Martelè Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Jeg streifet over dette i en annen diskusjon, men tenkte å lage en dedikert tråd for lettere oversikt. Synes det er interessant. Spørsmålet jeg har, er om menn blir "shamet" for å ha toxic masculinity hvis de på naturligvis har "gamledagse" personlighetstrekk. For å gjenta mitt personlige eksempel fra nevnte diskusjon: jeg har nesten aldri behov for å involvere andre når jeg har det utfordrende eller er i en emosjonell krise. Det er ikke det at jeg er redd for å vise sårbarhet, men for meg har det alltids vært tilstrekkelig å bare sette seg tilbake og analysere situasjonen, berolige seg selv, og så finner jeg veien fremover. Det er svært sjeldent jeg involverer andre. Da er det som regel snakk om noe som behøver terapi, selv om jeg der også, har ordnet ting selv egentlig. Så tilbake til trådens spørsmål: er det slik at menn som er genuint stoisk eller annet "gammeldags", blir kritisert eller anklaget for å være toxic? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Jeg har hørt begrepet, men ikke i den sammenhengen... Men det er jo mer typisk menn å håndtere følelser selv. Er kanskje derfor de har flere selvmord også Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober (endret) Å bare være "gammeldags" vil jeg ikke tenke på som å ha toxic masculinity. Men hvis tankene flyter over i at kvinner er mindre verdt, man har et hat (misogyni) mot kvinner og at man er voldelig mot kvinner (eller andre menn) så er vi over i toxic masculinity. En som ordner opp selv, men samtidig ikke er redd for å vise sårbarhet høres ikke ut til å være en som har toxic masculinity, men en som har en indre styrke til å håndtere livet på egen hånd. Endret 13. oktober av leticia endret setningsoppbygning 2 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 16. oktober Forfatter Del Skrevet 16. oktober Tussi skrev (På 13.10.2024 den 10:31 PM): Er kanskje derfor de har flere selvmord også Haha. Ouch Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Hvis det er noe toxic relatert til eksempelet i førstepost er det når det er de maskuline rammene som dikterer at "menn skal ikke snakke om følelser", ikke at du som individ prøver å løse dine problemer uten å snakke med andre først (det gjør forøvrig jeg også). Den giftige biten starter når man burde (og kanskje egentlig vil) snakke med andre, men hensynet til "maskuliniteten" stopper en. Dog er det jo oftest i settinger der "maskulinitet" brukes for å trekke andre ned at man slenger på dette med toxic. F.eks. det å se på andreplass som "first loser", utvise dårlig sportsånd "fordi vinnerinstinkt", sortere egenskaper inn i feminine og maskuline, og bruke de inndelingene til å rakke ned på dem som bryter med inndelingen, settinger der mannen skal kreve lederrollen fordi han er mann (f.eks. i et ekteskap) og i den prosessen gjør seg avhengig av å ha noen å være leder for (en lydig hustru som "kjenner sin plass" i hierarkiet). Det går fint an å mene at man har lederegenskaper som mann, men også anerkjenne at kvinner ofte har dette - og gjerne også at det er like sexy på dem som det er på menn. Hvis man begynner å gjøre det til et problem at kvinner har egenskaper man finner positivt i menn, så er det lett å krysse grensen til toksisk maskulinitet (eller hva man skal kalle det på norsk). Om du vil ha en litt grov regel: vær en mann, men ikke være en douchebag, så er du ikke toxic, heller. 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 17. oktober Del Skrevet 17. oktober Toksisk maskulinitet handler ikke om å bare inneha en stoisk personlighet, konseptet refererer til sosialt destruktive aspekter som homofobi, misogyni, og voldelig dominans. Og idéen om at en må klare seg på egenhånd, og undertrykke egen kontakt med følelseslivet (med unntak av sinne), som bidrar til depresjon, stress, og gjerne rusmisbruk. Det har vært flere forsøk på å antyde at en slik kritikk av toksisitet er en kritikk av tradisjonelle menn, men det er det jo ikke (det er en kritikk av noen av de tradisjonelle maskuline normene, idéene om hva en mann må være, skadene av konformitet, og undertrykkelse av følelser). Så dersom du skulle føle deg, eller bli angrepet bare for å ha visse maskuline trekk uten at det er noe destruktivt for deg eller andre, så er denne kritikken malplassert, og er kanskje en misforståelse som følge av disse svertekampanjene. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå