Dubious Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Grunnen til at hjul faller av er at de sansynligvis har fått byttet hjul av "profesjonelle" og dermed ikke etterstrammet boltene. 2 2 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Dubious skrev (6 minutter siden): Grunnen til at hjul faller av er at de sansynligvis har fått byttet hjul av "profesjonelle" Helt enig i denne.. Firmabilene der jeg jobbet fikk oppleve problemet et par ganger faktisk! Og jeg klager jo litt av og til på verkstedenes bruk av muttertrekker.. Ikke sjelden at de rett og slett ødelegger boltene ved å sette mutteren i trekkeren og så bare skru uten å ane at det blir skjevt og ødelegger bolten. Så, jeg har nå begynt å skifte hjulene selv for å slippe verksted-blemmer. 1 Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Dubious skrev (7 minutter siden): Grunnen til at hjul faller av er at de sansynligvis har fått byttet hjul av "profesjonelle" og dermed ikke etterstrammet boltene. Opplevde det en gang; forrige eier hadde brukt dekk-hotell og fått lokalt verksted til å bytte dekk i en årrekke. Boltene var strammet med over 300 nm og hadde begynt å rotere rundt seg selv på navet, så alt av spor var spist opp og borte. Ble to nye hjullager på den bilen... 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober 28 minutes ago, Dubious said: Grunnen til at hjul faller av er at de sansynligvis har fått byttet hjul av "profesjonelle" og dermed ikke etterstrammet boltene. Jeg har fått byttet hjul av "profesjonelle", men etterstrammingen tar jeg selv ansvar for etter at jeg har kjørt noen (=50) kilometer på dem. (Fikk på nye Nokian R5 i går - en ren fryd; riktignok bare på tørr/våt asfalt i 30-40-50-sone så langt.) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Et seriøst dekkverksted (jeg har prøvd mange i Bergensområdet, jeg vet om ETT som faktisk gjør dette) kan gjerne bruke luft/batteri evt med momentstav, på å løsne og lett feste hjulboltene, men vil alltid avslutte med manuell momentnøkkel, samt fortelle kunden om å ettertrekke etter noen få mil. De som er dreven på dette bruker kanskje ett minutt ekstra på å gjøre denne jobben strøkent, men min erfaring er at det er fryktelig langt mellom fagfolkene, selv på såkalte autoriserte dekkverksted. Ikke uten grunn at dekkverksted ikke får røre hjulene på MC. Kun MC-verksted eller eieren selv som har anledning til å løsne og feste hjul. Takk og lov.... 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Dubious skrev (23 timer siden): Jekken som kommer med bilen er til nødbruk og skal ikke brukes til å skifte hjul 2 ganger hvert år. Lol, det fulgte ikke engang med jekk på Ioniqen min 😅 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober Det er stor forskjell mellom en liten og en stor bil hvor stort moment som skal brukes på boltene. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober PaladinNO skrev (6 timer siden): Kjenner ikke Biltema sine, men jeg har de jeg linket til over og er kjempefornøyd. Dra ut sikringssplinten, dra bukken opp til høyden du trenger og sett i splinten igjen. For å løsne bukken: ut med splinten, og løft opp håndtaket (hold i bukken og senk den for hånd for å unngå et smell). Sett i splinten igjen, og bukkene er klare for lagring igjen. Helt supre saker, og kommer i alskens størrelser. https://www.staypro.no/garasje-arbeidsplass/verksted-og-bil/jekk/pallbukker Eg brukte sånne på ein eldre bil, men den var vel 1,2 tonn og det var med ein mindre 2T Biltema-jekk. No har eg elbilar på over 2 tonn og satsar på at 3T-jekken ikkje sviktar. Korleis er det å bruke bukk på nyare bilar, gjerne elektriske med kun eitt punkt å løfte på? Kan du plassere bukken under noko struktur ved hjulet? Ikkje nødvendigvis legge all vekta på, men at den kan ta over jobben om jekken sviktar. Lenke til kommentar
Megane11 Skrevet 15. oktober Del Skrevet 15. oktober (endret) Zeph skrev (4 timer siden): Eg brukte sånne på ein eldre bil, men den var vel 1,2 tonn og det var med ein mindre 2T Biltema-jekk. No har eg elbilar på over 2 tonn og satsar på at 3T-jekken ikkje sviktar. Korleis er det å bruke bukk på nyare bilar, gjerne elektriske med kun eitt punkt å løfte på? Kan du plassere bukken under noko struktur ved hjulet? Ikkje nødvendigvis legge all vekta på, men at den kan ta over jobben om jekken sviktar. Discoen er vel rundt 2.4 og bruker 2 x 3 tonn bukker fra Biltema, må jeg under en bil (uansett årsak) bruker jeg ekstra sikring. Har vært dønn stabilt så lenge en er nøye med plasseringen mtp dekk, brems og den type jobb. Har aldri jekket opp elbil pga batteriet, men på diverse ukurante biler gjennom tiden har det vært mulig å sette bukk ved nedre bærearmer på traversfestet, eller framre ramme. Vil nok tenke det er mulig på elbiler også så framt det ikke er mye plast og sånt? Endret 15. oktober av Megane11 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Skremmende mange som tror hjulskiftet er trygt bare fordi det er utført på et verksted. Jeg bruker ikke dekkhotell selv men kjenner flere som har måttet reklamere pga ødelagte gjenger og boltebrudd, noen har til og med måttet skifte dekkhotell pga de ikke innrømmet feil. Det som går igjen er skjevgjenging og for hardt moment som resulterer i strekk i gjenger med boltebrudd som følgeskade. Hjemme gjenger jeg bestandig på noen omdreininger før jeg bruker muttertrekkeren og jeg bruker bestandig momentstav som passer biltypen samt ettertrekking etter noen mil, jeg har aldri vært plaget. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Uten at det er noen unnskyldning for dekkhotella som gjer feil, så er forklaringa at prisane er pressa. Når ein betalar 400 kr i året for oppbevaring og dekkskifte to gongar i året så er det ikkje så rart at boltane blir skrudd forsiktig inn med fingrane før ein strammar med muttertrekker. Forkuset er at det skal gå fort så då hamrer ein på med lite tid til kvalitetskontroll. Det er sjølvsagt ikkje alle dekkhotell som er slik, men regelen er at du får stort sett det du betalar for, så dersom ditt dekkhotell er mistenkeleg billeg så bør du være på vakt. Eg har også høyrt fleire som har erfart at dekkhotellet har rota vekk hjula, mest truleg ved at hjula har blitt montert på feil bil utan at det har litt oppdaga før siste kunden kjem innom og alt som er igjen på dekklageret er eit sett med utslitte dekk på gamle stålfelgar som ingen vil ha. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Jeg har enda til gode å trenge å etterstramme hjul jeg har bytta selv og strammet med muttertrekker og momentstav. Den eneste gangen jeg har hatt problem var etter verkstedsbesøk der de hadde glemt å stramme skikkelig så muttrene løsnet. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Man vet det er sesong for hjulskift når en toyota chr står midt på E6 med manglende venstre forhjul midt i rushtida. Spoiler Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Har selv aldri trengt å etter stramme hjulboltene, men går likevel over med momentnøkkel etter å ha kjørt noen mil etter hjulskift. Enkel forsikring for å unngå å ende opp som C-HRen over her, for en vet jo faktisk ikke om en trenger å etterstramme eller ikke før en faktisk gjør det. 2 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Jeg bytter på 3 biler med en sånn liten, rød garasjejekk og hjulkryss. Det har gått bra i 18 år, og jeg kjenner etter når bilen har gått et par dager. Har ikke vært noe å etterstramme. Før pleide jeg å kjøre til nærmeste bensinstasjon for å sjekke/etterfylle luft. Men så fikk jeg med en oppladbar kompressor da bilen var på service sist, så nå bruker jeg den istedenfor. Deilig å slippe å måtte kjøre den turen! Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Habla Møberg skrev (På 15.10.2024 den 12.04): Jeg så på flere tester fra en YT kanal som het Torque ettellerannet, visstnok seiøse på testing av ymse momentverktøy. De viste hvor lett det var å ødelegge selv det flotteste verktøy, om man glemte å nullstille, og at det er vanskelig eller umulig å justere inn igjen den feilen som kommer ved at verktøyet henger i ukesvis med stram fjær. Denne kanalen (Torque Test Channel), og kanskje denne videoen? Jeg skjønner jeg skal begynne å løsne låseskruen på mine 2 momentnøkler, for det gjør jeg omtrent aldri. Har ikke visst at det er en fjær inni dem, men den blir jo såklart ødelagt over tid om den er konstant stram. Habla Møberg skrev (På 15.10.2024 den 13.19): Samtidig så har du de som absolutt skal smøre hele bolten inn med diverse fett (kobberfett er jo en slager...). Dette er en skikkelig killer på aluminium, men vil nok likevel kunne fungere om man ikke overstrammer. Jeg prøver å ha en rutine på å spraye litt CRC-5.56 / WD40 på hjulnavet (passer på at minst mulig treffer bremseskivene) og boltene annethvert år for å motvirke rust. Men har ikke sett det samme behovet nå som vi har alu-felger, og -bolter på begge bilene, i motsetning til stålfelgene og stålboltene som var på den ene bilen tidligere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Håper ikke du bruker aluminiumsbolter på hjulene? 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) Vil på det sterkeste anbefale å heller kjøpe en skikkelig kompressor enn disse ekstremt trege 12V dingsene til å fylle luft. Koster ikke veldig mye mer, og kan brukes til mer enn bare å fylle luft: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer/barbare-kompressorer/kompressor-013514/ Jeg har Xiaomi 12V og har den kun for nødsbruk. Tar jo nærmere 15 minutter å fylle opp et bildekk som er tomt. Endret 30. oktober av John-B Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 21 minutes ago, John-B said: Vil på det sterkeste anbefale å heller kjøpe en skikkelig kompressor enn disse ekstremt trege 12V dingsene til å fylle luft. Koster ikke veldig mye mer, og kan brukes til mer enn bare å fylle luft: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/kompressorer/barbare-kompressorer/kompressor-013514/ Jeg har Xiaomi 12V og har den kun for nødsbruk. Tar jo nærmere 15 minutter å fylle opp et bildekk som er tomt. Hvor ofte fyller man opp tomme dekk? Det har ikke jeg gjort noensinne Jeg ønsker meg en slik: https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/maskiner/annet/dewalt-dcc018n-luftpumpe-uten-batteri-og-lader-3093348?channable=00a9f2736b750033303933333438f3&VAT=1 Men det er litt fordi den kan være fin å ha med på strandturer for å blåse opp og ikke minst tømme luftmadrasser, lekedyr og annet fjas. Ikke så lett å dra med en skikkelig luftkompressor altid hehe. Har også allerede en del DeWalt ting så bare fint med flere ting å bruke batteriene på. Jeg har skiftet dekk på egen bil i flere år nå, bruker ikke momentstav og det har gått fint. Vet greit hvordan en bolt som sitter fast, uten at man må ta i hardt føles. Tar også altid en ettersjekk etter noen uker. Kjøpte en muttertrekker med torx tilbehør da den gamle drillen begynte å svikte. Siden jeg nå skifter og lagrer dekk på egen bil og for mor kommer det veldig godt med. Får av 5 bolter på under minuttet noe som er en annen verden. 3 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 2 minutes ago, Locrin said: Jeg ønsker meg en slik: https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/maskiner/annet/dewalt-dcc018n-luftpumpe-uten-batteri-og-lader-3093348?channable=00a9f2736b750033303933333438f3&VAT=1 For de som har havnet på Ryobi-kjøret, så finnes det en lignende greie. (Ikke spør.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå