentleg sjekke og korrigere lufttrykket gjennom sesongen alt etter utetemperatur og kor tungt ein har lasta bilen. Noko av behovet har kanskje forsvunnet no når alle nye bilar har dekksensor som både måler dekktrykk og varsler om lavt dekk trykk, men ein må likevel kunne etterfylle om lufttrykket blir lavt.

Om det berre er tilgangen på trykkluft som er problemet så løyser du dette problemet enkelt og billig ved å kjøpe din eigen kompressor, om det er slik at bensinstasjonane slutter å tilby trykkluft så er det eigentleg berre større grunn til å ha ein kompressor i bilen.

 

Når det gjeld påstanden om at "alle" kan gjere denne jobben sjølv, så vil eg tørre påstå at det ikkje heilt stemmer likevel. Jobben med å skifte hjul har blitt meir krevande dei siste åra. Tyngre bilar gjer at du må ha skikkeleg garasjejekk for å gjere jobben, og mange bilar blir heller ikkje levert med jekk slik at dersom du skal skifte hjul sjølv så må du uansett investere i utstyr då jekk og hjulkryss ikkje lenger følger med bilen.
Eit anna moment er at mange bilar har fått veldig store dekk som er langt meir krevande å løfte på, så særleg om du er litt oppe i åra og ikkje får til å bøyde deg så mykje så er det stor forskjell på store 20" dekk og små 15" dekk som dei fleste kan løfte med ei hand.
Ei tredje utfordring er at med elbilar som har batteripakken på undersida så har det blitt mykje mindre feilmargin dersom du skulle kome i skade til å sette jekken på feil punkt. Det er ikkje vanskeleg å finne kvar ein skal sette jekken, men det krever litt meir kunnskap når ein har batteri på undersida som for all del ikkje skal punkterast, samt at bilane er mykje tyngre. Med gamal Golf som veg 900 kg og har 14 tommers dekk var tabbekvoten veldig stor før du gjorde den heilt store brølaren. No kan du med ti tommeltottar ganske enkelt kondemnere bilen din om du løfter på feil stad og i tillegg mister bilen av jekken.

For dei som har kompetanse og interesse av å skifte hjul sjølv så er det ikkje den store investeringa å kjøpe ein garasjejekk, eit hjulkryss og ein liten kompressor. (Kjøper du ein større kompressor så kan du også kjøpe muttertrekker og gjere jobben mykje enklare for deg sjølv).

Den fjerde utfordringen er når den første snøen kommer ligger vinterdekkene  på dekkhotell fortsatt.

  Den tid folk flest hadde dekkene hjemme så hadde de muligheten for å skifte dekk før de kjørte avgårde. Dekk er forøvri  ferskvare, og har holdbarhetsdato så selv om dekkprofilen, dekkmønster ser bra ut kan dekket vera bedre egnet som fender på kai.  

  Mange tar utvilsamt  sjansen på å kjøre til dekkhotellet hvor det garantert møter  lange køer, og mange  biler havnet i grøfta i fjor vinter med sommerdekk. Det ble nok en dyr fornøyelse for mange, m/regressansvar  overfor forsikringselskap, og tap av førerkort. Med enkle arbeidsredskaper ein  skifte  dekk på biler m/ større hjul, og dessuten står det vel utfyllende beskrivelse på dei fleste både nye og gamle  biler hvor "jekkfeste er plassert"  

Endret av Buffelo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Med fare for avsporing av det egentlige topic: Finnes det jekker som ikke krever å svinge en 1.5 m lang stang opp og ned ved siden av bilen i garasjen?

Jeg brukte tidligere en saksejekk med påsveiset mutter til å sveive den opp/ned med muttertrekkern. Det tok lite plass, men fungerte ikke helt ettersom den lange gjengestangen 'torsions-fjæret' med hvert slag. Vanlig batteridrill fungerte såvidt for den lette Volvo V40, men er for svakt for Tesla og friksjonen i gjengestangen/-mutter blir også for stor.

Flaskejekker klarer seg kanskje med kortere arm, men jeg tror de er for høye for en TM3.

Kina-Vevor har alt i en boks men jeg ville likt det bedre å kunne bruke muttertrekkern - og saken er jo ganske jalla med denne elektriske skrallen

Bruker selv denne fra Bacho Høytløftende jekk 3 t 90-552 mm | Løfter hele 552 mm | Bahco BH13000 | Jula 

Den har fotpumpe så klarer fint å bruke den selv i en veldig trang garasje, dog greit å ha noen ekstra kilo å gå på på kroppen da fotpumpa krever en del vekt for å presse den ned, i det minste når en bruker den på en tung elbil. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Hvorfor skal man ha slagtrekker. Jeg løser boltene med et langt skaft og de løser alltid lett.

Brukte også latmannsarm før, men muttertrekker er helt gull. Går så mye fortere når man bare skrur alt av i full fart :D
Det er en luksus jeg ikke klarer meg uten lengere.

Lenke til kommentar

Jeg skifter dekk på 2-3 biler hver sesong.
Giddet knapt å skifte på min egen bil når jeg ikke hadde muttertrekker. 
Vurderte å sette bort jobben, men valgte å prøve muttertrekker, og det er nå flere år siden.

Bruker momentnøkkel for å sjekke jobben, og som regel så skal det ikke mye til før jeg hører et klikk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (15 timer siden):

Gode forslag, men den jekken var høyt priset. Dette er 3-tonns versjonen. Løfter en tung SUV med 1 hånd 💪

Jeg har også Bahco BH13000. Kjempeflott jekk, MEN med sine neste 50 Kg er den ikke beregnet på å flyttes / bæres over en grusete gårdsplass.

Så jeg snekret meg en kjapp sak for å løse det problemet.

EDIT:
Kan ikke jekke opp bilen med jekken på trallen, men å løfte jekken av og på trallen er ihvertfall mye lettere enn å bære jekken hver gang. Eller å slepe den over gårdsplassen på sine egne små hjul.

IMG_1687_25.jpg

IMG_1689_25.jpg

Med skikkelig utstyr trenger man ikke tenke på dekkhotell eller hva bensinstasjonene har eller ikke har. Har for lengst kjøpt en liten kompressor + slange + blåsepistol med manometer.

Coop OBS har en gang iblant denne på salg til 800 Kr.
https://www.obs.no/bygg-og-hage/verktoy/trykkluftverktoy/2387014

Og siden jeg allerede har DeWalt verktøy så har jeg kostet på meg en DCF899 muttertrekker. Pluss Bahco 150 Nm momentstav og Bahco 7806 17mm, 19mm og 21mm kraftpiper for de 2 bilene våre.

Har allerede en "latmannsarm" for å løsne (selv om jeg bruker en muttertrekker nå) og momentnøkkel for manuell tilstramming av riktig moment helt til slutt (bruker først en momentstav).

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Jeg har også Bahco BH13000. Kjempeflott jekk, MEN med sine neste 50 Kg er den ikke beregnet på å flyttes / bæres over en grusete gårdsplass.

Så jeg snekret meg en kjapp sak for å løse det problemet.

IMG_1687_25.jpg

 

Nice. Ja, den er himla tung! Igrunnen eneste negative med den. Nokså krevende å få med seg i bilen 🤐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (3 timer siden):

Nokså krevende å få med seg i bilen 🤐

Oof. Har en varebil selv, men er ikke det noe jeg har gjort ennå. Løfter 50 Kg greit nok, men forskjellen på 50 Kg på vektstangen til trening og en 50 Kg jekk er at vektstangen er ment å skulle løftes - i motsetning til jekken. ^^

Har en 1,5 tonns pumpejekk i bilen som fungrerer greit nok. Kan ikke ta bilen under hengefestet med den, men den er ihvertfall hendig å flytte på. :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (20 timer siden):

Jeg har i alle år skiftet til vinterdekk/sommerdekk selv. Da får jeg smurt opp hjulbolter, sjekket bremseskiver, evt skader, dekkslitasje, vasket osv. En tradisjon som gjør meg mer trygg på bilen de nærmeste månedene uten å være avhengig av et verksted hvor ingen snakker norsk

På mitt hjemsted har de fleste bensinstasjonene nå blitt ubetjente og tilgangen til lufttrykkmåler er avviklet.
Nå tvinges vi til å bruke penger på dekkhotell, stå i kø eller kjøpe eget trykkluftutstyr for å utbedre noe «alle» kan gjøre selv og derved opprettholde et minimum av teknisk kompetanse.

En gnien holdningsendring hos bensinstasjonkjedene….

Skjønner frustrasjonen din men en liten luftkompressor med trykkmåling koster ikke mye, kjøpte en for 7-8år siden for noen hundrelapper og den fungerer fortsatt. Jeg irriterer meg mer på at stasjonene er blitt rene fastfoodkjeder. Før fikk man god hjelp med å kjøpe deler til bilen. Husker da jeg kjøpte registerreim til kadetten for 150kr på statoil, det var tider det. Sist jeg skulle kjøpe pære så visste betjeningen ikke hva "H7" var fornoe, mem etter å ha lett i diverse skuffer så fikk jeg til slutt kjøpt en pære😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tilgang på jekk og luft på jobb, og bukk om jeg skulle ha behov for det.
Skal ha bilen på bukk i vinter for å ta knekken på rust. 

De har lufttrekker, og nå også muttertrekker på batteri, men av den store typen for lastebiler. 
Så jeg foretrekker min egen trekker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...