Gå til innhold

Stortingsvalget 2025


Anbefalte innlegg

Kanskje hensiktsmessig med en samletråd?

Wara og Velle på topp for Oslo Frp

Hvordan kan disse to havne øverst på listen? Simen Velle har vel bevist at han overhodet ikke har noe å gjøre på Stortinget. Slik som samfunnet utvikler seg er det skremmende å tenke på hvordan Stortinget kan komme til å se ut om én generasjon eller to. Demokrati med et innslag av teknokrati synes fornuftig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
^fmj skrev (6 minutter siden):

Kanskje hensiktsmessig med en samletråd?

Wara og Velle på topp for Oslo Frp

Hvordan kan disse to havne øverst på listen? Simen Velle har vel bevist at han overhodet ikke har noe å gjøre på Stortinget. Slik som samfunnet utvikler seg er det skremmende å tenke på hvordan Stortinget kan komme til å se ut om én generasjon eller to. Demokrati med et innslag av teknokrati synes fornuftig. 

Velle er kanskje Norges mest populære ungdomspolitker. Ville vært dumt å ikke utnytte seg av den muligheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er lurt av FRP å bygge videre på momentumet de har blant unge, og da må de satse på deres mest populære kort i den demografien som er Velle. 

Får de ansvar igjen og må forsvare upopulære avgjørelser kommer det til å skje det samme med dem som sist gang de satt i regjering og som forsåvidt også har skjedd med Senterpartiet. Man mange av disse unge er ikke engang gamle nok til å huske Siv Jensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (5 minutter siden):

Får de ansvar igjen og må forsvare upopulære avgjørelser kommer det til å skje det samme med dem som sist gang de satt i regjering og som forsåvidt også har skjedd med Senterpartiet. Man mange av disse unge er ikke engang gamle nok til å huske Siv Jensen.

Ja, det er den parlamentariske dansen. Man lover masse i opposisjon, blir populære, kommer i posisjon, må kompromittere med andre partier, blir upopulære, havner i opposisjon.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 13.10.2024 at 8:04 PM, VifteKopp said:

Ja, det er den parlamentariske dansen. Man lover masse i opposisjon, blir populære, kommer i posisjon, må kompromittere med andre partier, blir upopulære, havner i opposisjon.  

Det er faktisk et demokratisk problem at mange velgere ikke forstår hvordan parlamentarisme fungerer. Har man ikke flertall, må det kompromisses, fordi alternativet er verre. Det handler ikke om løftebrudd, men om den parlamentariske "kjøttvekta". Velgere som har denne forståelsen vil innse at det er bedre å gi partier som ikke får gjennomført sin politikk, pga. mangel på flertall, høyere oppslutning ved neste korsvei, fremfor å straffe de samme partiene for "løftebrudd", når det egentlig dreier seg om mangel på flertall for å få gjennomslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (På 13.10.2024 den 7:16 PM):

Kanskje hensiktsmessig med en samletråd?

Wara og Velle på topp for Oslo Frp

Hvordan kan disse to havne øverst på listen? 

Jeg vet ikke hva poenget ditt er om Wara. Er det hans kones handlinger som mener du diskvalifiserer ham? Nå har forøvrig ikke han gjort noe galt?

 

^fmj skrev (På 13.10.2024 den 7:16 PM):

Simen Velle har vel bevist at han overhodet ikke har noe å gjøre på Stortinget.

Hvorfor det? Vi trenger dessuten flere til å ta et oppgjør med det som er Europas mest reaksjonære ruspolitikk; og det jo sannsynlig at han snakker moderpartiet midt imot der.

 

^fmj skrev (På 13.10.2024 den 7:16 PM):

Slik som samfunnet utvikler seg er det skremmende å tenke på hvordan Stortinget kan komme til å se ut om én generasjon eller to.

Jeg synes det er ille nok nå jeg med tanke på hvor mange som overhodet ikke er villige til å lytte til folket når det gjelder energipolitikken spesielt. Som da mesteparten "tok seg fri" fordi de "måtte" på en eller annen internasjonal konferanse da det ble innkalt til "krisemøte" rundt strømprispolitikken høsten 2022.

 

^fmj skrev (På 13.10.2024 den 7:16 PM):

Demokrati med et innslag av teknokrati synes fornuftig. 

Og det mener absolutt IKKE jeg. Er det noe de siste 5 årene har vist oss er det hvor farlig teknokrati er. Spesielt når det er snakk om å styre sammen med politkernstandens foretrukne "eksperter" som ofte bare er lobbyister med doktorgrader.

Disclaimer: jeg mener absolutt ikke at løsningen ligger hos FRP. De er de populistene de alltid har vært.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (39 minutter siden):

Hva er det som gjør Velle noe til noe verre enn andre ungdomspolitikere?

De fleste andre har vell ikke en relativ nær fortid som doplangere? Velle ble tatt med mobil som hadde lister over folk som skyldte penger for dop osv. Helt fjern fyr. I tillegg har han ett livssyn som jeg er i mot. Majoriteten av det som kommer ut av kjeften iallefall 

Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (På 13.10.2024 den 7:21 PM):

Stortinget må ha inn friskt blod fra folk som liker å berike seg på gode ordninger som politikerne har laget for seg selv.

Jeg ga deg en tommel opp for ironien. Hehe. Det er nettopp slike som befolker det politiske liv i Norge i dag desverre....

Folkflesk skrev (På 13.10.2024 den 7:56 PM):

Får de ansvar igjen og må forsvare upopulære avgjørelser kommer det til å skje det samme med dem som sist gang de satt i regjering og som forsåvidt også har skjedd med Senterpartiet. Man mange av disse unge er ikke engang gamle nok til å huske Siv Jensen.

 

11 år siden....jeg føler meg steingammal.

 

Mercruiser skrev (1 time siden):

Det er faktisk et demokratisk problem at mange velgere ikke forstår hvordan parlamentarisme fungerer. Har man ikke flertall, må det kompromisses, fordi alternativet er verre. Det handler ikke om løftebrudd, men om den parlamentariske "kjøttvekta". Velgere som har denne forståelsen vil innse at det er bedre å gi partier som ikke får gjennomført sin politikk, pga. mangel på flertall, høyere oppslutning ved neste korsvei, fremfor å straffe de samme partiene for "løftebrudd", når det egentlig dreier seg om mangel på flertall for å få gjennomslag. 

Men av og til kan man faktisk få mer gjennomslag for sine saker i opposisjon fordi man ikke da må hestehandle og dermed forsvare politikk som man egentlig er imot. Som Senterpartiet, selve anti-EU-partiet som sitter i en regjering som lar EU herje med vannkraften, energisystemet og strømprisene våre.

 

Salvesen. skrev (1 time siden):

Om Velle skal styre landet er ikke jeg en del av landet. Der går grensen. 

Betyr det at du kommer til å emigrere?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

De fleste andre har vell ikke en relativ nær fortid som doplangere? Velle ble tatt med mobil som hadde lister over folk som skyldte penger for dop osv. Helt fjern fyr. I tillegg har han ett livssyn som jeg er i mot. Majoriteten av det som kommer ut av kjeften iallefall 

Bør ikke folk få retten til en ny sjanse i livet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...