Gå til innhold

Begynnerspørsmål: Åpning av porter


0yvi88

Anbefalte innlegg

Hei Godtfolk :)

Kort fortalt ønsker jeg å sette opp en liten serverpc. Jeg er sikkert under snittet teknisk tilrettelagt. Holder meg til Windows. Jeg vil starte med å sette opp en dedikert server til Space engineers. Det er ifølge deres dokumentasjon porten 27016 som må åpnes. Jeg har gjort alt klart, og serveren er igang. Jeg kan koble til den via lokal-nett. Men det er ikke like enkelt for venner og bekjente, de får feilemeldingen "server not responding". Jeg gjør det samme når jeg kobler på via telefonnett (og da min eksterne IP).

. Jeg tror problemet er porten som skal åpnes. Jeg har Altibox, så portåpning (portviderekobling) skjer via deres hjemmesider. 

Der har jeg min lokale ip (192.168 etc.), og inn med porten (27016), for sikkerhetsskyld legger jeg både inn UDP og TCP (har dog lest at det kun er UDP som trengs). Jeg legger inn både ekstern og intern.

Detaljene er altså:

IP: 192.168.x.x (intern)

Ekstern port: 27016

Intern port: 27016

 

I litt frustrasjon så lastet jeg ned et program som heter "Portforwarding", som åpnet porten og det funket i ca. 12 timer. Nå er serveren tilgjengelig kun lokalt igjen. Jeg har ikke endret på noe, så det stanset å funke for venner og bekjente rimelig raskt.

Så er det noen som vet hva som kan være galt? Portåpningen er med lokal-ip, burde det være den eksterne ip-en?

 

Takker på forhånd for alle svar,

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første sjekk er vel om du er bak CGNAT, hvilket en del av Altibox-kundene er nå så vidt jeg forstår. Så kan man jo si at dette er noe de burde gitt informasjon om når man prøver å åpne porter. Det som sier i mot dette, er jo riktignok at det fungerte en periode når du bruke "port forward"-programmet (som trolig bare baserer på bruke UPnP). 

Neste er vel om det er åpnet opp for kommunikasjon inn på porten på PC-en via brannmuren på PC-en.

Så vil en anbefaling ellers være at man legger ekstra sikkerhet på dette. F.eks. om det er venner og bekjente i Norge som skal bruke dette, kommer man et vist steg videre med f.eks. å blokkere alle ikke-norske IP-adresser. 

Lenke til kommentar

Hei! :)

Takk for svar.

Brannmuren er ikke problemet, det har jeg fikset ;) Jeg har tidligere vært i kontakt med altibox, og de svarte følgende:

"Hei 🙂 Riktig, portviderekobling og åpning av porter er det samme. Vi har ikke mulighet til å sette opp portviderekoblinger for deg. Dette er noe du må gjøre selv via mine sider på Altibox.no.
 
For å legge inn regler etter at du er logget på mine sider trykker du på "internett-innstillinger" - "portviderekobling" - "legg til ny regel".
 
Dette er noe du selv står ansvarlig for og legge inn riktig."

 

Det må vel bety at det skal kunne la seg gjøres? 😮 Ville det vært enklere å investere i en ny ruter tror du?

Lenke til kommentar

Det som kanskje har skjedd er at din server har fått en ny LAN IP, eller din eksterne IP har endret seg.

Hvis førstevnte blir din eksisterende port forward ugyldig da routeren forsøker å sende trafikken til feil IP.
Hvis sistnevnte så prøver vennene dine å koble seg til feil IP

Mitt råd er følgende:
1. Sett statisk IP på server-pc i router da endrer ikke IP seg på denne.
2. Forward port 27016 til denne IP
3. (valgfri) Skaff deg NO-IP domene. Dette gjør at vennene dine kan koble seg til et www.no-ip.com domene som peker til riktig IP hele tiden.

Hvis du deler bilde av grensesnittet du jobber med så er vi mange her som kan vise deg riktig vei.

 

Du kan teste om portforward virker på https://canyouseeme.org/. Du må være på samme nettverk som serveren for å teste med denne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei! Takk for svar!

Jeg tror jeg har lagt inn statisk ip for lokal nettverk på server-pcen, se under:image.png.631b1a8670202af28097755c60672653.png

I altibox har jeg laget 2 "regler", de ser slik ut:

image.thumb.png.dfd3bf8099402eb5cddc65d2928bab5a.png

 

Jeg har testet portene, men virker ikke som de er åpne:

image.png.4d69fb3cfbb883ed04331f8bc3e6e3a9.png

 

Er jeg helt tett i pappen eller er det noe rart her? 😮 

Lenke til kommentar
5 hours ago, 0yvi88 said:

Hei Godtfolk :)

Kort fortalt ønsker jeg å sette opp en liten serverpc. Jeg er sikkert under snittet teknisk tilrettelagt. Holder meg til Windows. Jeg vil starte med å sette opp en dedikert server til Space engineers. Det er ifølge deres dokumentasjon porten 27016 som må åpnes. Jeg har gjort alt klart, og serveren er igang. Jeg kan koble til den via lokal-nett. Men det er ikke like enkelt for venner og bekjente, de får feilemeldingen "server not responding". Jeg gjør det samme når jeg kobler på via telefonnett (og da min eksterne IP).

. Jeg tror problemet er porten som skal åpnes. Jeg har Altibox, så portåpning (portviderekobling) skjer via deres hjemmesider. 

Der har jeg min lokale ip (192.168 etc.), og inn med porten (27016), for sikkerhetsskyld legger jeg både inn UDP og TCP (har dog lest at det kun er UDP som trengs). Jeg legger inn både ekstern og intern.

Detaljene er altså:

IP: 192.168.x.x (intern)

Ekstern port: 27016

Intern port: 27016

 

I litt frustrasjon så lastet jeg ned et program som heter "Portforwarding", som åpnet porten og det funket i ca. 12 timer. Nå er serveren tilgjengelig kun lokalt igjen. Jeg har ikke endret på noe, så det stanset å funke for venner og bekjente rimelig raskt.

Så er det noen som vet hva som kan være galt? Portåpningen er med lokal-ip, burde det være den eksterne ip-en?

 

Takker på forhånd for alle svar,

 

 

Betaler du for fast IP hos altibox? Hvis ikke så er det nok her problemet ligger? Om du ikke gjør det, så er det mange som ligger på samme eksterne IP som du gjør, og flere kan ikke bruke samme porter mot Internett.

Lenke til kommentar
-C64- skrev (2 timer siden):

Betaler du for fast IP hos altibox? Hvis ikke så er det nok her problemet ligger? Om du ikke gjør det, så er det mange som ligger på samme eksterne IP som du gjør, og flere kan ikke bruke samme porter mot Internett.

Man mister muligheten til å åpne porter gjennom nett administrasjonen til Altibox om man er bak cgnat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, NULL said:

Generell anbefaling vil vel ellers være å bruke dhcp-reservering på ruteren i stedet for å sette statiske ip-er direkte på klienten. Vil jo i utgangspunktet tro at Altibox-ruteren støtter reservering?

Så lenge manuell ip blir satt utenfor DHCP området så har det vel ikke så mye å si så lenge det kun er for en server. Hadde det vært satt manuell ip på mange dingser på nettverket så burde det settes i router for bedre kontroll.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (16 minutter siden):

Så lenge manuell ip blir satt utenfor DHCP området så har det vel ikke så mye å si så lenge det kun er for en server. Hadde det vært satt manuell ip på mange dingser på nettverket så burde det settes i router for bedre kontroll

Gjør ting ufattelig mye lettere den dagen du får ny ip-range på hjemmenettverket eller må bytte ut ruteren din. For innen det skjer har din ene server multiplisert seg til masse dingser uten at du merker det. 😁

Og det at du ekstremt lettvint kan reorganisere hele nettverk uten å gå inn på hver enkelt enhet er temmelig Nice. 

Er ganske god praksis å styre via dhcp serveren, jeg har forsøkt begge deler. 😉

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!
Først og fremst: Tusen takk for alle innlegg så langt :)

Jeg er 99 % sikker på at jeg ikke kan reservere IP-er gjennom DHCP med altibox sin ruter. Det ganske begrenset hva man får stille på der.  Men jeg ser den har mulighet til bromodus.

Vil jeg kunne gjøre dette med en annen ruter? Jeg har en billig TP-link archer ax 12 liggende, da den ble brukt som wifi-forlenger. 

Det hjalp ikke å bytte til 192.168.10.99 som statisk ip på server-pcen, ei heller å restarte ruteren. 

Jeg har også testet med canuseeme som tidligere foreslått i tråden her, og der er den fortsatt ikke åpen:

 

 

 

Endret av 0yvi88
Lenke til kommentar

Men som en siste utvei/sjekk:

1. Kjør ipconfig fra CMD på serveren (IPv4 Address). Bekreft at IP er det du har bestemt at den skal være (192.168.10.99)
2. I routeren sin konfigurasjon, sjekk at port og IP stemmer(27016/192.168.10.99)
3. Restart både server og router.
4. Sjekk ipconfig fra CMD på serveren en gang til.
4. Start spillserver
5. Sjekk canyouseeme en siste gang (serveren må kjøre når du tester med canyouseeme)

På det siste bildet du delte så vises IP-adressen din

Hvis du bytter router så hjelper det ikke barer å koble routeren din på den eksisterende altibox-routeren for da har du to steder du må åpne porter. Du må enten sette Altibox i bridge-modus og koble TP-link på altibox, eller erstatte altibox hvis det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...