Gå til innhold

Burde vi ha eksamensavgift, i og med at det foreslås i statsbudsjett 2025?

Anbefalte innlegg

Burde vi ha eksamensavgift, i og med at det foreslås i statsbudsjett 2025? (https://www.khrono.no/statsbudsjettet)

Jeg tenker det er faktisk helt nødvendig, for å styrke rettigehtene til studenten. Det å kunne si at en betalte for en vare, i form av dokumentasjons papirer på kompetanse, fremfor å fått en vare gratis er viktig. En vil da lettere kunne snakke om erstatning og reel klage mulighet, når kvaliteten på eksamen ikke holder mål.

En snakker ofte om uthuling av gratisprinsippet, men jeg tenker at det er lettere å opprettholde en kvalitet av eksamen hvis det settes en prislapp på den - skal en betale 700 kr for en søppel eksamen som ikke er verdt noe, fordi majoriteten  i utgangspunktet blaffen i eksamen, eller 700kr for en eksamen som er gull verdt opp mot arbeidsgivere.

Utover dette, så burde universiteter være mer selvfiansiert, og ikke av avhengig av staten - slik at en blir mer robust ved økonimiske usikre tider, hvor en blir tvunget til å "halshugge" utdannings budsjettet.

Lurer på deres meninger omkring dette

Endret av taino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksamensavgifta er uansett berre ein symbolsk sum. Ein betaler ikkje 700 kr for å ta eksamen, ein betaler 700 kr i tillegg til semesteravgift og det som staten betalar for utdanninga. 

Største ulempen med å kutte eksamensavgifta slik som eg ser det er at det kan være ein fordel med ein eigenandel for å redusere talet på dei som møter opp førebudd. 

Lenke til kommentar
taino skrev (På 14.10.2024 den 7:24 AM):

Burde vi ha eksamensavgift, i og med at det foreslås i statsbudsjett 2025? (https://www.khrono.no/statsbudsjettet)

Jeg tenker det er faktisk helt nødvendig, for å styrke rettigehtene til studenten. Det å kunne si at en betalte for en vare, i form av dokumentasjons papirer på kompetanse, fremfor å fått en vare gratis er viktig. En vil da lettere kunne snakke om erstatning og reel klage mulighet, når kvaliteten på eksamen ikke holder mål.

En snakker ofte om uthuling av gratisprinsippet, men jeg tenker at det er lettere å opprettholde en kvalitet av eksamen hvis det settes en prislapp på den - skal en betale 700 kr for en søppel eksamen som ikke er verdt noe, fordi majoriteten  i utgangspunktet blaffen i eksamen, eller 700kr for en eksamen som er gull verdt opp mot arbeidsgivere.

Utover dette, så burde universiteter være mer selvfiansiert, og ikke av avhengig av staten - slik at en blir mer robust ved økonimiske usikre tider, hvor en blir tvunget til å "halshugge" utdannings budsjettet.

Lurer på deres meninger omkring dette

Hva mener du med selvfinansiert? At studentene skal betale for egen utdanning? 

Allerede idag er det mange grupper der det ikke lønner seg å ta høyere utdanning, f.eks sykepleier,  vernepleier, barnehagelærer. Det vil da bli mange færre som velger disse utdanningene samfunnet virkelig trenger 

I tillegg fører det til ulike muligheter for ulike mennesker. Et offentlig finansiert utdanningssystem sørger for at alle mennesker, uavhengig av økonomisk status, har mulighet til å ta høyere utdanning. Ihvertfall i svært stor grad. Studentene betaler allerde idag for eget livsopphold via studielån 

Å gå bort fra dette er ikke noe som styrker universitetene, men det skaper stor ulikhet i befolkningen 

Jeg mener vi må gå motsatt vei, de fleste videreutdanninger som ikke er master ( ikke alle) er betalingsstudier, og flere av disse, som videreutdanner studenter i viktige fag som palliasjon, brukerorienterte praksiser i psykisk helse etc legger ned, fordi studenter enten ikke har råd, eller ikke lenger får dekket av arbeidsgiver fordi de ikke har råd. 

Jeg mener slike videreutdanninger burde være gratis også, da samfunnet skriker etter mer spesifikk kompetanse, ikke bare bredden i grunnutdanninger 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...