RyanGiggs11 Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Hei! Mulig jeg misforstår muligheten, så derfor spør jeg. Har igjen rundt 250k på studielånet. Har fastrente på 2,02% med 7 år igjen med nedbetaling (låste renten i 10 år). Det nye forslaget til statsbudsjett gir 25k i fratrekk for folk i utkantskommuner (som jeg bor i) fra 2026. Vil det ikke lønne seg for meg langsiktig å bare ha betalingsutsettelse lengst mulig på studielånet? Ev kun betale renter..? Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 16. oktober Del Skrevet 16. oktober Jo, det er forsåvidt riktig det. I prinsippet kan du la være å betale mer og la staten ta 25.000,- i året, men jeg tror ikke du har mange nok betalingsutsettelser til å komme helt i mål, 10 år = 40 utsettelser. Det kan også være gunstig å ikke bruke opp alle betalingsutsettelsene i tilfelle din økonomiske situasjon skulle endre seg betydelig i negativ retning. Uansett er hovedregelen for studielånet å alltid betale så lite som mulig pga. ingen andre lån har like gode betingelser. F.eks. slettes lånet ved frafall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå