Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifter til vinterdekk selv


Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år skiftet til vinterdekk/sommerdekk selv. Da får jeg smurt opp hjulbolter, sjekket bremseskiver, evt skader, dekkslitasje, vasket osv. En tradisjon som gjør meg mer trygg på bilen de nærmeste månedene uten å være avhengig av et verksted hvor ingen snakker norsk

På mitt hjemsted har de fleste bensinstasjonene nå blitt ubetjente og tilgangen til lufttrykkmåler er avviklet.
Nå tvinges vi til å bruke penger på dekkhotell, stå i kø eller kjøpe eget trykkluftutstyr for å utbedre noe «alle» kan gjøre selv og derved opprettholde et minimum av teknisk kompetanse.

En gnien holdningsendring hos bensinstasjonkjedene….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Vokteren said:

På mitt hjemsted har de fleste bensinstasjonene nå blitt ubetjente og tilgangen til lufttrykkmåler er avviklet.
Nå tvinges vi til å bruke penger på dekkhotell, stå i kø eller kjøpe eget trykkluftutstyr for å utbedre noe «alle» kan gjøre selv og derved opprettholde et minimum av teknisk kompetanse.

https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/elektriske-kjoretoy/reservedeler-tilbehor/xiaomi-xiaomi-portable-electric-air-compressor-2/1035166.19042/

https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/trykkluftverktoy/kompressorer/2216221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (14 minutter siden):

Jeg har i alle år skiftet til vinterdekk/sommerdekk selv. Da får jeg smurt opp hjulbolter, sjekket bremseskiver, evt skader, dekkslitasje, vasket osv. En tradisjon som gjør meg mer trygg på bilen de nærmeste månedene uten å være avhengig av et verksted hvor ingen snakker norsk

På mitt hjemsted har de fleste bensinstasjonene nå blitt ubetjente og tilgangen til lufttrykkmåler er avviklet.
Nå tvinges vi til å bruke penger på dekkhotell, stå i kø eller kjøpe eget trykkluftutstyr for å utbedre noe «alle» kan gjøre selv og derved opprettholde et minimum av teknisk kompetanse.

En gnien holdningsendring hos bensinstasjonkjedene….

Det er vel et tegn i tiden at fler og fler slutter å forholde seg til dekkskifte, på samme måte som fler og fler fjerner seg fra mange oppgaver som tidligere var helt vanlig.

Mange slike tjenester kan kjøpes, og populariteten ser man tydelig på at det popper opp fler og fler dekkhotell og andre tjenester som ikke hadde livets rett for bare et par tiår siden.

Man kjøper seg fri fra nesten all form for stell av bil og hus.

Kjenner noen som lever av å vaske søppelspannet til folk.

Det tenker jeg er det ultimate bevis på hvor late vi er blitt.

Løsningen på dekkskifte og luft er forøvrig svært enkel. Som @nebrewfoz lenker til finnes der godt brukbare små kompressorer med trykkmåler. Så man må ikke ha egen stor kompressor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det med lutftrykksmåler er vel det minste problemet når det kommer det dekkskift vil jeg påstå 😅
Kan anbefale en slik Xiaomi luftkompressor som @nebrewfozlinka over, har en slik en selv og er veldig fornøyd med den.

Skulle vært mye flinkere til å legge om dekk selv for øvrig, har vært lat de siste årene og har hatt dekka på dekkhotell. Tenkte å si opp det nå som jeg har garasje, og begynne å gjøre den jobben selv fra nå av. Har bare vært litt skeptisk til å gjøre det på en elbil tidligere, men med riktig utstyr ser det ut som en ganske så grei jobb. Skifta dekk selv på min gamle Avensis, på tide å gjøre det på Teslaen også nå :)

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Dette "problemet" kan du løse for 139 kroner: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/minikompressor-70-w-2000028529

Den går på 12 volt og kan drives direkte fra bilen, og har innebygget dekktrykk-måler.

Er sånt nøyaktig? Eg har hatt nokre billege trykkmålarar som har hatt store avvik mot bensinstasjon-utstyr. Har meir tru på den der enn dei som kun måler trykk og dekkmønster, men kor presis er ein kompressor til 139 kroner?

På Tesla-en er det trykkmålar i hjulene, så der er det ikkje noko problem, men ikkje alle bilar som har det.

Lenke til kommentar

Etter reservehjulet forsvant for mange biler er det mange som kjører rundt med lappesaker og kompressor i bilen uten å vite det selv. Alle VAG fra ca 2008 og forover har en kompressor, gjerne under gulvet i bagasjerommet der reservehjulet pleide å være.

OP; du har sjekket at du faktisk ikke har dette fra før?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (25 minutter siden):

Oookay, er dette bare et hjertesukk eller er det noe du trenger hjelp med eller vil diskutere?

Mer en påpeking hvordan samfunnet stimulerer enkeltmennesket til å bli fullstendig hjelpeløse ved banale oppgaver, både med lover, kompetansekrav, regler og økonomiske incentiver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Er sånt nøyaktig? Eg har hatt nokre billege trykkmålarar som har hatt store avvik mot bensinstasjon-utstyr. Har meir tru på den der enn dei som kun måler trykk og dekkmønster, men kor presis er ein kompressor til 139 kroner?

På Tesla-en er det trykkmålar i hjulene, så der er det ikkje noko problem, men ikkje alle bilar som har det.

Kan anbefale å ha egen trykkmåler ja. Men de på disse minikompressorene er etter min erfaring stabile, altså stabil for lav, rett eller for høy. Så du får raskt en føling med hvor i landet du havner på skalaen.

Disse løse små digitale målerne synes jeg virker overraskende stabile og presise, men selvsagt sjekker du de fra tid til annen opp mot annen måler. 👍

Lenke til kommentar

Har ikkje lagt merke til at bensinstasjonane har slutta å tilby trykkluft. I mitt nærområde har bensinstasjonane snarare tvert imot investert i nye fyllestasjonar med digital og automatisert luftfylling.

Er ikkje heilt sikker på om det er eit krav at bensinstasjonar skal ha trykkluft tilgjengeleg eller om det berre er eit servicetilbod som gjer at det er større sjangs for at dei som svinger innom for å fylle luft også kjøper boller og kaffe.

Husk at luftfylling er ikkje berre aktuelt når ein bytter hjul, ein skal eigentleg sjekke og korrigere lufttrykket gjennom sesongen alt etter utetemperatur og kor tungt ein har lasta bilen. Noko av behovet har kanskje forsvunnet no når alle nye bilar har dekksensor som både måler dekktrykk og varsler om lavt dekk trykk, men ein må likevel kunne etterfylle om lufttrykket blir lavt.

Om det berre er tilgangen på trykkluft som er problemet så løyser du dette problemet enkelt og billig ved å kjøpe din eigen kompressor, om det er slik at bensinstasjonane slutter å tilby trykkluft så er det eigentleg berre større grunn til å ha ein kompressor i bilen.

 

Når det gjeld påstanden om at "alle" kan gjere denne jobben sjølv, så vil eg tørre påstå at det ikkje heilt stemmer likevel. Jobben med å skifte hjul har blitt meir krevande dei siste åra. Tyngre bilar gjer at du må ha skikkeleg garasjejekk for å gjere jobben, og mange bilar blir heller ikkje levert med jekk slik at dersom du skal skifte hjul sjølv så må du uansett investere i utstyr då jekk og hjulkryss ikkje lenger følger med bilen.
Eit anna moment er at mange bilar har fått veldig store dekk som er langt meir krevande å løfte på, så særleg om du er litt oppe i åra og ikkje får til å bøyde deg så mykje så er det stor forskjell på store 20" dekk og små 15" dekk som dei fleste kan løfte med ei hand.
Ei tredje utfordring er at med elbilar som har batteripakken på undersida så har det blitt mykje mindre feilmargin dersom du skulle kome i skade til å sette jekken på feil punkt. Det er ikkje vanskeleg å finne kvar ein skal sette jekken, men det krever litt meir kunnskap når ein har batteri på undersida som for all del ikkje skal punkterast, samt at bilane er mykje tyngre. Med gamal Golf som veg 900 kg og har 14 tommers dekk var tabbekvoten veldig stor før du gjorde den heilt store brølaren. No kan du med ti tommeltottar ganske enkelt kondemnere bilen din om du løfter på feil stad og i tillegg mister bilen av jekken.

For dei som har kompetanse og interesse av å skifte hjul sjølv så er det ikkje den store investeringa å kjøpe ein garasjejekk, eit hjulkryss og ein liten kompressor. (Kjøper du ein større kompressor så kan du også kjøpe muttertrekker og gjere jobben mykje enklare for deg sjølv).

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (29 minutter siden):

Er sånt nøyaktig? Eg har hatt nokre billege trykkmålarar som har hatt store avvik mot bensinstasjon-utstyr. Har meir tru på den der enn dei som kun måler trykk og dekkmønster, men kor presis er ein kompressor til 139 kroner?

På Tesla-en er det trykkmålar i hjulene, så der er det ikkje noko problem, men ikkje alle bilar som har det.

Helt sikkert godt nok til at du kommer deg til bensinstasjon eller får sjekket dekktrykket i bilens computer 👍

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Helt sikkert godt nok til at du kommer deg til bensinstasjon eller får sjekket dekktrykket i bilens computer 👍

Jadå, men problemstillinga til TS var at bensinstasjonane i området kutta det tilbodet, og då er det greit å vite det beste alternativet. Ev. noko å ha liggande i bilen om behovet skulle oppstå når du er langt frå ein bensinstasjon.

MailMan13 skrev (2 timer siden):

Etter reservehjulet forsvant for mange biler er det mange som kjører rundt med lappesaker og kompressor i bilen uten å vite det selv. Alle VAG fra ca 2008 og forover har en kompressor, gjerne under gulvet i bagasjerommet der reservehjulet pleide å være.

OP; du har sjekket at du faktisk ikke har dette fra før?

Eg har hatt to Skoda-biler siste fem årene og ingen av dei hadde kompressor.

Ingen av dei har for øvrig trykkmålar i hjulene, så det er ingen hjelp å få der.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

og mange bilar blir heller ikkje levert med jekk

Jekken som kommer med bilen er til nødbruk og skal ikke brukes til å skifte hjul 2 ganger hvert år.

Så lenge du løfter 1 hjul om gangen, så holder det med jekk fra Biltema.

Alt av utstyr en trenger, kan være nedbetalt ved først hjulskift, noe lenger om en kjøper muttertrekker.
Kommer også an på hvor mye de tar betalt for å skifte i området du bor. 

Alle stasjonene i nærheten her har luftfyller. 
Elbiler har luft i dekkene de også.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (51 minutter siden):

Så da har du et fysisk reservehjul og ikke et "kit" som pumper gugge og luft inn i dekket?

Den første hadde reservehjul. Den siste har ingenting, men vart levert med punkteringsfrie dekk, som eg faktisk fekk prøvd ut etter å ha kjørt på ei skrue. Trykket falt, men det var likevel kurant å kjøre på det til det var fiksa.

Om vinterhjulene er punkteringsfrie veit eg ikkje. 🤔

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (57 minutter siden):

Så da har du et fysisk reservehjul og ikke et "kit" som pumper gugge og luft inn i dekket?

Mange bilar har berre ei sprayflaske med tetteskum og ingen kompressor. Nødløysinga er då at du køyrer på eit dekk som er fylt med "byggskum" I staden for luft. 

Kompressor i tillegg slik at du fyrst tetter punkteringa og deretter fyller hjulet med rett trykk er sjølvsagt beste løysinga men ofte forbeholdt dei dyrare modellane. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Jekken som kommer med bilen er til nødbruk og skal ikke brukes til å skifte hjul 2 ganger hvert år.

I dag er det slik. På min fyrste golf var den medfølgande jekken rikeleg nok sidan bilen var så lett og eg ikkje tok snarvegen ved å løfte to dekk om gongen slik at bilen vart ustabil. Med dagens biler er ein slik jekk ikkje ein gong brukandes til nødbruk (med mindre du har så flaks at du punkterer på heilt flatt betonggolv slik at jekken er stødig. 

Ein jekk som er så farleg at den berre kan brukast til nødbruk er i alle fall ikkje trygg å bruke i nødsfall. Det ligg i sakens natur at den dagen du treng "nødjekken" så befinner du deg i ein grøftekant med underlag av laus grus, og gjerne i regnver om natta også. 

Før var jekken meint for å brukast, men etterkvart som bilane vart tyngre så ville ikkje produsentane lenger gå god for at jekken var sterk nok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...